Gå til innhold

Kan skolen tvinge deg til å jobbe på fritid?


MrL

Anbefalte innlegg

Jeg har vært med på dette prosjektet mange ganger. Og min erfaring er at de aller fleste lærer mer den uken/dagen en de ellers ville ha gjort. Tror man lærer mye av å tjene litt penger som ikke bare går rett i egen lomme, men til noen som trenger dem mer. Dessuten har de aller fleste skoler et opplegg hvor man lærer om saken pengene går til osv.

Men lærer man virkelig noe som er viktig for videre skolegang eller jobb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt ot, men tror jeg møter opp på skolen i år også. Ingen vits i å samle inn penger når OD-komiteen på skolen tydelig vis ikke klarer å administrere så mye som en liten liste en gang. I fjor var det folk som ble truet med politianmeldelse, som faktisk hadde levert penger.

 

Jeg møtte opp på skolen i fjor, men måtte gang på gang forklare at jeg hadde møtt opp på skolen og at jeg ikke skulle stå på noe liste over folk som ikke hadde betalt inn i flere måneder etterpå. Nei, da gjør jeg heller mine gode gjerninger privat :mad:

Lenke til kommentar
Hei, har fått beskjed om på skolen at vi skal ha et operasjon dagsverk opplegg der vi må tjene opp 300/bare rett og slett skaffe 300 kroner som skal gå til fattige barn osv. Greit nok, men dette er det meniga vi skal gjøre på en lørdag eller søndag, altså på fritida våres! Betaler vi ikke pengene, vil vi få annmerkning, fravær eller en eller annen sterk reaksjon. Går på videregående foresten.

 

Er det rett og slett lovlig å tvinge folk til å betale penger som man tjener på fritida si!?

 

Det de ikke har lov til er å tvinge folk til å jobbe på OD-dagen. Skolen skal ha undervisning for de som ikke vil være med på OD-dagen.

 

Her jeg bor hadde vi 2 valg op OD dagen (skoledag)

 

1 - Jobbe for et visst beløp den dagen (200 eller 300 kr)

2 - Gå med innsamlingsbøsse (jepp, akkurat... FLAUT!)

 

Dette har de faktisk heller ikke lov til. Det som skal være alternativet er undervisning ikke innsamlingsbøsse. Grunnen er at folk kan være uenige i hva OD gir pengene til, eller faktisk uenige i OD i seg selv. Er en del som ikke liker at så mye penger går til administrasjon(selv om de forsøker å holde dette på ett minimum) eller folk er irriterte og stoler ikke på OD pga. dårlig dokumentasjon på hva som faktisk skjer med pengene og utgiftene til OD osv.

 

Om det er i eller utenom skoletiden spiller ingen rolle for meg. Syntes det er helt tåpelig å diskutere slike småting når det faktisk ikke er det som saken gjelder om. Det handler faktisk om å hjelpe noen som ikke har det så bra som deg selv. Om du bruker noen timer en dag i året på dette før eller etter 3 ser jeg på som totalt uvesentlig. Hadde det vært opp til meg så hadde det vært minst en uke.

 

Men siden det alltid er noen som er så late og onde i sitt hjerte at de ikke kan gi til andre så burde det vel være et alternativt opplegg for dem også. Som skolearbeid. Eneste gyldige grunnene jeg ser på å droppe et slik god sak er vist du er totalt uenig i saken pengene går til, at skolen støtter en sak eller formål du ikke kan støtte.

 

Se mitt svar over. Helt greit at du mener en skal jobbe på OD-dagen, det er derimot ikke det posten her handler om, men at folk som faktisk kan være uenige i hva pengene går til, ikke synes OD gjør en god nok jobb osv. blir tvunget til å jobbe av skolen, noe som faktisk ikke er hensikten bak OD, og jeg tviler også på at det er lovlig.

Lenke til kommentar
Om det er i eller utenom skoletiden spiller ingen rolle for meg. Syntes det er helt tåpelig å diskutere slike småting når det faktisk ikke er det som saken gjelder om. Det handler faktisk om å hjelpe noen som ikke har det så bra som deg selv. Om du bruker noen timer en dag i året på dette før eller etter 3 ser jeg på som totalt uvesentlig. Hadde det vært opp til meg så hadde det vært minst en uke.

