Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bli blodgiver nå!


Simen1

Gir du blod?  

670 stemmer

  1. 1. Gir du blod?

    • Ja!
      96
    • Nei, men jeg kunne tenke meg å gjøre det
      283
    • Nei, jeg vil men får ikke lov på grunn av reglene
      123
    • Nei, og jeg vil ikke gjøre det heller
      171


Anbefalte innlegg

Ga blod for en 2 uker siden og det er noe legen sa som jeg stusser på, noen som kan hjelpe :p?

 

Han sa jeg hadde høy blodprosent, den var rundt 150, hva vil dette si ? Han sa det var "bra" at jeg ga litt?

 

Han anbefalte at jeg skulle vurdere og gi blodplasma istedenfor vanlig blod, han sa det tok rundt 2-3 timer (mot 20 min på vanlig blodtapping). Han begrunnet det med at påkjenningen på kroppen blir mindre. Hva vil dette si og hvorfor tar dette så mye lengre tid ?

 

Takker for svar :)

Endret av clickz101
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blodprosenten er et mål på mengden røde blodlegemer i blodet. Det er den delen av blodet som frakter oksygen. Normalen for menn er så vidt jeg husker i området 13-18. (Jeg regner med at du skrev en null for mye)

 

Blod man gir deles inn i ulike komponenter. Plasmaet er en av komponentene. Dette kan man tappe så ofte som hver måned. Det foregår ved at du får en nål i hver arm. Blod renner ut via den ene nåla, sentrifugeres (separeres i de ulike komponentene) og deretter sendes alt unntatt plasmaet tilbake til kroppen via den andre nåla. Hele kretsløpet skjer samtidig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har da vært på blodbanken for registrering. Hun som var der spurte og kontrollerte en del spørsmål jeg svarte på, målte blodtrykk/puls og tok blodprøve for HIV/AIDS/hepatitt, blodprosent og blodtype.

 

Gikk kjempegreit, får sikkert innkalling til giving om en måned! :)

Endret av greiven
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

i kjølvannet av denne forferdelige helga tror jeg nesten at jeg må se nærmere inn i å donere blod jeg også.

 

det eneste er at jeg studerer i storbritannia, jeg vet at det ikke er noen karateretid etter opphold i storbritannia men hvordan fungerer det med innkalling osv?

kan man komme *når man vil* eller hvordan funker det?

 

jeg kunne gjerne tenkt meg å donert når jeg nå likevel er hjemme på ferie (sommer, jul og påske)

Lenke til kommentar

De sender mail/sms pr 3 mnd og du svarer ja/nei.

Hver gang må du svare på et skjema.

 

Du kan ikke bytte 6partner de siste 6 mnd resten går på om du føler deg frisk nå osv.

Det med UK -afrika osv er siste 6 mnd eller i en gitt periode på 90tallet.

 

Du kan uansett melde deg på, og krysse av rett så får du enten nei eller ja.

Lenke til kommentar

i kjølvannet av denne forferdelige helga tror jeg nesten at jeg må se nærmere inn i å donere blod jeg også.

 

det eneste er at jeg studerer i storbritannia, jeg vet at det ikke er noen karateretid etter opphold i storbritannia men hvordan fungerer det med innkalling osv?

kan man komme *når man vil* eller hvordan funker det?

 

jeg kunne gjerne tenkt meg å donert når jeg nå likevel er hjemme på ferie (sommer, jul og påske)

https://www.giblod.no/Modules/Page/viewPage.asp?modid=7330&level=7330

Vær oppmerksom på at malaria forekommer i visse deler av Tyrkia. For malariaområder gjelder reglene som står under "malaria". Ved opphold i malariafrie områder i disse landene kan man gi blod umiddelbart etter ankomst til Norge. Unntak: Personer som har oppholdt seg i Storbritannia i mer enn ett år til sammen i perioden mellom 1980 og 1996 utelukkes permanent fra blodgivning. (Dette er et EU-direktiv som følge av nvCJD, også kalt "kugalskap").

Tror det skal gå veldig fint jeg :)

Endret av b-real
Lenke til kommentar

Jeg hadde gitt blod hvis jeg hadde fått penger.

Du kan få kontanter, gave eller velge å donere pengene til et veldedig formål. Sånn er det i alle fall på Sykehuset Asker og Bærum.

 

Jeg opplever derimot en indre glede av å gi blod og ser fram til hver blodgivingstime...

Endret av Βlur
Lenke til kommentar

Er det ikke forbud mot å betale i kontanter? Jeg har i hvert fall aldri fått det tilbudet på UNN. Men vil man absolutt ikke ha gavene så kan man jo gi de videre i julegave, bursdagsgave (og spare de pengene) eller selge de til f.eks kollegaer på jobben (kinobilletter, muumi-krus, etc).

 

Eventuelt bare nyte det å få betalt fri fra arbeidsgiveren (mange arbeidsgivere tilbyr dette), samtidig som man blir vartet opp med kjeks, kaffe, juice, frukt og aviser. Man jo ikke ta i mot gave hvis man ikke vil ha.

 

Apropos symbolikk så er det jo en svært god gjerning å gi blod til folk som er alvorlig skadet og er avhengig av oss blodgivere for å overleve.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan praksis er andre steder, men du får som regel ingenting utbetalt.

 

I Oslo ved Ullevål kan du få med et glass, bag og diverse andre ting, eventuelt kan du gi 50,- til en hjelpeorganisasjon, i stedet for gave.

 

Trodde ikke du kunne få ut kontant, men så har jeg heller aldri spurt. Det handler liksom ikke om penger.

 

Mens dere er i gang, skaff dere donorkort også :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ja, hvilke jerntabletter fikk du?

 

De gule er kraftigst og får størst konsekvenser for magen hvis du tar de som foreskrevet hver dag til brettet er tomt. De røde er svakere men smaker kraftig av jern/blod så de liker jeg ikke. De brun/oransje er middels kraftige men smaker fælt så de liker jeg heller ikke. Jeg går derfor for de gule tross magetreghet, men reduserer hyppigheten til annenhver dag sånn at brettet varer lengre og magen fungerer mer normalt.

 

En bieffekt av jerntabletter er at avføringen blir veldig mørk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...