Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hopefulltransmission skrev (4 minutter siden):

I Norge ja

Fordi utdanning i Norge gir mer rett enn utdanning i utlandet?

Ikke bare er forslaget meget polariserende, men det løser jo overhodet ingen ting.

Det er ikke utenlands studenter som skaper trøbbel for oss og det er trist at du ikke ser det.

Vi kan godt slutte med ALL medisin utdannelse i utlandet, noe vi har holdt på med i hele norges historie, men prøv å se på hva det vil utrette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
probedroid skrev (1 time siden):

Fordi utdanning i Norge gir mer rett enn utdanning i utlandet?

Ikke bare er forslaget meget polariserende, men det løser jo overhodet ingen ting.

Det er ikke utenlands studenter som skaper trøbbel for oss og det er trist at du ikke ser det.

Vi kan godt slutte med ALL medisin utdannelse i utlandet, noe vi har holdt på med i hele norges historie, men prøv å se på hva det vil utrette.

Jeg mener ikke at de er dårligere eller at de ikke fortjener å få jobb. Men behovet for leger er vel dekket og vel så det? Hva mener du at skaper trøbbel utover at det er for mange nyutdannede? 

Lenke til kommentar
hopefulltransmission skrev (2 timer siden):

Jeg mener ikke at de er dårligere eller at de ikke fortjener å få jobb. Men behovet for leger er vel dekket og vel så det? Hva mener du at skaper trøbbel utover at det er for mange nyutdannede? 

Nei, behovet for leger er ikke dekket. Det er ikke antal medisinstudenter som er problemet, det er antall turnusplasser.

I fremtiden, når antall turnusplasser økes og tilsvarer tilbud og etterspørsel; da kan man diskuttere behovet for antal utenlandsstudenter. Pr dags dato trenger staten norge as alle medisinstudenter de kan få tak i.

Lenke til kommentar
On 12/31/2019 at 6:15 PM, hopefulltransmission said:

Takk for svar! Det er nettopp dette jeg har tenkt på. Det blir jo ikke kun lis1 det blir vanskelig å få, men det vil forplante seg nedover i de lavere årene også. Gjøres det ingenting for å prøve å bedre situasjonen? Gjøre lis1 førsteprioritet for de norske? Det kan jo faktisk ikke bli sånn at man må gå «arbeidsledig» i 2-3 år før man får starte på spesialisering, når studiet + spesialiseringen er så lang? Hva skjer om en kvinnelig lege blir gravid i løpet av de årene hun må vente? Ingen rettigheter? Mange er jo i slutten av tjueårene når de blir ferdig på studiet. Nei jeg synes situasjonen er fryktelig håpløs! 

Det gjøres absolutt ingenting. Karakterer også forresten ingenting. Arbeidserfaring eller forskning i form av publiserte artikler. Man tar strøjobber. Ironisk nok kan man være Lis2 vikar før Lis1. Dette er korte engasjement som ikke gir uttelling på utdanningsløpet som spesialist. For foreldrepenger trenger man heldigvis bare å ha vært i jobb. Så lenge man har vært i jobb skal det gå rundt med tanke på å få barn. Det er litt håpløst. Man må forvente å krype en hel del i starten av karrieren som lege. Ikke minst flytte på seg der det er muligheter. Mange stiller sterkt fra før av når det gjelder nettverk. Flertallet har en eller to foreldre som er lege også. Per i dag kan jeg virkelig ikke anbefale å studere medisin til noen. Tar du en master/siv.ing innen whatever på eksempelvis NTNU har omtrent fått deg fast jobb før du er ferdig utdannet. 

18 minutes ago, probedroid said:

Nei, behovet for leger er ikke dekket. Det er ikke antal medisinstudenter som er problemet, det er antall turnusplasser.

I fremtiden, når antall turnusplasser økes og tilsvarer tilbud og etterspørsel; da kan man diskuttere behovet for antal utenlandsstudenter. Pr dags dato trenger staten norge as alle medisinstudenter de kan få tak i.

Jeg synes selv at staten har et spesielt ansvar for de som studerer i Norge. De har tross alt betalt for utdannelsen og alle trenger turnus. Man kan spørre seg selv hvorfor flaskehalsen skal være her. Alle burde være sikret turnus når man har studert i Norge. Det er enklere å ta strøjobber når man først har hatt turnus. Man må ha turnus før man får full refusjonsrett/trygderettigheter. De som studerer i utlandet bør være tvunget til å ta turnus i landet de studerer i spør du meg. 

