Gå til innhold

Guide: Dualboot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjører du grub med sudo foran; sudo grub?

Fikk du noen feilmeldinger da du kjørte de andre kommandoene, f.eks. root (hd0,0)?

 

Kjør også denne i et terminalvindu og lim inn resultatet her:

 

ubuntu@ubuntu$ sudo sfdisk -uM -l

 

(OBS: siste karakter i den linja er en liten L)

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
ubuntu@ubuntu:~$ sudo sfdisk -uM -l

 

Disk /dev/sda: 19457 cylinders, 255 heads, 63 sectors/track

Units = mebibytes of 1048576 bytes, blocks of 1024 bytes, counting from 0

 

Device Boot Start End MiB #blocks Id System

/dev/sda1 * 0+ 9091- 9092- 9309636 83 Linux

/dev/sda2 9092 12171 3080 3153920 7 HPFS/NTFS

/dev/sda3 0 - 0 0 0 Empty

/dev/sda4 12174+ 152625- 140452- 143821912+ 5 Extended

start: (c,h,s) expected (1023,254,63) found (1023,0,1)

/dev/sda5 12174+ 22426- 10253- 10498445+ 7 HPFS/NTFS

start: (c,h,s) expected (1023,254,63) found (1023,1,2)

/dev/sda6 22426+ 125233- 102807- 105273913+ 7 HPFS/NTFS

start: (c,h,s) expected (1023,254,63) found (1023,1,1)

/dev/sda7 125233+ 146695- 21462- 21976888+ 7 HPFS/NTFS

start: (c,h,s) expected (1023,254,63) found (1023,1,1)

/dev/sda8 146695+ 152625- 5931- 6072538+ 82 Linux swap / Solaris

ubuntu@ubuntu:~$

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 5 uker senere...

feilet på første punkt denne her...

(Legge inn ubuntu etter Vista.)

Får jo ikke "Redusert volumet" på disken.

Kan redusere med max 0MB. Det er forøvrig 26GB ledig plass på den.

 

Noen tips?

Jeg hadde samme problemt. Årsaken er(ifølge det jeg leste) at programmet som ms har lagt ved ikke klarer å redusere størrelsen dersom data er spredt på disken. Du må derfor defragmentere den en rekke ganger før det lar seg gjøre. Jeg fikk da redusert størrelsen en del, men endte opp med et tredjepartsprogram for å få redusert så mye som jeg ønsket. Husker ikke i farten hva det het(men husker at Norton sitt heller ikke klarte det).

Lenke til kommentar
Jeg har støtt på et problem, siden jeg prøvde meg på trio-boot med XP, Vista og Ubuntu. Tøff som jeg er, prøvde jeg uten å lese denne guiden. Det gikk dårlig.

 

Nå får jeg til å boote Ubuntu og XP, men ikke Vista.

 

Maskinen kom ferdig installert med Vista på én harddisk med to partisjoner. Jeg slettet den andre partisjonen, og opprettet en tom partisjon til XP, for så å installere Ubuntu på resten av plassen. XP ble installert til sist. Har prøvd å endre litt i menu.lst, men greier faen meg ikke å få Vista til å boote for det. Aner heller ikke hvilken av partisjonene mine som skal ha flagget "boot". Er det noen som kan hjelpe meg?

 

Daniel :)

 

Neste gang du (eller andre her) skal prøve med trio og du har Vista + xp (dvs 2 MS produkter eller flerre) installert først, så kan du installere Linux på en tredje partition eller annet disk MEN du skal bruke Vistas bootmgr for å dirigere booting.

 

Det er det beste alternativ slik jeg ser det, siden du sitter igjen med uforandret sector0 (mbr).

Det er da en forutsetning at når du installerer Linux velger du å installere opplasteren i den hoved partition flagget som ”/”

 

Når du installerer på denne måte, vil du boote rett i Vista eventuelt Xp etter Linux installasjonen.

For å integrere Linux i meny som boot alternativ, trenger du da en liten sak, som er latterlig enkelt.

 

Jeg har skrevet før om det. Søk i så fall for bootpart verktøy

 

 

Xp som nr1 Vista nr 2 og linux nr 3:

Man trenger.....kun bootpart.exe med commando....bootpart ? (?=nr på linux partition) "navn" "navn" (navn her er for å identifisere linux entry)

 

Det var alt.

