Gå til innhold

– Har noen overraskelser på lur (PC)


Anbefalte innlegg

Jaja, det kommer noe nytt no hele tida uannsett. DX10.1 har jeg egentlig ikke store troa på men. Samma det egentlig, kortet mitt drar det meste uannsett, når det ikke gjør det, kjøper jeg bare et nytt ;) (men det blir ikke før DX11/12 eller no sånt!)

Endret av Andreas045
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vært, og kommer til å være, enkelte milepæler innenfor hardware som kan påvirke om et kjøp er dårlig eller ikke. Ting som 64 bits prosessorer, flerkjerneprosessorer og directx-generasjonsskifter er slike milepæler, og den første generasjonen hardware som lages etter disse standardene bærer ofte preg av å være litt "mandagsutgave". Av forskjellige grunner, både pga barnesykdommer med nye hardwarearkitekturer, og lite sofware som støtter den nye teknologien i starten.

 

Av den grunnen vil jeg vente litt med å kjøpe et dx10 kort, siden et dx10 kort egentlig er et kraftig dx9-kort med rudimentær støtte for den første generasjonen dx10-teknologi. Innen dx10 er standard vil disse kortene rekke å bli utdatert, og yte under det som kreves for datidens spill. Dit jeg vil med disse digresjonene mine er at et førstegenerasjons dx10 kort vil ikke gi "så mye dx10 for pengene" som et kort som kommer når dx10 har blitt tatt mer i bruk, siden de første titlene som bruker det vil være dx9-spill med støtte for dx10 eyecandy og gimmicks.

 

Men bevares, spill med dx10 støtte kommer jo som perler på en snor nå fremover, så et dx10kort vil uansett ikke være helt bortkastede penger. :D Jeg liker bare å få mest mulig ut av mine innkjøp. En får skylde på de latente sunnmørsgenene mine.

Lenke til kommentar

Det aller meste, om ikke all, ny hardware som kjøpes nå utover vil støtte dx10 og diverse andre teknologier. Et større problem som jeg ser det er at folk ikke skaffer seg windows vista 64bit for å kunne bruke sin hardware skikkelig. Man kan si hva man vil om at dx10 kun støttes i vista, men saken er at sånn er det bare. Problemet som jeg ser det er at folk tror nye ting har mye større problemer enn det virkelig har og dermed ikke kjøper det slik at utviklerne ser seg nødt til å prioritere de gamle teknologiene i stedet for å konsentrere seg om det nye - som en ond sirkel. Dette vil sikkert løse seg selv om en stund men det kunne ha gått mye fortere om folk ikke hørte så mye på alle dårlige rykter...

Lenke til kommentar

Enig, Vista har virkelig dårlig rykte til å ha så få brukere. Senest her om dagen anbefalte jeg en kompis å gå over til Vista 64bit fra XP, siden han hadde kjøpt seg 4GB RAM og Q6600 - han nølte pga. ryktene han hadde hørt - men når han først gjorde det var han veldig fornøyd med ytelsen.

 

Personlig kjører jeg Vista 64bit både for DX10 og for bedre utnyttelse av min CPU.

Lenke til kommentar
Det aller meste, om ikke all, ny hardware som kjøpes nå utover vil støtte dx10 og diverse andre teknologier. Et større problem som jeg ser det er at folk ikke skaffer seg windows vista 64bit for å kunne bruke sin hardware skikkelig. Man kan si hva man vil om at dx10 kun støttes i vista, men saken er at sånn er det bare. Problemet som jeg ser det er at folk tror nye ting har mye større problemer enn det virkelig har og dermed ikke kjøper det slik at utviklerne ser seg nødt til å prioritere de gamle teknologiene i stedet for å konsentrere seg om det nye - som en ond sirkel. Dette vil sikkert løse seg selv om en stund men det kunne ha gått mye fortere om folk ikke hørte så mye på alle dårlige rykter...

9532547[/snapback]

 

Personlig ser jeg på det som et sunnhetstegn at folk signaliserer at det ikke holder å lansere et produkt som knapt nok har ny nyttig funksjonalitet, og samtidig har mange dokumenterte problemer. Det sender et signal om at man må ta seg mer sammen i neste omgang.

 

AtW

Lenke til kommentar
De kommer jo hele tiden med oppdateringer, er store forbedringer.

9532690[/snapback]

 

Og det har også vært store forværringer, at folk venter til det er et solid produkt er som sagt bare et sunnhetstegn, og en forutsetning for gode produkter i framtiden. VI er heller ikke tjent med "oppgraderinger" bare for oppgraderingens skyld. Selskapene må forstå at det alene ikke er nok.

 

AtW

Lenke til kommentar
Oppgradering? Snakker du om fra XP til Vista?

 

For jeg snakket om "oppdateringer", patchene de kommer med for å forbedre produktet (Vista) sitt.

9532778[/snapback]

 

Og som sagt, det er bra folk i stor grad ikke skaffer produktet før det er en vesentlig forbedring. At det senere patches opp til noe bedre, og folk da kjøper er ikke noe problem.

 

AtW

Lenke til kommentar
Personlig kjører jeg Vista 64bit både for DX10 og for bedre utnyttelse av min CPU.

9532562[/snapback]

Vel, det får du ikke. Men du får bedre minnehåndtering :thumbup: En CPU eksekverer ikke noe raskere bare for det den kjører et 64-bit os. Det er bare en myte som er blitt avkreftet i utallige atrikler, helt siden XP64 kom på markedet.

