Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ser at denne diskusjons-gruppen har begynt å kjølne litt ut etterhvert her! Ville bare si at jeg begynner på skolen nå i januar 2012, og gleder meg veldig! Har lest igjennom alt som har stått her og takker derfor for mange gode tips og råd og erfaringer jeg kan ta med meg når skolen starter!:)

 

PS! Hvis noen andre som skal starte nå i januar, hadde gitt lyd fra seg hadde jo det vært hyggelig!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har tenkt lenge på å begynne på jernbaneskolen for å bli lokomotivfører. Men jeg er da litt nysgjerrig på noen få ting.

 

Vet at man må være 20 år for å begynne, men kan man søke når man er 18 år?

Har alltid lurt på hva stresstesten innebærer. Kunne dere fortalt meg litt om den, hva dere gjør, osv? Intervjuet det er snakk om, er det akkurat som et vanlig jobbintervju?

 

Hvor mange elever pleier jernbaneskolen å ta inn hvert år?

 

Ser ikke for meg at det blir opptak med forkurs på ei stund, så alle som ønsker å være kvalifisert burde tenke retning elektro og noe matte på videregående.

 

Går foreløpig tredje året på videregående skole, medier og kommunikasjon. Det var først nå i sommer jeg virkelig fant ut hva jeg ville bli; lokfører. Jeg vet ikke om jeg orker å gå to år til på skole, (og så blir det vell to år i lære også?) Har totalt 950 timer med matte dette skoleåret. Det holder vell det? Er snakk om 5 mattetimer i uken.

Har hørt at vi må ha fysikk også, stemmer dette? Kan jeg i så fall ta opp fysikk på en privatskole / universitet etter jeg er ferdig på videregående?

 

Og så det siste spørsmålet: Hvorfor vil akkurat du bli lokomotivfører? Er det fordi du tjener greit, eller er det fordi du rett og slett elsker tog, slik som meg? :)

 

Håper virkelig noen her kan svare på alle mine spørsmål. Takker og bukker på forhånd.

Lenke til kommentar

1. Når det gjelder alder og bakgrunn står det ganske greit fortalt på hjemmesiden til jernbaneskolen, ellers er det bare å ringe skolen, de svarer på det meste der!

 

http://www.jernbaneverket.no/no/GLOBAL-MENY/Jobbutdanning/Norsk-jernbaneskole---kompetanse-pa-skinner/Lokomotivforerutdanningen/Inntakskrav-og-soknadsskjema/

 

2. Når det gjelder antall elever har det variert veldig, men vi er vel inne i et "vakuum"-år der det utdannes relativt få, tor det bare er 3 eller 4 kull av ca 20 elever i hvert kull, neste år. Men jeg tror det vil ta seg opp om en 2-3 år....

 

3. Jeg vil bli lokfører fordi jeg vil ha et praktisk rettet yrke som i tillegg er spennende og givende! Etter å ha jobbet som webdesigner og IT-utvikler i 16 år vil jeg ut av kontoret!:) I tillegg er det jo en guttedrøm å få kjøre svære tog da...

 

4. Her er litt om søkeprosessen; Har klippet ut ett innlegg fra tidligere i tråden som forteller ganske bra hva man gjør på intervjuet og "stress test" eller arbeidspsykologsisk prøve som det heter:

 

JOBBINTERVJUET:

Vær deg selv. Gjør det klart at sikkerhet er pri nr. 1.

Du MÅ være forberedt på å oppgi sterke og svake sider med deg selv.

Har du ingen svake sider, betyr ikke det at du er supermann.

Det betyr at du er en oppblåst dust som tror du kan alt. Og sånne vil de ikke ha. VIKTIG!

 

Arb. psyk. test (aka psycho-test)

Har du vært på sesjon, kjenner du til noen av øvelsene.

Kan nevne disse:

 

En fargeblyant i hver hånd. Ett rutenett (som i bingo) der rutene heter som følger:

|venstre venstre|venstre høyre|høyre venstre|høyre høyre|

|opp opp|opp ned|ned opp|ned ned|

 

Kassettbåndet leser opp i økende tempo slikt som dette:

"opp opp venstre høyre venstre"

Det betyr at du skal sette en strek i den øverste kolonnen "opp opp", andre ruta fra venstre "venstre høyre" med venstre hånd "venstre"

 

Høyre og venstre hånd har ulik farge på blyantene. Til slutt teller de antall streker i rutene. Trekk for feil plassering, så ikke tegn om du ikke er sikker.

