Gå til innhold

Gjenoppretting av forum


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjør jo ikke noe at meldingstallet synker litt, men trist å tenke på de gode innleggene som har forsvunnet. Ofte bruker man jo en del tid på å skrive et godt svar, så litt kjipt at det blir borte vekk.

 

Men dette er jo ikke verdens undergang. Hadde vært verre om harddisken min med særemnet i norsk hadde dødd. Kanskje en idé å brenne backup..? :roll:

Lenke til kommentar

i dag tidlig kom jeg inn på forumet, det var ingen poster etter 4, januar,da reknet jeg ut at 90 000 poster var vekke, informerte Amund og han tok restore på databasen som førte oss tilbake slik at "bare" 4 dager er vekke.

 

kunne ikke forstå hvorfor jeg fikk mail hver eneste gang en tråd ble svart på i forumet, så det var litt problemer da.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg har skjønt er forum-databasen for tiden på under en halv GB. Det må da gå an å kjøre backup av denne litt oftere enn hver 4. dag...?  

 

PS. Hva med forslaget som kom før jul om å ha databasen på ramdisk (for ekstremt rask acsess) med automatisert backup til disk hvert x minutt ?

 

vet du hvor mye det er for en SCSI ram disk? :-?

Lenke til kommentar
Så vidt jeg har skjønt er forum-databasen for tiden på under en halv GB. Det må da gå an å kjøre backup av denne litt oftere enn hver 4. dag...?

 

PS. Hva med forslaget som kom før jul om å ha databasen på ramdisk (for ekstremt rask acsess) med automatisert backup til disk hvert x minutt ?

 

vet du hvor mye det er for en SCSI ram disk? :-?

Dyrt!

 

Men jeg tenkte mer på en ramdisk av den typen som opprettes i system-minnet med software. Selv om databasen nå bare tar noe under 0,5GB så bør man nok satse på 1GB ramdisk for å ha nok plass for lange tider fremover. Jeg tipper det er DDR PC2100 REG ECC minne de bruker i serveren og da vil 2x512MB koste rundt 2000kr i følge prisguiden. en stk 1GB-brikke koster ca 3500kr. Det synes jeg ikke er særlig dyrt med tanke på at databasen vil bli sinnsykt mye raskere og at dette holder en god stund fremover.

Lenke til kommentar
bare ett lite spm, hva slags OS kjører dere på serverene?
kjører ikke hw.no debian tro?

 

Jo, det gjør vi. Maskine var helt død når vi kom for å se hva som var galt. Ingen skjermbilde eller noe. Første gangen vi har klart å få en av maskinene våre til å tryne :( Forum-servern har veldig høy trafikk og mye å gjøre, men allikevel..

 

Vi er midt i implementeringen av et nytt backup-system og derfor var det litt tid siden siste backup. Når alt er på plass vil det bedre seg. Når det er sagt så er det neppe verdens undergang og om 1 måned er det ingen som tenker over det engang.

Lenke til kommentar
i dag tidlig kom jeg inn på forumet, det var ingen poster etter 4, januar,da reknet jeg ut at 90 000 poster var vekke, informerte Amund og han tok restore på databasen som førte oss tilbake slik at "bare" 4 dager er vekke.

 

kunne ikke forstå hvorfor jeg fikk mail hver eneste gang en tråd ble svart på i forumet, så det var litt problemer da.

Jeg får ikke en eneste mail om nye poster på de trådene jeg har trykt av for "Notify me..".

 

Det ser altså fortsatt ut til å ligge en eller annen bug begravet her et sted. (Eller fungerer tilbakemeldingene bra hos dere?)

Lenke til kommentar

Triste greier :cry:

Mistet 25 poster. Jaja, lett for oss brukere å være etterpåklok ved å si at mun burde ta backup oftere, men man burde faktisk det.

 

Hva med å ta backup av databasen hver natt i 4-5 tiden (da det er minst trafikk) over SSH til en ekstern maskin?

 

Skjekk ut disse scriptene fra backup Howto'en. Sjekk spesielt scriptet 11.3.1 get.tester og 11.3.2. restore.tester. Burde ikke være så vanskelig å få til ettersom dere kjører Debian.

Lenke til kommentar

Hei!

Det var leit at ein del tråder og innlegg forsvant. Men,når det har skjedd får ein prøve å gjere det beste ut av situasjonen. Sjølv hadde eg skrevet ein del om Telenor som vil la forbrukerene av sms-kvitteringsfunksjonen betale 35øre per retur.

 

Men, eg føler ikkje alt livet går under av den grunn.

Eg får starte ein ny tråd ;)

 

Merka kva som var gale da eg fekk ein "notification mail" om at noen hadde svart på tråden etter at eg hadde skrevet eit innlegg.

 

Trykte på linken og fekk beskjed om at temaet eller innlegget var slettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...