Gå til innhold

Kan skolen tvinge deg til å jobbe på fritid?


MrL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva hvis vi har en jobb, og faktisk må jobbe på lørdag? :p

Må jeg ta 300 av de 4 timene jeg jobber på lørdagen da!?

For, de 300 spenna er faktisk mine og min jobbtid.. Er dette egentlig riktig? Eller skal det være en dag jeg egentlig ikke jobber?

9663971[/snapback]

Hvis du kommer i en slik situasjon, så skal selvfølgelig ikke dine egne lønns penger gå til OD, nettopp fordi det egentlig er fridag, og skolen ikke kan kreve at du skal jobbe fridagen din, i tillegg til at du skal jobbe den tiden du har vanlig jobb.

 

Nei, få med deg noen flere elever, og gjerne en foressatt eller to som har forståelse for saken, og ta en tur til rektor. blir nok ordning på det.

Lenke til kommentar

Jeg er tillitsmann i klassen vår. Da jeg var på elevråds møte (Der vi forresten fikk lunsj som var lasagne og alt slags god mat du kan tenke deg på et hotel) fikk vi bedskjed at skolen vil arrangere en dag der hver elev skal tjene inn en 300kr som da skal gå til et sted nede i India.

 

Forrige år så fikk de et beløp på en 80 000kr

Endret av FooReXZ
Lenke til kommentar
Jeg er tillitsmann i klassen vår. Da jeg var på elevråds møte (Der vi forresten fikk lunsj som var lasagne og alt slags god mat du kan tenke deg på et hotel) fikk vi bedskjed at skolen vil arrangere en dag der hver elev skal tjene inn en 300kr som da skal gå til et sted nede i India.

9666303[/snapback]

 

Jaha?

Skoledag eller fridag?

Lenke til kommentar
Jeg er tillitsmann i klassen vår. Da jeg var på elevråds møte (Der vi forresten fikk lunsj som var lasagne og alt slags god mat du kan tenke deg på et hotel) fikk vi bedskjed at skolen vil arrangere en dag der hver elev skal tjene inn en 300kr som da skal gå til et sted nede i India.

 

Forrige år så fikk de et beløp på en 80 000kr

9666303[/snapback]

Tydelig at du har vært ganske oppslukt av maten, ja. Var ikke akkurat så mye informasjon du hadde å komme med...

OD har de siste årene tjent i underkant av 30 000 000 NOK hvert år.

Lenke til kommentar

Poenget er vel at alternativet til OD-dagen er vanlig skole. Man bytter ut skole med en dags arbeid. Solidaritet og gi litt jobberfaring for de med total mangel på dette.

 

Men det er jo komplett idiotisk å legge det til en fridag. Da blir jo litt av bytte skole med jobb for en dag borte, da man egentlig skulle hatt fri. Møte opp på lørdag for å gå på skole er vel rimelig uaktuelt?

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Så lenge du skal betale penger, så er det frivillig. Si til læreren din at du er blakk, og ikke har fått noen jobb.

Sier han/hun at du da får anmerkning, går du å prater med rektor.

 

Om de kan si at dere kan jobbe på fritiden kan de sikkert, men de kan ikke tvinge dere til å betale. Dere skal da ha et alternativt opplegg.

Dere har vel også krav på en avspaseringsdag hvis OD dagen er lagt på en søndag...

Lenke til kommentar

Egentlig ikke, de jobber for at de personene som bor i de aktuelle landene (Guatemala, Niqaragua og Honduras) skal få utdanning, noe som igjen skal hjelpe dem å klare seg selv når global oppvarming sørger for ekstreme dagstemperaturer i fremtiden (ca. 50 år fram). Ikke spør hvorfor.

 

EDIT: Dette var et svar til "ArmenMinAU"

Endret av Atatar
Lenke til kommentar
Stakkars deg, bruke 2-3 timer av dagen din på å skaffe penger til fattige barn i andre land. Du bare lider du....

 

Hvor ofte gir du 300+ kr av din lønn til fattige barn i andre land? Eller 6-7 timer (ja, det er snakk om full arbeidsdag) på humanitært arbeid?

Eller la meg spørre deg ett bedre spørsmål. Hvor ofte bruker du hele fridagen din på dette?

Lenke til kommentar
Hvor ofte gir du 300+ kr av din lønn til fattige barn i andre land? Eller 6-7 timer (ja, det er snakk om full arbeidsdag) på humanitært arbeid?

Eller la meg spørre deg ett bedre spørsmål. Hvor ofte bruker du hele fridagen din på dette?

 

Jeg gir ofte til veledighet. EN dag i året kan alle bruke på noen andre enn seg selv. At folk faktisk stiller spørsmål om å bruke litt av sin tid og krefter på å gi til noen andre, en ussel dag i året får meg bare til å tenke over hvor bortskjemte vi er i Norge. Jeg blir flau av å være norsk ungdom når jeg leser sånt som dette.

Endret av Snublefot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...