Gå til innhold

Åpent brev til alle som kjenner dataeksperter


Anbefalte innlegg

Forsåvidt enig i emnet for posten, synes heller ikke formen var så gæærn, man må jo få lette litt på trykket avogtil. Men synes ikke man kan dra konklusjonen at alle kålhuene skal slutte å bruke datamaskiner, det er for de aller fleste av oss ikke lenger noe valg, men en vesentlig del av jobb og hverdagsliv.

 

Sitat:

" Det er også en siste gruppe, de som kun trenger hjelp en gang, som er forsiktige, alltid hører på deg med råd om å unngå problemer men som har kjøpt en maskin med operativsystemet ferdig innstallert fra butikken/produsenten med 70+ prosesser kjørende i bakgrunnen i Windows, 30+ ikoner/småprogrammer nede ved klokka som suger ressurser og får maskinen til å gå like tregt som en 386 fra 80-tallet.

 

De trenger kun hjelp til å renske opp i dritten som produsenten/leverandøren har infisert maskinen deres med av "gadgets" som de aldri bruker (F.eks hvor mange ganger har noen brukt "HP Support feedback center"? Rekk opp hånda... ingen?).

 

Den gruppen synes jeg genuint synd på, de kjøper en rykende rask maskin, som rett ut fra pakken i butikken kjører med kanskje 20-30% av sin potensielle hastighet pga. all dritten og alle prosessene som kveler maskinen. "

:Sitat slutt

 

Dette er jeg helt enig i, og på vei til å bli mer opptatt av en før. Det gjelder heller ikke bare pre-installert SW på PC-er med Windows OEM, selv om de er ille eller helt forjævlig dynga med all mulig 'hjelp og nytte' som fyller opp systray og harddisk. Min nyeste laptop hadde også med en recovery-dvd som bare ga meg samme oppblåste installasjon av Vista Buisness, ikke mulighet for en clean install, eller å få laga en bootbar CD med bare Windows (fant heldigvis en Vista anytime dvd). Det samme gjelder endel software man laster ned, og like mye de vanlige uungåelige, som de mer spesielle. Alle prøver de å få meg til å bruke/kjøpe noe mer en den ene programvaren jeg var ute etter, Google toolbar er vel en av de det er mest pop å pushe over en lav sko. Og alle setter seg selv til å sjekke etter oppdateringer en gang i uka. Det er ikke lett å slippe unna når så mange store firma bruker så mye krefter på å fange deg i nettet sitt.

 

 

"God invented computers to teach people patience, who hasn't experienced agriculture" - Peter Broaderick

 

 

*Edit : Agalate, hvor får man tak i den T-skjorta? Mektig bra, vil ha...

Endret av khaakon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan dessverre ikke hive meg med i fanklubben...

 

Synes posten var...eh...i mangel av et bedre ord...dustete.

 

Hvorfor? Vel du sier det selv: "Jeg har drevet med data siden jeg var 7, kan det aller meste som ikke står i lærebøkene om maskinvare og software, om operativsystemer og drivere". Dette gjelder nok mange av de som frekventerer dette forumet, og er vel også årsaken til at mange er enige med deg akkurat her.

 

Det er rett og slett vanskelig for mennesker å sette seg inn i den digitale verden, rent mentalt. Derfor duger ikke analogier til kjøleskap i den virkelige verden. Slike analogier forutsetter at du har et begrep om den verden du beveger deg i. Du skjønner dens lover og regler. Siden folk flest ikke har denne forståelsen av den digitale vedenen, så blir det vanskelig dersom en ikke har en egen indre drivkraft til å sette seg inn i dette.

 

Vi er da også, fra naturens side, utstyrt med forskjellige ressurser til å ta inn og prosessere slik informasjon, noe jeg synes er litt skremmende at du tydeligvis ikke forstår.