 

Vista som nr1 XP nr2 og linux nr3:

Man trenger-...bootsect.exe..med commando ...bootsect /nt60 sys

og bootpart igjen.

 

Det var alt.

 

(velger man selvfølgelig noe annet, så blir løsningen tilpasset etter)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

feilet på første punkt denne her...

(Legge inn ubuntu etter Vista.)

Får jo ikke "Redusert volumet" på disken.

Kan redusere med max 0MB. Det er forøvrig 26GB ledig plass på den.

 

Noen tips?

 

Du må nok fjerne en god del, som shadowcopies , redusere deretter antall MB som disse copies tar, se på det her, rydde disken, avinstallere unødvendig progs, fordi vista må ha en god del ledig plass uansett.

Deretter kan du defragmentere. Men å defragmentere mange ganger, er ikke god løsning.

Å defragmentere er dog riktig slik som det blir nevnt.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har 4 fysiske disker, hvorav 2 av dem står i RAID0 (Samsung 500GB *2). Dette er også OS partisjonen min. Så frigjorde jeg plass til XP, 44GB og bootet om. Fikk beskjed om at antall logiske partisjoner var brukt opp fordi det ikke var plass til mer.

 

Hva er det for noe? Kan jeg bare ha 4 logiske partisjoner av 1 disk? Takker for svar og tips!

Lenke til kommentar

Jeg kjører XP PROF. nå. Bruker 2 stk Raptor X a´ 150 GB i RAID 0. Ønsker å kunne kjøre med Vista i tillegg. Hva skjer hvis jeg minker systempartisjonen og skal gå i gang med Vista installasjon når diskene mine står i RAID 0? Må jeg laste inn RAID 0 drivere på nytt under Vista-installasjonen eller slipper jeg dette? Jeg ønsker selvsagt en raskest mulig oppstart av operativsystemene...

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Jeg kjører XP PROF. nå. Bruker 2 stk Raptor X a´ 150 GB i RAID 0. Ønsker å kunne kjøre med Vista i tillegg. Hva skjer hvis jeg minker systempartisjonen og skal gå i gang med Vista installasjon når diskene mine står i RAID 0? Må jeg laste inn RAID 0 drivere på nytt under Vista-installasjonen eller slipper jeg dette? Jeg ønsker selvsagt en raskest mulig oppstart av operativsystemene...

 

På forhånd takk! :)

 

Du følger først og fremst guiden som er laget nettopp for dette formålet. Du kan ha inntill 4 logiske partisjoner på et RAID0 (i allefall på onboard kontrolleren din). Hadde jeg vært deg, ville jeg ha gitt XP 50GB og Vista 100GB, rett og slett fordi alt er større med Vista. Pokkers amerikanere... Vista har mest sannsynlig drivere for RAID'et ditt innebygd, men kontra XP kan du nå bruke usb-stick, ekstern disk, cd-rom osv for å hente drivere du trenger. Jeg installerer bare "plain" på mitt RAID0 (se sign).

 

Dualboot gir langt ifra noen raskere oppstart, siden du får et valg under oppstart av hvilket OS du skal velge. Det tar noe tid uansett å foreta dette valge.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Konfigurer oppstartmenyen

Vista-installasjonen må nå repareres for å få frem oppstartmeny.

 

Start opp PC-en med Vista installasjons-DVD-en og velg riktig språkversjon. Videre skal du velge Repair your computer i stedet for Install now. Trykk på Next, og videre på Finish slik at PC-en restartes. Vista skal nå startes opp.

Vista + XP

Jeg har ikke denne DVD-en, hva gjør jeg da?

Fikk Vista med laptopen.

Lenke til kommentar
Konfigurer oppstartmenyen

Vista-installasjonen må nå repareres for å få frem oppstartmeny.

 

Start opp PC-en med Vista installasjons-DVD-en og velg riktig språkversjon. Videre skal du velge Repair your computer i stedet for Install now. Trykk på Next, og videre på Finish slik at PC-en restartes. Vista skal nå startes opp.

Vista + XP

Jeg har ikke denne DVD-en, hva gjør jeg da?

Fikk Vista med laptopen.

Samme spørsmål her. Har laptop (HP Pavilion 9271) med ferdiginstallert Vista, men ingen Vista-CD - kun recovery partisjon / recovery-DVD. Er det noen muligheter til å editere / lage bootmenyen uten at en har Vista-CD-en ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...