Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Shopaholic skrev (17 minutter siden):

Upopulær mening: 

Vi som studerer i Norge er mye på hospitering på norske sykehus, legekontorer. Vi har egne moduler om norske lover, trygder osv. Vi har brukt datasystemene som brukes på sykehus/legekontorer i Norge. Vi bruker apparater som brukes i Norge, ikke gamle maskiner i Polen, Ungarn... Noen få av mange eksempler. 

Klart vi som studerer i Norge blir prioritert for LIS. 

Ja, men de jeg kjenner som studerte i utlandet jobbet jo hver sommer fra start til slutt av studiene på norske sykehus og lærte seg rutiner og systemer, jeg vet om flere norske studenter som aldri jobbet på sykehus/sektoren. Jeg er ganske sikker på at studenter i Norge er mye bedre integrert i norsk helsevesen og at det tar tid for utenlandske å komme seg på nivå.

Forskjell på blir og burde bli prioritert(som diskusjonen var), hva realiteten er er nok det første.

Hovedessensen er at legene du møter som kommer fra å ha studert i utlandet er ikke fienden din eller problemet, men en kollega du skal sammarbeide med for bedre kompetanse, vilkår og ett bedre helsevesen.

Endret av probedroid
typo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
confusedcranium skrev (10 minutter siden):

det virker litt som at legeyrket er i fritt fall nå. Hva tenker dere om det? Hadde dere valgt det om igjen? Er det givende og studiet spennende? 

Jeg har ikke tenkt over at det er i fritt fall, hvordan da? Ja, åpenbart valgt det igjen, men jeg har nok alltid visst eller vært delvis forberedt på hvordan veldig mange legestillinger er versus hvordan det er i "drømmene" /tv/doku/film etc.

Det jeg prøver å si er at arbeidslivet ikke er fryd og gammen uansett hva du velger og da er det ekstra kjekt å vite at man skal på jobb med kjekke kollegaer og utfordrende arbeidsliv.

Det er teit å si, men studiet er hva du gjør det til selv. Er nok av nisje interesser å velge innen medisin.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
probedroid skrev (18 minutter siden):

Jeg har ikke tenkt over at det er i fritt fall, hvordan da? Ja, åpenbart valgt det igjen, men jeg har nok alltid visst eller vært delvis forberedt på hvordan veldig mange legestillinger er versus hvordan det er i "drømmene" /tv/doku/film etc.

Det jeg prøver å si er at arbeidslivet ikke er fryd og gammen uansett hva du velger og da er det ekstra kjekt å vite at man skal på jobb med kjekke kollegaer og utfordrende arbeidsliv.

Det er teit å si, men studiet er hva du gjør det til selv. Er nok av nisje interesser å velge innen medisin.

 

Bare tenkte på så mange som hater kvinner og mener yrket blir et «kvinneyrke», at lønnen synker og all kranglingen om lis. Men er veldig befriende å høre at du ikke angrer, er nemlig ingenting annet jeg heller ville studert heller 

Lenke til kommentar

Bare folk som ikke har selvtillit som sier sånt. ? Lønnen stiger jo, det er bare det at det er fryktelig mange jobber som betaler bedre.
Hvis du fjerner oljesektoren og outsourcer data og teknologi til andre steder i verden så sitter du igjen med god og stabil jobb som lege. Det er jo kjempebra at det er god lønn i alle andre yrker. LIS diskusjonen er bare folk som skriver høyt, ordner seg. ;)

Lenke til kommentar
probedroid skrev (24 minutter siden):

Bare folk som ikke har selvtillit som sier sånt. ? Lønnen stiger jo, det er bare det at det er fryktelig mange jobber som betaler bedre.
Hvis du fjerner oljesektoren og outsourcer data og teknologi til andre steder i verden så sitter du igjen med god og stabil jobb som lege. Det er jo kjempebra at det er god lønn i alle andre yrker. LIS diskusjonen er bare folk som skriver høyt, ordner seg. ;)

Haha takk for at du betrygger meg! Du blir en god lege, det merkes :)

Lenke til kommentar
On 1/13/2020 at 3:02 PM, Shopaholic said:

Upopulær mening: 

Vi som studerer i Norge er mye på hospitering på norske sykehus, legekontorer. Vi har egne moduler om norske lover, trygder osv. Vi har brukt datasystemene som brukes på sykehus/legekontorer i Norge. Vi bruker apparater som brukes i Norge, ikke gamle maskiner i Polen, Ungarn... Noen få av mange eksempler. Generelt har jeg opplevd i jobb på sykehus at det tar lenger tid å lære opp medisinstudenter fra utlandet enn medisinstudenter fra Norge - fordi vi jo er vant til datasystemer, prosedyrer osv. 

Klart vi som studerer i Norge blir prioritert for LIS. 