 

Når det er sagt så tar du opp noen poenger/vinklinger som kan være fornuftige å ta opp med dem det gjelder for kanskje å få dem til å bli litt mer selvhjulpen. Formen og forumet dette er postet i er imidlertid helt på trynet. Mener nå jeg ;)

 

Olav

9519406[/snapback]

 

I de tilfellene trådstarter tar opp her så dreier det seg ikke om avanserte ting som krever datakunnskaper overhodet, det holder å bruke "logikken" noe mange dessverre ikke har lenger. De velger heller å hyle og be om hjelp. Face it, menneskene har blitt hjelpesløse, tror etter nerdegenerasjonen vår så dør menneskeheten helt ut. :(

Lenke til kommentar

Nesten akkurat som jeg skulle sagt det selv.

 

Fordi jeg er IKT-lærling, betyr ikke det at jeg gidder å fikse pc-en til søstra til naboen til en som jobber her (har skjedd).

 

Fordi jeg er IKT-lærling, betyr ikke det at du bare kan dele ut nummeret mitt til nære og fjerne slektninger og venner, slik at de ringer meg når de har pc problemer, og forventer at jeg skal fikse det.

 

Og de som har vanskelig for å lære ny teknologi. Hvor vanskelig er det å skrive opp hva du skal gjøre på en lapp? Eller i det minste ta vare på lappen jeg skrev til deg?

 

Sitter jeg på personalrommet i lunsjen, og spiser, er det en selvfølge at jeg vil hjelpe deg med alle dine pc problemer akkurat da.

 

Hvis skriveren ikke fungerer, så er det lov til å sjekke om det er papir i den, istedet for å komme å kjefte på meg, fordi skriveren ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Ja, omgivelser man er vant med, ergo, jeg kan f.eks ingenting om biler, da går ikke jeg å kjøper meg en bil, driter i å ta lappen, kræsjer bilen og dermed forventer at kompisen min skal ha forståelse for at jeg ikke kan noe om bilenes verden og at han derfor burde velvillig hjelpe meg med å fikse bilen min.

 

Kan man ikke noe burde man lære seg det grunnleggende, det er ethvert menneskes ansvar, digitalt eller ikke - enkelt og greit.

 

Det skal heller ikke mere enn grunnleggende kunnskap til for å la være å ødelegge sitt eget system hele tiden, problemet er at enkelte mennesker gidder ikke engang å lære seg det grunnleggende.

 

Alle har en egen indre drivkraft, det kalles "initiativ". Ingenting, ikke engang digitale omgivelser fraviker ved den evnen. Beveger man seg inn i omgivelser man ikke engang tør å bruke initiativ på egen hånd for å lære seg noe, så burde man heller holde seg unna, det har ingenting med digitalt eller ikke å gjøre, det har med ren logikk å gjøre og det er noe univarsalt som ikke "forandres plutselig" bare fordi man setter seg foran en datamaskin.

 

Jeg kan gå med på at for enkelte kan data/det digitale virke skremmende og totalt ukjent, og enkelte må allikevel av ren tvang, tiden / utviklingen og jobb/arbeid kaste seg inn i det hjelpesløst. Det er greit nok, men uansett hvor hjelpesløs man er/blir og uansett hvor lite man kan for det selv, kan man ikke forvente at andre skal hjelpe en med sin dyrbare tid gratis om og om og om og om og om igjen - det er rett og slett frekt og tyder på null selvinnsikt og null respekt for medmennesker hvis man nærmest automatisk forventer dette, og holdningen blant de som vet aller minst er nettopp klassisk gjentagende dette: At de på en arrogant, supernaiv måte forventer akkurat det: At du skal fikse det for dem gratis, at du synes det er nærmest en morsom utfordring.

 

Lenger vekk fra virkeligheten skal man jobbe hardt med å bevege seg med mindre man inntar store mengder narkotiske stoffer.

 

Greit at du forsvarer at enkelte har null peiling uten å kunne noe for det selv i utgangspunktet, men du blander det sømløst med forventningen om hjelp i en slik situasjon, de to har absolutt ingenting med hverandre å gjøre.

