Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Poengsummen reflekterer ikke hvor vanskelig studiet er, det reflekterer karakterene til de som har lyst til å gå der. Så du kan bare legge fra deg at det «trenger ikke å bli høyere for at folk skal klare å gjennomføre medisinstudiet.».

Det jeg siktet til her er din kommentar: Jeg synes folk må slutte å syte over høye karakterkrav. Det er ikke noe karakterkrav for å komme inn og derfor skriver jeg det slik jeg gjør. Jeg vet selvsagt at det ikke gjenspeiler vanskeligheten til studiet. Grunnen til at det er så høyt er jo fordi det er få plasser, og poengsummen har økt over tid pga. mange søkere og fordi man da alltid vil sikte litt høyere enn fjorårets snitt. Det jeg mener med at det er dumt at det øker er at det vil jo fortsette å øke hvis det ikke gjøres noe med fra andre hold. Nettopp fordi alle som vil studere medisin vil satse på litt høyere karaktersnitt enn den poengsummen det var i fjor. Det er ikke noe galt med å jobbe hardt og satse på gode karakterer for å komme inn, noe jeg selv har gjort. Men hvis trenden fortsetter så vil poengsummen eventuelt kunne ligge på 64/74 førstegangs/ordinær for å kunne komme inn. Og det er ingen tjent med, mener jeg da. Men det er jo lov å ha andre meninger selvsagt. 

 

Du har mange gode argumenter og resten av det du skriver er jeg faktisk enig med. Det er fordeler og ulemper med alle opptakssystemer. Og i de fleste land så er det vanskelig å komme inn på medisin. Men det burde ikke gå så langt at man tilslutt faktisk må ha 6 i alle "20" karakterene for å ha muligheten til å kunne studere i sitt eget land. 

 

Men samtidig synes jeg jo du kan vise litt medfølelse her. Jeg skjønner at du er lei av sutring som du kaller det, men jeg har nå sett at folk diskuterer og "klager" over poenggrensene i denne tråden mange ganger. Og det burde det faktisk være rom for å gjøre! Det er frustrerende når man legger inn en solid jobb og innsats, og hvis man da f.eks. akkurat ikke kommer inn og så må vente enda ett år hvor poenggrensene mest sannsynlig øker enda mer = enda mer jobb for å komme inn. 

 

Igjen, jeg skjønner poenget ditt. Men hvorfor skal du gidde å irritere deg over at folk lufter frustrasjon over poenggrensene her inne?  Det må da være såpass takhøyde i dette forumet at det skal være greit.

Endret av Fremtidig Med.stud.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg noen erfaring med dette siden jeg ikke har startet på medisin enda, men hva med å ta kontakt med OUS eller et annet sykehus i nærheten av deg og spørre om å få være med på en kirurgisk avdeling etc en dag? De har jo hospitering, men vet ikke hva slags avdelinger de lar folk hospitere på. 

 

Kan jeg få spørre om en ting forresten? Jeg mener å huske du begynte i vår, hvordan var det? Har UiO høst og vår på 1 og 2 valg. Har 0,1 poeng over snittet fra høsten i fjor, så er ganske sikker på å komme inn på vårsemesteret for skal vel mye til at det går opp 1,1 poeng håper jeg. Hvordan var ventetiden? Hva gjorde du fram til januar, er redd for å kjede meg veldig da jeg liker å holde på med skole/fag og synes alltid sommerferien er så lang  :D  

Trives du sålangt? 

 

Jeg krysser selvsagt fingrene for høststart, men nå har det jo gått opp de siste årene så... Veldig irriterende at det bare er en karakter som skulle vært høyere for at jeg hadde ligget godt over snittet på høstsstart :hrm:  Men håper det ikke går opp, både for min del, men også fordi da vil jo folk sikte enda høyere neste år også øker det jo enda mer. Men det må da snart ta slutt.