Jøss, hvordan ser et polsk stetoskop og en ungarsk reflekshammer ut? Jeg har tilgode å se en LiS1 som behersker noe særlig mer avansert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
confusedcranium skrev (49 minutter siden):

Hvorfor tror dere det er mindre populært å studere i Oslo nå enn før? Karaktersnittet på har har holdt seg på 68,5 de siste årene og i fjor sank snittet på vår. Noe spesielt som har skjedd med studiet/opplegget der?

Det økte jo på våren? Fra 67,2 eller 67,3 (husker ikke helt) til 67,5 i 2019. 
Tror nok ikke det alene er nok til å si noe om studiets popularitet. Ser man en nedgang i antall søkere og konkurransepoeng over en lengre periode, da kan man begynne å trekke konklusjoner. Spesielt siden høsten holder seg stabil. Medisinstudier generelt fikk seg et løft i antall poeng i fjor. Hvis det er en indikator på popularitet kan man vel si at studiet heller blir mer populært. Eventuelt at søkerne er mer kvalifisert/har mer poeng enn før. 

Lenke til kommentar
Mitochondria skrev (1 time siden):

Det økte jo på våren? Fra 67,2 eller 67,3 (husker ikke helt) til 67,5 i 2019. 
Tror nok ikke det alene er nok til å si noe om studiets popularitet. Ser man en nedgang i antall søkere og konkurransepoeng over en lengre periode, da kan man begynne å trekke konklusjoner. Spesielt siden høsten holder seg stabil. Medisinstudier generelt fikk seg et løft i antall poeng i fjor. Hvis det er en indikator på popularitet kan man vel si at studiet heller blir mer populært. Eventuelt at søkerne er mer kvalifisert/har mer poeng enn før. 

Hmm var ganske sikker på at det sank på våren, men kanskje tar jeg feil. Tror dere det kommer et «tak» til slutt? At mange sliter med å få over 68,5 poeng og dermed stoppes det der?

Lenke til kommentar
confusedcranium skrev (6 timer siden):

Hmm var ganske sikker på at det sank på våren, men kanskje tar jeg feil. Tror dere det kommer et «tak» til slutt? At mange sliter med å få over 68,5 poeng og dermed stoppes det der?

Sank fra 2017 til 2018, gikk opp igjen i 2019.

Håper jo det. Det er et klart tegn på at taket er relativt nært når det har stått på stedet hvil en stund. Selv har jeg fått 70,3 poeng nå, og tror en del tar sikte på 69-70 poeng for å være sikker på å komme inn. Håper de får til alternativt opptak i fremtiden!

Lenke til kommentar
Mitochondria skrev (7 timer siden):

Sank fra 2017 til 2018, gikk opp igjen i 2019.

Håper jo det. Det er et klart tegn på at taket er relativt nært når det har stått på stedet hvil en stund. Selv har jeg fått 70,3 poeng nå, og tror en del tar sikte på 69-70 poeng for å være sikker på å komme inn. Håper de får til alternativt opptak i fremtiden!

Jeg er veldig nervøs for dette. Vil inn i trondheim. Jeg har derfor tatt på meg ekstra arbeidsmengde  i år. Tar 30studiepoeng og 3 fag ved siden av. Med 30 stp uten fagforbredring ligger jeg på 67,2. Men dersom jeg får 6 i to fag (relativt lette fag) og 4 i det andre vil jeg ligge på 68,5. Tørr ikke å ligge på 67,2, for jeg vet det vil øke.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei!

Noen leger/medisinstudenter på 6.året her som har søkt LIS1 med oppstart september 2020? Noen som har fått intervjuer? evn hvilke sykehus? Har selv søkt og ikke fått noe innkallinger enda.. Lurer på om ansettelsesprosessen foregår som normalt eller om den blir påvirket av corona-situasjonen?

Lenke til kommentar
On 4/3/2020 at 2:20 PM, rav9 said:

Hei!

Noen leger/medisinstudenter på 6.året her som har søkt LIS1 med oppstart september 2020? Noen som har fått intervjuer? evn hvilke sykehus? Har selv søkt og ikke fått noe innkallinger enda.. Lurer på om ansettelsesprosessen foregår som normalt eller om den blir påvirket av corona-situasjonen?

Der jeg jobber har de allerede hatt telefonintervjuer med aktuelle kandidater.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei, til alle "gamle" og "nye" medisinstudenter!

Jeg går andre året på medisin i Oslo og lurer på om det er noen som har vært gjennom modul 2 som kunne vært så snille og bidratt med notater. Jeg henger dessverre etter med både forelesninger og kurs, med ca 2 uker.

Vi har denne uken lsb - "Bevegelsesforstyrrelser" som jeg har ingen sjangs til og få gjort, da jeg ikke har kommet så langt. 

Kunne noen av dere vært så snille og delt lsb notater om akkurat dette med meg? Jeg hadde ikke gått så langt som og søke hjelp hos andre, hadde det ikke vært for at vår kjære veileder liker og spørre alle i gruppen. Da kunne jeg sluppet og drite meg ut totalt.. Jeg blir utrolig takknemlig hvis noen kan hjelpe.

Mvh 

Heidi 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...