 

Å være hjelpesløs i noe gir en ikke automatisk rett til gratishjelp under noen omstendigheter annet enn hvis man er født hjelpesløs, sitter i rullestol og lever i et samfunn hvor det er en selvfølge at man skal ta vare på de som er begrenset/handikappet i sin måte å komme seg fra punkt A til B på eller som er hindret i grunnleggende livsviktige funksjoner som spise, gå på do etc. Der, og kun der er det en selvfølge at man skal ha automatisk rett til hjelp, alle andre som ikke har hverken fysiske eller klare mentale (generell intelligens) begrensninger har faktisk muligheten til å bli selvhjulpen ved lærdom, og dermed et egetansvar å benytte seg av sin egen mulighet til å lære uten å belaste andre med sin konsekvensene av sin egen giddesløshet.

9519558[/snapback]

 

Jeg vet ikke hvilken verden du beveger jeg rundt i, men jeg er glad jeg ikke oppfatter min verden på samme måte.

 

Jeg opplever ukentlig personer som trenger hjelp til dataproblemer. Det være seg familie, venner eller kolleger. Jeg oppfatter INGEN av disse som 1. Uinetressert i å lære noe. 2. Forlangende i forhold til å få hjelp. Tvert i mot. Jeg opplever imidlertid ofte at det jeg sier ikke "glir inn". Dette som følge av mine pedagogiske ferdigheter og/ellers deres manglende evner. Jeg bruker den tiden jeg finner fornuftig i slike situasjoner...ofte ender det opp med at dette får du få hjelp til på annet vis. Har ALDRI blitt møtt med sure miner.

 

Så jeg hjelper folk med deg jeg kan noe om. Og jeg får hjelp fra mine omgivelser til ting jeg ikke kan noe om. Det er det som kalles å leve i et samfunn; ha venner, gode kolleger og nær familie. En hjelper hverandre.

 

Kanskje kan dine omgivelsers lydhørhet i forhold til "hjelp til selvhjelp" være påvirket av dine holdninger og tilnærmingsmetoder rundt folks dårlige dataevner? Og om det nå er slik at dine omgiveser tar det for gitt at du skal hjelpe dem, er det da ikke mer et generelt problem med tanke på folkesikikk enn et datarealtert problem?

 

Ellers dine betrakninger rundt initativ er mildt sagt svært forenklede og viser liten innsikt i hvor komplekst et menneskesinn er. Jeg lar det være med det.

 

Og ja. Min bilkyndige venn VILLE hjulpet meg med å fikse bilen etter jeg hadde vraket den i fylla. Jeg ville ikke forventet det, men jeg ville like fullt fått hjelp. Helt til jeg trillet rundt på landeveien igjen.

 

Og da sier jeg stopp i denne sammenhengen. Jeg tenkte vel egentlig at jeg burde holde kjeften siden jeg var redd dette kom til å ta mer tid enn jeg har akkurat nå. Men jeg klarte bare ikke. Jeg er bare så rivende uenig i din vinkling i denne saken. Ikke hovedmålet; at alle skal bli bedre venn med sin PC, men med tilnærmingen din til problemet samt ditt syn på dette med å gi hjelp/få hjelp/si nei til å gi hjelp etc...

 

Olav

Lenke til kommentar

Jepp, men når folk plent NEKTER å lære seg alldeles grunnleggende ting, og selv når de blir tilbudt å bli lært hvordan det skal gjøres, men avslår fordi "de forstår det ikke", men skal likefullt fortsette å be om gratis support er det ikke rart at de datakyndige blir lei til slutt...

 

Bottomline, folk som ikke kan å bruke en data, men likevel skal bruke den ofte må heller sette av litt tid til å lære seg det.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvilken verden du beveger jeg rundt i, men jeg er glad jeg ikke oppfatter min verden på samme måte.

