Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det er mulig å få godkjent 1.året på medisin ved NTNU som modul 1 ved UiO?

Jeg begynte i Oslo nå i vår, og jeg tror at hun ene som begynte samtidig hadde fullført et eller to år på NTNU, uten at det hjalp. Ny studiemodell gjør det visst mer eller mindre umulig å få til dette i dag. Ta å sjekk studieplanen vår og bedøm om du synes det virker likt som NTNU. I tillegg kan du jo sende en mail til fakultetet og høre hvordan de vurerer det. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

På forskningsnivå trengs det jo selvfølgelig ikke særlig med kommunikasjon, og det er jo på forskningsnivået at man får nobelpriser. Grunnen til at jeg valgte legeyrket er at jeg liker å arbeide med mennesker og har som mål å bli en godt likt lege som kan svare på faglige spørsmål når det trengs. Ville jeg har forsket hadde jeg valgt et eller annet fag innen fysikken.

 

Hei, jeg satt og googlet om medisinstudiet her i kveld, og fant denne tråden (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=966939).

 

Ser at du gikk førsteåret den gangen du skrev innlegget ditt (2008). Bare lurte på hva som ble av deg i arbeidslivet? Hvilket yrke har du i dag?

Lenke til kommentar

 

På forskningsnivå trengs det jo selvfølgelig ikke særlig med kommunikasjon, og det er jo på forskningsnivået at man får nobelpriser. Grunnen til at jeg valgte legeyrket er at jeg liker å arbeide med mennesker og har som mål å bli en godt likt lege som kan svare på faglige spørsmål når det trengs. Ville jeg har forsket hadde jeg valgt et eller annet fag innen fysikken.

 

Hei, jeg satt og googlet om medisinstudiet her i kveld, og fant denne tråden (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=966939).

 

Ser at du gikk førsteåret den gangen du skrev innlegget ditt (2008). Bare lurte på hva som ble av deg i arbeidslivet? Hvilket yrke har du i dag?

 

 

Hehe, artig. Jeg er nå fastlege og har arbeidet som det i to år etter å ha avtjent verneplikten som lege i Sjøforsvaret. Trives meget godt. :-)

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar

Til alle som vurderer å begynne på medisin (PS! Jeg ønsker ikke å ødelegge noens drømmer her, bare realitetsorientere),

 

Jeg håper dere er klar over hvor tøft arbeidsmarkedet er for nyutdannete leger/medisinstudenter med lisens. Det blir vanskeligere og vanskeligere å få turnus, også for de som har tatt utdanningen sin i Norge. Jeg har hørt at det ved siste runde var under 60% av søkere med norsk utdannelse som fikk turnus. Siden jeg ikke har noen kilder på dette, legger jeg heller ved en link som viser statisikken fra våren 2017: https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/1413/statusrapport-soknadsrunde-vaaren-2017.pdf

 

For hver runde blir poolen med turnusventere større, og med mindre det blir opprettet flere turnuslegestillinger, tipper jeg at andelen norskutdannete søkere som får turnus snart kommer til å bikke under 50%. Tallene for leger med utdannelse fra utlandet tør jeg ikke tenke på en gang.

 

Problemet er at man som «turnusventer» med norsk utdannelse, ikke har mulighet til å jobbe selvstendig som lege. Man kan i utgangspunktet ta omtrent de samme jobbene som medisinstudenter med lisens kan ta. Konkurransen om disse jobbene har dermed også blitt utrolig høy, og det er nesten umulig å skaffe seg sommerjobb som medisinstudent med lisens (med mindre man har kontakter, flaks eller en CV som virkelig skiller seg ut). Jeg er i denne situasjonen nå, og søker på sommerjobber der det er over 50 søkere pr. Stilling (gjelder både sykehjem og sykehus). Dette gjelder hele landet, ikke bare attraktive områder på Østlandet. Selv har jeg hatt deltidsjobb under hele studiet, både på sykehus og sykehjem, og tar utdanningen min i Oslo. Jeg har ringt og sendt åpne søknader i forkant av at stillingene ble utlyst. Får ikke napp _noen_ steder.

