Gå til innhold

Hvilken brennvidde trenger man til fuglefotografering?


Anbefalte innlegg

Ta dette med ei klype salt.

 

All rovfuglfotografering krever skjul, planlegging og åte. Du har ingenting.

Og før du får til et skjul med regelmessige rovfugler på besøk har du klart å spart deg opp til en Sigma 500mm f/4.5 (Men sparedelen krever disiplin)

 

Ønsker du et fullverdig fugleobjektiv er 500mm + 1.4x veien å gå. Ønsker du å faktisk lære så mye som mulig slik at du kan kjøpe deg et slikt et er 300mm veien å gå.

 

Finn ei strand/våtmarksområde, og sett opp et skjul, gjerne nå om vinteren når det ikke er noen der. Da vil du komme meget nært dem.

 

Spesielt inn på objektiver kan jeg ikke gå da Canon ikke er noe jeg kan noe om, og siden Nikon ikek har noen til akseptabel pris, vil Sigma 500mm f/4.5 være det eneste for meg, i framtiden.

 

Se min sammenlikning på 200mm vs 300mm, 420-480 er ingenting...

 

Grågås

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta dette med ei klype salt.

 

All rovfuglfotografering krever skjul, planlegging og åte. Du har ingenting.

Og før du får til et skjul med regelmessige rovfugler på besøk har du klart å spart deg opp til en Sigma 500mm f/4.5 (Men sparedelen krever disiplin)

Jeg har da både skjul og planlegging, samt en "havørnbestand" på 3 par rett utenfor hytten min, så jeg tror ikke du skal snakke så alt for høyt Mr. Olsen. Har du det?

Åte har jeg ikke akkurat nå, men det er ikke nødvendig heller, da jeg venter til mars-april med fotograferingen. Grunnen er at havørnen er lettere fra vann enn fra land, og båten ble tatt inn for tre uker siden. Sigma 500mm f/4.5 har jeg heller ikke, men føler ikke det er en begrensning i seg selv.

 

Useriøse tilbakemeldinger som det der kan jeg ikke ta med en klype salt. Dette vet du ingenting om.

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
...En annen ting er at 20/30/40D serien har mere motor. Altså de gir brukbar autofokus også uten USM/HSM...

 

Å si motor er vel litt villedende?

 

De har vel mer nøyaktig hjerne i seg som sier ifra til objektivet når ting er i fokus, men selve motoren ligger i objektivet.

Ordet motor er vel ikke særlig mere villedende enn ordet hjerne ;)

 

Men, for å svare deg litt mer alvorlig. Hva er det som driver fokussystemet når man ikke bruker USM/HSM optikk? Er ikke det en motor i kamerahuset?

 

I mitt Pentaxunivers er det i hvert fall stor forskjell på AF ytelse mellom *istDS og K10D, når AF drives av motor i huset. Dette henger bla sammen med batterikapasitet, men og ytelse på selve motoren.

 

Først og fremst, om du syns "hjerne" var villedende, hva med "prosessor"? Prosessoren til AF-styring i xxD er nok raskere enn den som er i xxxD.

 

Deretter, fokusmotoren på alle EF-objektiver er i selve objektivet, ikke i kamerahuset. USM-motoren til Canon er derimot mye raskere, enn hva som brukes i "vanlige" EF-objektiver. På toppen av det spiller hastigheten og nøyaktigheten til å styre denne motoren en rolle.

 

Jeg vet dette med fokusmotor i objektivet ikke gjelder for alle merker, men nå var det en gang Canon vi snakket om.

Lenke til kommentar

Take a chillpill...

Vet du hva klype salt betyr? Akkuart dette jeg prøvde å unngå ved å si det.

 

Har jeg sagt at jeg har det? Har jeg sagt at jeg har planer om det? Nope...

 

Du skriver havørn, kongeørn, fjellvåk, spurvehauk og annet, og ved å si at du har 3 havørnpar ved hytten din tipper jeg at dette er ved kysten hvor du har båten din, og da er det ikke mye kongeørn i området, tviler i alle fall på det. Derfor sier jeg at du kommer til å trenge å bygge et skjul, legge ut åte (regelmessig), og en bestand som holder seg der, dvs kort oppsumert, du må finne en ny plass... Om du allerede har skjul hvor du kan komme nært havørnene syns jeg det er rart at du ikke har prøvd med 200mm fra skjulet.

 

Legg merke til at jeg velger meg en 200mm for å knipse fugl med framover. Men dette skal jeg ikek kommentere mer. En rappkjefta fjortiss som ikke tar imot tips fra en som har fotografert fugl i 2 år, er det siste jeg trenger i dag... Lykke til.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Haha!

 

Synes du begynner å bli ganske useriøs nå Mr. Olsen. Du har absolutt ingen bakgrunn for blant annet denne påstanden:

 

All rovfuglfotografering krever skjul, planlegging og åte. Du har ingenting.

 

Jo, jeg har faktisk det. Og jeg har minst 3 havørn-par utenfor hyttedøren min. For å forklare..

 

5 min fra hytten min la noen fuglefotografer ut fisk regelmessig på en holme ikke langt fra huset. De holdt på i en uke, og så havørn fra stuevinduet hver dag. Enkelte dager så de også kongeørn, men den var helt klart sjeldnere. De fikk flere bilder av den, som de også har sendt til meg.