 

Du skal også slippe ludobrikker i 9 hull. De er merket både med farge og navn på farge, men disse stemmer ikke overens. Samme konseptet som over. Men hvis han sier gul, skal du slippe den i det gule hullet. Sier han G så skal du slippe brukka i det hullet som er blått eller rødt, men hvor det står skrevet "GUL" med tekst.

Trekk for feilplasseringer.

 

Enkel matteprøve, men stigende vanskelighetsgrad. Ikke drøm om å klare mer enn en tredel. Og ikke grin fordi sidemannen klarte halvparten og du ikke gjorde det. De trekker for slurvefeil. det er mer en slurvetest enn en IQ-test, tror jeg.

 

Vanlig Mensa IQ-test. Du får 8 ulike figurer, og den niende skal du velge fra en liste over brikker. Det er gjerne den som har samme mønster som de andre.

 

Du får også flere fysikkprøver. Serie-og parallellkobling, trinser (hvilken av figurene A og B må trekke hardest for å få løftet øltønna?), et lodd flyter og ett er nedsenket, hvilket er tyngst?

Litt om vann, hevertprinsippet, osv. Disse oppgavepermene kommer du helt gjennom og med nesten full score. Det er ingen utregning på disse, og svaret sitter med en gang du har lest oppgaven.

 

Til slutt en slags 3D-tetris på papirform. Kuber av svarte og hvite klosser, der du skal sammenlikne en gruppe hvite klosser for å se om den matcher kuben til venstre. De første er enkle, de siste er vriene. Men du klarer sannsynligvis nesten hele.

 

Helsetesten:

Full gjennomgang av egenmeldinga. Spørsmål om du har brukt legemidler som kan gi ufortjent positivt utslag på narkotesten. I mitt tilfelle har jeg inntatt en hostesaft som jeg fikk av en militærlege. Ganske lenge siden, men hvis testen gir positivt svar, så bør det være grunnen.

Ikke fyll ut de feltene hvor du er usikker. Jeg, f.eks. bruker en astmamedisin. De liker å ta med sånne ting, selv om jeg oppfatter det som irrelevant.

 

Rask sjekk av hørsel (pipelyder i hodetelefon. Trykk på knappen når du hører den.) syn (han vifter hånda foran øynene dine for å se om du har sidesyn. Han viser deg tall som er laget av røde og grønne prikker. En fargeblind greier ikke denne) og du må lese polske etternavn på 10 meters avstand med hvert øye.

Du trenger ikke fylle ut den delen av egenmeldingen som omhandler alkoholforbruk. Du får et eget skjema for det. de liker ikke folk som bruker mye alkohol; de kan være en sikkerhetsrisk.

 

Legen sender bare et binært svar til skolen. Begrenset taushetsplikt, kalles det.

 

Urinprøven testes for narko og diabetes. diabetestesten får du svar på umiddelbart.

Han sjekker også blodtrykk.

 

Passbildene til intervjuet er ikke livsviktige. De skal leveres inn for at instruktørene skal pugge utseendet ditt, ikke for at du skal få førerkort for tog. Prøv å få fatt i bilder, men ikke få panikk om du glemmer dem hjemme.

 

Husk leg på legetesten. Helst pass.

 

 

HELSETESTEN ER SISTE SKRITT PÅ VEIEN.

Har du kommet så langt som å bestå hos bedriftslegen, så BLIR du lokfører-elev.

 

Håper dette ga deg noen av svarene du var ute etter!

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk Cedlin! Føler meg mye mer forberedt nå, selv om jeg enda ikke har søkt, hehe :p

 

Står forresten på nettsidene deres, som du linket til:

eller studiespesialiserende linje med minimum 280 årstimer matematikk og 140 årstimer

fysikk.

 

Må man ha begge fagene? Har over 280 timer med matematikk, men har ingen timer med fysikk. (Har dog naturfag, men det går vell ikke under fysikk? :p )

Kan jeg ta opp fysikk på privatskole / universitet etter å ha fullført videregående?

Lenke til kommentar

Tja, som sagt er jeg litt usikker i forhold til hvilke fag og hvilken mengde de krever, men jeg vet en som søkte sammen med meg hadde nok matematikk, men tok opp fysikk som privatist nå i voksen alder. Men han måtte likevel gå forkurs sammen med meg...men han kom jo inn til slutt han også....

