Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis det ikke har skjedd noe nytt den siste tiden, så er det fortsatt ikke mulig å bruke annet enn iTunes på iPod Touch og den siste versjonen av hvertfall Nanoen pga ny databasestruktur på biblioteket som ligger på iPoden.

 

Joad, med nyeste libgtkpod fungerer både iphone, ipod touch og nye nanoer. Blant annet amarok bruker libgtkpod. Ulempen er at det ikke lenger er mulig å bruke touch eller iphone som "usb masselagringsenhet" og musikksynkronisering må foregå over trådløstnett til disse modellene. Det ligger en fin guide på ubuntu-wikien for å få dette opp å gå.

 

Simen

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd seg på å kryptere eeepcen sin? Jeg ser at truecrypt5.0 er ute nå, også med linux-støtte.

 

En av tingene jeg ser for meg at eee kan brukes til er som sikker platform til å aksessere alt mulig rart mens du er ute og reiser. Sjekke epost fra internettkafeer er grunnleggende usikkert. Har du en kryptert pc med vpn og forhåndsinstallerte sertifikater så kommuniserer du hvertfall sikkert(hjelper fortsatt ikke mot en kniv mot strupen men det er en helt annen sak)

Lenke til kommentar
Dollaren har vært meget svak det siste året og ligger nå på ca 5,5 kroner. For et år siden lå den så vidt jeg husker på litt over 6 kroner.

 

D'oh, my bad. Mente den lå på rundt 5.1, men det var selvsagt 6.1. Det var vel ikke før litt utpå høsten at den krøp seg under 5.5.

 

Hvis det ikke har skjedd noe nytt den siste tiden, så er det fortsatt ikke mulig å bruke annet enn iTunes på iPod Touch og den siste versjonen av hvertfall Nanoen pga ny databasestruktur på biblioteket som ligger på iPoden.

 

Joad, med nyeste libgtkpod fungerer både iphone, ipod touch og nye nanoer. Blant annet amarok bruker libgtkpod. Ulempen er at det ikke lenger er mulig å bruke touch eller iphone som "usb masselagringsenhet" og musikksynkronisering må foregå over trådløstnett til disse modellene. Det ligger en fin guide på ubuntu-wikien for å få dette opp å gå.

 

Simen

 

Det høres bra ut! :) Nice at de hvertfall har fått til noe som fungerer :). Er det noe ETA på overføring over USB?

Lenke til kommentar

Hei folkens..

 

Har fulgt med på forumet her en stund nå og er generellt mye interessant som kommer opp! Og mange ting som har hjulpet meg på vei med min 4g. Har aldri vært noe teknisk avansert når det gjelder data, men må si at det var helt utrolig enkelt å bytte ram på denne maskinen selv! når jeg klarte det, så kan julius klare det for å si det slik!

 

men nå har jeg låst meg litt fast her.. fant på det globale asusforumet en tråd der de beskrev prosessen for å installere GIMP o.l. programmer på xandros.. men etter å ha gjort det de beskrev, i alle fall prøvd å gjøre det, så har jeg ikke fått det til!

Og på alle nedlastingssider så er det opptil flere filer å laste ned, og alle er sikkert helt nødvendige:P hehe

noen som vet om en tråd her inne som beskriver installasjonen fra når du klikker inn på sida der filene kan lastes ned, til programmet er i bruk?!? en "GIMP installasjon for really big dummies" tråd??

 

er forresten knallfornøyd med EEEen sålangt.. bruker den på jobb i møter, på reise for surfing osv osv.. at det er asiatisk tastatur plager meg fint lite! trenger heller ikke noe stickers for å finne æøå! alt er blitt en vane nå med denne krabaten!

 

 

mvh

 

Rune

Lenke til kommentar
Lurer på en ting. Er det anbefalt å beholde OS`et som følger med, eller er det bedre å installere XP? Er fortsatt i tenkeboksen angående kjøp av en EEE.

Jeg ser ingen grunn til å ha WXP på Eee, virkelig ikke, med mindre det er noen veldig spesielle programmer du er avhengig av, men som regel finner man det samme programmet eller et tilsvarende et til linux.

Selv ville jeg gått for, og har gått for eeeXubuntu, en optimalisert lett utgave av Ubuntu som jeg finner svært brukervennlig og med nok av informasjon om på internett om det skulle være noe man lurer på.

Hvis det er noe man ikke får til på første forsøk.

Lenke til kommentar

Eulogy: Det kommer jo ann på hva du er ute etter. Du har jo et ganske begrenset bruksområde for en laptop av denne typen, så med mindre du er avhengig av spesifikke programmer i Windows så ser jeg ingen grunn til å innstalere det fremfor å bruke det medfølgende Xandros eller en alternativ annen Linuxdistro.

Lenke til kommentar
Lurer på en ting. Er det anbefalt å beholde OS`et som følger med, eller er det bedre å installere XP? Er fortsatt i tenkeboksen angående kjøp av en EEE.

Jeg ser ingen grunn til å ha WXP på Eee, virkelig ikke, med mindre det er noen veldig spesielle programmer du er avhengig av, men som regel finner man det samme programmet eller et tilsvarende et til linux.

...

Spill kanskje? Trenger ikke være mer spesielt enn det.

 

Nå er selvfølgelig ikke eee en spillmaskin men det stopper ikke folk fra å ha *lyst* til å spille på den og da kan XP være vanskelig å komme utenom... Skriv en liste over hvilke spill du 'må' ha med deg og sjekk om de funker når du kjører dem via wine, cadega etc.

