Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bli blodgiver nå!


Simen1

Gir du blod?  

670 stemmer

  1. 1. Gir du blod?

    • Ja!
      96
    • Nei, men jeg kunne tenke meg å gjøre det
      283
    • Nei, jeg vil men får ikke lov på grunn av reglene
      123
    • Nei, og jeg vil ikke gjøre det heller
      171


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, hvilke jerntabletter fikk du?

 

De gule er kraftigst og får størst konsekvenser for magen hvis du tar de som foreskrevet hver dag til brettet er tomt. De røde er svakere men smaker kraftig av jern/blod så de liker jeg ikke. De brun/oransje er middels kraftige men smaker fælt så de liker jeg heller ikke. Jeg går derfor for de gule tross magetreghet, men reduserer hyppigheten til annenhver dag sånn at brettet varer lengre og magen fungerer mer normalt.

 

En bieffekt av jerntabletter er at avføringen blir veldig mørk.

Niferex (gul/brun).

Måtte nesten ty til en kartong "Biola" for å prøve å få litt fart på magen igjen.

Lenke til kommentar

Flere som har litt fordøyelsesproblemer som veldig treg mage etter å ha tatt de jerntablettene man får fra blodbanken?

 

Jeg får det. Sist gang jeg ga blod anbefalte sykepleieren/bioingeniøren/whatever hun var å drikke et glass juice til. I tillegg er det ikke nødvendig å ta det hver dag, hvis du tar det annenhver eller hver tredje er det bedre for magen.

 

Betaling i kontanter skal de vel ha sluttet med under hivepidemien 80/90-tallet. Da pengene var et insentiv til de som hadde lite penger fra før, og desverre er da i en situasjon der sykdommer har en høyere forekomst enn store deler av andre grupper i befolkningen.

 

Det var mulig å få en femtilapp for ikke mange årene siden på Ullevål, de sluttet med det i '08 eller '09 eller noe sånt..

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Gidder ikke lage nye tråd da dette er unødvendig.

 

leste litt på giblod.no, men det er manglende info der.

klarer ikke lese hvordan prossessen foregår? er det smertefullt? hvordan er situasjonen etterpå, man klarer fint å gå&ta bussen alene etterpå?

Kan overvektige personer gi blod ? (har sikkert høyere sukker% eller noe?!?)

Om man gir blod 1 gang MÅ man da gi blod igjen? (har forståt det som at du skriver deg opp for så å bli kontaktet), tenker bare om dette er helt jævli, og jeg ikke vil igjen, er det vanskli å "avlyse" gang #2?

I tillegg lurer jeg på det med når du blir kontaktet, er det slik at du kan velge å komme inn dag Y klokken X eller dag U klokken M etc etc, eller får du kun 1 tidspunkt&dag? (fordi det kan jo være svært vanskelig å ordne seg etter?)

Lenke til kommentar

Gidder ikke lage nye tråd da dette er unødvendig.

 

leste litt på giblod.no, men det er manglende info der.

klarer ikke lese hvordan prossessen foregår? er det smertefullt? hvordan er situasjonen etterpå, man klarer fint å gå&ta bussen alene etterpå?

Kan overvektige personer gi blod ? (har sikkert høyere sukker% eller noe?!?)

Om man gir blod 1 gang MÅ man da gi blod igjen? (har forståt det som at du skriver deg opp for så å bli kontaktet), tenker bare om dette er helt jævli, og jeg ikke vil igjen, er det vanskli å "avlyse" gang #2?

I tillegg lurer jeg på det med når du blir kontaktet, er det slik at du kan velge å komme inn dag Y klokken X eller dag U klokken M etc etc, eller får du kun 1 tidspunkt&dag? (fordi det kan jo være svært vanskelig å ordne seg etter?)

Det gjør ikke vondt. Ja du klarer fint å gå\ta bussen etterpå. Vet ikke om overvektige kan gi blod, antar det, men du kan likevel ta kontakt med nærmeste plass og høre. Du må ikke gi blod igjen, ikke noe problem å avlyse og melde deg av den lista. Du får en SMS hvor det står når du har time, du kan ringe eller sende melding tilbake med ønsket tidspunkt(tror jeg, det siste har jeg ikke gjort).

Lenke til kommentar

Blodgiving er generelt svært godt tilrettelagt. Du vil få innkalling hver tredje måned, men du bestemmer dag og tidspunkt selv når du ringer å bestiller time (det må selvsagt være ledig kapasitet ved blodbanken til å ta deg i mot). Du plikter overhodet ikke å gi blod. Hvis du først er godkjent blodgiver bestemmer du selv hvor ofte du vil gi.

 

Selve blodgivingen er ikke mer smertefullt enn et vanlig sprøytestikk og blodet ditt er ferdig tappet i løpet av omtrent fem minutter. Normal rutine ved blodgiving er å fylle ut et spørsmålskjema om din egen helse, så han en kort samtale med en person fra blodbanken før du setter deg i rommet hvor de tapper blodet ditt. Du oppfordres til å drikke minst tre glass vann/juice under tappingen (som du selvsagt blir servert der og da) og hvile ti minutter etter endt tapping. Man skal heller ikke drive hard fysisk aktivitet det neste døgnet.

 

Selv merker jeg fysisk ingenting til blodgivingen. Jeg kjører vanligvis bil til og fra blodgivingen uten at det er noe problem.

 

Jeg oppfordrer deg uansett på det sterkeste å bli blodgiver. Det er en utrolig lett måte å hjelpe andre på og det krever minimal innsats fra deg selv. Ta deg en tur til blodbanken, snakke med personellet der og registrer deg slik at du kan prøve å gi blod en gang.

Lenke til kommentar

Når jeg først "er i tråden" her kan jeg jo skryte av at jeg har vært inne til min andre blodprøvetaking for å sjekke om jeg matcher som beinmargdonor. Tok min første prøve i sommer, men da var jeg ikke god nok match til å kunne være donor.

 

Ved blodbanken sa de at det var sjeldent å bli kalt inn som mulig beinmargdonor mer enn maks én gang i året, mens jeg har blitt mulig match to ganger på under et halvt år!

 

Liker å tro at jeg har godt blod i alle fall :)

Lenke til kommentar

får melde meg opp da :) fortsatt usikkert om jeg er for overvektig til å gi blod, men vist de vil ha det så får de få det -_-

 

På Ullevål spør de om du veier mer enn 50kg (tror jeg, litt usikker på grensen, mulig det er 45kg) men ikke noe om hvorvidt du veier mindre enn noe, så jeg tror ikke det er noen formell øvre grense. Om det er annerledes de andre stedene aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

får melde meg opp da :) fortsatt usikkert om jeg er for overvektig til å gi blod, men vist de vil ha det så får de få det -_-

 

På Ullevål spør de om du veier mer enn 50kg (tror jeg, litt usikker på grensen, mulig det er 45kg) men ikke noe om hvorvidt du veier mindre enn noe, så jeg tror ikke det er noen formell øvre grense. Om det er annerledes de andre stedene aner jeg ikke.

Men vi vet jo at det er en tendens for feite folk å ha høy sukker% ikke sant?

dette kan umulig være sunt i forhold til bloddonering?

jeg kommer til å sjekke uansett, naturligvis, var bare nysgjerrig :p

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...