 

Dette viser at det helt klart er mulig å lokke til seg havørnen. Jeg har ikke prøvd på dette enda, da jeg fikk vite det for sent til å kunne dra ut med båten. Jeg har flere ganger vurdert å bruke skjulet mitt på hytten og fotografere havørn, men jeg har bestemt meg for å vente til båten tas ut igjen på sjøen. Havørn er mer vant til mennesker på sjøen, og har derfor mer frykt for personer på land enn på vann. I tillegg er det vanskeligere å finne fisk til åte nå.

 

Dette PDF-dokumentet viser at det er konstatert hekking i områdene rundt hytten min. Kartet for vinterhalvåret viser 2-4 par(?) i samme området. Når det da, som tidligere sagt, faktisk er lokket til seg havørn og kongeørn her, har jeg nok rett i mitt ord.

 

En rappkjefta fjortiss som ikke tar imot tips fra en som har fotografert fugl i 2 år, er det siste jeg trenger i dag... Lykke til.

Personlig ser jeg ikke på dette som tips, mtp. at tråden er ment for å få veiledning om valg av objektiv, men hvis du vil kalle det "tips" så værsågod. :)

Lenke til kommentar

Heisan,

 

 

Til prisen av 6500.- får du ikke noe bedre objektiv enn dette, sammens med en 1,4 TC får du 420mm med kvalitetsoptikk og som i tillegg har IS. (Har b.l.a denne kombinasjonen selv) Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt dette objektivet for lenge siden "forutsatt at det er 100% i orden" :thumbup:

Lenke til kommentar

Marcus Valeur: Lykke til sier jeg bare! Det er ikke BARE å legge ut fisk på en holme å sette seg der og vente på den. Men du virker så frisk i fisken at du skal bare prøve. Sitter å venter på knallbilder jeg da. Du får det til å høres så lett ut, hvorfor har du ikke prøvd allerede?

 

Jeg gikk ut ifra at du ikke hadde noe av delen fordi du kun sitter her å snakker om hva du skal gjøre og spør hva du trenger. Om du ikke har lyktes med å få brukbare bilder med 200mm ennda vil det ikke bli mye enkelre å få det med 500mm Forskjellen er ikke så stor som du tror, og gode bilder med 500mm er det samme som brukbare bilder med 200mm.

De fuglebildene du har lagt ut av måker har det jeg kaller (Ok, ikke mer) og da burde et ok ørnebilde ha kommet fra deg for lenge siden.

 

Men nok, du får si hva du vil, jeg tror du vil feile. Er du sikker på at de som la ut fisk hadde et skjul 20 meter unna med folk inni?

Lenke til kommentar
Jeg vet dette med fokusmotor i objektivet ikke gjelder for alle merker, men nå var det en gang Canon vi snakket om.

Ikke jeg :)

Vi snakka nok forbi hverandre.

 

Jeg hadde bla. Sigma 80-400 i bakhodet (som var et av alternative trådstarter lista opp), så vidt meg bekjent uten HSM.

 

Poenget mitt var at autofokus handler om mer enn HSM eller ikke HSM. Bottom line handler det om hvor raskt systemet er til å flytte glass til rett plass. Ikke om hvordan det blir gjort.

 

Men du. Kan vi ikke bare la dette ligge? La oss heller krangle om noe som er litt gøy å krangle om ;)

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Gjest Slettet+789234

Er Gissan han fyren som vant en ungdomskonkurranse med et ørnebilde?

 

Ser at Mr. Olsen refererer til ham som "Marcus Valeur" lenger oppe i tråden (om jeg forstår rett). Om det virkelig er Gissan, så har han tydeligvis fått bra dreis på fuglefotograferingen sin.

 

http://valeur.foto.no/cgi-bin/portfolio/layout1/show_kategori_index.cgi?serieid=0&brukerid=58564

 

Lurer på om det er dette som har vunnet en pris ett eller annet sted:

http://valeur.foto.no/cgi-bin/portfolio/fullscreen.cgi?bilde=/linkeddata/bildekritikk/images/476000-476999/476981_1280x1024.jpg&bg=000000

 

Ser ut til å være tatt med 300mm f/2.8

Lenke til kommentar

DavidR: Det er derfor det er litt moro:

 

Marcus Valeur: Lykke til sier jeg bare! Det er ikke BARE å legge ut fisk på en holme å sette seg der og vente på den. Men du virker så frisk i fisken at du skal bare prøve. Sitter å venter på knallbilder jeg da. Du får det til å høres så lett ut, hvorfor har du ikke prøvd allerede?

 

Tok riktignok en god stund, men funket jo til slutt :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

http://valeur.foto.no/cgi-bin/portfolio/layout1/show_kategori_image.cgi?seriesortoffsett=5&brukerid=58564&bildeid=479268

 

Kan være det her og, mener å ha sett det i ett eller anna blad! Kanskje på tide for de etablerte kjepphestene å klappe igjen å godta at en nybegynner kan......

Kjempegøy!

Og angående det tekniske spørsmålet: En god 300mm f/4 + 1.4x el 1.7x TC ved behov rekker veldig langt, og er ofte langt å foretrekke framfor tyngre etter lengre utstyr. Som en evt kan komplettere med etter hvert som en ser hva som kan være nyttig. Og et objektiv som er der motivene er, har alltid bedre ytelse enn et som ikke er der motivene er.. har noen glimrende objektiver med ytelse nær null jeg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...