Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva foretrekker dere? Barbersåpe eller -krem? Hva er er fordelene med det ene over det andre?

Absolutt krem. En av hovedgrunnene til at jeg valgte å starte med, og fortsette med våtbarbering er hvor raskt og effektivt du kan gjøre hele prosessen. Med krem kan du være i gang med kniven på fire sekunder om du ønsker, samt at ingen av såpene jeg har prøvd har vært i nærheten av den kvaliteten som gode kremer har.

Lenke til kommentar

Hei

 

Lurer på om noen kan hjelpe meg. Har lenge vurdert å gå over til tradisjonell barbering. Men føler meg nokså usikker på hva jeg burde velge. Er helt nybegynner.

 

Tenkte å handle fra barbershop.no til å begynne med. Men er det noen som kan guide meg i riktig retning i hva jeg burde kjøpe? Jeg tenker et budsjett på 1000-1500kr. Men kan gå over.

 

Har tenkt:

Kost av grevling (har lest at det skal være det beste). Anbefalinger?

Vil helst bruke krem. Har nokså sensitiv hud. Anbefalinger?

Justerbar høvel eller ikke er jeg mer usikker på. Hva er det som er best av de to?

Blad. Veldig usikker her også. Har lest at feather skal være de skarpeste. Men er de for skarpe for en nybegynner?

 

 

Og når dere barberer dere, hvor lenge holder det? La oss si i forhold til barbering med fusion høvel og blad (det jeg bruker nå). Synes ikke det varer så veldig lenge. Litt av grunnen til at jeg har lyst til å prøve tradisjonell barbering.

 

Setter stor pris på alle svar. Sitter egentlig å gleder meg litt.

Lenke til kommentar

Høvel: Merkur 34C

Kost: Mühle Classic Style Silver Tip

Blad: Popular Blade Sample Pack (60 Blades)

 

Kvifor 34C? Den er velprøvd som første høvel, og om det ikkje fanst andre DE-høvlar på planeten hadde eg gladeleg brukt den, sjølv om R41 er høvelen eg brukar for tida. Eg har aldri brukt ein justerbar høvel, og ser eigentleg ikkje behovet. Kvifor kosten? Det er den første eg kjøpte (minste storleiken), og det er framleis den eg brukar mest. Eg har både svin og syntetiske (men ikkje andre grevlingar), men svært ofte er det denne som kjem ut. Barbershop har ikkje eit godt utval av blad, kjøp pakka over så har du litt å ta av. Start med Feather eller Personna Platinum, eller ein av dei andre du får 10 stk. av, og gå gjennom alle ti før du prøvar eit anna blad. Då får du tid til å lære utan at bladet endrar seg.

 

Krem? Proraso, vel raud eller grønn tube sjølv (eg har bare den grønne). Fordi det er ein krem det er svært vanskeleg å gjere feil med, og den er billigare enn mange andre, så du treng ikkje vere livredd for å sløse litt i starten. Skulle du ikkje meistre kosten kan du òg klemme litt ut i hendene, gni dei saman og gni dette inn i skjegget ditt. Det ser ikkje like fancy ut, men det virkar strålande. Eg opplever at mange av dei engelske kremane ikkje virkar like godt utan kost.

 

Proraso-såpe er òg svært enkel å bruke, den kvite er "ultra sensitive", og ein av mine favorittar.

 

Sensitiv hud-etikettar kan du bare oversjå. Det er ikkje noko gale med produktet i seg sjølv, men du har ingen garanti for at huden din ikkje vil reagere likevel. Er du allergisk mot lavendel er det svært sannsynleg at du vil reagere på T&H Ultimate Comfort, uansett kor ultimat denne komforten skulle vere. Bare kjøp noko, svir det, prøv noko anna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er godt fornøyd med Proraso og synes de fungerer utmerket uavhengig av pris. Jeg har en 8-10 kremer og tilsvarende såper å sammenligne med. Men liker man ikke eucalyptus så er det bare å styre unna.

 

Skal du gå for noe ekstra rimelig så går du innom Spar Kjøp og kjøper deg en tube med Erasmic krem til 39 kroner. Det er en fin fin krem som jeg har hatt gode resultater med

Men unngå såpe sticken. Den funker ikke og genererer ikke godt nok skum.

The Body Shop har også en god krem, men den er i en annen prisklasse (169,- ?)

 

Muhle Silvertip ble anbefalt ovenfor. Og den er myk og god, men personlig så synes jeg den er altfor myk og floppy for mitt bruk.

Den fungerer greit nok til såpe, men personlig så synes jeg man får et bedre produkt for pengene hvis man går for en finest badger kost. Men som alltid, YMMV :)

Lenke til kommentar

En god og dyr kost, en enkel men god høvvel som Merkur 34C, Feather blader, Geo F. Thrumper shaving cream, The Gentlemens Refinery Unscented After Shave Balm.

 

Skulle jeg ha started på nytt i morgen med DE-utstyr er det hva jeg hadde valgt.

 

Med unntak av after shaven er det faktisk nøyaktig det samme som mine valg :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Plutselig gikk det et skall av skaftet på barberkosten min. Det hadde jeg ikke forventa. Jeg trodde egentlig den skulle vare for resten av livet. Men nå er den ikke like fullkommen mer. Heller ikke like behagelig å holde i. Men det er kun snakk om en liten flikk i bakelitten. Tror jeg må kjøpe ny kost. Kanskje jeg skal oppgradere fra Pure Badger til Silver tip.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Da har jeg lest meg litt opp og sett en del av videoene til Mantic59 (linket til i førstepost) og er giret på skikkelig barbering.

 

Tror jeg utsetter innkjøp til ut på nyåret når storstipendet kommer inn på konto. :p

 

Ser at Merkur 34C ofte blir anbefalt, men hvordan er denne i forhold til 34C HD (Heavy-duty)?

 

Ser ut som om HD-utgaven har et tykkere skaft.

 

I tillegg, bør man ha et stativ til kosten og kjøpe en skål? Ser Mantic59 bruker (eller brukte) en stor te-/kaffekopp.

 

Er skjegg.no en OK nettbutikk? Ser de har Merkur 34C HD til kun 289 kr. Billigste jeg fant på ebay var ca 240 kroner.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Jeg har 34HD og er godt fornøyd med den. Jeg har store planer om å skaffe meg en ny høvel, men det er på bakgrunn av at jeg har lyst på noe nytt.

 

Jeg vil anbefale stativ til kosten, det er veldig praktisk å ha. Kosten får hengt seg til tørk, og det ser veldig bra ut. Koster heller ikke spesielt mye. Når det kommer til skål så ville jeg bare kjøpt den største koppen de har på ikea, koster vel ca 30 kroner hvis jeg ikke husker helt feil, og den gjør absolutt jobben. Det er selvfølgelig bedre med en skål laget for dette forbruket, men det koster mer enn det smaker i begynnelsen spør du meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...