Endret av dingenogdubben
Lenke til kommentar
dingenogdubben skrev (2 timer siden):

Jeg synes selv at staten har et spesielt ansvar for de som studerer i Norge. De har tross alt betalt for utdannelsen og alle trenger turnus.

 

Bare fordi jeg kom inn i Norge og har hatt gratis skolevei betyr ikke at jeg har rett på en turnusplass mer enn en som valgte å dra til utlandet, med støtte fra lånekassen. Norge betaler for utdannelsen til de i utlandet også, og de tjener ganske fett på det vs. å åpne opp egne studieplasser i Norge.

Om det er snitt karakteren din du bruker for at du føler du har denne retten på plass forran en so har gått i utlandet, eller hva som helst argumentasjon du bruker for å være så eminent, så skal jeg ikke ta den fra deg. Men faktum er at det ikke er noe som helst grunnlag som sier at jeg, en som har studert i Norge, er bedre enn noen som har studert i utlandet og ikke går jeg rundt på sykehuset og tror det heller.

Hvis du hadde satt søkelyset mot at utenlands studenter var en god ting, fokusert på det som ett mangfold og ikke vært så snurt for at de også fortjener en jobb. Så hadde du kanskje sett at vi trenger dem, og statistikk underbygger dette.

Når det er sagt så kan ikke Norge utdanne uendelig mange studenter i utlandet og bare se på de som ikke får jobb. På samme måte som at man ikke kan utdanne og åpne opp uendelig mange studieplasser i Norge. Man må regulere det.

Problemet med reguleringen er bare pr dags dato at det ikke er for mange studenter totalt(det kan godt være at det KOMMER til å bli for mange, men det er en annen diskusjon), problemet er det ikke er nok LIS1 plasser.
Svar: Det er Ikke nok LIS1 plasser, det er legemangel i Norge.

 

Hvis du stryker ut og kaster vekk ALLE utenlands studenter så vil det være NOK LIS1 plasser til alle.

MEN IKKE NOK LEGER.

Så slutt å fokuser på at flinke dedikerte fremtide kollegaer av oss som tar utdannelse i utlandet er problemet og rett søkelyset mot for få LIS1 plasser.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
probedroid skrev (4 timer siden):

 

Bare fordi jeg kom inn i Norge og har hatt gratis skolevei betyr ikke at jeg har rett på en turnusplass mer enn en som valgte å dra til utlandet, med støtte fra lånekassen. Norge betaler for utdannelsen til de i utlandet også, og de tjener ganske fett på det vs. å åpne opp egne studieplasser i Norge.

Om det er snitt karakteren din du bruker for at du føler du har denne retten på plass forran en so har gått i utlandet, eller hva som helst argumentasjon du bruker for å være så eminent, så skal jeg ikke ta den fra deg. Men faktum er at det ikke er noe som helst grunnlag som sier at jeg, en som har studert i Norge, er bedre enn noen som har studert i utlandet og ikke går jeg rundt på sykehuset og tror det heller.

Hvis du hadde satt søkelyset mot at utenlands studenter var en god ting, fokusert på det som ett mangfold og ikke vært så snurt for at de også fortjener en jobb. Så hadde du kanskje sett at vi trenger dem, og statistikk underbygger dette.

Når det er sagt så kan ikke Norge utdanne uendelig mange studenter i utlandet og bare se på de som ikke får jobb. På samme måte som at man ikke kan utdanne og åpne opp uendelig mange studieplasser i Norge. Man må regulere det.

Problemet med reguleringen er bare pr dags dato at det ikke er for mange studenter totalt(det kan godt være at det KOMMER til å bli for mange, men det er en annen diskusjon), problemet er det ikke er nok LIS1 plasser.
Svar: Det er Ikke nok LIS1 plasser, det er legemangel i Norge.

 

Hvis du stryker ut og kaster vekk ALLE utenlands studenter så vil det være NOK LIS1 plasser til alle.

MEN IKKE NOK LEGER.

Så slutt å fokuser på at flinke dedikerte fremtide kollegaer av oss som tar utdannelse i utlandet er problemet og rett søkelyset mot for få LIS1 plasser.