 

Jeg opplever ukentlig personer som trenger hjelp til dataproblemer. Det være seg familie, venner eller kolleger. Jeg oppfatter INGEN av disse som 1. Uinetressert i å lære noe. 2. Forlangende i forhold til å få hjelp. Tvert i mot. Jeg opplever imidlertid ofte at det jeg sier ikke "glir inn". Dette som følge av mine pedagogiske ferdigheter og/ellers deres manglende evner. Jeg bruker den tiden jeg finner fornuftig i slike situasjoner...ofte ender det opp med at dette får du få hjelp til på annet vis. Har ALDRI blitt møtt med sure miner.

 

Oida, du må være heldig, som aldri opplever sure miner, aldri opplever at noen totalt ukyndige skylder på maskina si osv. Aldri opplever at noen nærmest tar det for gitt automatisk at du skal hjelpe dem..

 

Høres ut som en lite troverdig drømmeverden.

 

Så jeg hjelper folk med deg jeg kan noe om. Og jeg får hjelp fra mine omgivelser til ting jeg ikke kan noe om. Det er det som kalles å leve i et samfunn; ha venner, gode kolleger og nær familie. En hjelper hverandre.

 

Nei, å naivt automatisk og frekt forvente at andre skal hjelpe deg med noe du selv ødelegger gang på gang gratis har ingenting med å leve i et samfunn å gjøre, det er å gjøre seg selv bortskjemt og hjelpesløs, og sko seg på at andre føler nærmest et "venneansvar" i å hjelpe deg.

 

Det er langt flere som trenger (og på frekke måter krever) å få datahjelp da ovenfor langt færre personer som føler at de "må" hjelpe dem (gratis) enn hva det er av andre gjensidige nøytrale likeverdige vennetjenster folk i mellom i samfunnet i dag.

Stort sett går alle andre "vennetjenester" opp i opp i samfunnet fordi alle kan litt om alt, men IT/data skiller seg ut i den form at veldig mange gidder veldig lite, og noen få kan mye, dermed blir de få lesset ned av de veldig mange, og dermed finnes det ingen balanse eller likevekt/gjensidighet mellom disse to i det hele tatt.

 

 

Ellers dine betrakninger rundt initativ er mildt sagt svært forenklede og viser liten innsikt i hvor komplekst et menneskesinn er. Jeg lar det være med det.

Du beveger deg inn på helt andre områder nå enn hva som har noe som helst med saken å gjøre. Vennligst hold deg til saken. Min innsikt eller mangel på innsikt lar du avhenge 100% av din tolkning på det jeg skriver, og din tolkning av det jeg skriver er (i mine øyne) neppe noe som helst i nærheten av hva jeg faktisk har skrevet. Det er stor forskjell på det rent ordrette av hva jeg har skrevet i posten, og hvordan du tolker det. Noe du viser tydelig videre med:

 

 

Og ja. Min bilkyndige venn VILLE hjulpet meg med å fikse bilen etter jeg hadde vraket den i fylla. Jeg ville ikke forventet det, men jeg ville like fullt fått hjelp. Helt til jeg trillet rundt på landeveien igjen.

 

..altså, du forventer det ikke, det er nøkkelordet her, å "forvente" det. Den gruppen jeg skriver om er nettopp de som arrogant, bortskjemt og naivt viser tydelig og klart at de nettopp forventer gratishjelp som en selvfølge. Prøv å innta en slik holdning ovenfor bilmekaniker-kompisen din og se hvor mye han får lyst til å hjelpe deg da.

 

Jeg snakker om en gruppe mennesker her, og du kritiserer/diskuterer tilbake til meg som om jeg snakker om "alle" mennesker eller "alle" som ikke kan data. Ergo du velger å tolke det som noe helt annet og virkelighetsfjernt, noe som ikke har noe (igjen) med det jeg faktisk skriver om: Mennesker som automatisk forventer gratishjelp på en arrogant, bortskjemt måte.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Jeg kan dessverre ikke hive meg med i fanklubben...