 

Men alt i alt får du antagelig dårligere ytelse p.g.a. dårligere drivere og alt ekstra "dillet" i Vista som spiser ressurser. Mulig nye av det kan tweakes bort etterhvert, og driverne blir bedre. Da kan man heller tenke på det...

Lenke til kommentar

Jeg har tro på Vista =)

 

Skal snart prøve Ultimat 64-bit, blir spennende og se hvordan spillene jeg spiller virker etter det =)

 

Jeg kommer forresten til å skru av alt bling-bling i vista. Jeg kjører Windows Classic på XP og har gjort det siden jeg fikk XP for 4-år siden. Jeg har ikke behov for noe ekstra dill, jeg ser tror sett aldri skrivebortet mitt uansett.. :p

Lenke til kommentar
Personlig kjører jeg Vista 64bit både for DX10 og for bedre utnyttelse av min CPU.

9532562[/snapback]

Vel, det får du ikke. Men du får bedre minnehåndtering :thumbup: En CPU eksekverer ikke noe raskere bare for det den kjører et 64-bit os. Det er bare en myte som er blitt avkreftet i utallige atrikler, helt siden XP64 kom på markedet.

 

Men alt i alt får du antagelig dårligere ytelse p.g.a. dårligere drivere og alt ekstra "dillet" i Vista som spiser ressurser. Mulig nye av det kan tweakes bort etterhvert, og driverne blir bedre. Da kan man heller tenke på det...

9533354[/snapback]

 

Microsoft krever både 32-bit og 64-bit sertifisering av drivere nå så det er ikke noe problem med drivere i det hele tatt.

 

Og jeg har bedre ytelse i Vista 64bit enn jeg hadde i XP 64bit.

 

Hvilket ekstra dill snakker du om?

Lenke til kommentar
Microsoft krever både 32-bit og 64-bit sertifisering av drivere nå så det er ikke noe problem med drivere i det hele tatt.

 

Og jeg har bedre ytelse i Vista 64bit enn jeg hadde i XP 64bit.

 

Hvilket ekstra dill snakker du om?

9533429[/snapback]

"dill" - kort fortalt det Vista har som ikke XP hadde av ny funksjonalitet samt all ekstra grafisk pynt. Spesielt fil-explorern er blitt treig! Vet de fikset det litt med en oppdatering på slutten av sommeren.

 

XP64 hadde vel knapt drivere som virket. Men Vista 64 vs XP 32 er en reel sammeligning for de fleste, kjør f.eks. 3Dmark 06 og en benchmark i et eller annet spill.

 

Uansett, det blir sikkert bra nok, og jeg kommer helt sikkert til å ha oppgradert til Vista 64 i løpet av et års tid. Men års erfaring med Microsoft OS tilsier at de bør ha en service pack før det blir bra.

Lenke til kommentar

Hvis PC-en din kan kjøre spill klarer den da virkelig også litt ekstra pynt på skrivebordet - aero går automatisk til basic i bakgrunnen så fort jeg starter et spill også. Det er det bare bra at kraften blir utnyttet ihvertfall til en viss grad når man allikevel bare glaner på skrivebordet.

 

Merkelig at du nevner fil exploreren som spesielt treg, jeg synes selv den har blitt mye raskere :p Og søkefunksjonen er utrolig mye raskere...

 

Med fare for å spore av liker jeg også enkelte ting spesielt godt, som feks at man kan begynne å skrive rett i startmenyen etter hva som helst man trenger, er en liten men utrolig fin oh rask mulighet...

 

Skal ikke påstå at vista var kjempebra når det kom ut, jeg testet det ikke da, men jeg har hatt det et par måneder og jeg vet bare at jeg hadde mer problemer med xp enn med vista til samme bruk.

Lenke til kommentar
Hvis PC-en din kan kjøre spill klarer den da virkelig også litt ekstra pynt på skrivebordet - aero går automatisk til basic i bakgrunnen så fort jeg starter et spill også. Det er det bare bra at kraften blir utnyttet ihvertfall til en viss grad når man allikevel bare glaner på skrivebordet.

 

Merkelig at du nevner fil exploreren som spesielt treg, jeg synes selv den har blitt mye raskere :p Og søkefunksjonen er utrolig mye raskere...

 

Med fare for å spore av liker jeg også enkelte ting spesielt godt, som feks at man kan begynne å skrive rett i startmenyen etter hva som helst man trenger, er en liten men utrolig fin oh rask mulighet...

 

Skal ikke påstå at vista var kjempebra når det kom ut, jeg testet det ikke da, men jeg har hatt det et par måneder og jeg vet bare at jeg hadde mer problemer med xp enn med vista til samme bruk.

9534018[/snapback]

 

Akkurat det er litt interessant, for Aero slår seg ikke av hos meg, burde kanskje kjørt noen benchmarks med og uten sekundær monitor, for å se hvordan Vista klarer seg ytelsesmessig med 2 skjermer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Litt off-topic nå: HVIS man kjöper seg en ny maskin nå, samt et nytt operativsystem - hva burde man da gå til anskaffelse av? Vista eller XP? Kommer samtlige nye spill til å kreve Vista eller greier man seg fint med XP de neste 2-3 årene?

9534425[/snapback]

 

Det ideelle er vel å ha både Vista og xp, på forskjellige partisjoner.

 

EDIT: Nei, det var ikke det du spurte om, men å ha enten xp eller vista hørest helt håpløst ut

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...