Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

et siste lite spm... når jeg skal starte f.eks. gimp så kommer det opp en slags veiledningsting som sikkert har en "aksepter" tast eller noe slikt nederst til høyre.. problemet er bare at denne siden er for stor iforhold til skjermen.. eller for lang nedover.. så jeg får ikke flyttet eller scrollet meg ned for å trykke på de valgene som skal befinne seg utenfor skjermbildet!

noen som vet hvilke knapper man må trykke på for at dette kan fikses?

 

Hvis du holder inne "Alt" mens du trykker ned venstre musetast i vinduet så kan du dra det rundt som om du hadde musepekeren på rammen. Dette gjør at du kan dra vinduet tilstrekkelig langt opp til å finne de resterende valgene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lest ganske så mange sider tilbake, men orker ikke bla gjennom samtlige 6x sider dessverre. Så er det noen som kan oppdatere meg?

 

hvis du sjekker ut de forskjellige selgerene på ebay, så vil du se at mange av de som selger faktisk er store og delvis kjente elektronikkbutikker/kjeder fra USA og England. Før jeg kjøpte fra taiwan, så skrev jeg noen mailer frem og tilbake med en butikk i USA og det var ingen problem for meg å få kjøpe fra de. Men de godtar ikke paypal, alt må gjøres via bankoverføring. Og jeg selv synes paypal er sikrere enn alternativet.

En annen måte er jo hvis du har en kompis i england, usa etcetc som du kan kjøpe til fra f.eks. play.com til hans adresse og få han til å sende til deg!

Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt min EEE i noen dager og må si jeg er veldig fornøyd med maskinen. Er noen få ting jeg ikke helt har klart å få til i Linux og trenger litt hjelp:

 

Hvordan kan jeg spille av film som ligger på en av mine Windows-maskiner? Jeg klarer å finne filene via Filemanager, men når jeg åpner dem så blir filene kopiert over til EEE'en først. Noen som kan forklare enkelt hvordan jeg kan spille av direkte fra Windows-nettverket?

 

Har forøvrig tilgang på Windows Fundamentals via jobben, men tror jeg vil holde meg til XandrosEasyMode så lenge som mulig (må lære meg litt Linux før eller siden, så...)

Lenke til kommentar
Jeg har nå hatt min EEE i noen dager og må si jeg er veldig fornøyd med maskinen. Er noen få ting jeg ikke helt har klart å få til i Linux og trenger litt hjelp:

 

Hvordan kan jeg spille av film som ligger på en av mine Windows-maskiner? Jeg klarer å finne filene via Filemanager, men når jeg åpner dem så blir filene kopiert over til EEE'en først. Noen som kan forklare enkelt hvordan jeg kan spille av direkte fra Windows-nettverket?

 

Har forøvrig tilgang på Windows Fundamentals via jobben, men tror jeg vil holde meg til XandrosEasyMode så lenge som mulig (må lære meg litt Linux før eller siden, så...)

 

jeg hadde aldri testa linux før jeg kjøpte asusen min for et par uker siden.. og forstod ikke så altfor masse i starten.. men en ting jeg er helt sikker på er at du må skifte til Advanced mode.. synes ting ble mye enklere da, og menyen blir mere lik windows etter min mening!

Lenke til kommentar
jeg hadde aldri testa linux før jeg kjøpte asusen min for et par uker siden.. og forstod ikke så altfor masse i starten.. men en ting jeg er helt sikker på er at du må skifte til Advanced mode.. synes ting ble mye enklere da, og menyen blir mere lik windows etter min mening!

 

Jeg har testet litt i Advanced mode, men må si jeg liker Easy Mode - herfra kan jeg gjøre 95% av de tingene jeg ønsker å bruke Eee'en til. Kona/ungene liker den også, så da tenkte jeg å enten la den være i Easy Mode, eller prøve Windows.

 

(Ødela noe da jeg prøvde å fjerne Advanced mode, og måtte bruke support-DVD-en og en USB minnepinne for å reinstallere Xandros på maskinen - fungerte som en drøm. Tok 10 min så var jeg tilbake!).

