Gå til innhold

Abit iX38 QuadGT


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har sett at kortet har greid >500 FSB i samtlige reviews så jeg har intrykk av det motsatte.

 

 

Ok, mulig jeg har misforstått litt eller at den "fsb-veggen" jeg mener å ha lest om er så høy at det ikke betyr all verden for meg :blush: jeg er ganske fersk på klokking og slikt.

 

 

Kortet får jo bra omtale for øvrig, og ut fra det jeg leser her, og særlig Nizzens oppsummering av sine erfaringer, har jeg bestemt meg for bestille Abit-kortet. Blir jo ikke noe PC av å sitte å gruble over delene i all evighet!! Nå gjenstår bare finne en god PSU og bli enig med meg selv om jeg skal ta et nytt kabinett i samme runde.

Lenke til kommentar

Dette var nok med Dual Core prosessorer osv da Quad Core gjerne møter FSB-vegg før Dual, uansett blir det neppe blir hovedkortet som begrenser deg om du velger dette koret.

 

Det eneste jeg har lagt merke til er at det har scoret litt lavt i ytelsestester i reviews, men jeg regnes med at dette skyldes tidlige BIOS-revisjoner som nå har blitt tunet.

 

Blir nok et slikt hovedkort på meg og. Bare venter på at mine 8GB med PC2-800-minne skal komme først, så skal jeg bestille.

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med å finne ett x38 kort til mitt oppsett, er ingen 100% klare kandidater.

Enten fører bare en nettbutikk kortet(feks foxconn hos netshop) eller så skal det være noe fixfax med kjøleløsningen(Gigabyte Q6)

, og en ørten HK med dårlig plass til en stoooor vifte kjøler på HK'et.

Så fant jeg jo denne her, aldri vært fan av Abit, Abit for meg betyr: Ustabilt, dårlig drivere, dårlig ytelse, hypet.

 

Oppsettet mitt:

- E8400

- ATI HD 3870x2 (*2)

- Zalman PSU 850w

- Samsung 500g

- Antec Nine Hundred

 

Dette kortet ligger jo billig ann, og virker overklokkings vennlig, spesielt med tanke på at vi kan klare 4ghz med luftkjøling stabilt. Men så var det den BIOS'en til dette kortet....

 

Er siste BIOS gjort kortet stabilt?

Endret av Zelkin
Lenke til kommentar
Jeg sliter litt med å finne ett x38 kort til mitt oppsett, er ingen 100% klare kandidater.

Enten fører bare en nettbutikk kortet(feks foxconn hos netshop) eller så skal det være noe fixfax med kjøleløsningen(Gigabyte Q6)

, og en ørten HK med dårlig plass til en stoooor vifte kjøler på HK'et.

Så fant jeg jo denne her, aldri vært fan av Abit, Abit for meg betyr: Ustabilt, dårlig drivere, dårlig ytelse, hypet.

 

Oppsettet mitt:

- E8400

- ATI HD 3870x2 (*2)

- Zalman PSU 850w

- Samsung 500g

- Antec Nine Hundred

 

Dette kortet ligger jo billig ann, og virker overklokkings vennlig, spesielt med tanke på at vi kan klare 4ghz med luftkjøling stabilt. Men så var det den BIOS'en til dette kortet....

 

Er siste BIOS gjort kortet stabilt?

 

Skjønner ikkje hva folk maser om den biosen på dette kortet? Har hatt Abit ix38 fra samme dag det kom ut i butikkene, og den første biosen som kom ut funker kjempefint for meg enda! Kortet er dønn stabilt og har ikkje hatt noen problemer. Dette er det eneste x38 kortet jeg har sett at funker med harddisk kontroller i ALLE pci-e portene. Dette vet jeg veldig godt, da jeg har 3 pci-e kontrollere på det nå :)

 

Irriterer meg at folk kommer med påstander de ikkje engang vet er sanne. Akkurat det med de liksom biosproblemene. Samme for meg om det ikkje noen som kjøper dette konge kortet, men jeg er i alle fall storfornøyd. At det klokker bra er jo ikkje negativt det heller ;)

Lenke til kommentar

Abit har forbedret seg voldsomt fra og med Ip35 (P35).Har Abit IP35 Pro nå som jeg er meget godt fornøyd med.Et av de aller beste kortene til P35 brikkesettet.Kast inn hva som helst av hardware i det og klokkinga kan begynne.Meget stabilt.

 

Har lest på mange forum at iX38 følger i samme spor.Skulle jeg kjøpt nytt X38 kort i dag,hadde det garantert blitt iX38.Hadde iX38 vært på markedet da jeg handlet X38,hadde jeg ikke kjøpt Asus Maximus Formula.

 

Måtte skrive dette etter at Zelkin var noe pessimistisk før i tråden.Mulig han har hatt problem med Abit før.Det holder ihvertfall ikke å påpeke at en ikke er fan for å være negativ til ett enkelt merke.

