Gå til innhold

Guide: Dualboot


Anbefalte innlegg

Kjører XP per i dag og ønsker dualboot med ubuntu, men har kun en harddisk med en partisjon, er de slik at ubuntu installasjons platen kan repartisjonere den slik at jeg får gjort plass til ubuntu, eller må jeg kjøre et annet program først for dette? Hvis ja, noen tips om program som kan gjøre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk lyst å tipse om en uavhengig boot manager. Har søkt og lett etter en enkel boot manager, og falt etter hvert for "OSL2000 Boot Manager" (http://www.osloader.com/). Den ser ikke så fancy og imponerende ut, men den hadde den egenskapen jeg var på jakt etter - stealth mode. Dersom man velger stealth mode booter den automatisk et forhåndsvalgt OS uten at det kommer opp noe som helst på skjermen under oppstart. Hvis man ønsker å boote et annen OS holder man nede en tast under oppstart, og da kommer boot menyen opp. I tillegg er den liten, og trenger ikke installasjons-plass på noen av OS-partisjonene.

 

Forøvrig så foretrekker jeg og setter opp multi-boot manuelt. Har aldri opplevd noe krøll, og OSene trenger ikke installeres i noen spesiell rekkefølge - samme framgangsmåte uansett hvilken OS man installerer først/sist. Bruker Acronis Disk Director eller gode gamle PowerQuest Partition Magic. Setter opp en primær-partisjon for hvert OS. Setter partisjonen for det OSet som skal installeres til "active", og setter alle de andre primær-partisjonenen til "hidden". Når maskinen restarter kommer den aktive partisjonen opp som C, og de andre er usynlige. Installer OS på vanligmåte. Gjenta for hver OS.

 

Det er til en hver tid den aktive partisjonen som bootes og som kommer opp som disk C. For å starte et spesielt OS må partisjonen til dette OSet settes til "active", og partisjonen for andre OSene til "hidden". I all enkelthet er det nettopp det en boot manageren gjør når man velger OS - setter partisjoner til "active" eller "hidden". Dette kan gjøres manuelt med Acronis, PowerQuest eller lignende. Veksler man OS stadig vekk blir det jo tungvint, så det er selvfølgelig enklere å bruke en boot manager.

Lenke til kommentar
Noen som har peiling på Ubuntus boot-meny, og kan fortelle meg hvordan jeg setter en oppføring som standard? Må jeg bare sette den øverst på lista?

Nei, du må ikke ha den øverst på lista. Du endrer den første konstanten "default 0' til f.eks. 'default 2' (uten anførselstegn) hvis du vil boote den tredje på lista.

 

Og hva betyr de ulike tingene i "menu.lst"-fila, som savedefault, makeactive og chainloader?

savedefault er bare virksom hvis du spesifiserer 'saved' istedet for et tall i 'default'-linja:

 

# You can specify 'saved' instead of a number. In this case, the default entry

# is the entry saved with the command 'savedefault'.

 

makeactive skifter vel bare fokus til den riktige partisjonen. Det samme som å sette en partisjon active fra f.eks. Gparted, QTparted, el.l. slik at det vises en stjerne i nevnte programmer.

 

chainloader er jeg ikke sikker på.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Hei =)

Digg med en slik guide =) Tenkte det nå endelig var på tide og prøve å sette meg inn i Linux, hører så mye bra om det for tiden.

 

Men jeg støtte på et problem, følger guiden XP + Ubuntu, når jeg er kommet så langt at det er på tide å partisjonere, får jeg bare følgende alternativer:

1. Guided - use entire disk - SCSI3 (0,0,0) (sda) - 250.1 GB ATA WDC WD2500BEVS-2

2. Manual

 

Skulle gjerne hatt "Guided - resize" jeg da :p

 

Hvis jeg velger "Manual", får jeg en liste med følgende:

 

Device - Type - Mount Point - Format? - Size - Used

 

/dev/sda

/dev/sda1 - ntfs - /media/sda1 - 10478 MB - 9700 MB

/dev/sda2 - ntfs - /media/sda2 - 11927 MB - 29900 MB

/dev/sda3 - ntfs - /media/sda3 - 116169 MB - 3200 MB

/dev/sda4 - ntfs - /media/sda4 - 3481 MB - 1400 MB

 

Det står visstnok én HDD i maskina, som er delt i partisjonene C og D. Så vidt jeg har forstått er den disken på 10 GB noe som har med Vista som kom ferdig innstallert på maskina å gjøre. Trenger vel strengt tatt ikke den disken ettersom jeg har formatert og innstallert XP i nyere tid?

Anyways, takker for svar =)

Endret av Nojsy
Lenke til kommentar

Har et lite problem, grub "oppstarts menyen" kommer ikke opp, ikke noe os heller. Har instalert ubuntu og xp(xp først), men grub "manuelt" i terminalen pga. en grub-failure når jeg istalerte Ubuntu.

Kan jo bare formatere men det er litt dumt :p noen som har noen ide om hvordan få xp tilbake? :hmm:

Lenke til kommentar
Noen som har peiling på Ubuntus boot-meny, og kan fortelle meg hvordan jeg setter en oppføring som standard? Må jeg bare sette den øverst på lista?

 

Og hva betyr de ulike tingene i "menu.lst"-fila, som savedefault, makeactive og chainloader?

 

Her er en link som sier deg det meste, resten står her i guiden.(hvis jeg skjønte hva du spurte etter :wee: )

Endret av nemizz
Lenke til kommentar

Kjempeguide!

