Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Er sikkert annerledes på ordinært, men som nevnt tidligere stod jeg på 24. plass på Oslo vår (førstegangs) og fikk telefon noen dager etter immatrikuleringen.

 

Noen her som tilfeldigvis har søkt medisin ordinært, står på venteliste og har nano på andreplass? :p

Jepp, så det, og takk for svar :-) Får beskjed om at det er "svært sannsynlig" at jeg kommer inn, men at det fort skjer først i januar. Og det er jo en liten risk å droppe ut når jeg allerede har plass på medisinstudie i Norge, men men. Setter pris på det hvis andre har erfaringer å dele med venteliste! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, så det, og takk for svar :-) Får beskjed om at det er "svært sannsynlig" at jeg kommer inn, men at det fort skjer først i januar. Og det er jo en liten risk å droppe ut når jeg allerede har plass på medisinstudie i Norge, men men. Setter pris på det hvis andre har erfaringer å dele med venteliste!

Ja, ikkesant.. Jeg turte ikke ta den risken og startet på årsstudium i biologi og kjemi på NTNU i stedet. Skulle egentlig bare gå det til jeg evt kom inn på medisin, men endte opp med at jeg takket nei til medisin og heller vil gå på NTNU hehe.. Var så bastant på at det var medisin jeg skulle gå at jeg ikke forstod at det kanskje ikke var helt riktig for meg likevel. Liker å tro at skjebnen leder vei ;) Endret av Andasol
Lenke til kommentar

 

Hei, Jeg studerer i Sz nå. Å komme inn skal gå greit, så lenge du har de formelle kravene. Det er jo mye enklere å komme inn i polen (men det er vanskeligere å fullføre!). 

Erfaringer derfra er for det meste positivt. Har snakket en del med folk som både går andre steder i polen og i Norge, og er veldig fornøyd med valget. Plasseringen er veldig bra, 2 timer fra Berlin, så vi har en del tyskere som studerer med oss. Jeg tror også det er grunnen til at skolen er mer moderne enn andre skoler i polen (Vi kan f.eks. se karakterene våre på nettet! :O), siden å komme inn på medisin i tyskland er som i Norge, bare at de kan søke seg tilbake.

Jeg hadde nok ikke takket ja til plass i Norge om jeg hadde fått det, så godt liker jeg meg der nede!

 

Bare spør eller pm meg så skal jeg svare  :)

 

Hvordan er det mtp turnus osv som utenlandsstudent? Har hørt at det kan være vanskelig å få. 

Lenke til kommentar

Etter det jeg vet av å snakke med studenter som er ferdige og andre leger osv, så har ikke norske studenter en fordel. Nå er den gamle turnustjenesten avskaffet og det mer som en jobb du søker på. Mange leger jeg snakker med sier også at de ofte foretrekker studenter fra utlandet, siden de har ofte ett bedre teoretisk grunnlag, og det de mangler i praksis tar de lett igjen. Men oftest så går det på hvem du er, og eks. karakterer teller lite til ingenting. Erfaring og kontakter er alfa og omega.

Du har rett i at karakterer betyr minimalt. Sikkert fordi ikke alle her i Norge får karakterer. Arbeidserfaring, med student lisens og forskning, publikasjoner er alt som betyr noe. Ja, man søker på «likt». Jeg husker dessverre ikke hvor jeg så tallene. Det var ikke en massiv forskjell, men av betydning. Flertallet får uansett turnus etter noen Lis vikariat.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Til neste år har jeg endelig nok poeng til å komme inn på medisin hos alle Norges universiteter. Etter å ha skumlest gjennom denne tråden ser jeg det er flere som favoriserer UiO. Til nå har førstevalget mitt vært NTNU av diverse grunner, men hvorfor har det seg slik at de aller fleste vil studere på UiO? Er det studiemiljøet, arbeidsmuligheter, fagmiljø eller hva? 