 

For min egen del har jeg kun Handel og kontor fra videregående, men jeg har jo hatt en del års yrkes-erfaring....men som sagt måtte også jeg gå forkurs. Dette forkurset er jo utelukkende basert på elektroteknikk, hydraulikk og pneumatikk og en god mulighet for oss som har teoretiske bakgrunn til å få en innblikk i mer praktiske fag.

 

Jeg vil anta at de også starter opp med forkurs igjen om noen år, da behovet for lokførere igjen forhåpentligvis blir større. Søkeprosessen kan være lang, for min del så søkte jeg på skolen våren 2010, og begynner altså først nå i 2012.

Lenke til kommentar

Du vil nok komme rett inn til intervju, arb.psyk og helsetest, du vil vel slippe pga av elektro bakgrunnen din.. Forkurset er grunnkurs pensum på VGS(om første året på VGS fortsatt kalles grunnkurs)..

 

Sånn som det ser ut nå vil det også ta ganske lang tid før dere får startet på skolen. Tipper ingen kan gi noe godt svar på hvor lang tid det vil ta.

Endret av Libra1988
Lenke til kommentar

Høres jo bra ut det da :) Jeg tenkte kanskje jeg låg dårlig an pga mange sikkert har fagbrev osv.. Er 25 nå da, og 6-7 år siden jeg gikk elektro.. Får håpe det ikke spiller altfor mye inn..

 

Du vil nok komme rett inn til intervju, arb.psyk og helsetest, du vil vel slippe pga av elektro bakgrunnen din.. Forkurset er grunnkurs pensum på VGS(om første året på VGS fortsatt kalles grunnkurs)..

 

Sånn som det ser ut nå vil det også ta ganske lang tid før dere får startet på skolen. Tipper ingen kan gi noe godt svar på hvor lang tid det vil ta.

Lenke til kommentar

For dere som går lokførerskolen nå, hvordan er det med lønn under utdanning? Før var det jo mulighet for å inngå avtale med NSB, men er det fortsatt slik nå som det ikke er like stort behov for lokførere?

 

 

Mvh!

 

Ingen lønn lenger nå! Men man kan få tildelt stipend fra Flytoget eller NSB på slutten av skoleåret...

Lenke til kommentar

Lykke til med oppstarten! Begynner selv i juni; har du sett noen spesielle ting fra forkurset som er ekstra lurt å drille seg i før skolen er igang?

 

:D

 

Hei! Takk for det! Det meste fra forkurset er greit å ta med seg, men det viktigste er elektro-biten, det er det du vil få bruk for først!

 

Lykke til i juni, vi sees sikkert da!:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er fortiden definitivt slutt på lønn under lokførerstudiet. Flytoget og NSB har per dags dato "stipendordninger" Som i praksis utbetales som lønn men til en betydeligere lavere sats. De er vel også blitt mye mer kresne på hvem de ansetter og ser veldig ann personen før en evnt ansettelse. Ser ikke bra ut med stryk etc om en satser på stipend. 2010 kullene var de siste som fikk ordentelig lønn under utdanningen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Etter jeg ble ferdig på påbygg sist sommer, har jeg gått og venta på ny søknadsfrist, som endelig kom i dag!

 

Så kom nedturen, da jeg leste kravene. I tillegg til generell studiekompetanse må jeg ha fysikk og mer matte? Er dette riktig?

 

Har gått gk elektro, og vk1 elektro, i tillegg til allmenn påbygg.

 

Jeg føler meg sikker på at dette er noe som har blitt lagt til nå, kan noen svare meg på det?

Lenke til kommentar

Virker som de har gått bort fra det, de får nok kvalifiserte folk uten forkurset.. Vet ikke, men tror det er pga det.

 

Hei!

 

Det er nok derfor. Jeg var med på det siste forkurset som var. De fant ut at forkurset var overflødig da, men de kunne ikke bare forkaste en klasse som hadde vært gjennom opptaksprosessen, så det ble kjørt et kurs for oss. Heldigvis!

 

Foreløpig ser det vel ut til at dere som ønsker å søke i tiden fremover må skaffe dere relevant kompetanse på annet vis, desverre.

 

 

Mvh!

Lenke til kommentar

Jeg ringte skolen og spurte om det stemte. Carin Petterson fortalte meg at om jeg hadde to år på elektro, og studiekompetanse, så var jeg kvalifisert.. Jeg sa det sto noe annet på nettsidene deres. Men hun sa jeg bare måtte søke, og at jeg var kvalifisert pga elektroen.

 

Er det mulig at hun er desorientert? I så fall veldig skuffende viss hun kommer med feilinfo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...