 

 

Jeg mener på ingen måte at de i utlandet er dårligere. Jeg mener heller ikke at noen har mer rett på lis1 enn andre. Men legeyrket står i en særstilling ved at vi i grunn ikke har andre muligheter enn å fullføre lis1 og spesialisere oss, i Norge. Da synes jeg staten må ta ansvar og rydde opp. I det minste burde det finnes en slags nasjonal eksamen eller andre muligheter for oss til å bevise at vi er gode nok. Så uryddig som det virker nå gagner vel ingen? Er det virkelig sånn at om foreldrene dine er overleger på sykehuset er det ingen problem å få turnus? Tror dere ikke at dersom det fortsetter slik så kommer ikke de beste studentene til å velge medisin lenger? Det er vel heller ikke ønskelig for fakultetene eller staten fir øvrig? 

Lenke til kommentar

Ja, 

1. staten må ta ansvar å øke antal studieplasser i Norge og øke antall LIS1 stillinger.

2. Slutte å imortere spesialister fra utlandet og bruke ressurser på arbeidere som ønsker å spesialisere seg.

3. Sette tak på antal studieplasser i utlandet, når prognoser tilsier at det vil bli for mange.

Dette er svært kostbart løsning for Norge AS og det er mye lettere for staten og se på at vi retter søkelyset og irritasjonen vår på utenlandsstudenter som gjør sitt beste.

 

Norske utenlands studenter som studerer medisin hadde knust oss på nasjonale prøver. Og om ikke, så ville bare tanken på risikoen gjøre at det aldri vil komme en prøve som kan undergrave medisin utdannelse i norge. En nasjonal prøve internt i Norge, hvem bryr seg?

Det har alltid vært kjennskap og vennskap i alle yrker, jeg syns forøvrig det er flott at vi søker om jobb og "beste" søker får jobben.

I alle yrker er det risiko for å ikke jobbe, få jobb, få sparken osv. Tilbud og etterspørsel, man må inn i yrkeslivet med ydmykhet som alle andre, ikke bare kreve at du skal ha jobben fordi du utdannet deg som siving på NTNU eller var superflink på VGS.

Definer "DEN BESTE KANDIDAT". Jeg har en sterk mistanke om at du tenker den beste er den med høyest snitt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
probedroid skrev (6 timer siden):

Ja, 

1. staten må ta ansvar å øke antal studieplasser i Norge og øke antall LIS1 stillinger.

2. Slutte å imortere spesialister fra utlandet og bruke ressurser på arbeidere som ønsker å spesialisere seg.

3. Sette tak på antal studieplasser i utlandet, når prognoser tilsier at det vil bli for mange.

Dette er svært kostbart løsning for Norge AS og det er mye lettere for staten og se på at vi retter søkelyset og irritasjonen vår på utenlandsstudenter som gjør sitt beste.

 

Norske utenlands studenter som studerer medisin hadde knust oss på nasjonale prøver. Og om ikke, så ville bare tanken på risikoen gjøre at det aldri vil komme en prøve som kan undergrave medisin utdannelse i norge. En nasjonal prøve internt i Norge, hvem bryr seg?

Det har alltid vært kjennskap og vennskap i alle yrker, jeg syns forøvrig det er flott at vi søker om jobb og "beste" søker får jobben.

I alle yrker er det risiko for å ikke jobbe, få jobb, få sparken osv. Tilbud og etterspørsel, man må inn i yrkeslivet med ydmykhet som alle andre, ikke bare kreve at du skal ha jobben fordi du utdannet deg som siving på NTNU eller var superflink på VGS.

Definer "DEN BESTE KANDIDAT". Jeg har en sterk mistanke om at du tenker den beste er den med høyest snitt.

