Gå til innhold

Er abort galt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et embryo/foster vil kun også leve hvis det har tilgang til livmoren. Ergo snakker vi i prinsipp om det samme: dette enkle livet kan bli et "fullverdig" liv (altså et født menneske) under visse forutsetninger.

Ja, hvis det har tilgang til livmoren det befinner seg i. Men gitt at det har det må det et inngrep eller en komplikasjon til for at den ikke skal gjøre det. Med andre ord; I det ene tilfellet er det snakk om en masse enkeltceller som hvis en ikke gjør noe vil dø. I det andre tilfellet er det snakk om et embryo/foster som vil fortsette å vokse til et voksent menneske om en ikke tar livet av det eller annet skjer. Jeg mener dette er en veldig klar og viktig forskjell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er avhengig av moren for å overleve. Spørsmålet for meg handler om i hvilken grad vi kan tvinge en person til å holde en annen person i live.

 

Kvinnen har som oftest gjort valget å bli gravid selv, frivillig.

 

Hvordan mener du at å gjennomføre konsekvensen av samleie (graviditeten, så fremt det er frivillig) er tvang? Det er et valg man har tatt. Et liv man har skapt.

Lenke til kommentar

Kvinnen har som oftest gjort valget å bli gravid selv, frivillig.

 

Hvordan mener du at å gjennomføre konsekvensen av samleie (graviditeten, så fremt det er frivillig) er tvang? Det er et valg man har tatt. Et liv man har skapt.

 

Ergo det jeg nevner ovenfor, altså at jeg ikke er enig i å bruke abort som et prevensjonsmiddel. Du leter etter en uenighet som ikke er der.

Lenke til kommentar

Det går ikke an å besvare på bakgrunn av spørsmålet slik du stiller det. Om jeg mener det er riktig eller ei kommer helt an på den enkelte situasjon, blant annet om prevensjon ble brukt, og at man i så måte hadde ansvarlig sex, men fortsatt ble gravid.

 

Men for å likevel svare på spørsmålet så er jeg ganske enig i reglene slik vi har det per i dag, at man inntil et visst punkt i graviditeten kan (som den gravide) velge å avslutte graviditeten, uten å ta særskilt høyde for rettighetene til det spirende liv. At det er en spesielt god ting å gjøre sier jeg ikke, men det er ett av mange områder der vi befinner oss i en moralsk gråsone.

 

Selv ville jeg ikke ønsket at kvinnen jeg gjør gravid skulle valgt å ta abort, men forstår også at det av biologiske årsaker ikke kan være jeg som tar det valget, i hvert fall ikke som overstyrer kvinnens valg. Optimalt, og jeg vil tro i de fleste slike tilfeller, så er det en dialog mellom de to. Off topic, men i likestillingens navn savner jeg dog mennenes tilsvarende mulighet ved uønsket svangerskap, kall det gjerne juridisk abort.

Lenke til kommentar

Gjør du?

 

Jeg mener at man bør ta konsekvensene av de frie handlingene man tar. Ergo hvis en kvinne ble gravid av et frivillig samleie, bør individet ta konsekvensen av sin egen frie handling.

 

Synes forøvrig abort er greit ved komplikasjoner hvor mor står i fare for å dø, eller alvorlig komplikasjoner ved foster.

Lenke til kommentar

Jeg mener at man bør ta konsekvensene av de frie handlingene man tar. Ergo hvis en kvinne ble gravid av et frivillig samleie, bør individet ta konsekvensen av sin egen frie handling.

 

Synes forøvrig abort er greit ved komplikasjoner hvor mor står i fare for å dø, eller alvorlig komplikasjoner ved foster.

Til å være en som hater staten ganske hardt er du jaggu interessert i å få staten involvert i livene til folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det du sier er at du sammenligner to former for liv som ikke er sammenlignbare?

 

Hva er definisjonen din av liv? Hva er definisjonen din av bakterielt liv? Menneskelig liv?

igjen klipper du ut kun en liten del. Jeg har vist deg din egen definisjon, og bedt deg vise hvilken definisjon du forholder deg til når du hevder et embryo ikke er liv. Du har enda ikke klart å bestemme deg for en.

 

Din evindelige "gishgallopp" der du nekter å svare for dine egne påstander, men prøver å komme deg unna og legge arbeidet over på andre er til forveksling lik diskusjonene vi har sett her på forumet fra høyreekstreme og konspirasjonsteoretikere. Kan ikke du, som i det minste har en ambisjon om å være "vitenskapelig" prøve å være litt bedre? 

Lenke til kommentar

Det må jo en lovendring til om du vil at vanlig sex som ender i graviditet skal bli forbudt å abortere. Om du i motsatt fall ikke vil forby, men bare si at det ikke er greit, så er vi jo status quo og kvinner fortsetter å abortere om de ser det som den beste løsningen for seg.

 

Man trenger ikke gjøre noe forbudt, for at det ikke skal hende. Oppdragelse (les: hjernevask) kan føre til at folk får bedre verdier, og i effekt, ikke dreper ufødte barn.

 

Men ja, noen mennesker velger å være moralsk korrupte individer, og det er et fritt valg.

Lenke til kommentar

Din evindelige "gishgallopp" der du nekter å svare for dine egne påstander, men prøver å komme deg unna og legge arbeidet over på andre er til forveksling lik diskusjonene vi har sett her på forumet fra høyreekstreme og konspirasjonsteoretikere. Kan ikke du, som i det minste har en ambisjon om å være "vitenskapelig" prøve å være litt bedre?

Jeg forsøker ikke komme meg unna noe som helst. Står for alt jeg har sagt. Har sagt jeg ikke gidder gjenta meg selv flere ganger, og derfor gjør jeg ikke det.

 

Forøvrig var dette virkelig et saklig og vettugt innlegg. Do better.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke gjøre noe forbudt, for at det ikke skal hende. Oppdragelse (les: hjernevask) kan føre til at folk får bedre verdier, og i effekt, ikke dreper ufødte barn.

 

Men ja, noen mennesker velger å være moralsk korrupte individer, og det er et fritt valg.

Du må forklare meg logikken bak hvordan du kan være så motstander av abort, men så tilhenger av våpen. Du bryr deg tilsynelatende bare om et liv til det er presset ut, så må det stå på egne bein.

 

Ikke veldig imponerende for moralens vokter.

Lenke til kommentar

Jeg forsøker ikke komme meg unna noe som helst. Står for alt jeg har sagt. Har sagt jeg ikke gidder gjenta meg selv flere ganger, og derfor gjør jeg ikke det.

 

Forøvrig var dette virkelig et saklig og vettugt innlegg. Do better.

Fascinerende hvordan du enda en gang velger å klippe ut kun deler av innlegget, og så nekter å svare på resten, som faktisk var den viktige delen. Det fremstår veldig uærlig.

 

Jeg tror ikke vi kommer noen vei så lenge du nekter å svare for deg og fortsetter på denne måten. Jeg har bedt deg vise oss hvilken definisjon du forholder deg til siden du har kommet med mange hvorav flere motsier hverandre, men du nekter. 

 

Dette minner alt for mye om diskusjonene jeg har hatt mot høyreekstreme og konspirasjonsteoretikere, og jeg vet hvor håpløst diskusjoner med den typen mennesker er. Jeg ser derfor ikke noen nytte i å fortsette. Lykke til videre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...