Gå til innhold

Oktoberfest 2007 - en måned, en breddvidde


Anbefalte innlegg

Forøvrig er det hyggelig at flere allerede har leverte gode bidrag. Jeg vil kose meg med dem senere.

Det har virkelig økt aktiviteten på bildefronten i hvert fall, veldig fint initiativ du tok her! Tror mange også setter pris på at det er lagt opp til litt "mindre seriøs" bildekritikk, og at ikke alle bildene må vurderes, bare betraktes...
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da blir det ikke flere deltakere på oktober-festen denne gang. Det er også lagt inn aktivitetskrav for å kvalifisere til poster. Dog burde det ikke være vanskelig for de fleste å fylle dette.

 

For å kvalifisere til poster fra Japan Photo, må du vise aktivitet og laste opp minst 10 bilder og laste opp i bilder i alle ukene i oktober. Du må lage din egen oktoberfest-tråd i Fotoaktiviteter.
Lenke til kommentar
Ikke for å være poop altså, men hva skjedde egentlig med rammene rundt konkurransen?

 

Fikk det for meg at det skulle være et bilde hver dag, ETT, HVER, DAG. med ETT objektiv, EN brennvidde, FEMTI påmeldte.

 

Abraxa- er "spillereglene" i første posten oppdaterte og gjeldende?

9622915[/snapback]

 

Slik jeg oppfattet oppgaven kan man kun laste opp ett bilde fra hver dag i oktober, dvs. at hvis man tok ti knallbilder på en dag kan man kun laste opp ett. Og selvfølgelig holde seg til ett fastobjektiv i hele perioden. Jeg ser ikke noe sted at det står at man er nødt til å laste opp et bilde hver eneste dag, mulig at dette er redigert bort?

 

Hvorfor henvender du deg til meg forresten, fordi jeg valgte film og i hvert fall ikke kan laste opp noe hver dag? Det stemmer i hvert fall, jeg har ikke muligheten til å laste opp noe hver dag, men jeg har planer om å TA bilder i hele perioden. Cluet er vel å utfordre seg selv utenfor friheten av zoomer og objektivbytter.

 

Jeg ser at JP setter som krav at man laster opp noe i alle ukene av oktober. Håper jeg kan få en liten utsettelse på første opplasting, da jeg ikke har mulighet til å få fremkalt, scannet og lastet opp noe før denne uka er over.

Lenke til kommentar

Som aetius bemerker dette er INGEN konkuranse, men en personlig utfordring.

 

Man setter noen rammer som noen rammer som man må holde seg innenfor. De opprinnelige reglene, sa ingenting om at man MÅTTE laste opp et bilde hver dag, men at man maks kunne laste opp et bilde hver dag.

 

Etter at JP kom med sitt sponsortilbud, synes jeg det var på sin plass å komme med et aktivitetskrav, slik at man ikke bare la ut 3 bilder helt i starten eller slutten for å hente postere, men at man har et genuint ønske om å delta på utfordringen og derigjennom gjør seg fortjent til poster. Samtidig ser jeg at man har en travel hverdag og at det ikke for alle passer å gå på pc-en hver kveld for å laste opp bilder.

 

Jeg håper dette gjorde det litt klarere

 

Til abraxa: Grunnet kort frist mtp å laste opp bilder for denne uken aksepterer jeg at du ikke klarer å laste opp bilder for denne uken, men for de påfølgende uker må du klare dette for å klare utfordringen. Forøvrig vil det være naturlig at du skriver litt og din plan for dagens bilde, hver dag så blir det spennende for oss andre å se hvordan du lykkes.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke klart. Jeg blir uten nett noen dager. Men ikke uten kamera. Kan jeg ta bilder de dagene jeg er uten nett for så å legge inn bildene for de dagene fortløpende når jeg igjen har nett? Selvfølgelig så betyr det at jeg f.eks. legger inn ett bilde jeg tar i morgen på lørdag. Også at jeg da legger ut bilde for fredagen og lørdagen i tillegg?

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke klart. Jeg blir uten nett noen dager. Men ikke uten kamera. Kan jeg ta bilder de dagene jeg er uten nett for så å legge inn bildene for de dagene fortløpende når jeg igjen har nett? Selvfølgelig så betyr det at jeg f.eks. legger inn ett bilde jeg tar i morgen på lørdag. Også at jeg da legger ut bilde for fredagen og lørdagen i tillegg?

9630513[/snapback]

 

Ja, utfordringen er å ta bilder hver dag i perioden, laste opp trenger du ikke hver dag. Det er ingenting i veien for at du laster opp for eksempel helgens bilder, et for hver dag - på mandag. Da i tillegg til mandagens, osv.

Lenke til kommentar

Flott tiltak kimare.

 

Ser at jeg og enkelte andre har satt strengere krav til seg selv enn enkelte andre (mener ikke kvaliteten på innholdet).