 

Jeg ser ikke på meg selv som bedre enn andre fordi jeg har et høyt snitt. Ja jeg kunne ha studert Indøk på NTNU men det er ikke der interessen min ligger og jeg vet jeg hadde blitt en bedre lege. Jeg synes ikke man kun kan tenke på hva som gir best jobb eller høy lønn. Man burde ha en indre motivasjon uansett! Men ja, hadde jeg studert siving på NTNU hadde jeg hatt muligheter privat rett etter utdanning, også i utlandet. Den muligheten har ikke leger uansett om de har studert på Harvard eller hvor som helst. De som kommer inn i Norge har jobbet hardt for det og det synes jeg burde gi uttelling, men det er min mening. En nasjonal prøve som tester faglig kunnskap, dedikasjon, samarbeid, prosedyrer og empati samt evnen til å se pasienten høres vel ikke så dumt ut? Hvorfor utenlandsstudentene skulle ha knust oss der ser jeg ikke helt, men i så fall burde jo alle studert i utlandet, det hadde staten spart enda mer penger på. Jeg synes det er litt merkelig at alle andre land vi sammenligner oss med prioriterer de nasjonale søkerne, men ikke vi i Norge. Dersom staten har oppfordret folk til å ta utdanning i Øst-Europa synes jeg det blir deres ansvar å sørge for at det er jobb til dem også. Det har ingenting å gjøre med at de er dårligere, tror ingen tenker det lenger. Er du lege må du gjennom lis1, og at ikke studenter, leger og fakultetene jobber hardere for å løse dette er jo veldig rart? Synes dere ikke?

Lenke til kommentar

Men er det virkelig så vanskelig for norske studenter å skaffe seg lis1? Trodde det heller lå på det at de har høyere krav? Typ at det må være i Oslo, må være et stort sykehus, ikke i en småby osv? Det jeg har lest er at studenter fra NTNU for eksempel takker nei til lis-stillinger på småsteder fordi de heller vil jobbe med lisens og vente til de får turnus i Oslo? Og er det noe galt i det? Hva er det man gjør hvis man venter? De naver vel ikke? Hvilke jobber er det mulig å få og hvordan er lønnen? Om det ikke er snakk om 300k i lønn så burde det vel gå greit å vente ett år når karrieren er så lang? Markedet vil sikkert regulere seg selv også. Men har man ikke mulighet til å ta spesialistløpet i andre land med norsk utdanning? For eksempel i Tyskand? Har norske universiteter så dårlig rykte internasjonalt? 

Lenke til kommentar

Politiet sliter(slet?) med å få seg jobb rett etter utdanning. Hvor i systemet det svikter vet jeg ikke, og heller ikke agendaen bak det. Men man kan ikke bare lyse ut 40 nye stillinger over natten og risikere at de 40 ikke får nødvendig utdanning og oppfølgning. Og det er sikkert den vanligste unnskyldningen.

Får man ikke LIS1 stilling, kan man ta vikariater som i mange tilfeller vil gi god lønn. Usikker fremtid og uten lån til bolig. Det som er trist er att feks 1 års vikariat innen psyk ikke vil gi utelling på en del av LIS1/spesialiseringen. Det tror jeg kommer til å bli forrandret på.

Jeg tror veldig mange velger å heller jobbe i vikariat/ikke jobbe der de ønsker å bo fremfor å ta LIS1 langt vekke fra der de ikke ønkser å jobbe. Noe som sikkert resulterer at der det bor mest folk er kandidatene veldig godt rustet på CV og erfaring.

 

Lenke til kommentar

Hmm jeg har hørt fra foreldrene mine at leger ofte prioriteres ved boliglån, eller at det i hvertfall ikke er vanskelig å få boliglån som lege. Som du sier så kan man jo jobbe i godt betalte vikariater og dersom det blir situasjonen for alle nyutdannede så betyr jo ikke det at vi ikke klare å betale regningene! Kanskje vil mange ikke kjøpe ettersom det er usikkert om de får fornyet vikariat eller om de får tilbud om fast jobb et annet sted. Man sulter i alle fall ikke:)

Lenke til kommentar

hei

er en privatistelev som vurderer medisinstudiet og lurer på om noen kan meddele erfaringer med overgangen fra vg3 til førsteåret? Er selv i en posisjon hvor jeg må fullføre en del realfag for å oppfylle kravet men samtidig vurderer jeg å ta samfunnsøkonomi 2, psykologi 2, sosialkunnskap også. Lurer videre på hvor viktig det er til å kunne skrive stiloppgaver/essayer og hvilke språk og samfunnsfag som nevnt over jeg bør  prioritere  fra vg3 itillegg .Håper noen har noen kommentarer på akkurat dette

