Gå til innhold

Kan skolen tvinge deg til å jobbe på fritid?


MrL

Anbefalte innlegg

[...]

Er en del som ikke liker at så mye penger går til administrasjon(selv om de forsøker å holde dette på ett minimum) eller folk er irriterte og stoler ikke på OD pga. dårlig dokumentasjon på hva som faktisk skjer med pengene og utgiftene til OD osv.

[...]

 

Har du noe info om/link til hvor pengene går til, og hvor mye administrasjonen tar selv og så videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som mange har hvert innom, dette har de verken lov, eller grunnlag til å gjøre.....hadde det ikke hvert for det faktum at det går til en god sak ville jeg sagt at du skulle gå til lokal media, men i og med at pengene går til en god sak kan noen mennesker virkelig snu denne situasjonen... Ta det heller opp med en advokat eller lignende, eventuelt ring en annen videregående skole og snakk med dem, og be rektor der ta kontakt med rektor på skolen din.

 

Selv skal vi ha OD-dagen 25.oktober, altså på en torsdag

Lenke til kommentar

Jeg gikk rundt med bøsse, kun fordi jeg ikke ville betale av egen lomme. Jobber jeg så vil jeg ha dem selv, ikke sende dem ned til et random land med masse random mennesker. Kan godt jobbe for å hjelpe en venn, men hvorfor skal jeg gidde å jobbe for så å sende 300 kroner ned til et land, med mennesker jeg aldri kommer til å se. Jeg kunne like gjerne kastet de 300 kronene ut av vinduet, tror ikke de gjør noe særlig forskjell uansett. Eneste grunnen til at jeg gadd å gå med bøsse var fordi jeg ikke orket noe mas på skolen, ble ikke så mye jobb da, hadde familie på besøk, så fikk mine 300 kroner fra dem.

 

Du vet jo ikke hvor pengene går, kanskje du hjelper en tullete drittsekk, fadder barn og slikt ser jeg annerledes på, da får du faktisk vite hvem du hjelper noe som er viktig for meg hvis jeg først skal gi penger.

 

Edit: Dette var forresten til noe greier i latvia, muligens ikke OD dagen hvis den ikke har vært enda :p

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Halve poenget med OD-dagen forsvinner jo hvis man skal gjøre dette utenfor skolens regi (på en fridag). Det blir jo for dumt.

 

Og til Snublefot: Du vet ingenting om hva disse elevene gjør til vanlig, og om de gir penger eller arbeider for andre veldedige organisasjoner. Man må selv få velge om man ønsker å gi penger til veldedighet, og ikke minst HVILKEN organsisasjon man eventuelt ønsker å gi til. Derfor så synes jeg det er greit at OD-dagen er frivillig, hvor man kan komme på skolen og ha alternativ undervisning om man ikke ønsker å støtte det OD-dagen ønsker å gi pengebidrag til.

Lenke til kommentar

Siste året jeg gikk på VGS var det et ODprosjekt jeg ikke ville delta på, så vi som ikke var med måtte møte på skolen hvor OD-komiteen skulle gi oss oppgaver. Vi fikk beskjed om å tegne noen greier, skrive en stil, svare på spørsmål osv, og helt på slutten av dagen kom plutselig OD-gjengen og sa at alt dette skulle bli en utstilling av. Det var jo bare synd at noen av oss hadde rettslære og kjente til åndsverksparagrafen osv, så det ble ikke noen utstilling for å si det sånn... Skulle tro rektor og OD-gjengen hadde drukket eddik når de innså at vi hadde rett, og at de måtte gi oss godkjent oppmøte og gjennomført OD-dag. Hvorfor skulle vi få karakterer og stille ut tegninger, stiler osv med fulle navn? Dessuten ville jo vi da ha et karakterforsprang på de andre på skolen...

Endret av abrj
Lenke til kommentar

Fyfaen, så sinnsykt sleipt. Hadde jeg blitt pålagt å skaffe 300 kr til noe som ikke skjer i skoledagene engang, hadde jeg ikke gjort en dritt i ren protest. (Gidder ikke OD uansett da, men men)

 

Hvis det er så forbanna viktig for folk å gi penger til andre, hvorfor kan de ikke gjøre dette på sin egen fritid? Det er ekstra latterlig med de folka som kommer og sier "Åååå, bryr du deg ikke om andre? =("... Vel, gjør egentlig dem? Not really, 90% av de som gjør noe på OD-dagen gjør ikke en dritt ellers i året, bortsett fra denne dagen, og noen av de kommer faktisk og klager og syter på andre. Falske drittsekker.