 

Jeg kommer nok til å prøve både Vista og Ubuntu etterhvert og ønsker full HAL tilgang slik at vmware ikke er interessant i den sammenheng.

 

Hvis jeg har XP og vil ha inn Vista og Ubuntu og evt. Fedora, hvordan anbefales rekkefølgen? Ønsker helst separate partisjoner for hvert OS.

 

Skal bla teste noen spill i Linux og Vista som er noe av årsaken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvis jeg har XP og vil ha inn Vista og Ubuntu og evt. Fedora, hvordan anbefales rekkefølgen?

1. Ta image-backup av XP.

2. La XP ligge der den er.

3. Lag partisjoner for Vista, Ubuntu og evt. Fedora.*

4. Installér Vista.

5. Installér evt. Fedora **

6. Installér Ubuntu.

 

*) Til Linux-partisjonene trenger du ikke å avsette mer enn 10-15 GB pr. stk. (Dette gjelder for OSet. Hvis du skal ha inn data på /home etterpå, må du avsette plass for det i tillegg under partisjoneringen.) Linux kan ligge på logiske partisjoner hvor som helst på disken. Du kan bruke et av partisjonsverktøyene som er omtalt i artikkelen for å partisjonere. Evt. kan du repartisjonere under installeringene, og da hoppe over punkt 3, men jeg anbefaler at du gjør unna punkt 3 først.

 

**) Grunnen til at Fedora evt. installeres før Ubuntu, er at den siste Linuxen som installeres vil sette seg selv som default boot i boot-menyen. Dette kan selvsagt endres etterpå, dersom rekkefølgen er feil, men det er enklere å installere den Linuxen du regner med å bruke mest som sist i rekken.

 

Vær obs. på at det er bare det sist installerte (Ubuntu i dette tilfellet) som vil ha alle de andre på boot-menyen. Fedora vil således ikke ha Ubuntu der, så du må da legge inn Ubuntu manuelt i Fedoras boot-meny etterpå hvis du vil ha den med der.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Når jeg installerte Ubuntu etter XP og Vista, førte det til at jeg bare fikk opp Vista i Ubuntu sin boot-meny (ikke XP), og må derfor innom boot-menyen til Vista for å få igang XP.

 

  • Skulle det være noe problem å få XP i Ubuntu-menyen i tillegg til Vista?
  • Hvordan vet man hvilket partisjonsnummer som er riktig?
  • Hvorfor legges ikke XP også inn automatisk i Ubuntu-loaderen?

Prøvde meg fram litt, men fikk det visst ikke til... :hmm:

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Når jeg installerte Ubuntu etter XP og Vista, førte det til at jeg bare fikk opp Vista i Ubuntu sin boot-meny (ikke XP), og må derfor innom boot-menyen til Vista for å få igang XP.

Dessverre skjer dette noen ganger, har jeg hørt. Selv har jeg aldri opplevd fenomenet.

 

  • Skulle det være noe problem å få XP i Ubuntu-menyen i tillegg til Vista?

Intet problem. Men du må da manuelt editere en fil i Ubuntu: /boot/grub/menu.lst.

 

Start editoren i et terminalvindu med kommandoen:

 

$ sudo gedit /boot/grub/menu.lst

 

Nederst i filen finner du...

 

### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

 

..etter den linjen føyer du til følgende linjer (linje to varierer fra PC til PC):

 

title Windows XP (loader)

root (hd0,0)

savedefault

makeactive

chainloader +1

 

  • Hvordan vet man hvilket partisjonsnummer som er riktig?

Den første partisjonen på en IDE-disk heter (hd0,0), på en SATA-disk heter den (sd0,0). Man teller fra null istedet for fra 1, så neste partisjon vil på en SATA-disk hete (sd0,1). Tredje partisjon på andre SATA-disk vil da bli (sd1,2).

 

For å finne ut hvilken partisjon i rekken din XP ligger, kan du starte QTparted eller Gparted og kikke på partisjonstabellene. I disse programmene vil partisjonene hete sda1, sda2, osv., så du må trekke fra 1 for å få riktig verdi å bruke i menu.lst-filen.

 

  • Hvorfor legges ikke XP også inn automatisk i Ubuntu-loaderen?

Vet ikke... Som sagt, den gjør det her hos meg - hver gang. :)

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
  • Hvordan vet man hvilket partisjonsnummer som er riktig?

Den første partisjonen på en IDE-disk heter (hd0,0), på en SATA-disk heter den (sd0,0). Man teller fra null istedet for fra 1, så neste partisjon vil på en SATA-disk hete (sd0,1). Tredje partisjon på andre SATA-disk vil da bli (sd1,2).

 

For å finne ut hvilken partisjon i rekken din XP ligger, kan du starte QTparted eller Gparted og kikke på partisjonstabellene. I disse programmene vil partisjonene hete sda1, sda2, osv., så du må trekke fra 1 for å få riktig verdi å bruke i menu.lst-filen.

Aha, det var derfor det ikke funket. Jeg skrev hd i steden for sd.

Men på de andre oppføringene mener jeg å huske at det stod hd... :hmm:

 

Vil tredje partisjon hete (sd1,2)? Hvorfor det? Er det ikke det første tallet som er harddisken, og det andre som er partisjonen, altså blir det (sd0,3)? :hm:

 

Takk for svar! :thumbup:

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...