 

Medisinstudiet er utrolig spennende og givende på mange måter. Man må bare være klar over at det ikke er noe som automatisk «løser seg» med en gang man kommer inn på studiet - konkurransen er på ingen måte over da. Det er lurt å legge opp studietiden sin veldig taktisk fra dag 1 for å øke sjansene sine for å få lisensjobb og turnus. Hadde jeg vært klar over hva som ventet meg i andre ende da jeg startet på studiet, hadde jeg nok snudd i døra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan man hente ut C-preperat fra apoteket med studmed lisens? Det holder med ID og HPR nummer? (Så på story på snap at noen gjorde det, men med resept lapp på pakken hvor det stod til eget bruk, trodde ikke det var ok som student)

Under forskrift om lisens til helsepersonell, kan du finne informasjon om hvilke regler som gjelder for medisinstudenter med lisens: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2000-12-21-1379

 

Dersom du ser under kapittel 1, §4 ser du at "Lisensen gir innehaveren rett til å forskrive legemidler i gruppe B og C i sammenheng med arbeid som nevnt i første ledd."

 

Det vil si at i teorien skal medisinstudenter med lisens IKKE ha adgang til å forskrive legemidler til seg selv, slik jeg tolker det. Man har kun lov å gjøre det i sammenheng med arbeid. Det å "arbeide" som helsepersonell vil i mitt hode ikke inkludere det å "behandle seg selv".

(Som en analog til dette: man har hverken som lege eller medisinstudent, såvidt jeg kjenner til, IKKE adgang til å se eller føre sin egen journal, selv om man skulle ha tilgang til den via journalsystemet på jobben din.)

 

Kan også legge merke til at det under merknader i forskriften er gjort en presisering til §4 om at "at medisinsk student utenfor arbeid ikke har adgang til å forskrive legemidler."

 

Selv om medisinstudenter i teorien ikke har adgang til å forskrive til seg selv, vil jeg tro dette er mulig gjennom e-reseptformidleren så lenge man har tilgang via jobb, og dermed vil mange i praksis få dette til. Hinderet blir da om man skulle møte en apotektekniker som har inngående detaljkunnskap i regelverket, og som da vil avslå resepten.

 

Altså: ikke lov i teorien, men man får det til i praksis.

Endret av samsonicks
Lenke til kommentar

Jeg håper dere er klar over hvor tøft arbeidsmarkedet er for nyutdannete leger/medisinstudenter med lisens. Det blir vanskeligere og vanskeligere å få turnus, også for de som har tatt utdanningen sin i Norge. Jeg har hørt at det ved siste runde var under 60% av søkere med norsk utdannelse som fikk turnus. Siden jeg ikke har noen kilder på dette, legger jeg heller ved en link som viser statisikken fra våren 2017: https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/1413/statusrapport-soknadsrunde-vaaren-2017.pdf

 

Bare for å presisere: dersom man ser på statistikken for 2017 fikk 66% av norske medisinstudenter som har studert i Norge og som søkte på våropptaket, turnus.

At det nå skulle være mindre enn 60% vil jeg gjerne ha konkret statistikk på.

 

Samtidig: hvor mange av dem som søkte turnus for første gang (altså de som ble ferdig med utdanningen mellom april 2017 og august 2017) ble tilsatt?  Altså uavhengig av utdanningssted: tallet er 67%.

 

Annen interessant statistikk fra denne rapporten:

Hvor mange nordmenn har ikke fått turnus etter tre søknadsrunder (vår '16 + høst '16 + vår '17), uavhengig av studiested?

-----> 25 personer (samtidig som 1370 personer fikk turnus i denne perioden).

 

Dersom man tenker litt forenklet, kan man kanskje tro at dette utgjør 2-4% av de ferdigutdannede?