 

Hehe, takk for hyggelig svar, selv om det ikke er til særlig hjelp. Domus Medica ligger rett ved siden av rikshospitalet og er forbundet med en glassbro. Mange av oss er på sykehuset stort sett hver dag for å sitte på lesesalen. Greia er bare følgende: hvem tar du kontakt med? Sykepleierne aner ikke. Skal man gå rett til kirurgen? Hvor finner man han? Sykehuset er ganske svært og noe uoversiktlig for oss som enda er på preklinisk og ikke har vært rundt i regi av universitet.

 

Jeg jobbet på høstsemesteret, gikk fint å vente. Si gjerne ifra når du forhåpentligvis begynner til høsten hvis du trenger noen råd angående bøker til blokk 1/2 eller lignende. Skal forrestem være fadder, så kanskje vi sees. Anbefaler deg definitivt å delta på alt i fadderuka!

Lenke til kommentar

Hehe, takk for hyggelig svar, selv om det ikke er til særlig hjelp. Domus Medica ligger rett ved siden av rikshospitalet og er forbundet med en glassbro. Mange av oss er på sykehuset stort sett hver dag for å sitte på lesesalen. Greia er bare følgende: hvem tar du kontakt med? Sykepleierne aner ikke. Skal man gå rett til kirurgen? Hvor finner man han? Sykehuset er ganske svært og noe uoversiktlig for oss som enda er på preklinisk og ikke har vært rundt i regi av universitet.

 

Jeg jobbet på høstsemesteret, gikk fint å vente. Si gjerne ifra når du forhåpentligvis begynner til høsten hvis du trenger noen råd angående bøker til blokk 1/2 eller lignende. Skal forrestem være fadder, så kanskje vi sees. Anbefaler deg definitivt å delta på alt i fadderuka!

 

Takk for hyggelig svar tilbake :)

 

Skjønner den, hva med å spørre de som var fadder for deg eller andre på høyere årskull? De vet sikkert om noen man kan henvende seg til.

Det skal jeg gjøre, kan sende deg en PM da. Gleder meg noe helt enormt! Det skal jeg nok ja, for er jo greit å bli kjent med andre. Vet du forresten om det er sånn at de deler faddegruppene helt tilfeldig? Har hørt noe fra ei som studerer noe annet, om at man kan bli plassert med folk mer på sin alder etc. 

Synes du det er greit å gå vårstart? Jeg bare tenker litt på hvordan gjør du det med sommerferien siden man skal ha eksamen i det man hadde 1.semester tidlig på høsten :) 

 

Jeg håper selvsagt mest på høsten siden da kan jeg starte før, men da må isåfall poengsummen holde seg lik eller gå ned. Men hvis det blir våren så får jeg bare jobbe litt ekstra :) 

Lenke til kommentar

Takk for hyggelig svar tilbake :)

 

Skjønner den, hva med å spørre de som var fadder for deg eller andre på høyere årskull? De vet sikkert om noen man kan henvende seg til.

Det skal jeg gjøre, kan sende deg en PM da. Gleder meg noe helt enormt! Det skal jeg nok ja, for er jo greit å bli kjent med andre. Vet du forresten om det er sånn at de deler faddegruppene helt tilfeldig? Har hørt noe fra ei som studerer noe annet, om at man kan bli plassert med folk mer på sin alder etc.

Synes du det er greit å gå vårstart? Jeg bare tenker litt på hvordan gjør du det med sommerferien siden man skal ha eksamen i det man hadde 1.semester tidlig på høsten :)

 

Jeg håper selvsagt mest på høsten siden da kan jeg starte før, men da må isåfall poengsummen holde seg lik eller gå ned. Men hvis det blir våren så får jeg bare jobbe litt ekstra :)

Stort sett tilfeldig tror jeg, med mindre du kjenner noen faddere som kan snakke med fadderstyret for å få deg på gruppa. Stort sett fin mix i alder og kjønn på alle gruppene.