 

(Måtte bare ha en liten utblåsing da jeg så førsteposten, som deretter minnet meg om noen idioter som har klaga på meg, hehe. : P)

Lenke til kommentar

når vi hadde et sånt opplegg så var det sånn at vi fikk avspasering fra skolen vi fikk med oss en lapp som de vi hadde jobba for skulle underskrive (for at lærerne skulle være sikre på at vi ikke bare hadde fått 200 kr) vi kunne jobbe for foreldrene våres eller høre med butikker om vi kunne få en endags jobb der o.l(var mange som fikk det) Vis vi ikke klarte å skaffe oss en jobb så skulle lærerne fikse noe for oss.

 

Det at dere skal gjøre dette i helgen uten og få avspasering eller mulighet til å få hjelp til å skaffe jobb av skolen vis dere ikke klarer det selv virker helt på tryne!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Denne "operasjonen" er bare tull.

 

I mitt tilfelle da jeg nektet å gi penger til fattige barn, (noe vi allerede gir nok av etterm in mening, bruk heller litt på vårt eget land sier jeg bare!) eller bruke skoletiden til å tjene inn penger, ville jeg heller ha undervisning, noen vi som elever ikke fikk fordi lærerne hadde fri.

Så om man ikke ville jobbe eller betale for en dag fri, men heller være på skolen å lære, så fikk man heller fravær og nedsatt ordenskarakter og i tillegg purregebyr to ganger +gebyravgift på 50kr eller noe slikt.

Alle årene dette ble gjennomført nektet jeg og en god del andre.

 

det burde absolutt være mulig å velge, hvofor pålegge elever til å betale? greit nok å støtte fattige, men det gør vi allerede ganske mye spør du meg. bruk litt penger på å forbedre de elendige landeveiene istedenfor, eller billigere strøm.

Lenke til kommentar

Viiite: På skolen hvor jeg jober hadde de OD i dag. Nesten alle lærerne var på tur til skottland, og resten tok seg fri.

 

Da hadde Elevrådet tatt på seg ansvaret med opplegg for de som ikke ville jobbe, ved at de viste film (Hotel Rawanda eller hva faen den heter).

 

Så det at dere ikke har mulighet til å være på skolen bare fordi lærerne har fri, er alt for dårlig fra skolen sin side.

Lenke til kommentar

Hotel Rawanda er forresten en vanvittig bra film :thumbup:

 

Og forøvrig, som jeg sa tidligere i tråden. Å kreve at man velger mellom å jobbe og å få fravær bryter ikke bare mot regelverket som skolene må følge, men bryter også regelverket som OD har satt for skolene som skal delta. Skolen har ganske enkelt ikke lov å gjøre dette, og det er noe som bør tas opp med en elevorganisasjon.

Lenke til kommentar

Er vel bare å si at det ikke passer å jobbe i helgen for deg også lar du bare være.

 

Da jeg gikk på videregående ble jeg politianmeldt for å ikke ha levert inn OD-pengene, ikke det at det skjedde noe særlig da. Hørte aldri noe fra politiet. Var uansett innlagt på sykehus den dagen OD var, så vil ikke påstå at det er min feil at jeg ikke fikk gått med den fantastiske bøssen.

Lenke til kommentar

på den OD-avisgreia står det at man kan velge å ikke gjøre det.. Jeg var på skolen idag jeg, mens andre jobba. Var slapt, så på film og drev med hangman på tavla og sånn.

 

Syns også det er rart at du må bruke en fridag på det.

 

jeg kan sitere hovedadministratoren på OD-forumet:

 

"Ja, det er frivillig å jobbe på OD-dagen. Dette er noe vi presiserer ovenfor alle skolen som deltar, og dersom noen tvinger deg til å jobbe, må du si ifra til Operasjon Dagsverk sentralt på tlf. 22 99 37 10."
http://forum.od.no/viewtopic.php?t=167

 

 

EOD ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...