 

Eneste jeg mangler nå, er litt finpuss for å få til media-avspilling fra et Windows-nettverk.

 

Noen som vet hvordan man endrer default username/password på maskinen. Det er user/user i dag, men jeg vil gjerne endre brukernavn (har jeg klart ;- ) og passord. Passordet jeg ønsker å bruke skal bare være 2 tegn, og det var for enkelt! GPedit virker jo ikke...

Lenke til kommentar
Jeg har lest ganske så mange sider tilbake, men orker ikke bla gjennom samtlige 6x sider dessverre. Så er det noen som kan oppdatere meg?

 

hvis du sjekker ut de forskjellige selgerene på ebay, så vil du se at mange av de som selger faktisk er store og delvis kjente elektronikkbutikker/kjeder fra USA og England. Før jeg kjøpte fra taiwan, så skrev jeg noen mailer frem og tilbake med en butikk i USA og det var ingen problem for meg å få kjøpe fra de. Men de godtar ikke paypal, alt må gjøres via bankoverføring. Og jeg selv synes paypal er sikrere enn alternativet.

En annen måte er jo hvis du har en kompis i england, usa etcetc som du kan kjøpe til fra f.eks. play.com til hans adresse og få han til å sende til deg!

Ok. Takk for bra svar :) Tittet på play.com, de hadde ikke akkurat så veldig mye inne lenger. Men denne butikken fra taiwan som du kjøpte fra da, har du en link til den? Og er det ikke litt slitsomt med både kinesiske tegn og vanlige bokstaver, noen mulighet for å få fjernet dette?

Lenke til kommentar
Jeg har lest ganske så mange sider tilbake, men orker ikke bla gjennom samtlige 6x sider dessverre. Så er det noen som kan oppdatere meg?

 

hvis du sjekker ut de forskjellige selgerene på ebay, så vil du se at mange av de som selger faktisk er store og delvis kjente elektronikkbutikker/kjeder fra USA og England. Før jeg kjøpte fra taiwan, så skrev jeg noen mailer frem og tilbake med en butikk i USA og det var ingen problem for meg å få kjøpe fra de. Men de godtar ikke paypal, alt må gjøres via bankoverføring. Og jeg selv synes paypal er sikrere enn alternativet.

En annen måte er jo hvis du har en kompis i england, usa etcetc som du kan kjøpe til fra f.eks. play.com til hans adresse og få han til å sende til deg!

Ok. Takk for bra svar :) Tittet på play.com, de hadde ikke akkurat så veldig mye inne lenger. Men denne butikken fra taiwan som du kjøpte fra da, har du en link til den? Og er det ikke litt slitsomt med både kinesiske tegn og vanlige bokstaver, noen mulighet for å få fjernet dette?

 

jeg vet ikke om jeg kjøpte fra en butikk eller en enkeltperson som bare selger hauger med dataer! hehe.. men fyren har så å si bare positive tilbakemeldinger fra 2004 til nå, så er vel til å stole på! han var i alle fall excellent på alle måter når d gjaldt min handel!

du finner link til ebayen hans 1 eller 2 sider tilbake!

amazon.com er også en plass å sjekke ut når det gjelder asusen!

 

det med kinesiske tegn på tastaturet er nok en smakssak.. men jeg tror de som klager over det,klager generellt av alt i denne verden.. er et minimalt problem! etter 2 timers bruk tenker du ikke over det.. de kinesiske tegnene er "tynne" og de normale bokstavene er "tykke", eller uthevet om man vil! i alle fall på min data!

Lenke til kommentar
Eneste jeg mangler nå, er litt finpuss for å få til media-avspilling fra et Windows-nettverk.
Prøv å montere den delte mappen. Sjekk først hvilke virtuelle filsystem du har, kjappeste er fra terminal, bare skriv mount, og trykk TAB to ganger, så forteller du her hva du fikk opp.
Noen som vet hvordan man endrer default username/password på maskinen. Det er user/user i dag, men jeg vil gjerne endre brukernavn (har jeg klart ;- ) og passord. Passordet jeg ønsker å bruke skal bare være 2 tegn, og det var for enkelt! GPedit virker jo ikke...
Prøv fra kcontrol, bare ta Alt+F2 og skriv inn kcontrol. Så går du til System Administration->User Management. Du har en knapp nederst som heter Administrator Mode,trykker du den så kan du herje rundt med brukeroppsett og passord så mye du vil.
Lenke til kommentar
Prøv å montere den delte mappen. Sjekk først hvilke virtuelle filsystem du har, kjappeste er fra terminal, bare skriv mount, og trykk TAB to ganger, så forteller du her hva du fikk opp.

