Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal ta Yrkespsykologisk test 21. August, får brev senere angående helsetest når de har fått time hos NSB BHT. Så det er litt ulik praksis. Noen får ta yrkespsykologisk test å helsetest samme dag å noen ikke. Kan være jeg får ta helsetesten i Trondheim siden jeg bor her.

Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det så får du poeng på hver test og tilslutt blir de lagt sammen.. de 80 beste med godkjent legesjekk tatt inn.. Og jeg tror det er mye av det samme som flyveleder med stresstester og multitasking men kanskje ikke identiske..

 

btw: Fikk telefon fra bedriftshelsetjenesten om at oppmøte mitt har blitt flytta til 08.00 for å rekke psyco testen.. så det er vel svaret på forrige diskusjon..

Endret av Yommt
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei Hans Erling

 

Kravene i førerforskriften sier følgende:

 

 

1.3. Krav til hørsel og tale

Førere skal ha hørsel som er god nok til å gjennomføre en telefonsamtale og til å kunne høre varselsignaler og radiomeldinger. Tilstrekkelig hørsel skal være bekreftet med et audiogram.

Følgende gjelder som retningslinjer:

- Hørselssvikten må ikke være større enn 40 dB ved 500 og 1000 Hz.

- Hørselssvikten må ikke være større enn 45 dB ved 2000 Hz for det øret der hørsel ved luftledning er dårligst.

- Det må ikke være uregelmessigheter i det vestibulære system.

- Bruk av høreapparat er tillatt i særlige tilfeller.

- Førere skal ikke ha noen kroniske taleforstyrrelser.

 

Lenke til kommentar

Hei! Har to kjappe spørsmål jeg ikke har funnet svar på i tråden så langt.. (Har ikke bladd gjennom hele, men har nå brukt noen timer på den .. )

 

1. Lurer på hvordan det er med jobbmuligheter etter endt utdanning den dag i dag? Er det fortsatt slik det var da tråden ble startet, at man mer eller mindre var garantert jobb etter utdanningen? Har selvfølgelig forstått at det ikke er like prekært behov for lokførere nå som det var den gang, men har ting endret seg drastisk i forhold til dette?

Må si det bekymrer meg litt når man søker etter ledige stillinger som lokomotivfører på jernbaneverkets sider, så får man beskjed om at ingen stillinger er ledige! :)

 

2. Det står at man skal levere CV som en del av søknaden, snakker man da om en like detaljert og utfyllende CV som ved vanlig jobbsøkning?

Selvfølgelig, kom på det nå, CV'en er jo bare oversikten over hva man har drevet med tidligere/hvilken kompetanse en har, ikke hele søknaden..

 

Da var det visst bare ett spørsmål jeg hadde! :)

Lenke til kommentar

Jernbaneskolen tar inn folk etter behov.. så hadde det ikke vært behov for nye lokførere så hadde ikke skolen åpnet for søkere.. Det er hva jeg vet om det.

Har en stefar som kjører trailer for nettlast (nsb) og han mener at det bare er gråhåra gamlinger som kjører lok så jeg tror ikke det skal være noe problem å få seg jobb.. Tror bare ikke de blir lyst ut på samme måte som andre jobber.. men det er mine antakelser da..

Endret av Yommt
Lenke til kommentar

Målet er å ta inn etter behov, men man er ikke sikret jobb.. Behovet er ikke like stort og ihvertfall NSB tar ikke inn hvem som helst, litt dumt at intervjuet for å komme inn på skolen skal eller er borte.

 

Mangfoldet er stort, ihvertfall hos NSB, det er nok ikke bare "gråhåra gamlinger" ;)

Lenke til kommentar

kurven over ansettelser i jernbanen har vel omtrent alltid vært bølgeformet. Mange ansettelser fulgt av perioder med veldig få, før det så blir mangel og full fart på ansettelsene. Kan vel ta et eksempel, i Kristiansand ble det ifølge det jeg har blitt fortalt, ikke ansatt nye lokførere mellom ca 1987 og 2004 siden det ble ansatt mange frem til det plutselig var for mange. Ditto for blandt annet Bergen der det også begynner å bli mange gamle, konsekvensen av dette er at det etterhvert vil bli stor avgang som igjen må erstattes og sirkelen fortsetter.

Lenke til kommentar

Skolen vil være 18 måneder i stedenfor 12 fra 1 januar 2013, dette er nå vedtatt.

Internopplæringen i NSB er også utvidet med 3 måneder. Noe som betyr at det nå vil ta oppmot 2.5 år før man er ferdig autorisert lokfører.

 

Dette er grunnet stor andel passhendelser blandt nyautoriserte førere i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...