 

Men siden det alltid er noen som er så late og onde i sitt hjerte at de ikke kan gi til andre så burde det vel være et alternativt opplegg for dem også. Som skolearbeid. Eneste gyldige grunnene jeg ser på å droppe et slik god sak er vist du er totalt uenig i saken pengene går til, at skolen støtter en sak eller formål du ikke kan støtte.

 

Det er ikke snakk om at han ikke vil gi. Det er snakk om at han ikke vil fratas. For at det skal kalles "gi" må det være frivillig. Når det er ufrivillig kalles det tyveri eller utpressing og det gjelder uansett hvilken sak pengene går til.

 

Mennesker som ikke kan ofre noen timer av 365 dager i året på noen andre enn seg selv er enten lat, ond, dum eller bortskjemt. Gjerne alle fire :roll:
Hvis "man ofrer" betyr det faktisk at man gjør det selv. Ikke at man blir tvunget til det. Da "blir man ofret", og det er noe helt annet.

 

Kan du ikke skjønne at det ikke er snakk om man skal jobbe eller ikke, men om man skal tvinges til å jobbe eller ikke?

Endret av tsg1zzn
Lenke til kommentar

Har ett litt annet dilemma på skole min.

 

Skolen deltar ikke i OD, de har næmlig laget sin egen versjon. Samme konspetet, bare hvert år går pengene til samme stede. Så skolen kan følge utviklingen de har hjulpet til å betale osv...

 

Men siden det ikke er od, kan jeg da påstå at jeg vil ha undervisning istede? for det er også sånn "jobb eller få anmerkning".

Lenke til kommentar
Har ett litt annet dilemma på skole min.

 

Skolen deltar ikke i OD, de har næmlig laget sin egen versjon. Samme konspetet, bare hvert år går pengene til samme stede. Så skolen kan følge utviklingen de har hjulpet til å betale osv...

 

Men siden det ikke er od, kan jeg da påstå at jeg vil ha undervisning istede? for det er også sånn "jobb eller få anmerkning".

Det går for det samme om det er OD dag eller noe annet, som koster penger.

Hvordan hadde det tatt seg ut at du enten måtte være med på klassetur til 3000kr, eller få anmerkninger?

Same shit.

Endret av V-by
Lenke til kommentar

Kuldesjokk: Kontakt en elevorganiasjon (jeg husker ikke hva det heter, men det er omtrent som fagforening for skoleelever). Dette har nemlig skolen ikke lov å gjøre. Når de arrangerer utflukter og lignende som koster penger, er de nødt for å tilby alternativ undervisning for de som ikke har anledning/eller ønske om å bruke penger på det. (Dette gjelder selvsagt grunnskolen og videregående - høyere utdanning er en helt annen sak)

 

Forøvrig kan man er ofte skoleturer noe man har minner fra resten av livet. Jeg husker f. eks. enda fysikkekskursjonen da vi dro til Oslo og overnattet på Harestua solobservatorium. Vi drev og festet og koste oss, men var nervøse, helt til noen oppdaget at lærerene hadde dratt på pub. :!:

 

Til trådstarter: Jeg mener bestemt at skolen ikke kan gjøre dette. Og ja jeg støtter deg fullt og helt, det har ingenting med dårlig moral, egoisme eller ondskap slik som enkelte brukte biler prøver å hevde. Det handler derimot om prinsipp.

Om jeg var deg ville jeg kontaktet OD selv og forhørt meg, meget sannsynlig at de kommer til å gjøre noe med saken, da en slik sak gjerne skader deres omdømme.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Kuldesjokk, det har ikke skolen lov til, enkelt og greit. Skal de ha skoleturer som koster penger for foreldrene skal de også ha alternativer til turen, som vanlig undervisning. En kan ikke kreve at du skal kunne betale, da vi i Norge har gratis skolegangen. Ta det videre, hvis ikke lærer vil høre, snakk med rektor, hvis ikke rektor vil høre, snakk med kommune osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...