Gå til innhold

Abit iX38 QuadGT


Nizzen

Anbefalte innlegg

Et kjapt spørsmål - er dette et kort som vi "vanlig dødelige" bør/kan satse på? Skal klokke litt men tenkte å kjøpe det i og med at det er litt mer framtidsrettet en et IP35 Pro kort, med X38 og Pci 2.0... :hmm:

 

Ja jøss, Abit IX38 er et godt kort, men til overklokking er det ikke extremt nok ennå, for mange barnesykdommer med dagens bios, men kortet er helt greit. Og som nevnt over blir det bedre snart med nyere bios, i prisklassen finnes det noen tillsvarende og pr i dag muligens bedre kort. Kortet har potensiale helt klart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva synes du jeg bør gå for? 35Pro eller dette. skal som sagt ikke klokke mer enn "normalt" ;) I tillegg kommer det et 8800GT kort som mest sannsynlig ikke vil klokkes. Rammen blir 4 GB Ballistix PC6400. CPU C2C 6850

 

Case Closed: Har bestilt IP35Pro fra Komplett. Ble overbevist av tester som sa at hovedforskjellen var Pci E 2.0 Den gidder jeg ikke å bruke 300,- på.

Endret av voffen
Lenke til kommentar

Litt fsb testing, resultatet er oppløftende i forhold til siste gang jeg testet, da var max benchfsb ca 500. Nå går 540fsb greit.

 

Fortsatt umoddet og kun luftkjøling, skal snart teste det under kulde (fase eller tørris først) og av erfaring så vil det være mulig og skvise noen fler fsb ut av hk ved kuldegrader.

 

Putta inn Xeon 3060 og Ballistix8500 minne bare for å være sikker på at ingen andre komponenter tulla med meg i dag.

 

Oppløftende, og med et par vmods og ny bios vil jeg nok trives med denne nye Abiten :)

 

Dette var kun en kjapp test etter max benchbare fsb, stabilitetstesting for andre ta seg av...lol...

Maxfsb er anntaglig nå ca 4-6fsb over dette resultatet.......

 

EDIT: pitiden er kun for gjennomkjøring, ingen tweaks, kun test

post-42959-1196107654_thumb.jpg

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Er ikkje sikker på hva de forskjellige biossettingsa er:

 

Vmch --> 1,45

vich-->1,14

cpu vtt-->1,4

vichio-->1,52

 

Er ikkje helt sikker på hva cpu vtt er. Kan du hjelpe meg å forklare Nassuz?

 

Har fått min q6600 stabil på 3,8 nå. Høyere enn det så er tempen 73 grader på load. Leste noe at ~70 grader er det beste. Altså liker å holde meg på ca 70 grader på max core temp.

Lenke til kommentar

Cpu VTT! = cpu voltage termination

 

Jeg har knabba et sitat fra Overclock.net, det er ok forklart, og for å gå videre med dette så har ikke alle hk denne instillingen heller, men den kan påvirke ganske kaftig ved stabilitet og høy overklokk. Det annbefales å prøve seg fram, jeg fant ingen forskjell fra 1.4cpu vtt og 1.5cpu vtt når jeg testet i sted, men skal teste max klokk i morgen, da mulig den vil ha litt mer å si ved høyere vcore (1.5-1.55vcore og høyere)

 

Ved test i stad kjørte jeg vcore og vcore vtt like, ved 1.4v - 1.45v det funka greit. Tror dette er individuellt, og forskjell fra hk/cpu .... test selv og se.

 

"" sitat overclock.net :

CPU VTT is the most important setting for stable overclocks. The CPU VTT Voltage sets the CPU termination voltage, allowing for a 1.55V maximum. Using this voltage in combination with the CPU VCore voltage setting can greatly enhance the system stability while overclocked. The system memory reference voltage is split between settings, the controller reference voltage and one option each for the two memory channels. In all cases, the base reference voltage can be set to a maximum of .03V over half of the set memory voltage. (Taken from HardOCP)

"In summary, the CPU VTT controls the CPU termination voltage. Based on Kirmie's observations, it reduces the number of false electrical signals by providing a form of "ground" to pull out these false currents. ." (Credit to Kirmie for the find) My experience with this board is that the max setting (1.55) provides the best results. I have not had a single crash or temperature variation as a result.""

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

nei, tror ikke det blir sånn. Som jeg gjør det og ser andre gjør det er det mest å prøve seg fram, men cpuvtt så nær vcore som mulig funker bra for meg på dette Abit IX38 kortet, tempen på cpu ble av hva jeg så ikke påvirket når jeg høyde cpu vtt, da hadde jeg justert opp vcore først.

Men, ingen langtest fra min side, karnsje noen andre har lyst å prøve seg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Nei, men har et par betabioser jeg kan teste.

 

Har egentlig ikke testet så mye ettersom fasekjølern min er fu## up for øyeblikket, lekkasje, må bytte evap og regasse den.

 

Kan putte på ei vannblokk etterpå og sjekke litt 3dmark 06 aksjon med 3870CF og xeon x3220quad.

 

Kortet er som sagt greit å klokke med nå, men visse instillinger som dividere og minnesubtiminger er ennå umodne og feil med dagens bios.

 

Men, så langt er stabiliteten på kortet meget bra for meg, har en god følelse for IX38.

 

Hadde betstillt meg en QX9650 til jul, men INGEN nettbutikk klarte å levere????

 

Så, får se på nyåret om det blir en sein julegave på meg :whistle:

Lenke til kommentar
Ang VTT voltage, så hjelper den veldig på maks fsb på min quad. VTT stock gir maks primestabil fsb = 450 (495 i windows), VTT 1.5v gir maks primestabilt fsb = 500 (510 i windows).

Hmm kjekt å vite. Tydeligvis noe andre HK ikke har.

 

Kan bekrefte at vtt måtte settes høyere for å få stabil klokk på over 3,7 ghz. Kjører nå på 3,75 ghz prime stabil @3,47 v. Min TRUE kjøler takler ikkje mere varme enn dette :D

 

Det som imponerer meg mest med dette kortet, er at det var veldig lett å få klokka langt.

Lenke til kommentar
Ang VTT voltage, så hjelper den veldig på maks fsb på min quad. VTT stock gir maks primestabil fsb = 450 (495 i windows), VTT 1.5v gir maks primestabilt fsb = 500 (510 i windows).

Hmm kjekt å vite. Tydeligvis noe andre HK ikke har.

Er endel kort som har dette. Foxconn Mars har ihvertfall, men savner det veldig på DS3P kortet :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...