(Vanskelig å vite helt nøyaktig for det er ikke sikkert alle ferdigutdannede har søkt turnus i det hele tatt, men kanskje gått videre til stipendiater eller annet).

 

Det er altså tilsynelatende svært få som går over lengre tid uten å få turnus. I mitt hode er det ikke helt urimelig at 25 personer blant nesten 1400 ansettelser har utmerket seg såpass negativt ved søknad eller intervju at de ikke har blitt ansatt.

 

 

Det er riktig at man ikke er garantert turnus etter utdannelse lenger, men at det altså er et visst press. Samtidig bør man ikke svartmale situasjonen bare fordi man tidligere ikke var vant til dette presset i arbeidsmarkedet.

La oss si at man heller ble siv. ing.: tror du ikke tallet for antall som ikke blir ansatt i noen sivilingeniørstilling  etter 1,5 år er høyere enn 2-4%? Stilig om noen finner statistikk på dette :-)

 

Det finnes en Tekna-rapport for andel arbeidsledige sivilingeniører et halvt år etter endt utdanning, og her er andelen 16% ved høsten 2016 (kilde: https://www.tekna.no/globalassets/filer/rapporter/arbeidsmarked/arbeidsmarkedsundersokelsen-2016.pdf)

 

Dette blir jo ikke egentlig en rettferdig sammenligning uansett, for selv om noen få prosent av de ferdigutdannede legene ikke får turnus selv om de har søkt i 1.5 år, vil jeg tro disse står lengst fram i køen mtp. turnuslegevikariater. Hvor mange får hverken turnus eller turnuslegevikariat i en periode på mer enn 0.5-1 år? Jeg vil anta det er svært få, men igjen: vil gjerne se statistikk på dette dersom noen kjenner til noen slike undersøkelser.

 

Jeg har stor forståelse for at mange føler presset på å få turnus rett etter endt utdanning, og at det dermed blir konkurranse rundt det å utmerke seg på diverse måter mens man studerer. Medisinstudenter er stort sett flinke, ambisiøse folk. Men samtidig: hvor mange nyutdannede leger er faktisk arbeidsledige? For min egen del har jeg inntrykk av at fremstillingen av dette problemet er overdrevet.

 

Endret av samsonicks
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tror dere kriteriene for å få turnuslegevikariater er basert på tidligere erfaring som lege, hvor lenge man har stått uten turnus eller en blanding av disse? Tenker liksom en cand.med som ikke har fått jobbet som lege og hvor entry level legestillinger krever tidligere erfaring som lege er i en ond sirkel?

I mitt hode vil det være selvsagt for en arbeidsgiver å vektlegge bl. a. de momentene du nevner.

Hvorvidt det er reelt at en ferdigutdannet faktisk kan havne i en slik situasjon hvor han ikke får jobb, blir bare spekulasjoner, med mindre noen kjenner til undersøkelser som har tatt for seg arbeidsledighet hos nyutdannede leger. Har personlig vanskelig for å se for meg at en ferdigutdannet lege ikke skal kunne klare å skaffe seg et turnuslegevikariat, eller i det minste en medisinstudent m. lisens-stilling, så lenge han aktivt kontakter mulige arbeidsgivere. Jeg har inntrykk av at svært mange vikariater ikke lyses ut, dersom de er av kort varighet.

Lenke til kommentar

 

Tror dere kriteriene for å få turnuslegevikariater er basert på tidligere erfaring som lege, hvor lenge man har stått uten turnus eller en blanding av disse? Tenker liksom en cand.med som ikke har fått jobbet som lege og hvor entry level legestillinger krever tidligere erfaring som lege er i en ond sirkel?

I mitt hode vil det være selvsagt for en arbeidsgiver å vektlegge bl. a. de momentene du nevner.

