Gå til innhold

Kan skolen tvinge deg til å jobbe på fritid?


MrL

Anbefalte innlegg

Snublefot: det er jo ikke saken i det hele tatt.

 

Saken er det at skolen har valg å bortimot tvinge elevene til å jobbe i det som skal være fritid, selv om OD klart sier at arbeidet skal gjøres i skole tiden, og at det i den samme tiden skal være tilgjengelig et skole opplegg for de som ikke vil/kan jobbe den dagen.

 

Ikke noe sted i OP sin post står det at han har noe i mot å gi penger til veldedighet eller lignende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På vår skole så må de som velger å ikke jobbe skrive en 4 siders stil om hvorfor de ikke ville jobbe :/ Vår skole har OD dagen på fredagen :)

 

Så jeg syns det var litt rart at din skole har den i helgen... Riktignok er OD dagen for vår skyld framskyndet en dag da :p

Endret av gimme
Lenke til kommentar
Men gjør det likevel, det går til en bra sak :)

 

Ren BULLSHIT! :thumbdown: Har jeg fått gitt pengene rett i hånda på en av unga, så har det vært greit nok!

 

Men, når man ikke vet hvor pengene blir av så gidder jeg ikke!! :hrm: Kan jo faen meg hende de blir brukt til å kjøpe burger til kongen for alt vi vet!!

Endret av Holten
Lenke til kommentar

Her jeg bor hadde vi 2 valg op OD dagen (skoledag)

 

1 - Jobbe for et visst beløp den dagen (200 eller 300 kr)

2 - Gå med innsamlingsbøsse (jepp, akkurat... FLAUT!)

 

Jeg ble bare hjemme de dagene og betalte beløpet av egen lomme, deilig med fridag.

 

Av egoistiske egenskaper gir jeg aldri penger til humanitært arbeid, vet det er en elendig holdning, men de folka som sliter i andre land ER faktisk IKKE mitt problem, JEG kan IKKE noe for at de har det slik de har det.

Lenke til kommentar

Jeg hadde droppet hele greia og bedt dem sende en faktura. Bare for å se hva som skjer :p

 

 

Du er ikke pliktig til å jobbe inn 300 kr, men på min skole så måtte vi skrive stiler og måke løv på skolen.. De gjorde alt for at vi som ikke var ute og jobba fikk et helvete. Skulle egentlig ønsket at jeg klagde mer på dette, tatt det til en høyere instans.

Endret av Zythius
Lenke til kommentar

Om det er i eller utenom skoletiden spiller ingen rolle for meg. Syntes det er helt tåpelig å diskutere slike småting når det faktisk ikke er det som saken gjelder om. Det handler faktisk om å hjelpe noen som ikke har det så bra som deg selv. Om du bruker noen timer en dag i året på dette før eller etter 3 ser jeg på som totalt uvesentlig. Hadde det vært opp til meg så hadde det vært minst en uke.

 

Men siden det alltid er noen som er så late og onde i sitt hjerte at de ikke kan gi til andre så burde det vel være et alternativt opplegg for dem også. Som skolearbeid. Eneste gyldige grunnene jeg ser på å droppe et slik god sak er vist du er totalt uenig i saken pengene går til, at skolen støtter en sak eller formål du ikke kan støtte.

Lenke til kommentar

Her jeg bor hadde vi 2 valg op OD dagen (skoledag)

 

1 - Jobbe for et visst beløp den dagen (200 eller 300 kr)

2 - Gå med innsamlingsbøsse (jepp, akkurat... FLAUT!)

 

Jeg ble bare hjemme de dagene og betalte beløpet av egen lomme, deilig med fridag.

 

Av egoistiske grunner gir jeg aldri penger til humanitært arbeid, vet det er en elendig holdning, men de folka som sliter i andre land ER faktisk IKKE mitt problem, JEG kan IKKE noe for at de har det slik de har det.

Jeg har mer glede av de pengene på å kjøpe meg en film el. enn jeg får ved å gi dem fra meg..

Lenke til kommentar

Ser ut til at det er mange skoler som bryter reglene som er satt, å gå på innsamling er ganske greit, du trenger egentlig ikke gjøre en dritt, bare si at folk ikke ville betale.

 

På vår skole så må de som velger å ikke jobbe skrive en 4 siders stil om hvorfor de ikke ville jobbe :/

 

Siden det ikke blir karakter eller noe slikt så kan du skrive hva som helst slags kødd, bare å fylle 4 sider med å mye dritt du klarer :wee:

Lenke til kommentar

Fadern, hvorfor hadde ikke jeg Bruktbilens kreative sinn når jeg gikk på videregående? :(

 

 

Du kan jo spørre lærerne om hva slags rett de har i loven til å tvinge deg å gjøre dette. De vil mest sannsynlig hoste opp noe vrøvl om at "alle må da hjelpe de stakkars barna", og "du skjønner vel det" osv osv..

Lenke til kommentar
Om det er i eller utenom skoletiden spiller ingen rolle for meg. Syntes det er helt tåpelig å diskutere slike småting når det faktisk ikke er det som saken gjelder om. Det handler faktisk om å hjelpe noen som ikke har det så bra som deg selv. Om du bruker noen timer en dag i året på dette før eller etter 3 ser jeg på som totalt uvesentlig. Hadde det vært opp til meg så hadde det vært minst en uke.

 

Men siden det alltid er noen som er så late og onde i sitt hjerte at de ikke kan gi til andre så burde det vel være et alternativt opplegg for dem også. Som skolearbeid. Eneste gyldige grunnene jeg ser på å droppe et slik god sak er vist du er totalt uenig i saken pengene går til, at skolen støtter en sak eller formål du ikke kan støtte.

Nå går du alt for langt. Du kan ikke begynne og snakke om at man er ond i hjerte fordi man stiller spørsmålstegn ved skolens opplegg. Ond er et veldig sterkt ord som jeg syns du misbrukte rimelig kraftig nå. Han sier heller ikke at han ikke vil jobbe på en skoledag, det er MÅTEN skolen tvinger ham som han setter spørsmålstegn ved. Pass på hva du sier nå.
Lenke til kommentar

Jeg har vært med på dette prosjektet mange ganger. Og min erfaring er at de aller fleste lærer mer den uken/dagen en de ellers ville ha gjort. Tror man lærer mye av å tjene litt penger som ikke bare går rett i egen lomme, men til noen som trenger dem mer. Dessuten har de aller fleste skoler et opplegg hvor man lærer om saken pengene går til osv.

Lenke til kommentar
Jeg har vært med på dette prosjektet mange ganger. Og min erfaring er at de aller fleste lærer mer den uken/dagen en de ellers ville ha gjort. Tror man lærer mye av å tjene litt penger som ikke bare går rett i egen lomme, men til noen som trenger dem mer. Dessuten har de aller fleste skoler et opplegg hvor man lærer om saken pengene går til osv.
Men snakker ikke trådstarter om det skolen driver med er lovlig da? Jeg får anmerkninger på skolen jeg også for helt rare ting, har faktisk en greie på gang nå der læreren prøver og innbille meg at jeg har brutt norsk lov og jeg ber han finne denne loven. Det betyr ikke at jeg skal gjøre den tingen noen flere ganger men rett og slett om prinsippet om at han ikke kan lage egne lover. Du kan nok være rimelig sikker på at vår kjære trådstarter skal gjøre sin del av OD, han vil bare sørge for at skolen ikke bare tar seg til rette som de vil.

 

Just my 2 cent

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...