Gå til innhold

Guide: Dualboot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ehh, kva er swapfile? men eg har 23 GB ledig, så det burde vore plenty med plass... og det er på ein laptop, så det er bare ein HDD

 

Post #100--postet av deg, henviser til et bilde fra diskbehandlingen:

 

Oversikt viser at du har en disk på 120GB partisjonert allerede som:

 

1) Healthy (eisa configuration)

2) Healthy (primary partition)

3) Healthy (primary partition)

4) Healthy (system,boot og bla,bla)

 

Uansett hvor mye du rydder/defragmenterer, og uansett hva du gjør med pagefile, vil du ALDRI klare å opprette en ny partisjon på disken.

 

Du har oppnådd maks antall partisjoner på en fysisk disk.

 

Skal du komme videre med noe som helst, så du må du først se hva du kan gjøre med konfigurasjonen din, (noe som betyr vær forsiktig.)

Lenke til kommentar
Reinnstallerte Windows Vista Ultimate og når jeg bootet opp igjen, kom det opp 2 start valg begge Windows Vista. og det er kun den ene valget som funkerer. Hvordan fjerner jeg det andre valget? Noen som har peiling?

 

Foretok du en reinstall fra Windows eller kjørte du opp boot fra DVD-rom? Hvis første, der har du svaret, du må endre MBR (master boot record). Tror FreeBSD kan hjelpe deg med det. Rett meg om jeg tar feil folkens..

Hvis siste er tilfellet, så må du formatere disken FØR du installerer Windows på nytt, ellers legger bare den nye installasjonen seg over den andre, men MBR er fortsatt registrert med flere OS.

 

Ser dette ganske typisk på eldre "ferdig" PC-er hvor det er installert Windows XP på nytt over f.eks Home edition, fordi man ikke fant recovery CD-en eller skjønte tegninga med skjulte partisjoner og gjenoppretting av fabrikkstandard. Da vil man ofte ha Microsoft Windows XP Home og Professional som valg under oppstarten. Det er fordi MBR har registrert 2 stk OS installert.

Lenke til kommentar
whaaaat? eg har aldri lagt nokon partisjonar.... men kva er pagefile og swapfile-greiene for noko?!?!?

 

edit: kva skjer om eg sletter ein partisjon??

 

 

Er så herlig å se en ekte fjortiss vise følelser. Enda mer herlig er det å se en stakkars hjelpesløs fjortis med null interesse for å google selv. Så med et par raske søk:

 

Google this: wiki pagefile windows -> http://en.wikipedia.org/wiki/Paging

Google this: wiki pagefile -> http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_memory

Google this: wiki swap -> du finner fort ut av swap og paging faller i samme kategori.

 

Men du så kanskje hvor enkelt jeg fant denne informasjonen? Særlig vanskelig var det heller ikke. Men spørsmålet er bare om du gidder å lese det jeg gir deg, for ærlig talt er jeg møkk lei av late kids som forlanger alt på sølvfat ;)

 

Hvis du sletter en partisjon, så betyr det at du har en partisjon til overs. Hvis du har data på partisjonen, vil dette gå tapt. Du kan i Windows slette en partisjon under Disc Management. Høyreklikk på My Computer og velg "manage".

Lenke til kommentar
det med swap-file og page-file har eg fått svar på... det eg egentlig lurte på var korleis eg kunne få til ein partisjon for linux... og :wow: korleis visste du at eg var 14?? :wow::p

 

 

I dag kl 14.17 postet du igjen spørsmålene dine, derfor svarte jeg. Hvis du hadde fått med deg alt jeg linket til deg og gadd å lese posten, så ville du skjønt at du trenger å ta deg en tur til disc management for å lage en partisjon.

 

Skal jeg gjøre en googlesøk til for deg? F.eks how to make partision for linux el.no.. ??

 

Beklager min noe frekke tone, men latskapen eier tydeligvis ingen grenser lenger...

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Reinnstallerte Windows Vista Ultimate og når jeg bootet opp igjen, kom det opp 2 start valg begge Windows Vista. og det er kun den ene valget som funkerer. Hvordan fjerner jeg det andre valget? Noen som har peiling?

 

............. Tror FreeBSD kan hjelpe deg med det. Rett meg om jeg tar feil folkens.......

 

 

Hehe, nice try.

 

Du trenger ikke annet enn å redigere bcdestore.