Lenke til kommentar

Etter det jeg vet av å snakke med studenter som er ferdige og andre leger osv, så har ikke norske studenter en fordel. Nå er den gamle turnustjenesten avskaffet og det mer som en jobb du søker på. Mange leger jeg snakker med sier også at de ofte foretrekker studenter fra utlandet, siden de har ofte ett bedre teoretisk grunnlag, og det de mangler i praksis tar de lett igjen. Men oftest så går det på hvem du er, og eks. karakterer teller lite til ingenting. Erfaring og kontakter er alfa og omega. 

 

Dette er i beste fall anekdotisk evidens der det er bedre å skule til fakta, gutter og jenter... Merk at av de 824 stk som ikke fikk turnus, så hadde kun 143 utdannelse fra Norge. Det er også verdt å merke seg at turnusproblemet ikke kommer til å bedre seg med det første, snarere tvert i mot dersom helsedirektoratet får viljen sin. Bedre teorigrunnlag fra utlandet? Egen empiri med >200 turnusleger de siste årene tilsier at spredningen i kunnskapsnivået er mindre hos norske studenter.

Endret av ti-guru
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ayo!

 

Målet er medisin-studiet i UIO/NTNU år 2020

 

Jeg har valgt R1, etter to 6ere i matte, en i 1T og en i eksamen 1T. Valget var altså veldig klart, det måtte bli R1. 

 

Men, etter studiestart for kullet som har medisin i år, der to bekjente startet, kom det fram at R1-matten deres ikke var til nytte, at de måtte lære bl.a Sannsynlighet på nytt. Dette trengte ikke studentene som hadde hatt S1. De hadde allerede lært det. 

 

Så spørsmålet mitt er; burde jeg velge S1 (+S2) nå, eller fortsette med R1, (spørsmålet gjelder kun når det gjelder hva som er nyttig til medisinstudie. Karaktermessig går nok begge bra (hopefully)). 

 

Må bytte asap, ettersom at prøver og lignende nærmer seg, så håper på svar fort!

 

Tusen takk på forhånd

Endret av Hjelpzzz
Lenke til kommentar

Ayo!

 

Målet er medisin-studiet i UIO/NTNU år 2020

 

Jeg har valgt R1, etter to 6ere i matte, en i 1T og en i eksamen 1T. Valget var altså veldig klart, det måtte bli R1. 

 

Men, etter studiestart for kullet som har medisin i år, der to bekjente startet, kom det fram at R1-matten deres ikke var til nytte, at de måtte lære bl.a Sannsynlighet på nytt. Dette trengte ikke studentene som hadde hatt S1. De hadde allerede lært det. 

 

Så spørsmålet mitt er; burde jeg velge S1 (+S2) nå, eller fortsette med R1, (spørsmålet gjelder kun når det gjelder hva som er nyttig til medisinstudie. Karaktermessig går nok begge bra (hopefully)). 

 

Må bytte asap, ettersom at prøver og lignende nærmer seg, så håper på svar fort!

 

Tusen takk på forhånd

I praksis har dette ingenting å si. Du trenger ikke kunne noe særlig matematikk ved medisinstudiet. Det er ingen statistikk i R1/R2, så mulig det er dette de sikter til at de kom over på studiet (og ikke sannsynlighet, som etter min husk dekkes greit i R1) ? Men uansett, det statistikkpensumet du møter er såpass enkelt at det har i praksis ingen betydning. Du klarer lett å lære deg dette senere uansett.

 

Dersom du liker/er motivert for matematikk ville jeg valgt R1/R2. Dersom du vil slippe billigst mulig unna så kunne du jo vurdere å bytte. (Min erfaring er at dersom du mestret 1T så godt at du fikk 6-er, så er R1/R2 null problem å få til). Husk også at du mister muligheten til å senere velge siv.ing dersom du ikke har R2. Husk også at du får et helt ekstra karakterpoeng for R2 (men du makser kanskje poengene uansett?).

 

Et siste poeng er at dersom du også har Fysikk 1 + 2 så er det kanskje litt ekstra overlapp mellom dette og R1/R2, sammenlignet med S1/S2. Viss du bare har fysikk 1, tror jeg ikke det har noen betydning.