 

Synes posten var...eh...i mangel av et bedre ord...dustete.

 

Hvorfor? Vel du sier det selv: "Jeg har drevet med data siden jeg var 7, kan det aller meste som ikke står i lærebøkene om maskinvare og software, om operativsystemer og drivere". Dette gjelder nok mange av de som frekventerer dette forumet, og er vel også årsaken til at mange er enige med deg akkurat her.

 

Det er rett og slett vanskelig for mennesker å sette seg inn i den digitale verden, rent mentalt. Derfor duger ikke analogier til kjøleskap i den virkelige verden. Slike analogier forutsetter at du har et begrep om den verden du beveger deg i. Du skjønner dens lover og regler. Siden folk flest ikke har denne forståelsen av den digitale vedenen, så blir det vanskelig dersom en ikke har en egen indre drivkraft til å sette seg inn i dette.

 

Vi er da også, fra naturens side, utstyrt med forskjellige ressurser til å ta inn og prosessere slik informasjon, noe jeg synes er litt skremmende at du tydeligvis ikke forstår.

 

Når det er sagt så tar du opp noen poenger/vinklinger som kan være fornuftige å ta opp med dem det gjelder for kanskje å få dem til å bli litt mer selvhjulpen. Formen og forumet dette er postet i er imidlertid helt på trynet. Mener nå jeg ;)

 

Olav

9519406[/snapback]

 

 

Støtter denne.

 

Selv har jeg noenlunde peiling på data, og hjelper stadig folk på jobb og venner/familie med dataspørsmål – men har likevel full forståelse for at mange synes data er vanskelig å lære seg, og at enkelte også synes det er skummelt.

 

Det er faktisk vanskelig (som trådstarter illustrerer) for de som har vokst opp med data å forstå hvordan en datamaskin oppfattes av de som har hatt langt mindre med data å gjøre.

Lenke til kommentar

Må si meg veldig enig her!

Det er utrolig ofte at naboer,slektinger o.l har bedt meg om hjelp til å ordne ting på PC-en dems, men jeg liker å hjelpe folk så det går veldig greit :)

 

Det vanker jo somregel nybakte kaker, ei vinflaske e.l fra de som jeg har hjulpet, så jeg gjør det jo ikke gratis(selv om jeg ikke forventer å få noe for det)

 

Nå har de aller fleste jeg har møtt verdt veldig greie ang det å prøve å lære seg mere om data, men hvis jeg engang møter på noen som bare vil ha hjelp gang på gang så ville jeg ihvertfall sagt ifra til dem at de ikke kunne forvente seg å få hjelp fra meg til alle døgnets tider og at de måtte lære seg å gjøre ting selv

 

Edit: Jeg har lært min bestemor og bestefar (som nærmer seg 70) å bruke msn, spille bridge online, lese nyheter osv

Poenget er at alle kan lære seg data, men de MÅ ville det selv ;)

Endret av daruu
Lenke til kommentar
Det er faktisk vanskelig (som trådstarter illustrerer) for de som har vokst opp med data å forstå hvordan en datamaskin oppfattes av de som har hatt langt mindre med data å gjøre.

9520167[/snapback]

 

 

Nei, det er ikke problemstillingen her i det hele tatt. Du snur problemet nå, forskyver det til å fokusere på noe helt annet, og på noe som sådan ei heller stemmer.

 

Jeg har ingen problemer med å forstå at data kan oppleves som noe rart/skremmende/ulogisk for de som ikke er vokst opp med det, og det er ikke problemet heller.

 

Å synes at noe er ukjent/ulogisk skremmende er ikke automatisk garanti for at man da naivt og arrogant går og krever av nerdevenner at de skal fikse alt for dem til enhver tid. Igjen, problemet er ikke kunnskapsnivået, men viljen - dvs. mangelen på vilje såda, mangelen på respekt ovenfor at selv om man ikke kan en ting selv, betyr ikke det at andre elsker å rydde opp i rotet ditt heller.