Fordi vi kan redigere den, uansett hva eller hvorfor ble det slik, eller fordi vi vil ha den å vise oss alternativene som nedenfor

 

Windows Vista--------taster og du booter

andylove--------taster og du booter

andylove1-------taster og du booter

andylove2-------taster og du får feilmeldning

andylove4-------taster og du booter

andylove5-------du behover ikke å taste noe som helst her----den vil boote automatisk etter (1,10,eller 60). har du valgt 60, så har du tid nok til å koke poteter før den booter i Vista.

 

 

Så...commando er bcdedit.exe med diverse options.

 

Bcdedit /v og bcdedit /enum all, vil vise deg hva du har og hva du kan gjøre med det.

bcdedit /? /delete vil vise hvordan du kan fjerner identifier (som du ønsker ikke å ha lenger)

Lenke til kommentar
whaaaat? eg har aldri lagt nokon partisjonar.... men kva er pagefile og swapfile-greiene for noko?!?!?

 

edit: kva skjer om eg sletter ein partisjon??

 

Nei, du har ikke kanskje laget noe partitioner DU, men de er der.

 

andylove ble litt ivrig, men dog han riktig henviser at du enten google eller leser litt vedrørende partitioner og disker generelt.

 

Fordi det er ikke alt vi kan slette (av partitioner på en disk) uten å undersøke hvorfor er det slik i utgangspunkt.

 

Deretter man kan selvfølgelig stille spørsmål om diverse, men ikke SÅ generelt som du gjør, fordi det er umulig å svare riktig.

Lenke til kommentar
whaaaat? eg har aldri lagt nokon partisjonar.... men kva er pagefile og swapfile-greiene for noko?!?!?

 

edit: kva skjer om eg sletter ein partisjon??

andylove ble litt ivrig, men dog han riktig henviser at du enten google eller leser litt vedrørende partitioner og disker generelt.

En god begynnelse kan være å lese HWs guide til partisjonering. ;)

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar
Reinnstallerte Windows Vista Ultimate og når jeg bootet opp igjen, kom det opp 2 start valg begge Windows Vista. og det er kun den ene valget som funkerer. Hvordan fjerner jeg det andre valget? Noen som har peiling?

 

............. Tror FreeBSD kan hjelpe deg med det. Rett meg om jeg tar feil folkens.......

 

 

Hehe, nice try.

 

Du trenger ikke annet enn å redigere bcdestore.

Fordi vi kan redigere den, uansett hva eller hvorfor ble det slik, eller fordi vi vil ha den å vise oss alternativene som nedenfor

 

Windows Vista--------taster og du booter

andylove--------taster og du booter

andylove1-------taster og du booter

andylove2-------taster og du får feilmeldning

andylove4-------taster og du booter

andylove5-------du behover ikke å taste noe som helst her----den vil boote automatisk etter (1,10,eller 60). har du valgt 60, så har du tid nok til å koke poteter før den booter i Vista.

 

 

Så...commando er bcdedit.exe med diverse options.

 

Bcdedit /v og bcdedit /enum all, vil vise deg hva du har og hva du kan gjøre med det.

bcdedit /? /delete vil vise hvordan du kan fjerner identifier (som du ønsker ikke å ha lenger)

 

Jaså? hehe, da lærte jeg noe meget nytt i dag. Takk skal du ha. Det der visste jeg faktisk ikke om engang... *humre*. Troddet FreeBSD kunne gjøre samme nytte, men dette er helt klart noe jeg IKKE driver med hver dag.. ;)

 

Men du har nok rett i at jeg ble en smule ivrig i å forklare hvordan man i allefall kan benytte seg av kjekke søk og tjenester på nett.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fulgte guiden til punkt og prikke: Vista + Ubuntu.

 

Når jeg booter etter installasjon melder Grub om ERROR 21. Jeg kommer ikke inn i BIOS slik at jeg får endret oppstartsfrekvens.

 

Hva gjør jeg nå?

 

Måtte inn med Vista på nytt for å reparere. Helt umulig med liveCD'en og reparere Grub. Det jeg nå lurer på er hvordan jeg skal få installert Linux på RAID'et mitt. Har gjort dette før, men da på en egen partisjon. Denne gangen lagde jeg en utifra guiden.