 

Oppfordrer deg til å være forberedt på at studiet i seg selv kan være ganske dritkjedelig i perioder. Veldig mye statistikk og «samfunnsfag» i starten og videre mye tørr biokjemi og anatomi de to første årene. Selv finner jeg mest glede i det sosiale foreløpig og trives derfor som medisinstudent, men ikke grunnet det faglige. Mange som fikk seg en overraskelse når de begynte.

Lenke til kommentar

Ayo. Dette er det sikkert snakket om hundre ganger her i tråden, men ang. snittet: tror dere at snittet vil øke mer enn 0,5? Har 59.4 i snitt, og vår-inntaket var på 58.8. Bør jeg regne med å komme inn, eller er det ikke sikkert? NB: Vet at det er veldig vanskelig å si med sikkerhet, men litt spekulering skader vel ikke?

Lenke til kommentar

Ser at snittet gikk opp med 0.4 fra 2016 til 2017, men det bør vel være slik at et sted bør det stoppe / stige med mindre, eller hva? 

 

Ayo. Dette er det sikkert snakket om hundre ganger her i tråden, men ang. snittet: tror dere at snittet vil øke mer enn 0,5? Har 59.4 i snitt, og vår-inntaket var på 58.8. Bør jeg regne med å komme inn, eller er det ikke sikkert? NB: Vet at det er veldig vanskelig å si med sikkerhet, men litt spekulering skader vel ikke?

Lenke til kommentar

Stort sett tilfeldig tror jeg, med mindre du kjenner noen faddere som kan snakke med fadderstyret for å få deg på gruppa. Stort sett fin mix i alder og kjønn på alle gruppene.

 

Oppfordrer deg til å være forberedt på at studiet i seg selv kan være ganske dritkjedelig i perioder. Veldig mye statistikk og «samfunnsfag» i starten og videre mye tørr biokjemi og anatomi de to første årene. Selv finner jeg mest glede i det sosiale foreløpig og trives derfor som medisinstudent, men ikke grunnet det faglige. Mange som fikk seg en overraskelse når de begynte.

 

Ja akkurat statistikk og samfunnsmedisin tror jeg kan være litt kjedelig altså. Vært litt borti det i statistikk i S2 og samf.med. når jeg tok årsstudium i medisin grunnfag på Bjørknes. Biokjemi og cellebiologi liker jeg godt faktisk, synes det var gøy i bio 1+2 + kjemien, og når jeg hadde grunnfag :) Men det kan jo bli litt kjedelig siden man har hatt mye før og man gleder seg jo mest til de andre fagene :) 

Men jeg har også hørt det med at de to første årene kan være litt kjedelige siden man har mye basalfag. 

 

Det er bra at det sosiale er bra da. Hvordan synes du det er i Oslo egentlig? Lett å bli kjent med folk eller er det mange som er fra Oslo og allerede har mange venner etc.? 

 

Bor du i studentbolig forresten? Hvordan synes du isåfall det er?

Endret av Fremtidig Med.stud.
Lenke til kommentar

Ja akkurat statistikk og samfunnsmedisin tror jeg kan være litt kjedelig altså. Vært litt borti det i statistikk i S2 og samf.med. når jeg tok årsstudium i medisin grunnfag på Bjørknes. Biokjemi og cellebiologi liker jeg godt faktisk, synes det var gøy i bio 1+2 + kjemien, og når jeg hadde grunnfag :) Men det kan jo bli litt kjedelig siden man har hatt mye før og man gleder seg jo mest til de andre fagene :) 

Men jeg har også hørt det med at de to første årene kan være litt kjedelige siden man har mye basalfag. 

 

Det er bra at det sosiale er bra da. Hvordan synes du det er i Oslo egentlig? Lett å bli kjent med folk eller er det mange som er fra Oslo og allerede har mange venner etc.? 

 

Bor du i studentbolig forresten? Hvordan synes du isåfall det er?