 

Apropos oppleve, jeg opplever nå det som feigt at du fokuserer på noe som ikke er problemet, noe som ikke stemmer. Du feier alle datayndige over en kam med at de har "problemer med å forstå" hvis de ikke er oppvokst med det. Mange datakyndige som forstår dette veldig godt.

 

Jeg har selv laget programvare (gratis opensource) som har 100.000 faste "trofaste" brukere pr. i dag (blant 150.000 mulige, altså 75%+ dekning innenfor sitt segment), og vet alt om hvordan programvaren må designes og presenteres på enklest mulig måte ovenfor brukerne, ellers så vil de ikke bruke produktet, både pga. manglende kunnskap men også fordi de ikke har tid til å lære seg noe annet enn det de skal gjøre med produktet/programmet, og pga. manglende vilje, ergo må programvaren lages så "menneskelig" og enkelt "down to earth" som mulig. Finnes mange geniale programmer som er allikevel så vanskelige å bruke at ingen gidder å bruke dem, inkl. undertegnede.

 

Joda, mange "datagenier" er så "inn" i det de gjør og de gjør ikke noe som helst annet i så stor grad at de ikke evner til slutt å kommunisere "normalt" med andre mennesker utenfor den lille verdenen de sitter i, og dermed klarer de ikke å gjøre seg forstått av "vanlige" mennesker lenger, ei heller forstår vanlige menneskers behov lenger, men det er altså ikke det det er snakk om her i den situasjonen jeg beskriver.

 

Det er ganske enkelt: Enkelte mennesker er frekke og giddeslause, som vet å utnytte "venner" til slike tjenester på det maksimale, du kan argumentere i mot det enkle faktumet så mye du bare orker, men det er virkeligheten enten du liker det eller ei, kanskje ikke din virkelighet fordi du ikke blir utsatt for det i noen spesiell grad, men for mange er nettopp det virkeligheten.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar

Spesielt gøy er det med de kollegaene som maser i tide og utide om hjelp til bagateller (f.eks. noe så banalt som å SKIFTE EN SKJØTELEDNING), tror at du med iver og glede skal komme hjem til dem på ettermiddagen, når du er utslitt etter en arbeidsdag med mas av samme kaliber, og sitte i minimum 3 timer å fikse på et gammelt trøskeverk de har stående, tilnermet gratis.

 

Jeg HATER slike folk! De EIER IKKE SKAMVETT.

Det bli som å tro at en snekker gjerne kan sette opp den nye verandaen din gratis, bare ved hjelp av en lekehammer og 10 terrasseskruer, på noen få timer, helt gratis. Han jobber jo tross alt med det til daglig, så han må jo synes det er kjempegøy med slike utfordringer!

Lenke til kommentar
Det er faktisk vanskelig (som trådstarter illustrerer) for de som har vokst opp med data å forstå hvordan en datamaskin oppfattes av de som har hatt langt mindre med data å gjøre.

9520167[/snapback]

 

 

Nei, det er ikke problemstillingen her i det hele tatt. Du snur problemet nå, forskyver det til å fokusere på noe helt annet, og på noe som sådan ei heller stemmer.

 

Jeg har ingen problemer med å forstå at data kan oppleves som noe rart/skremmende/ulogisk for de som ikke er vokst opp med det, og det er ikke problemet heller.

 

 

Når du sammenligner med at du (i kontrast til "de andre") skjønner at å åpne kjøleskapet hos naboen er det samme som hjemme hos deg selv, og deretter:

 

1: Det er ikke noe galt maskinen, det er deg det er noe galt med.

2: Det er ikke noe galt med "Windowsen" din, igjen - det er du som har ødelagt det og derfor deg det er noe galt med.

 

- så vitner ikke det om så veldig forståelse for at andre har dataskrekk eller mangler datakunnskap.