 

Er det sånn at c:\ må velges som partisjon for linux? Siden jeg har RAID på dette? Følte jeg tok en risk når jeg installerte på beste tilgjengelige plass, er det noen måte jeg kan velge installasjonssted selv slik at dette ikke gjentar seg?

 

EDIT:

Googlet litt (siden dette linux forumet tydeligvis ikke er til noe hjelp) og finner ut at det har noe med mbr å gjøre. Det var det jeg tenkte meg også, forsåvidt. Problemet er bare at jeg trodde Ubuntu ville kjenne igjen raid'et, men det gjorde det ikke. Finner alle diskene på LiveCD, utenom RAID'et...

 

Hvorfor får jeg maskinen til å kjøre på RAID hvis jeg vil ha dualboot og Ubuntu?

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Er det sånn at c:\ må velges som partisjon for linux?

Nei.

 

[..] er det noen måte jeg kan velge installasjonssted selv [..]

Ja, det er mulig å gjøre i installasjonen av Ubuntu ved å velge avansert/manuelt oppsett istedet for de forhåndsutfylte valgene som blir foreslått.

 

Googlet litt (siden dette linux forumet tydeligvis ikke er til noe hjelp) og finner ut at det har noe med mbr å gjøre. Det var det jeg tenkte meg også, forsåvidt. Problemet er bare at jeg trodde Ubuntu ville kjenne igjen raid'et, men det gjorde det ikke. Finner alle diskene på LiveCD, utenom RAID'et...

 

Hvorfor får jeg maskinen til å kjøre på RAID hvis jeg vil ha dualboot og Ubuntu?

Jeg har ikke selv prøvd RAID i Linux, men jeg hører at de som bruker det velger Linux programvare-RAID. Antagelig fordi det fungerer best med Linux-kjernen og at hardware-RAID er avhengig av at man får tilpassede drivere.

 

Du har kanskje rett i at du kan få bedre hjelp til dette et annet sted. Jeg ville forsøkt på det internasjonale Ubuntu-forumet, hvis jeg var deg: http://ubuntuforums.org/

Lenke til kommentar

https://help.ubuntu.com/community/WindowsDualBoot

 

Legger til en link for dualboot med Windows. Vet det er rimelig godt beskrevet i guiden, men denne er enda bedre.

 

Min erfaring fra Ubuntu installasjonen når jeg har Vista fra før er at jeg burde ha tatt flere forbehold om feil som kunne oppstå.

 

F.eks:

Ubuntu 8.04 støtter ikke RAID "out of box". Hvilket betyr at man må hente inn dmraid pakka for å kunne installere på en RAID partisjon. Dette fikk jeg ikke til (les: n00b).

Installere på størst frie plass - I mitt tilfellet hadde jeg en 500GB (d:) og hadde frigjort 70GB på systemdisken (C:). Ubuntu havnet da på 500GB... uten at jeg fikk til å boote opp Ubuntu...

Grub error - dette er kjipe greier fant jeg ut. I allefall Grub Error 21, som er uspesifisert feilmelding. Overrasket meg at jeg skulle møte såpass med problemer og at installasjonsoversikten ikke tar særlig hensyn til flere OS eller at brukerne som er nye ikke skjønner en dritt av HDD inndelingen da denne er noe annerledes enn Windows.

 

Vel, dette var mine erfaringer. Jeg har langtifra gitt opp, så dette er bare enda et skjær i sjøen. Men jeg har lært mye.. hehe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Takk for nok en god artikkel Arsæll, hardware.no blir bare bedre og bedre om dagen :)

 

Yep. Jeg er litt og veldig sen på vogna her, men Arsæll er virkelig hjelpsom og høyst verdsatt!

Det samme med Hardware.no - jeg pleier som regel å gå til amerikanske / engelske sider for teknisk hjelp, nå utforsker jeg Hardware.no - og Veldig Bra - so far!

 

Driver med dette selv, på en helt ny PC med to disker, men får det ikke helt til å virke (vil ha WIN XP Pro English 64bit og Vista Bus English 64Bit på den ene disken, og WinXP og Vista Enterprise, norsk, PLUSS Ubuntu - Engelsk - på den andre.

Windoze fordi det er en del av jobben, Ubuntu for sosialisering osv., også fordi det, og Open Source generelt, som regel er mye, mye bedre!

 

Jeg skal lese litt rundt her, lære litt, deretter detaljere mine egne hindre, og fremgang.

RB

:-)

Endret av Robaat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...