Lenke til kommentar
Abit har forbedret seg voldsomt fra og med Ip35 (P35).Har Abit IP35 Pro nå som jeg er meget godt fornøyd med.Et av de aller beste kortene til P35 brikkesettet.Kast inn hva som helst av hardware i det og klokkinga kan begynne.Meget stabilt.

 

Har lest på mange forum at iX38 følger i samme spor.Skulle jeg kjøpt nytt X38 kort i dag,hadde det garantert blitt iX38.Hadde iX38 vært på markedet da jeg handlet X38,hadde jeg ikke kjøpt Asus Maximus Formula.

 

Måtte skrive dette etter at Zelkin var noe pessimistisk før i tråden.Mulig han har hatt problem med Abit før.Det holder ihvertfall ikke å påpeke at en ikke er fan for å være negativ til ett enkelt merke.

 

Syns det er fint at dere motbeviser min pessimisme :)! Innlegget mitt var ment som et "frustasjons utbrudd" over at det ikke peker seg ut en 100% klar x38 HK. Og når jeg da kommer innom Abit (som jeg fra før ikke har de beste erfaringene fra, skal innrømme at det gjelder både HK og Skjermkort) som alternativ, leser jeg at det er lansert uten fullstedning BIOS, blir litt oppgitt da :)!

Men, så har jeg fått høre at BIOS updaten har hjulpet, så får trå til å prøve dette kortet likevel!

 

Men tørr jeg spørre om stabile minnebrikker til dette kortet da =)?

x38 har vel støtte for 8500?

Og for å gjøre meg en skikkelig brøler tjeneste, rengner med at abit quad har støtte for E8400 fra intel!?

Endret av Zelkin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dette var nok med Dual Core prosessorer osv da Quad Core gjerne møter FSB-vegg før Dual, uansett blir det neppe blir hovedkortet som begrenser deg om du velger dette koret.

 

Det eneste jeg har lagt merke til er at det har scoret litt lavt i ytelsestester i reviews, men jeg regnes med at dette skyldes tidlige BIOS-revisjoner som nå har blitt tunet.

 

Blir nok et slikt hovedkort på meg og. Bare venter på at mine 8GB med PC2-800-minne skal komme først, så skal jeg bestille.

 

Har du gjort noen erfaringer ennå? Jeg venter fortsatt på kabinett og processor..

Lenke til kommentar
Abit har forbedret seg voldsomt fra og med Ip35 (P35).Har Abit IP35 Pro nå som jeg er meget godt fornøyd med.Et av de aller beste kortene til P35 brikkesettet.Kast inn hva som helst av hardware i det og klokkinga kan begynne.Meget stabilt.

 

Har lest på mange forum at iX38 følger i samme spor.Skulle jeg kjøpt nytt X38 kort i dag,hadde det garantert blitt iX38.Hadde iX38 vært på markedet da jeg handlet X38,hadde jeg ikke kjøpt Asus Maximus Formula.

 

Måtte skrive dette etter at Zelkin var noe pessimistisk før i tråden.Mulig han har hatt problem med Abit før.Det holder ihvertfall ikke å påpeke at en ikke er fan for å være negativ til ett enkelt merke.

 

Syns det er fint at dere motbeviser min pessimisme :)! Innlegget mitt var ment som et "frustasjons utbrudd" over at det ikke peker seg ut en 100% klar x38 HK. Og når jeg da kommer innom Abit (som jeg fra før ikke har de beste erfaringene fra, skal innrømme at det gjelder både HK og Skjermkort) som alternativ, leser jeg at det er lansert uten fullstedning BIOS, blir litt oppgitt da :)!

Men, så har jeg fått høre at BIOS updaten har hjulpet, så får trå til å prøve dette kortet likevel!

 

Men tørr jeg spørre om stabile minnebrikker til dette kortet da =)?

x38 har vel støtte for 8500?

Og for å gjøre meg en skikkelig brøler tjeneste, rengner med at abit quad har støtte for E8400 fra intel!?

 

ix38 støtter 45 nm ja :D

 

Jeg har testet 4x1 gb med crucial minne pc6400, g-skill cl3 minne, ocz pc8500 SLI minne, 4x1 gb supertalent pc 6400 minne. Alle disse brikkene har fungert 100% feilfritt!

 

g-skill cl3 kjører stabilt på 1200 mhz, det samme gjør OCZ pc 8500 SLI også :)

Lenke til kommentar

PC-en ble knall den.