Endret av Deeco
Lenke til kommentar
Deeco skrev (22 timer siden):

hei

er en privatistelev som vurderer medisinstudiet og lurer på om noen kan meddele erfaringer med overgangen fra vg3 til førsteåret? Er selv i en posisjon hvor jeg må fullføre en del realfag for å oppfylle kravet men samtidig vurderer jeg å ta samfunnsøkonomi 2, psykologi 2, sosialkunnskap også. Lurer videre på hvor viktig det er til å kunne skrive stiloppgaver/essayer og hvilke språk og samfunnsfag som nevnt over jeg bør  prioritere  fra vg3 itillegg .Håper noen har noen kommentarer på akkurat dette

Absolutte MÅ krav er jo S1+S2 eller R1, fysikk 1, Kjemi 1 + 2. Uten disse kommer man jo ingen vei. For å makse antall realfagspoeng kan man jo bygge på med R2, men merk at det er en god del vanskeligere enn S matten.   Og for å komme inn er gode karakterer alfa og omega. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar
William_S skrev (6 timer siden):

Absolutte MÅ krav er jo S1+S2 eller R1, fysikk 1, Kjemi 1 + 2. Uten disse kommer man jo ingen vei. For å makse antall realfagspoeng kan man jo bygge på med R2, men merk at det er en god del vanskeligere enn S matten.   Og for å komme inn er gode karakterer alfa og omega. 

gikk du direkte fra vgs til medisinstudiet eller tok du privatistfag før?

Endret av Deeco
Lenke til kommentar

Interessante spørsmål.

Det er iallfall mål om at nye leger skal få og har fått(2019) høyere lønn for å konkurrere med andre utdannelser. Lønnen i andre sektorer med lik eller mindre utdannelse (tid) er generelt høyere enn som lege.

Det har lenge vært lite vits å bli lege for å bli rik, spesielt med fokus på lang studietid, i offentlig sektor, jeg tror den holder seg stabil og øker som andre lønnsoppgjør.

Jeg kan ikke tenke meg at det blir vanskeligere å jobbe privat.

Jeg er for privatisering i Norge, men jeg ser klare ulemper innen det private som ikke er heldig.

Men det virker som fastlegeordningen kommer til å bli gjort mer offentlig, ikke helt, men delvis. Dvs vi vil se kontorer som er kommunale der flere leger jobber sammen med fast og da lavere lønn, men mer forutsigbart og mindre papirarbeid mtp regnskap osv. Jeg vet ikke hva de pønsker ut egentlig, jeg tar sikkert feil, men er ganske krevende å starte opp som fastlege idag, kudos.

At det er konkurranse etter lis1 er kjempe bra! Hvis du vet hva du skal spesialisere deg innen så kommer du til å bli det! :)

Lenke til kommentar

Tror ikke så mange studerer medisin for pengene lenger men minst én million i lønn etter spesialisering synes jeg er mer enn rimelig å forvente i alle fall! Lite vits i å bli lege hvis man tjener like mye som en sykepleier med dobbelt så mye lån. Vet noen forresten hvordan det er å jobbe som lege i utlandet? Eventuelt å fullføre spesialisering der? Dere som har vært på utveksling, sitter dere med et inntrykk av at norske leger har et godt rykte?

Lenke til kommentar
probedroid skrev (På 1.1.2020 den 16.24):

Fordi utdanning i Norge gir mer rett enn utdanning i utlandet?

Ikke bare er forslaget meget polariserende, men det løser jo overhodet ingen ting.

Det er ikke utenlands studenter som skaper trøbbel for oss og det er trist at du ikke ser det.

Vi kan godt slutte med ALL medisin utdannelse i utlandet, noe vi har holdt på med i hele norges historie, men prøv å se på hva det vil utrette.

Upopulær mening: 

Vi som studerer i Norge er mye på hospitering på norske sykehus, legekontorer. Vi har egne moduler om norske lover, trygder osv. Vi har brukt datasystemene som brukes på sykehus/legekontorer i Norge. Vi bruker apparater som brukes i Norge, ikke gamle maskiner i Polen, Ungarn... Noen få av mange eksempler. Generelt har jeg opplevd i jobb på sykehus at det tar lenger tid å lære opp medisinstudenter fra utlandet enn medisinstudenter fra Norge - fordi vi jo er vant til datasystemer, prosedyrer osv. 

Klart vi som studerer i Norge blir prioritert for LIS. 

Endret av Shopaholic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...