Endret av samsonicks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I praksis har dette ingenting å si. Du trenger ikke kunne noe særlig matematikk ved medisinstudiet. Det er ingen statistikk i R1/R2, så mulig det er dette de sikter til at de kom over på studiet (og ikke sannsynlighet, som etter min husk dekkes greit i R1) ? Men uansett, det statistikkpensumet du møter er såpass enkelt at det har i praksis ingen betydning. Du klarer lett å lære deg dette senere uansett.

 

Dersom du liker/er motivert for matematikk ville jeg valgt R1/R2. Dersom du vil slippe billigst mulig unna så kunne du jo vurdere å bytte. (Min erfaring er at dersom du mestret 1T så godt at du fikk 6-er, så er R1/R2 null problem å få til). Husk også at du mister muligheten til å senere velge siv.ing dersom du ikke har R2. Husk også at du får et helt ekstra karakterpoeng for R2 (men du makser kanskje poengene uansett?).

 

Et siste poeng er at dersom du også har Fysikk 1 + 2 så er det kanskje litt ekstra overlapp mellom dette og R1/R2, sammenlignet med S1/S2. Viss du bare har fysikk 1, tror jeg ikke det har noen betydning.

 

Hei!

 

Tusen takk for svar. Enig i alt du sier. Etter å ha tenkt litt på det blir det trolig R1 og R2.

 

(Mente da ikke at S1-elevene var bedre rustet på sannsynlighets-biten da dette er pensum i R1, som du sier.)

 

Det er mye statistikk og liknende i løpet av første året har jeg hørt. De sier for eksempel at 40 % av førstkommende eksamen er matte. Men, som du sier går det nok gankse greit å lære seg det på egenhånd.

 

Igjen, takk for svar! 

Endret av Hjelpzzz
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Et lite gledesutbrudd:

 

Husker så godt da jeg satt og leste denne tråden for litt over tre år siden og drømte om å komme inn på medisinstudiet i Norge. Så skrev Scapula at han/hun hadde bestått eksamen i 6. semester og var halvveis i studiet. Jeg syntes hun var så utrolig heldig og det virket helt fjernt og veldig langt inn i fremtiden. I dag hadde jeg klinisk eksamen i kirurgi og kan si at jeg er 50% lege :) Herlig følelse å være halvveis!

 

Måtte bare få det ut :):w00t:

 

Et lite gledesutbrudd:

 

Husker så godt da jeg leste denne posten for tre år siden og drømte om å komme inn på medisinstudiet i Norge. Nå har jeg hatt klinisk eksamen, og er halvveis i studiet selv  :DJippi  :D

 

Fra øyeblikket jeg leste denne posten har jeg gledet med til dagen jeg skulle kunne si det samme. Nå er jeg også endelig 50% lege!  :fun: Tiden flyr!  :D

Endret av Bichon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann, 

 

Jeg ble uteksaminert fra videregående skole i år. Hadde medisin på førstevalg og odontologi på andre. Jeg jobbet hardt gjennom vgs og klarte bare 57 karakterpoeng slik at jeg kom inn på odontologi. Jeg takket ja til tannlegeplassen ettersom dette var noe jeg tenkte jeg kanskje kunne like. Det første året er odontologi- og medisinstudentene sammen om alt. Da blir det et stort fokus på legene, og jeg skjønner at jeg har valgt feil. Nå sitter jeg å tenker at dersom jeg skal inn på medisin må jeg vente 3 - 4 år før jeg får nok alderspoeng til å komme inn som er veldig kjipt. 

 

Til neste år har jeg følgende valg:

- Studere medisin i Danmark (hadde akkurat kommet inn med mine karakterer i år, men glemte å søke)

- Ta opp fag og vente

 

Jeg jobbet meg ihjel på videregående og er helt utbrent, så tanken på å ta opp fag og vente i mange år på å komme inn frister lite. Jeg er litt deprimert og sliter med å holde motivasjonen på odontologistudiet. Samtidig ønsker jeg egentlig ikke å studere i utlandet, men Danmark er det nærmeste jeg kommer Norge. Her kan jeg blant annet skrive eksamensbesvarelser på norsk, men undervisningen er på dansk(som kanskje er vanskelig å forstå?). Hadde virkelig satt pris på noen råd.