 

Mine bilder blir lastet opp med det som sensoren fanger av motiv, og for meg blir det minst like stor utfordring som det å bare bruke et enkelt fastobjektiv.

 

Mye av vitsen med denne utfordringen blir for meg borte hvis jeg skal "zoome" ved hjelp av cropfunksjonen i ps, eller klone vekk en støtfanger som stikker inn på venstre side...

 

Trodde at meningen var at jeg (vi) skulle bli kjent med bruksegenskapene til kombinasjonen 1 stk kamerahus + 1 stk fastoptikk og bruke disse etter beste evne.

 

Og ikke hvordan komponere bildet i etterkant i ps, men faktisk der og da i søkeren og heller lære av våre feil, slik at vi kan unngå dem neste gang (istedenfor å skjule dem i ps)

 

Med vennlig hilsen

 

John.

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke klart. Jeg blir uten nett noen dager. Men ikke uten kamera. Kan jeg ta bilder de dagene jeg er uten nett for så å legge inn bildene for de dagene fortløpende når jeg igjen har nett? Selvfølgelig så betyr det at jeg f.eks. legger inn ett bilde jeg tar i morgen på lørdag. Også at jeg da legger ut bilde for fredagen og lørdagen i tillegg?

9630513[/snapback]

 

Ja, utfordringen er å ta bilder hver dag i perioden, laste opp trenger du ikke hver dag. Det er ingenting i veien for at du laster opp for eksempel helgens bilder, et for hver dag - på mandag. Da i tillegg til mandagens, osv.

9630836[/snapback]

 

 

Helt riktig.

Lenke til kommentar
Flott tiltak kimare.

 

Ser at jeg og enkelte andre har satt strengere krav til seg selv enn enkelte andre (mener ikke kvaliteten på innholdet).

 

Mine bilder blir lastet opp med det som sensoren fanger av motiv, og for meg blir det minst like stor utfordring som det å bare bruke et enkelt fastobjektiv.

 

Mye av vitsen med denne utfordringen blir for meg borte hvis jeg skal "zoome" ved hjelp av cropfunksjonen i ps, eller klone vekk en støtfanger som stikker inn på venstre side...

 

Trodde at meningen var at jeg (vi) skulle bli kjent med bruksegenskapene til kombinasjonen 1 stk kamerahus + 1 stk fastoptikk og bruke disse etter beste evne.

 

Og ikke hvordan komponere bildet i etterkant i ps, men faktisk der og da i søkeren og heller lære av våre feil, slik at vi kan unngå dem neste gang (istedenfor å skjule dem i ps)

 

Med vennlig hilsen

 

John.

9630928[/snapback]

 

Jeg vil tro at de fleste har satt sine utfordringer utfra ferdigheter ;)

Lenke til kommentar

en ting jeg lurer på...

jeg har ikke muligheten til å laste opp bilder hos mamma. og eg er hos han far ca 2 ganger i uken. kan eg da laste opp 1 bilde for hver dag på samme dag? selvsagt legger jeg med exif.

 

*Edit* leste ikke de forige postene og fikk svar på det

Endret av morlie
Lenke til kommentar
Morsom øvelse - synd jeg kom for sent til å bli med :(

Du kan jo hive deg med, selv om du ikke får noen postere fra JapanPhoto da! :o)

9644838[/snapback]

Det er jo en ide - men hvor bør jeg legge tråden min (også i foto-aktiviteter, eller et annet sted ?) Og den bør vel gis en tittel som viser at tråden ikke er med i den offiselle bolken ?

 

Tom

Lenke til kommentar
Det er jo en ide - men hvor bør jeg legge tråden min (også i foto-aktiviteter, eller et annet sted ?) Og den bør vel gis en tittel som viser at tråden ikke er med i den offiselle bolken ?

Fotoaktiviteter er vel stedet, du kan jo kalle tråden "Uoffisiell oktoberfest for tomsi42 - Canon 350D med 35mm f/2" elns.

 

Edit: Hovedpoenget med oktoberfesten var jo såvidt jeg kunne forstå å få folk ut og fotografere, og være litt mer bevisste når de fotograferer. Det at man kunne få postere er tross alt bare en "bieffekt", selv om det helt sikkert motiverte flere til å bli med. Ser det er flere som har "laget sin egen" oktoberfest, bl.a. Jurgis som ikke har fastobjektiver, etc. Det kan vi ikke, og vil vi selvfølgelig ikke nekte noen! Det er bare fint å få folk ut i feltet for å fotografere, selv om dét ikke kvalifiserer til kriteriene for å få poster. At noen, som Jurgis, allikevel "gidder", må jeg bare berømme, og synes det er flott. Vi har allerede sett mange svært gode bilder, og selv om kvaliteten kan variere litt fra dag til dag (gjør det i hvert fall hos undertegnede), er det mange som har skjerpet seg ekstra, og som leverer noen svært gode bilder. Det håper jeg folk fortsetter med :o)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...