Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bli blodgiver nå!


Simen1

Gir du blod?  

670 stemmer

  1. 1. Gir du blod?

    • Ja!
      96
    • Nei, men jeg kunne tenke meg å gjøre det
      283
    • Nei, jeg vil men får ikke lov på grunn av reglene
      123
    • Nei, og jeg vil ikke gjøre det heller
      171


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ler og smiler, og ser på nåla når jeg stikker jeg. Det har gjort en del av sykepleierne litt nervøse ^^

 

Ikke på blodbanken, men en annen gang. Så var vennene mine og besøkte meg når jeg var innlagt, og da skulle jeg få skiftet noen greier på armen. Dette førte til at en ung sykepleier måtte stikke meg, mens alle vennene mine så på. Han bommet og blodet strømmet på gulvet. Jeg lo jo godt av stakkaren. Han skalv som et ospeløv når han skulle stikke meg. Stakkars. Skal ikke være lett å være sykepleier spesielt ikke når man har sceneskrekk.

 

Uansett. Moralen er at sykepleierene på blodbanken er veldig flinke, og de har enda ikke stukket feil på meg. Det gjør omtrent ikke vondt heller ^^

Lenke til kommentar

Jeg bruker også å se på stikket, men de virker litt nervøse for at jeg skal svime av eller noe sånt.

 

Uansett, jeg har hatt et par uhell i løpet av min blodbank-karriere. Den ene gangen stakk de rett i en veneklaff så tappingen stagnerte etter 200ml. Det er ren uflaks og tappingen ble avbrutt. 200 ml er for lite til at det blir tatt vare på. En annen gang bråstoppet hun litt da hun trodde åren skled unna i stikket. Det førte til at hun rykket i nåla i ren refleks og strålen rakk å spraye en rød strek langs buksebenet og opp hele antrekket til over skuldra og på gulvet før hun fikk nåla på plass igjen. Når tapen var på plass over nåla måtte hun gå og skifte.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er blodgiver i Bergen. Spurte om muligheten for å gi på blodbussen i Sentrum for å slippe busspenger. Det gikk selvfølgelig greit, men man får ikke gaver/stempel ved givning på blodbussen. Det er jo litt synd syntes jeg. Ikke at det er avgjørende, men synd allikevel.

Lenke til kommentar
Tror jeg gjør sykepleierne litt nervøse når jeg ser på når de stikker, virker som de fleste ikke tåler å se på nåla.

Samme her. Det virker som de får prestasjonsangst. En gang fikk det konsekvenser. Hun stakk nåla raskt inn og trodde blodåra skled unna så hun rykket instinktivt ut nåla. Problemet var bare at hun hadde sett feil. Blodåra skled ikke unna, men ble penetrert som den skulle. En tynn blodstråle pulserte ut et par spruter før nåla kom på plass igjen. Strålen ble en fin rød stripe på det hvite arbeidstøyet fra høyre skulder til høyre bukseben. :)

 

Jeg tror hun ble 10 ganger så overrasket som meg.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Lå på sykehuset en gang og skulle få veneflon. Som betyr at de stikker deg på armen. Vennene mine var der og ville selvfølgelig se på. Så da var det en stakkar ung sykepleier som stod der foran 6-7 mennesker og skulle stikke meg i armen.

Han blir kjempenervøs og jeg merker han dirrer veldig på hendene. Ting går som det må gå, stikker feil, og det renner masse blod på gulvet. Masse som i masse.

Jeg bryr meg ikke egentlig. Men måtte styre emg for å holde tilbake latteren. Stakkars sykepleieren han ble helt satt ut han.

Som oftest er de veldig flinke da.

 

Men hvilken blodtype har folk her? Selv har jeg O+ som visstnok er rimelig bra.

Lenke til kommentar

Er usikker på hva jeg har, men vet at jeg har det som flertallet av den norske befolkningen har, hva nå enn det er:P?

 

Var forresten inne for og ta blodprøver for over 2 måneder siden, hvor lang tid er vanlig før jeg får noe svar ?

Endret av clickz101
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Nysgjerrigper

Hei,

 

Mitt spørsmål er nok sikkert stilte tidligere, men denne tråden er ganske lang og jeg aner ikke hvordan jeg kan søke i den. Har også forsøkt å Google litt.

 

Uansett, mitt spørsmål gjelder regler for blodgivning og bruk av cannabis. Er det ikke lov å gi blod når man bruker cannabis eller er det karantenetid? Hva er bakgrunnen for bestemmelsene? Hva er riskene for de som eventuelt får blodet til en som har brukt cannabis f.eks. 3-6 måneder før han/hun gir blod?

 

Det eneste jeg har klart å finne er på hjemmesidene til http://www.blodbanken-oslo.no/ Der står det All narkotika som injiseres eller sniffes gir permanent utelukkelse for blodgivning.

 

Takknemlig for svar og ikke forhåndsdømming (jeg har aldri brukt cannabis) :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Anbefaler alle som har mulighet til å gi blod til å melde seg som blodgivere.

 

Jeg får dessverre for lav blodprosent når jeg gir for ofte, men møter opp så ofte som jeg får lov.

Jeg ser også alltid på når de stikker, men har aldri merket noe av at sykepleierene blir nervøse, så akkurat det betviler jeg sterkt.

Det er jobben deres og de stikker i en god del armer i løpet av dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...