 

Om du kjenner folk som tar det for gitt at du skal hjelpe til, og aldri takker deg, er det synd og en helt annen ting.

 

Foreslår at du heller saklig forklarer de at du ikke synes det er gøy å måtte hjelpe de igjen og igjen, heller enn at du latterliggjør deres logiske sans ("ren logikk, å åpne kjøleskapet hjemme fører antageligvis til det samme som hvis man åpner kjøleskapet hos naboen: Man finner mat og drikke der etc.") eller manglende datakunnskaper.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Denne tråden er rett og slett genial!

Jeg hater folk som ikke gidder å tenke seg om to ganger før de roper om gratis hjelp! Og det er ekstra irriterende med folk som ikke kommer med detaljer om problemet. På søndag ble jeg faktisk spurt av en kollega:

 

"Du, jeg har en laptop hjemme, som plutselig kan finne på å slå seg av. Hva er problemet?"

Meg: Har det skjedd maskinen noe? Fall, skade eller noe?

"Njaaa... Den datt i gulvet da datteren min på 6 mistet den en gang.."

Meg: Du tror ikke det kan ha noe med det å gjøre, at noe kanskje ble skadet?

"Neeeei, den får jo strøm, den fungerer av og til."

Meg: Da er det sikkert noe som har blitt litt ustabilt etter fallet. (gadd ikke å sette meg inn i detaljer om det engang, jeg hadde en jobb å gjøre)

"Nei, sier jeg jo! Den får jo strøm, problemet er jo at den skrur seg av nå og da! Du er ikke så lur som man skulle tro, altså."

Meg: *sukk*

 

En annen gang:

"Er det sant at man kan putte CD-er inni maskinen og installere sånne programmer?"

Dette var i går... :cry:

 

 

Annet eksempel på at folk ikke gidder å tenke seg om:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

* Tech Support: "Hold down the F2 key."

* Customer: "Where is that?"

* Tech Support: "On the left side of your keyboard, above the two -- just right of the Escape key."

* Customer: "Ok."

* Tech Support: "So now we are in the System Setup screen?"

* Customer: "No."

* Tech Support: "All right. Hit your Ctrl-Alt-Delete keys. Then your F2 key."

* Customer: "Ok."

* Tech Support: "Now we are in the System Setup?"

* Customer: "No."

* Tech Support: "Does it say, 'Loading Windows 95'?"

* Customer: "No."

* Tech Support: "Can you describe what is on your screen?"

* Customer: "It's gray."

* Tech Support: "Just gray? It does not say anything?"

* Customer: "No. Just gray...with blue and white."

* Tech Support: "Are there letters on your screen?"

* Customer: "Yes."

 

Aargh.

 

* Tech Support: "Read them to me."

* Customer: "C-o-p-y-r-i--"

* Tech Support: "Do they form words? Do the words form phrases? Do the phrases form sentences?"

* Customer: "I suppose."

Lenke til kommentar

Ingen som har brukt eksemplet med en maler ennå?

 

Altså, forventer du at en kompis eller en kjenning av en kollega skal komme hjem til deg på kveldstid å male huset ditt bare fordi han er yrkesmaler og kan å male mye bedre og raskere enn deg? i tillegg har han jo sikkert maling og utstyr som han kan bruke gratis hos deg.

 

Det eksemplet synes jeg er godt, i forhold til gratis datahjelp på kveldstid til folk som du ikke har hørt om engang...

Lenke til kommentar
Ingen som har brukt eksemplet med en maler ennå?

 

Altså, forventer du at en kompis eller en kjenning av en kollega skal komme hjem til deg på kveldstid å male huset ditt bare fordi han er yrkesmaler og kan å male mye bedre og raskere enn deg? i tillegg har han jo sikkert maling og utstyr som han kan bruke gratis hos deg.

 

Det eksemplet synes jeg er godt, i forhold til gratis datahjelp på kveldstid til folk som du ikke har hørt om engang...

