Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bli blodgiver nå!


Simen1

Gir du blod?  

670 stemmer

  1. 1. Gir du blod?

    • Ja!
      96
    • Nei, men jeg kunne tenke meg å gjøre det
      283
    • Nei, jeg vil men får ikke lov på grunn av reglene
      123
    • Nei, og jeg vil ikke gjøre det heller
      171


Anbefalte innlegg

I dag føler jeg for å starte en liten forumkampanje for å gi blod til landets blodbanker. Vi er for dårlige til å gi blod her i Norge og skulle gjerne hatt flere blodgivere. Å gi blod er en enkel sak for de som bor eller jobber nært en av landets mange blodbanker. En enkel sak for oss givere og en veldig viktig sak for mottagerne. En dag er det du eller en av dine nærmeste som blir mottager og først da er det mange som oppdager viktigheten av blodgiverne. Derfor vil jeg oppfordre til å melde seg som blodgiver.

 

Blodbankens hjemmeside er: giblod.no

 

De har blant annet info om blodgiving, spørsmål og svar og ikke minst en oversikt over hvor man kan gi blod.

 

 

Veileder for transfusjonstjenesten i Norge 5. utgave 2006 (PDF, 76 sider)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle gjerne gitt blod, men etter å ha prøvd det en gang ble jeg skremt fordi sykepleieren bommet med nålen ørten ganger, så ut som en narkoman når jeg kom hjem.

 

Strenge regler må jeg si:

- Hvorfor kan ikke homofile være blodgivere?

- Homofile har flere infeksjoner enn gjennomsnittet i befolkningen, infeksjoner som kan overføres via blodprodukter.

Lenke til kommentar
Skulle gjerne gitt blod, men etter å ha prøvd det en gang ble jeg skremt fordi sykepleieren bommet med nålen ørten ganger, så ut som en narkoman når jeg kom hjem.

 

Strenge regler må jeg si:

- Hvorfor kan ikke homofile være blodgivere?

- Homofile har flere infeksjoner enn gjennomsnittet i befolkningen, infeksjoner som kan overføres via blodprodukter.

9471904[/snapback]

Selvfølgelig er det strengt når det gjelder andres liv og helse!

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare teste de homofile og resten av befolkningen for innfeksjoner så man slipper å utestenge noen pga sin seksualitet?

9473276[/snapback]

Enig i det. Evt. at man testet den homofile og hans faste partner og dermed fikk avklart risikoen for skadelige blodinfeksjoner.

 

Forøvrig så er det vel omtrent den samme risikoen om en person har analsex med en mann eller med en kvinne. Hvis det er analsex som er problemet så bør heller regelen formuleres slik at det omfatter analsex med kvinner også.

 

Men nå vet jeg ikke hvem som fastsetter sånne regler og hvilke begrunnelser og bakgrunner de har for å lage reglene sånn, så jeg får bare håpe det er begrunnet mer i saklige faglige argumenter enn i personlige meninger fra homofobe.

 

Ellers så synes jeg ikke man skal boikotte blodbanken på grunn av diskriminering av homofile. Diskriminering eller ikke, så håper jeg flere velger å hjelpe om man kan.

Lenke til kommentar
Skulle gjerne gitt blod, men jeg er ikke spesielt glad i sprøyter så jeg tror jeg venter til senere. Uansett kan folk med min blodtype (AB+) motta blod fra stort sett alle så jeg tror ikke det er et enormt behov for mitt blod uansett.

9473318[/snapback]

Every little bit helps.

9473471[/snapback]

De med AB kan derimot gi blodplasma til alle. Kilde.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare teste de homofile og resten av befolkningen for innfeksjoner så man slipper å utestenge noen pga sin seksualitet?

9473276[/snapback]

Problemet er at blod kan inneholde smittestoff man ikke kjenner, og ikke kan teste for. Før HIV og hepatitt C ble kjent, ble mange smittet. Det er sannsynligvis flere slike infeksjoner som man foreløpig ikke har påvist. Derfor hjelper det ikke alltid å teste, og det er fornuftig å ikke ha blogivere som har høy sjanse for (ukjente) infeksjoner.

Lenke til kommentar
Før i tida fikk man penger for å gi blod. Innen den ordningen gjeninnføres tviler jeg på at jeg gidder å spandere tid på det.

9474540[/snapback]

Du får alltids gaver som håndklær, ryggsekker og sånt, men jeg ser ikke på det som noe annet enn en symbolsk "takk for hjelpen". Det viktigste for meg er at jeg redder andres liv og helse ved å bidra med blod. En svært liten ulempe for meg - en livsviktig gave for mottageren.

 

Omtrent som "Gi 10 kroner og redd et sulterammet barn i Afrika".

 

Ofte ser vi at folk melder seg som blodgiver når noen som står dem nær har vært utsatt for en skade eller sykdom som trenger mye eller spesielt blod - først da skjønner man  hvor viktig dette er.
Lenke til kommentar

Jeg gir ikke 10 kroner til sultrammede barn i Afrika heller. :p

Nei, men seriøst, hvis man hadde fått penger for det kunne de kanskje truffet en nyttig gruppe - studentene. For meg og mange andre som ikke har bil eller busskort eller noe blir det rett og slett alt for mye mas å komme meg til sjukehuset for å gi blod. Synd for dem, for jeg er en sunn og frisk, dopfri, heterofil, ikkerøykende og sjelden drikkende gutt med masse friskt blod.

 

Prinsippet at man skal gjøre det "ut av sin egen godhet" blir for dumt, er ikke det pragmatiske viktigst kanskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...