 

DOS-spill derimot kan du fint kjøre under DOSbox som selvfølgelig også finnes til linux.

Lenke til kommentar
Noen som har prøvd seg på å kryptere eeepcen sin? Jeg ser at truecrypt5.0 er ute nå, også med linux-støtte.

 

En av tingene jeg ser for meg at eee kan brukes til er som sikker platform til å aksessere alt mulig rart mens du er ute og reiser. Sjekke epost fra internettkafeer er grunnleggende usikkert. Har du en kryptert pc med vpn og forhåndsinstallerte sertifikater så kommuniserer du hvertfall sikkert(hjelper fortsatt ikke mot en kniv mot strupen men det er en helt annen sak)

Dette er meget enkelt å gjøre i linux. Du kan kryptere lokale data direkte med det virtuelle filsystemet encfs, du har neppe behov for å kryptere alt lokalt. Du kan få kryptert tilgang til dine filer hjemme fra hvorsomhelst med sshfs, automatisk når eeepc er på nett. Du kan kjøre kryptert remote dekstop med høyere ytelse enn noen annen løsning mot din linux maskin hjemme fra hvor som helst. Alt dette finner du detaljert beskrevet i signaturen min. Når det gjelder internet kafeer og slike maskiner, kan du rett og slett ha en linux distro på en minnepenn, og boote opp fra den. Ingen spor legges som kjent igjen i RAM.

 

 

men nå har jeg låst meg litt fast her.. fant på det globale asusforumet en tråd der de beskrev prosessen for å installere GIMP o.l. programmer på xandros.. men etter å ha gjort det de beskrev, i alle fall prøvd å gjøre det, så har jeg ikke fått det til!

Og på alle nedlastingssider så er det opptil flere filer å laste ned, og alle er sikkert helt nødvendige:P hehe

noen som vet om en tråd her inne som beskriver installasjonen fra når du klikker inn på sida der filene kan lastes ned, til programmet er i bruk?!? en "GIMP installasjon for really big dummies" tråd??

Du trenger bare å åpne relevante pakkebrønner (linket til det tidligere i tråden), så finner du Gimp i ethvert pakkeprogram, og installerer med et klikk.
Lenke til kommentar

har tittel litt på denne pcn, og siden jeg lenge har hatt lyst på en liten pc/psp for å se på litt film og spille litt når jeg er ute å reiser så lurer jeg på hvordan det er å se på filmer på denne? er det ok skjerm?

 

og vill den klare cs 1.6 på 100 fps? :p har sett folk spille cs på denne på et forum men så ikke hva fpsn var :p

Lenke til kommentar

Virker som om software installasjon er en gjenganger, så jeg poster linker igjen. Først har vi denne:

http://wiki.eeeuser.com/howto:getkde

for å bruke KDE, dra da gjerne over til www.kde-look.org for å få den slik du vil. Hvis noen vil kopiere Vista er det meget lett, bare si ifra.

 

Så drar dere hit for å åpne pakkebrønner:

http://wiki.eeeuser.com/addingxandrosrepos?s=repositories

Man googler ikke etter programmer i linux, man har dem allerede for hånden med et museklikk. Adept, Synaptic og KPackage er eksempler på programmer som gjør installering av ny software til en lek.

 

Hvis du ønsker å få en grei oversikt over vanlige programmer i linux, kan du gå hit:

http://wiki.linuxquestions.org/wiki/Linux_...indows_software

Endret av Del
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer det å jobbe med denne maskinen? Jeg tenker da spesielt i forhold til størrelse (og muligens antall taster?) på tastaturet, samt oppløsning og fysisk størrelse på skjermen.

 

De oppgavene jeg tenker på er i utgangspunktet skriving av en del lengre dokumenter, samt jobbing med regneark. (Tar det for gitt at det finnes ett eller annet man kan kjøre på denne som kan lagres og åpnes i excel etterpå :) Blir tastaturet veeeelig lite å skrive på sånn at det blir slitsomt i lengden? Og med bare 800x600 skjerm, hvor mye har man igjen etter at alle menylinjene og toolbarene og alt dette som moderne programmer skal ha har fått tatt sin del av plassen?

 

Når det gjelder innkjøp, så forstår jeg det slik at det er ebay som gjelder for tiden. Ser en del av de som selger der har noe slags asiatisk tastatur, er dette et problem?

Lenke til kommentar
Hvordan fungerer det å jobbe med denne maskinen? Jeg tenker da spesielt i forhold til størrelse (og muligens antall taster?) på tastaturet, samt oppløsning og fysisk størrelse på skjermen.

Har kun 'brukt' en sånn maskin i ca et minutt men jeg var positivt overrasket over tastaturet. Jeg kjøper forøvrig hansker i størrelse XL. ;)

 

Når det gjelder innkjøp, så forstår jeg det slik at det er ebay som gjelder for tiden. Ser en del av de som selger der har noe slags asiatisk tastatur, er dette et problem?

Eller så kan du plukke med deg en hvis du er ute og reiser(da kan du også slippe unna momsen på lovlig måte). De har dem i butikkene i england for eksempel. Dessverre for meg hadde de bare utstillingsmodellene igjen i de to butikkene jeg var innom i helga. Et kansellert fly kuttet hardt i shoppingtida hvis ikke hadde jeg kanskje fått tid til å besøke fler butikker. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...