Hvorvidt det er reelt at en ferdigutdannet faktisk kan havne i en slik situasjon hvor han ikke får jobb, blir bare spekulasjoner, med mindre noen kjenner til undersøkelser som har tatt for seg arbeidsledighet hos nyutdannede leger. Har personlig vanskelig for å se for meg at en ferdigutdannet lege ikke skal kunne klare å skaffe seg et turnuslegevikariat, eller i det minste en medisinstudent m. lisens-stilling, så lenge han aktivt kontakter mulige arbeidsgivere. Jeg har inntrykk av at svært mange vikariater ikke lyses ut, dersom de er av kort varighet.

 

Som rebma sier er det nå stor rift om disse stillingene, så jeg syns ikke det høres så usannsynlig ut at en ferdigutdannet lege uten turnus vil ha vanskeligheter med å få disse jobbene, rent statistisk sett

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det noen som vet om noen som har fått godkjent 1. året på medisin ved NTNU som modul 1 ved UiO?

 

På nettsiden til UiO står det at det er vanskelig å få godkjent hvis man har studert medisin andre steder enn UiO, og de vil ikke si noe om det blir godkjent eller ikke før man har fått plass. 

 

Noen som vet? :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg lurte på om noen har noen tanker om hvor mye snittet evt. vil kunne gå opp i år, eller om det evt. vil kunne gå ned. Jeg tenker spesielt på UiO :)

 

Det må da snart slutte å øke?

Jeg vet at teoretisk sett så skal man kunne få 74 poeng som maks, men siden "snittet" er den siste som har kommet inn så skal det jo mye til at over 100stk klarer det... 

Endret av Fremtidig Med.stud.
Lenke til kommentar

Er det noen som vet om noen som har fått godkjent 1. året på medisin ved NTNU som modul 1 ved UiO?

 

På nettsiden til UiO står det at det er vanskelig å få godkjent hvis man har studert medisin andre steder enn UiO, og de vil ikke si noe om det blir godkjent eller ikke før man har fått plass. 

 

Noen som vet? :)

 

Jeg studerer ikke medisin, enda.

 

Men etter det jeg har sett på UiO sine sider så er alle medisinstudiene lagt opp så ulikt at man mest sannsynlig ikke vil kunne få godkjent modul 1 ved å ha gått 1.året på NTNU (eller UiB/UiT). Man vil kanskje kunne få godkjent noen enkeltemner. 

Det er også det at hvis du da evt. hadde fått det godkjent så må det også være plass på 2.året, hvis du ikke må du vente et år til de du søkte samtidig med begynner 2.året.  

 

Men du kan jo prøve å sammenlikne de to angående fag da og mengde på 1.året da. 

 

Hvis du ikke har snakket med UiO, men bare sett på nettsiden, så ville jeg ringt eller sendt mail og spurt om det er noen som har fått godkjent 1.året fra NTNU eller de andre universitetene i Norge. Da vil du jo vite om det er sannsynlig å få det godkjent eller ikke :)

Endret av Fremtidig Med.stud.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan noen gi en kjapp oversikt over en typisk uketimeplan det eller de første år(ene) på medisin i Oslo? Jeg har sett på nettsidene, men lurer på om det kanskje er mer enn felles-, gruppe- og praksisundervisningen som fremkommer der? Har dere studiedager?

 

Jeg spør fordi jeg må ukependle til Oslo, og det hadde derfor ikke gjort noe å kunne reise hjem litt oftere dersom det er studiedager.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Kan noen gi en kjapp oversikt over en typisk uketimeplan det eller de første år(ene) på medisin i Oslo? Jeg har sett på nettsidene, men lurer på om det kanskje er mer enn felles-, gruppe- og praksisundervisningen som fremkommer der? Har dere studiedager?

 

Jeg spør fordi jeg må ukependle til Oslo, og det hadde derfor ikke gjort noe å kunne reise hjem litt oftere dersom det er studiedager.

 

Takk for svar!

Vanligvis er det kun «kurs» og praksis som er obligatorisk. Jeg vet ikke om Oslo har team basert læring TBL som Bergen har blitt full av nå med ny plan. Da er det kanskbe mer obligatoriske ting.

 

Hvorfor pendle? Snakk om å dagpendle?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...