Om det er lett å bli kjent med folk svhenger nok mest av deg som person. Jeg synes det var lett og har fått mange nye venner. Mange er enten fra Oslo eller ikke langt unna, men det opplever jeg ikke som noe problem. Tror medisinstudiet er et av de mer sosiale studiene en kan gå.

 

Har bodd i studentbolig i et års tid og synes det er veldig greit. Eneste er at sio har en tendens til å ta seg litt mye friheter til å feks. ta seg inn i boliger med kort eller ingen varsel på forhånd ol.

Lenke til kommentar

Om det er lett å bli kjent med folk svhenger nok mest av deg som person. Jeg synes det var lett og har fått mange nye venner. Mange er enten fra Oslo eller ikke langt unna, men det opplever jeg ikke som noe problem. Tror medisinstudiet er et av de mer sosiale studiene en kan gå.

 

Har bodd i studentbolig i et års tid og synes det er veldig greit. Eneste er at sio har en tendens til å ta seg litt mye friheter til å feks. ta seg inn i boliger med kort eller ingen varsel på forhånd ol.

 

Mm, men sånn er det vel med de fleste. Har aldri hatt noe problem med å bli kjent med folk så da går nok det greit. 

 

Så kjipt, hva hvis man sover etc.? Jaja, men det har jeg hørt før også faktisk. Er jo kjipt da, men er jo billigere enn å leie privat.  

Endret av Fremtidig Med.stud.
Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har sett litt på ANSAs sider og hvor det står at det er en del  norske studenter i Szczecin. Har fått plass på et universitet i den østlige delen av landet, men jeg tenkte også prøve å komme inn i Szczecin hvor det er flere nordmenn. Er det noen her som studerer i Szczecin, og som vil dele litt erfaring mtp inntakskravet for opptak(i karakterer) og hvilke erfaringer(positivt/negativt) man har gjort derfra som student?

 

Takker på forhånd :)

 
Lenke til kommentar

Har 66,7 og er så spent på om jeg kommer inn! Har søkt Bergen og Tromsø. Irriterende å ligge så nærme grensa, tenker på det hele tiden

 

Helt enig! Jeg ligger rett over grensa på Oslo høst, har 68,6. Og er så irriterende for da tenker jeg på det hele tiden. Blir det høst eller blir det vår, hadde bare en eksamen blitt 6 istedenfor 5 så hadde jeg ligget mye over etc... 

 

Men nå er det ikke lenge igjen til vi får svar da :)  Gudskjelov for det, for er jo til å bli gal av å vente på svar.

 

Hvor har du mest lyst til å komme inn av de to? :) Men du burde ha en god sjanse da, for det lå vel på 66,2 og 66,2 i fjor? 

Men man vet jo aldri hva poengsummen blir, den kan jo øke mye eller så kan den forbli slik den er eller gå ned. Jeg håper virkelig den går ned :)

Lenke til kommentar

Har 66,7 og er så spent på om jeg kommer inn! Har søkt Bergen og Tromsø. Irriterende å ligge så nærme grensa, tenker på det hele tiden

Samme her, har 67,0 og vil inn i Bergen. Det er jo egentlig godt over tidligere år, men man går hele tiden rundt og tenker «men hva hvis det stiger masse»... og når man er hjemme i ferien har man jo konstant familien og venner som bare «ja du kommer jo inn». Føler det er så jinxet haha, vil bare vite nå om jeg er inne eller ikke :)

Lenke til kommentar

N

 

Samme her, har 67,0 og vil inn i Bergen. Det er jo egentlig godt over tidligere år, men man går hele tiden rundt og tenker «men hva hvis det stiger masse»... og når man er hjemme i ferien har man jo konstant familien og venner som bare «ja du kommer jo inn». Føler det er så jinxet haha, vil bare vite nå om jeg er inne eller ikke :)

Året jeg søkte økte grensen med 2 hele poeng. Tror ikke noen av dere blir å komme inn mtp at dere er så nært grensa. Bare å begynne å pugge til enda et år med eksamener :))))))))







Neida, går sikkert bra! Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...