Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har puslet litt med tanken på å lage barberkniv selv. Jeg tror jeg ville blitt en smule upopulær hos både samboer og naboer hvis jeg laget meg en egen smie i stua, så jeg tror det blir å ta utgangspunkt i et stykke hardt stål og bearbeide dette som følger:

 

1. Sage til riktig grovfasong (baufil).

2. Forme emnet med en smergelskive.

3. Til slutt kommer å polere, finslipe eggen med bryne og drille hull til festet med stålbor.

4. Skaft kan lages av noe velvalgt materiale - f.eks. bein eller noe hardført treverk (eller vil det uansett bli stygt pga. fukt?).

 

Hva tror folket? Noen som har prøvd? Tror dette hadde blitt et morsomt lite prosjekt, nyttig også. :)

Lenke til kommentar

Morsom tanke! Mulig du bør lage en "anordning" med to smergelskiver som går mot hverandre, slik vanlige barberkniver slipes til. Da tipper jeg det blir lettere å få den helt rett om du lager en slags rigg av dette. Det er etter hva jeg kan tenke på det mest kritiske steget. Kjør på sier nå jeg, hadde vært meget spennende å følge med på! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke begitt meg ut på å gjøre alt fra bunn av med et emne av hardt stål. Det krever ekstra å jobbe med hardt stål, og du må passe temperatur for å unngå å forandre egenskapene til stålet.

 

Kan du få tak i et egnelig emne i lettbearbeidelig stål som egner seg, og ta deg av formingen for så å få gjort varmebehandling for å få det hardt etter at du har bearbeidet det, så er det mye mer fornuft i å gjøre det slik.

 

Tror nesten det er bedre å satse på godt øyenmål enn å lage en halvgod anordning med smergelskiver om du skal arbeide med hardt stål. Blir litt styr for å få til en anordning som er solid nok, og som lar deg justere de ihop i små nok trinn når smergelskivene slites ned. (Det går fort, med hardt stål.)

 

Skal du lage noe, så lag noe ala denne - med sandpapirreimer på metallhjul, så vil ikke slitasje på slipemediet kreve finjustering av avstand - ei heller kan du slipe skeivt.

http://www.youtube.com/watch?v=0GVB0qkRF1c

 

Jeg tror at om øyenmålet ditt er godt, og om du klarer å arbeide med god presisjon, så klarer du deg godt uten en dobbelt-anordning. Husker ikke i farten nøyaktig hvor, men leste på badgerandblade at flere av de store custom-artistene faktisk tar det på øyenmål.

 

Bein, evt. horn og sånt gir visst en særegen helt forferdelig stank under bearbeiding, så om du skal gjøre dette i stua så bør du vel styre unna slike materialer. :tease:

 

Treverk til skaft, er flotte greier. :dribble: Husk at det er uproblematisk å behandle treverk slik at det tåler både fukt og håndtering. Fukt tar knekken på bladet lenge før treverket i skaftet. Olje funker. Gjennomsiktig cyanoacrylat funker. (flytende superlim) Lakk funker. I min knivsamling er følgende tresorter representert: flammebjørk. Koa, Bubinga, Amboyana Burl.

 

Hvor mye erfaring har du fra før med metallarbeid, frevild? Og fint tre-arbeid - om det blir treskaft av det?

 

Jeg vill anbefale deg å starte litt mindre ambisiøst; gå på ebay og finn en kniv der bladet matcher dine preferanser, restaurer bladet (om nødvendig,) og lag et fint skaft i treverk. Bare kunsten med å lage fine skaft som passer til et blad, er krevende håndtverk.

 

Du vil også av ren nødvendighet bli begrenset når det gjelder hva slags profil du får slipt fram om du skal gjøre det selv uten å gå helt over styr med utstyr.

 

Restaureringsforumet på badgerandblade er forøvrig en fin ressurs; du finner mye info der.

Endret av Jann - Ove
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takker for veldig gode svar! Hvis dette prosjektet blir noe av, kan jeg jo legge ut oppdateringer. (Men jobb, jul og hjem stjeler mye tid.)

 

Noe av bakgrunnen for prosjektet er at jeg er indignert over at det er nærmest umulig å få tak i en norskprodusert barberkniv. Da får jeg lage en selv.

 

Når det gjelder bladmateriale, må jeg erkjenne at jeg ikke aner stort. Jeg ser de har fjærstål på nablo.no. Det er vel temmelig harde saker. Mulig de har noe avkapp med passende mål som de kan sende for en rimelig penge.

 

Fordelen ved å bruke mykt stål er at det er lettere å jobbe med. Med hardt stål går det vel med et par timer med baufil - og langt flere sagblader, vil jeg tro. Med bløtt stål blir det spørsmål om herding. Jeg vet man herder stål ved å dyppe i vann, men vil tro det er mer vitenskap i det enn som så?