 

Det samme gjelder alle yrkesgrupper i grunn. Eg ringer ikke til en elektriker og hører om han kan ta det privat. Heller ikke rørleggere, snekkere, taktekkere, mekanikere, gartnere, leger, sykesøstre, tannleger, advokater, ingeniører, direktører, regnskapsførere, polititjenestemenn, dykkere, brannmenn, ambulansjesjåfører osv osv. You get the picture.

Uansett hvor mye eg kjenner de.

 

Problemet er at enkelte yrkesgrupper er mer utsatt for slike ting. Og "personer som kan med data" er absolutt(om en generell gruppe) en gruppe som er utsatt for dette. Men det finnes flere. Og selvfølgelig finnes det også mennesker som eier mindre skam og/eller forståelse for slike ting en andre. Eg vil ikke skjære over alle med samme kniv.

 

Men eg har lært meg et enkelt triks for dette. Og ja, eg har lært det på den harde måten.

 

Når folk lurer på hva eg jobber med så sier eg aldri "data", "it", "fikser pcer", "pc", "datamaskiner" eller tilsvarende generelle beskrivelser. Eg jobber med drift av HP servere og innimellom så yter eg support på disse mot bedrift driftskunder. Dette er også en generell beskrivelse, men setter grensa litt høyere for å spørre om hjemmemaskiner og lignende(har eg opplevd). Innimellom sier eg også at eg ikke kan så veldig mye med Windows 2000, Windows XP(Home og/eller Pro) eller Vista(er det ikke Windows 2003/2008 Server eller GNU/Linux med bedriftssupport så kan eg det ikke). Og for de absolutt værste så sier eg at eg ikke har lov til å påta meg oppdrag relatert til datamaskiner etter endt arbeidstid. Det pleier å stoppe de fleste.

Lenke til kommentar

Trur nokk det er mange som fikser pcen uten og forvente noe, men ihvertfall jeg får noe når jeg har fikset pappa sin pc. Og for en stund siden når jeg var mye mindre datakyndig betalte mamma en kollega for og fikse pcn til pappa. 250kr timen...

 

Grunnen til at han reparere den og ikke firma var at han var billigere, og når jeg kjøpte min pc hoss han snakket de om det samme mulige problemmet og han sa at vi bare skulle ringe vis det faktisk blei et problem. Mamma ringte og sporte om han hadde tid til å ta jobben og han sa ja, deretter bestemmte han når han ville komme og fikse den.

 

Poenget var egentlig kort sagt at han VILLE fikse pcn. Han ville tjene rundt 1000kr og ha en hyggelig samtale.

 

 

Ellers ganske enig selv om det varier litt fra person til person!

Lenke til kommentar

Blir nesten litt sjokkert over hvordan noen ser på dette. Om det er noe galt med bilen min, da spør jeg såklart kompisen min som kan mekke bil om han kan hjelpe meg. Når jeg var i latvia og ble frastjålet lommeboka mi ringte jeg såklart faren til veninna mi som er politi, slik at han kunne fikse midlertidig kjøretilatese osv. så jeg hadde det når jeg kom hjem. slike ting går jo gjerne begge veier. jeg er bare glad for å kunne hjelpe folk. Og de hjelper meg gladlig tilbake.

Lenke til kommentar

Denne tråden er så riktig at det går ikke ann å ha det mer riktig.

*Sende til søstra mi som fortsatt ikke har skjønt at Laptop koblet på en skjerm er EN data.. Ikke to.

-Hey Thomas, kan jeg låne pc'en din eller?

- Nei.. Driver å bruker den nå.

-Jammen jeg mener den der! *Peker på bærbare som mer kobla på skjermen*

 

-_-"

 

+ Alle andre punktene som nevnt her oppe.

 

 

Eneste gode jeg får ved å hjelpe folk på data er på skolen... Ene læreren gir meg en ekstra + i boka (på fag karakteren) for å være så hjelpsom. x]

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...