Gå til innhold

Guide: Dualboot


Anbefalte innlegg

*Mine innlegg*

Tusen takk for flott guide :)

Hva hvis jeg allerede har XP, har gjort klar partisjon for Vista og vil installere Vista og Mandriva i etterkant hva gjør jeg da?

Min antakelse er:

1. Last ned diskpart og del den ledige partisjonen i to

2. Installer Vista som i følge guiden

3. Installer Mandriva som i følge guiden og fikse ihht. Vista+Ubuntu.

 

Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

0. Ta image-backup av XP-partisjonen din til en annen disk. DriveImageXML er et gratisprogram for Windows, som f.eks. kan ta image-backup til en ekstern USB-disk.

 

diskpart kjenner jeg ikke til personlig, og kan derfor ikke uttale meg om, men ellers ser planen grei ut for meg. Det viktige er at Linux installeres til slutt i rekken. Selve Linux trenger ikke så mye plass (4+ GB), men hvis du vil ha brukerfilene dine (/home) på samme partisjon, må du huske å sette av plass til dem også. Men /home kan legges på en egen partisjon, hvis du ønsker.

 

Lykke til!

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Jeg kjører Vista 64-bit og tenkte å dual boote med vista 64-bit og XP 64-bit

men etter første restarte når XP 64-bit har installert\kopiert filer så får jeg disk feil

og får følgende beskjed

A disk read error occurred

Press CTRL+ALT+DEL to restart

 

Skjønner ikke så mye akkurat nå :-(

 

Opplevde at XP 64-bit var ustabilt så jeg fjernet det.

Men dette er en flott tråd/artikkel

og takker så mye for EasyBCD.

Dette programmet var veldig nyttig :-)

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Mulig dette alt er blitt svart på her, men har ikke fått lest igjennom alle svarene, kun sett på xp+vista som i utgangspunktet er det som er aktuelt for min del.

 

Jeg kommer nok til å gjøre som det står i guide så jeg kan leke meg med både mediaportal under xp og mediacenter under vista.

 

Så til det jeg lurer på. Er det mulig å legge til ett tredje operativsystem som feks linux i tillegg til xp og vista? På den måten får jeg jo muligheten til å eksperimentere med mythtv og andre linux applikasjoner.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...