 

Og jeg har praktisk talt null erfaring med metallarbeid. Dette er mao. et rent amatørprosjekt. :)

 

Sliping med bånd er nok den beste løsningen - metoden i den videoen virker glimrende. Når det gjelder øyemål fikk jeg vel full score på synstesten på sesjon - mulig det er noe igjen av det. Tar man det forsiktig, burde det gå bra. Problemet er selvsagt at jeg ikke har utstyr tilgjengelig så lett. Må finne en løsning på det.

 

Polering kan tas med fint våtslipingspapir - jeg har noe liggende fra et tidligere prosjekt. Bryne har jeg også.

 

Når det gjelder skaft: Det er godt nytt at treverket ikke vil ryke så fort. Når jeg tenker meg om, har jeg noe flott valnøtt-tre som nok kan brukes (også fra et tidligere prosjekt). Ellers tror jeg mine foreldre har noe ibenholt eller elfenben fra gammelt av, kan sjekke i juleferien.

 

Jaja, planene begynner å ta form. Vi får se om barberkniven gjør det samme etterhvert. :)

Lenke til kommentar

Å gjøre noe slikt på øyemål ville jeg ihvertfall tenkt nøye igjennom. Da skal du ha en meget god tålmodighet i tillegg! Kjedelig om vinkler blir skjeve. Custom artister gjør det selvfølgelig på øyemål, men disse driver profesjonelt med dette og har teknikken inne. Å lage en jig som fyren i videoen over er jo genialt, det var en slik en jeg tenkte på.

 

Tresort hadde jo vært morsomt å bruke noe typisk norsk, når du først skal lage en norsk kniv. Nå er ikke jeg noe tresort-ekspert, men finnes vel tresorter som er typiske norske?

 

Men creds for å lage noe slikt! Det er spennende saker som ihvertfall jeg liker å følge med på! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å gjøre noe slikt på øyemål ville jeg ihvertfall tenkt nøye igjennom. Da skal du ha en meget god tålmodighet i tillegg! Kjedelig om vinkler blir skjeve. Custom artister gjør det selvfølgelig på øyemål, men disse driver profesjonelt med dette og har teknikken inne. Å lage en jig som fyren i videoen over er jo genialt, det var en slik en jeg tenkte på.

 

Tresort hadde jo vært morsomt å bruke noe typisk norsk, når du først skal lage en norsk kniv. Nå er ikke jeg noe tresort-ekspert, men finnes vel tresorter som er typiske norske?

 

Men creds for å lage noe slikt! Det er spennende saker som ihvertfall jeg liker å følge med på! :)

 

Tålmodighet.. Ja, det er nok slike ting som virker enkle på papiret, men som tar forferdelig lang tid. Men det er kjekt å ha noe å pusle med.

 

Vinklene må være jevne og fine. Det burde være mulig å markere ønsket dybde på gitte punkter ved å drille forsiktig på begge sider - samme sted - ned til ønsket dybde. (Dypere jo lenger ned mot eggen) Dybden må da være helt nøyaktig avmålt på boret. Deretter slipe inntil bunnen i disse fordypningene er borte. Da burde det bli likt på begge sider. En slags jig som Phelge foreslår er også interessant.

 

Norske treslag - enig i det du sier. Hvis ikke senjulen blir for streng, kan jeg stikke opp i fjellsiden her jeg bor - der finnes det mange slags trær.

Lenke til kommentar

Det lureste du gjør når det gjelder bladmaterialet er å søke hjelp hos en smed eller knivmaker. Det er helt uproblematisk å få smidd til et stykke som egner seg; som du bearbeider og returnerer med for herding. Spør du om et generisk verktøystål så vil det fungere.

 

Har du erfaring fra barbering med kniv fra før? Har du erfaring med sliping av barberkniver?

 

Hva slags bryne har du?

 

Når det gjelder elfenben fra gammelt av; så vil jeg sterkt anbefale deg å la det ligge. Ikke bruk det før du virkelig kan hva du holder på med; da lovlig elfenben er en fin, og begrenset ressurs. ( http://no.wikipedia....el_med_elfenben )

 

Vet du hva de gjorde i gamle dager i Norge når barbering med kniv var vanlig? De kostet på seg kniver fra de som virkelig kunne kunsten å lage barberkniver. Gjerne fra Solingen, i Tyskland, eller fra Sheffield i England - eller fra Frankrike.

 

Norskproduserte barberkniver er vanskelige å finne fordi det aldri var noen grunn til at "vi" skulle lage barberkniver. Vi hadde verken høykvalitetsstål, eller tradisjonen med å lage barberkniver. I Sverige finner man virkelig godt stål; så godt stål at det ble en eksportvare tidlig, og at kjangsen for at man finner svensk stål i en gammel barberkniv fra Tyskland er stor. Det gode stålet medførte også at svenskene fikk et miljø der det ble lagt barberkniver.

 

Det er gode grunner til at man ikke finner norskproduserte kniver; Forholdene har aldri ligget til rette for at det ble gjort her; smedkunst og metallarbeid til selvberging ble gjort - mens det man verken hadde stål eller kunnskap til, ble importert. Det er ikke tilfeldig hvor man finner produsentene av gode barberkniver i dag; det må sees i historisk perspektiv, og går så langt tilbake at kunnskap og råmaterialer var verre å få tak i enn det er i dag.