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar

Heisann, 

 

Jeg ble uteksaminert fra videregående skole i år. Hadde medisin på førstevalg og odontologi på andre. Jeg jobbet hardt gjennom vgs og klarte bare 57 karakterpoeng slik at jeg kom inn på odontologi. Jeg takket ja til tannlegeplassen ettersom dette var noe jeg tenkte jeg kanskje kunne like. Det første året er odontologi- og medisinstudentene sammen om alt. Da blir det et stort fokus på legene, og jeg skjønner at jeg har valgt feil. Nå sitter jeg å tenker at dersom jeg skal inn på medisin må jeg vente 3 - 4 år før jeg får nok alderspoeng til å komme inn som er veldig kjipt. 

 

Til neste år har jeg følgende valg:

- Studere medisin i Danmark (hadde akkurat kommet inn med mine karakterer i år, men glemte å søke)

- Ta opp fag og vente

 

Jeg jobbet meg ihjel på videregående og er helt utbrent, så tanken på å ta opp fag og vente i mange år på å komme inn frister lite. Jeg er litt deprimert og sliter med å holde motivasjonen på odontologistudiet. Samtidig ønsker jeg egentlig ikke å studere i utlandet, men Danmark er det nærmeste jeg kommer Norge. Her kan jeg blant annet skrive eksamensbesvarelser på norsk, men undervisningen er på dansk(som kanskje er vanskelig å forstå?). Hadde virkelig satt pris på noen råd.

 

Takk på forhånd.

 

 

"Bare 57 karakterpoeng"? Det er jo ekstremt godt jobbet, spør du meg! Du har flere valgmuligheter slik jeg ser det. Den som lar deg komme fortest mulig i gang er vel å dra til Danmark, som du selv sier. Men det er jo noen faktorer å ta stilling til. Blant annet virker det ikke som du har så lyst til å reise vekk fra Norge, og da må du spørre deg selv hvor viktig det er å komme fort i gang med studiet. Du er jo veldig ung enda! I tillegg til dette så er det litt annerledes med turnus etter endte studier i Danmark, da jeg har forstått det slik at du må både ta turnus i Danmark og så i Norge, hvis det er her du vil jobbe (dette blir 3 år med turnus totalt kontra 1,5 år hvis du studerer i Norge). Rett gjerne på meg her, da jeg tror det er slik, men ikke helt sikker (Det er vel også lagt inn en klage fra norske studenter i Danmark på akkurat dette området, som blir behandlet nå for tiden?)

 

Hvis du bestemmer deg for å studere i Norge, ville jeg rådet deg til å fullføre det ene året på odontologi som du har startet på. Da får du to tilleggspoeng som er viktig i den ordinære kvoten. Året du fyller 24 vil du da altså ha 57+8+2 = 67 konkurransepoeng. Hvis vi antar at snittet i Norge holder seg noenlunde stabilt (fra 66,4 til 68,5) så vil du per dags dato komme inn både i Bergen, Trondheim og Tromsø uten å ta opp noen fag. Ulempen er selvfølgelig at du må vente noen år, men at du begynner når du er 24 år er ingen ulempe i seg selv, tenker jeg. Da får du også noen år fra nå frem til du begynner hvor du kan gjøre litt som det passer deg; ta enkeltemner som du finner interessante, jobbe for å spare opp litt penger, reise osv. 

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg nok tatt det siste alternativet og i tillegg tatt opp ett fag eller to fram til du fyller 24 år (trenger ikke å være nå, men i løpet av de neste fire årene) slik at du får litt høyere snitt og kan velge hvor i landet du vil studere. Utgangspunktet ditt er jo fantastisk, så burde være en smal sak.

 

Når det er sagt så er det bare du som vet hva som passer for deg, men håper at svaret mitt gjorde deg litt klokere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...