E8500 med 4110 MHz som 24/7 clock 1.35V

Abit QuadGT X38 med 8GiB PC2-8000

8800 ULTRA @ 620/1150(2300)

 

Spesielt fornøyd med hovedkortet siden det har viftestyring etter temperaturen for alle 6 vifter. Virker stabilt og fint. Mer turtall på vitene når jeg spiller. Mindre turtall når jeg jobber/ser film osv. Knapp bak på IO-Panelet for Clear CMOS er det og. Kortet trøblet en del i starten, men etter en BIOS-oppdatering er det stabilt som fjell. Den digitale PWM-spenningsstyringen ser ut til å være meget stabil. Synes det oser kvalitet av hele kortet, spesielt til at det er et av de rimeligere X38-kortene. Det var lett å komme til alle plugger og kabler. Montering av Noctua NH-U12P kjøler gikk problemfritt. Grafikkortet blokkerer ikke minnesporene slik at det lar seg gjøre å se sette inn/ ta ut minne uten demontering. Bør likevel være forsiktig pga liten klaring. Så godt som perfekt layout etter min smak. Den passive kjølingen blir ganske varm, men ser ikke ut til å skape problemer.

 

Stabilitet: 5/5

Layout: 5/5

Pris: 5/5

Ytelse: 4.5/5

 

Fordeler:

Stabilt kort

Oversiktlig BIOS

Enkel overklokking / Clear CMOS

Viftestyring for 6 vifter (5+CPU fan)

God layout

Rimelig i forhold til kvaliteten

PWM-spenningsstyring

Koret ser pent ut i kabinettet, gode fargevalg

Enkel montering av alle komponenter og kabler

De fleste CPU-kjølere vil passe pga god klaring rundt CPU-sokkel

Kjører 4x2GiB minne uten problem.

 

Ulemper:

Den passive kjølingen blir noe varm, men ikke slik at det skaper problemer.

Muligens noe mangelfulle innstillingsmuligheter for minne i BIOS. (Kan være en fordel/ulempe alt etter som man ser det.)

 

Jeg anbefaler kortet. Kvalitet hele veien.

 

EDIT: Gir nesten BH-6-følelse.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Et kjapt spørsmål - er dette et kort som vi "vanlig dødelige" bør/kan satse på? Skal klokke litt men tenkte å kjøpe det i og med at det er litt mer framtidsrettet en et IP35 Pro kort, med X38 og Pci 2.0... :hmm:

 

:no:

Nå som x48 er lansert og har dukker opp i butikkene om par uker, kunn de døde satser på x38. De som vil overleve ett år til bør satse på x48-brikken.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Et kjapt spørsmål - er dette et kort som vi "vanlig dødelige" bør/kan satse på? Skal klokke litt men tenkte å kjøpe det i og med at det er litt mer framtidsrettet en et IP35 Pro kort, med X38 og Pci 2.0... :hmm:

 

:no:

Nå som x48 er lansert og like rundt hjørne, kunn de døde satser på x38. De som vil overleve ett år til bør satse på x48-brikken.

 

Forskjellen mellom x38 og x48 er jo minimal. FOr veldig mange vil det ha svært lite å si hva de går for.

 

AtW

Lenke til kommentar
Et kjapt spørsmål - er dette et kort som vi "vanlig dødelige" bør/kan satse på? Skal klokke litt men tenkte å kjøpe det i og med at det er litt mer framtidsrettet en et IP35 Pro kort, med X38 og Pci 2.0... :hmm:

 

:no:

Nå som x48 er lansert og like rundt hjørne, kunn de døde satser på x38. De som vil overleve ett år til bør satse på x48-brikken.

 

Forskjellen mellom x38 og x48 er jo minimal. FOr veldig mange vil det ha svært lite å si hva de går for.

 

AtW

 

De tilige testene om x48 viste minimale forbederinger og dette var hovedsaklig forårsaket av dårlig BIOS, diverse osv. Men i senere tid har HK-produsentene forbedert dette dramatisk og de som har grei på sånt skriver " Why we were wrong about the Intel X48" . Denne artikllen gir en detalier beskrivelse hvorfor x48 er mye bedre enn x38.

Lenke til kommentar
Et kjapt spørsmål - er dette et kort som vi "vanlig dødelige" bør/kan satse på? Skal klokke litt men tenkte å kjøpe det i og med at det er litt mer framtidsrettet en et IP35 Pro kort, med X38 og Pci 2.0... :hmm:

 

:no:

Nå som x48 er lansert og har dukker opp i butikkene om par uker, kunn de døde satser på x38. De som vil overleve ett år til bør satse på x48-brikken.

 

 

Nå er dette et meget bra hovedkort. Bare viftestyringen er grunn nok i seg selv til å kjøpe dette kortet. I tillegg er det fjellstabilt og rimelig i innkjøp. Det hjelper ikke med nyere chipset som i dette tilfelle er håndplukkede X38 brikker => X48 dersom det ikke kommer tilsvarende gode hovedkort. Blir ikke automatisk bra hovedkort pga et chipset.

 

Det er så mye som 50 detaljer som må ivaretas før man kan snakke om bra hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...