 

Jeg håper at det kanskje nå frister litt med en Svensk kniv. Kanskje hadde det vært en ide å begynne i det små, med å restaurere en sliten svenske med nytt skaft?

 

For å ytterligere pirre interessen for svenske kniver, så ta en titt på denne bildetråden: http://straightrazor...dish-steel.html

 

Du må forresten ikke henge deg helt opp i presisjon ned under milimeternivå; husk at selv om man får til det med moderne produksjonsmetoder og arbeidsflyt; så startet man ikke der - og det er heller ikke nødvendig. Sliper du opp eggen på en flat bryne, så vil du dempe ugjevnheter og få til et brukbart resultat selv om det finnes små avvik.

 

Tålmodighetsarbeid vil det uansett bli, og siden du med nøyaktige slipeverktøy vil fjerne stål sakte, så behøver det ikke være så mye ekstraarbeid med å ta det på øyenmål.

 

Du bør satse på en profil som ligger tett opp mot en wedge, siden det er den enkleste formen å få til bra.

grinds.jpg

 

Du bør starte med et stykke som er akkurat så tykk som du vil ha den over skulderen, og bredt nok til at du ikke har noe materiale nedenom kanten på eggen. Deretter er det bare rett sliping i vinkel som må til for at du ender opp med en wedge. Lag gjerne en jig til dette for å få rett vinkel.

 

Når du er kommet så langt, så er det så lite materialfjerning som står igjen før du når "quarter hollow" at å markere dette med å borre blir håpløst. Men har du fått til en nøyaktig wedge, så gjør ikke ugjevnheter her like mye, bortsett fra det rent kosmetiske. Formålet med "litt" hulsliping slik, er at du skal ha mindre å slipe på når du sliper eggen på en bryne for å få den finslipt nok til at den blir skarp nok til å barbere godt.

 

Denne linken er forøvrig relevant: http://straightrazorplace.com/srpwiki/index.php/Honing:_Troubleshooting_Guide#Uneven_Wear: - her ser du resultatet av en ujevnt slipt kniv som har blitt brukt så mye, og slipt opp så mye at det ble problemer utav det + resultatet når den samme kniven blir slipt opp på nytt med en hulere profil.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Min personlige mening er at du bør enten kjøpe den billigste kosten eller den dyreste (hvertfall i toppklassen). Den billigste (159/169) gjør jobben helt fint og varer nok akkurat like lenge som de andre kostene. Den holder ikke like mye vann og er stivere enn bedre koster, men det resulterer bare i at du må jobbe litt mer. Silver tip kostene derimot gir det beste resultatet med mindre arbeid og ser litt bedre ut, men om du bare skal barbere deg er det ikke noe problem å bruke en stivere kost. Men i det du går fra det billigste opp til middelklassen på ~300,- er steget til ~500,- så lite at det er bedre å gå for toppen med en gang. Min kost ser ut som ny, mistet omtrent ti hår første uka og ingen siden og er akkurat passert fem år gammel, og siden jeg kjøpte en bra kost med en gang har jeg aldri vurdert å bytte den ut. Hadde jeg derimot kjøpt en kost midt på treet hadde den nok etter et par år likevel blitt oppgradert til en av de bedre, til høyere totalsum.

 

Jeg anbefaler den billigste.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte meg en møkkete og slitt barberkniv på Ebay i stad, som jeg kunne tenke meg å restaurere. Ville sikkert være et artig prosjekt. Hvilke produkter/verktøy anbefaler dere for å få et skinnende blankt blad?

 

Edit: Ser nå at det samme spørsmålet ble spurt noen sider tilbake

Endret av Gendarmerie
Lenke til kommentar

Hvordan er deres erfaringer med Proraso sin styptic gel? Jeg har i grunnen vært en fornøyd kunde, men i dag når jeg skulle bruke den var hele innholdet i tuben størknet! Det var som å forsøke å presse ut herdet sement. Det kan i grunnen gå måneder mellom hver gang jeg bruker gelen, men likvel. Det er kanskje 6 måneder siden jeg sist brukte den faktisk. Og ja, lokket var selvsagt skikkelig påskrudd.

 

Har den holdbarhetsdato? :p

Lenke til kommentar

Hvordan er deres erfaringer med Proraso sin styptic gel? Jeg har i grunnen vært en fornøyd kunde, men i dag når jeg skulle bruke den var hele innholdet i tuben størknet! Det var som å forsøke å presse ut herdet sement. Det kan i grunnen gå måneder mellom hver gang jeg bruker gelen, men likvel. Det er kanskje 6 måneder siden jeg sist brukte den faktisk. Og ja, lokket var selvsagt skikkelig påskrudd.

 

Har den holdbarhetsdato? :p

Hvis det er et bilde av en krukke og et tall på den, er det holdbarhet etter åpning, oppgitt i måneder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...