Gå til innhold

Åpent brev til alle som kjenner dataeksperter


Anbefalte innlegg

Det værste synes jeg er når folk tar det for gitt at du skal fikse PCen deres. Nesten som om det er en naturlov. Det er ikke noe "Kan du være så snill?" -- det er mer "Siden du er her kan du fikse PCen min."

 

Jeg sluttet for mange år siden å gjøre folk oppmerksom på at jeg kan en ting eller to når det kommer til PCer. Jeg er nå en profesjonell liksom-nybegynner.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det værste synes jeg er når folk tar det for gitt at du skal fikse PCen deres. Nesten som om det er en naturlov. Det er ikke noe "Kan du være så snill?" -- det er mer "Siden du er her kan du fikse PCen min."

 

Jeg sluttet for mange år siden å gjøre folk oppmerksom på at jeg kan en ting eller to når det kommer til PCer. Jeg er nå en profesjonell liksom-nybegynner.

Ja, problemet er ikke at folk ikke vil lære.

 

problemet er at folk ikke innser at elektronisk jobb også er jobb :-)

må du programmere, formattere, slette filer, reinstallere windows, skru på en maskin, så er det vel så mye jobb som å feks sveise på bilen til naboen.

 

Jeg valgte å bli systemutvikler, pga. allerede på barne/ungdomsskolen var jeg møkk lei av å fikse pcer for diverse noobs. så for meg at det måtte være skrekken å være systemadministrator og gå rundt å være "data vaktmester".

 

Nå får jeg bare type 5-10 henvendelser i året, samt en del jobbtilbud innomellom; men jeg sier jeg ikke er intr i den type jobb :p

 

Er en fyr som er en kompis av faren min, han er grei å fikse pcen for. Han betaler bra, etc., men han ødelegger den hver 3 mnd elns :S men jeg har jo snart tjent inn mer i fiksepenger, enn pcen hans kostet, lol..

Lenke til kommentar

Jeg fikk et komplimet for litt siden. Jeg ble spurt om jeg kunne data. Jeg svarte at "nja... jeg kan LITT"

 

svaret jeg fikk var " Å ja. Du kan SÅ mye! Kan jeg få nummeret ditt?"

Det er visst vanlig at de som faktisk kan data ikke skryter så veldig av det.

Lenke til kommentar
Vi er da også, fra naturens side, utstyrt med forskjellige ressurser til å ta inn og prosessere slik informasjon, noe jeg synes er litt skremmende at du tydeligvis ikke forstår.

Det som er skremmendes er at folk forventer at du alltid hjelper dem med deres dataproblemer. De forventer at du kan fikse alt, og at det ikke er noe problem for deg å bruke tid på det. Det er jo hobbyen din, og derfor tar de for gitt at du liker det. De tror at det er gjort på 1-2-3, mens det ofte kan ta 2-3 timer. Sjeldent får man noe mer enn et "takk" når du er ferdig. Når du kræsjer bilen din ringer du ikke automatisk en du tilfeldigvis kjenner, gjerne en bekjent av kameraten din eller naboen til kollegaen, og spør om de kan fikse det gratis.

 

Poenget her at folk ikke bare har liten forståelse for data generelt, men de mangler også ofte sosiale antenner. Ja, jeg digger data. Nei, jeg er ikke keen på å sitte to timer foran maskinen til en totalt ukjent person gratis fordi "jeg liker det".

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Det værste og frekkeste tilfellet eg har vært borti var da eg flyttet til et byggefelt for et par år tilbake. Etter ca 1 dag(mens vi flyttet) kommer en "nabo" bort for å "slå av en prat". Han brakte det veldig fort på banen at han var i slekt med min daværende kone. Etter litt småpreik så lurer han på om eg ikke kunne ta turen bort en dag så vi kunne hilse litt på naboer. Og samtidig hadde han nettopp fått seg bredbånd og ville gjerne at eg satte dette opp(full pakke med modem, trådløs router og fire maskiner) og samtidig kunne eg sikkert fikse to av maskinene som var fulle av virus. Det var ikke å bli kjent med naboen han ville for å si det slik.

 

Eg avviste "jobben" med en gang og ba han ringe meg en annen dag på kontoret så kunne eg avtale tid for å komme innom for å se på det. Estimerte da tid og pris. Han ringte aldri opp.

 

Merkelig nok, to år etter at vi var flyttet derifra og eg hadde byttet jobb ringte han meg på telefonen i kveld og introduserte seg som tidligere nabo. Bemerket også da fort at han var i slektskap med kona. Og siden han hadde hørt at eg hadde sluttet der eg jobbet tidligere så trodde han nå at eg stod friere til å gjøre "hva eg ville" og dermed ville eg helt sikkert komme bort og fikse maskinene hans.

 

Det ble ikke jobb på meg da heller, for å si det slik. Enkelte eier ikke skamm.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Perfekt!! Digg at noen satte ord på det som er har plaget meg lenge!!

 

Nå er ikke alle under samme kam, f.eks. Foreldrene mine, dama, søsken osv. Disse hjelper jeg gjerne for morroskyld, men det betyr også at de må være tilstede og engasjere seg i hva jeg gjør, slik at de lærer noe og jeg slipper hjelpe dem med det samme igjen.

 

Nå finnes google, wikipedia, hw.no og mange slike nettsider for "noobs" som ikke kan så mye. Om de hadde brukt fritiden til å lese litt på disse sidene en gang i blandt for å lære noe selv så kunne datahjelp fra "eksperter" vært mere serriøs og ikke bare "hjelp meg, jeg har fått data-virus" !

 

Å si at man kan data er akkurat som å vifte med en 500-lapp midt i en lommetyvkonferanse.
likte den:)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...