 

Jeg ser "mount mount_ehd mount.gmailfs mountpoint"

 

Prøv fra kcontrol, bare ta Alt+F2 og skriv inn kcontrol. Så går du til System Administration->User Management. Du har en knapp nederst som heter Administrator Mode,trykker du den så kan du herje rundt med brukeroppsett og passord så mye du vil.

 

Alt-F2 ga meg ikke noe, men går jeg via terminal og starter kcontrol kommer jeg litt videre. Ser System Administrator, men ikke noe User Management.

 

post-46466-1202838199_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg ser "mount mount_ehd mount.gmailfs mountpoint"
OK, da kan du installere Samba, så får du alt du trenger, pluss mulighet til å dele mapper fra eeepc. Fra terminal (eller bruk Synaptic hvis du vil):

sudo aptitude install samba

Så kan du montere delte mapper på din eeepc, men du kan jo bare prøve å gå rett inn med Konqueror->Network Folders->Samba Shares osv.

Alt-F2 ga meg ikke noe,
Merkelig, har du Advanced mode?
men går jeg via terminal og starter kcontrol kommer jeg litt videre. Ser System Administrator, men ikke noe User Management.
Terminal funker like godt. Jeg så kcontrol var en smule mangelfull. Mulig du kan installere noen pakker og dermed få brukerkontroll lagt til, f.eks. se om noen nyere versjon er tilgjengelig (du har vel åpnet pakkebrønner som forklart en side tilbake?). Bare prøv (dropp update linjen hvis du allerede har oppdatert med nye pakkebrønner):

sudo aptitude update
sudo aptitude install kcontrol

 

Du kan naturligvis også gjøre alt rett i terminal, kommandoen passwd endrer passord til brukeren som kjører kommandoen, adduser legger til bruker eller gruppe til systemet (eventuelt gruppe til bruker), usermod modifiserer eksisterende bruker. Alle kommandoer har en manualside ved kommandoen man, f.eks.

man usermod

(manøvrer i siden med k, b, ENTER, SPACE og q), så hvis du skal endre navn på en bruker fra per til espen, så gjør du det slik fra terminal:

sudo usermod -l espen per

Passord endres ganske enkelt ved

passwd

Lenke til kommentar

Der har endelig jeg også fått en slik nusselig liten sak :)

Asus 4G webcam with free car carger.

Kjøpte den via ebay hos "ayi45tw" han har 99,7 positiv rate.

Etter at det hele var betalt på paypal fikk jeg en mail med spørsmål om jeg ville ha den i svart eller hvit.

Og da jeg hentet den på postkontoret i dag så måtte jeg le, den var nemlig pakket inn i bamsepapir og merket "gift" så jeg måtte betale bare 108 kr i moms for å få den ut.

Så i alt har jeg da brukt 2858kr på herligheten.

Er litt plaget med at jeg ikke har kontakter i huset som det der reiseadapteret passer i, men går utifra det kommer europeiske adaptere etterhvert..

 

Så nå skal jeg lese alle innleggene her å lære av det deres erfaringer ;)

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte denne vga-svideo-overgangen til min EEE, men får den ikke til å fungere... svideo-kabelen som går til tv'n fungerer helt fint med min andre pc (som har svideo utgang), men EEE'en finner ikke tv'en.. Noen som ser noen logikk i dette?

 

http://cgi.ebay.com/VGA-to-S-Video-RCA-Com...1QQcmdZViewItem

"NOTE: Your VGA card must support TV out directly through VGA port function. Please consult with your VGA card's user manual for more information. "

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...