Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vurderer å søke meg inn på Jernbaneskolen for å bli lokfører. Lest gjennom noen sider her og det virker som de fleste er fornøyde med jobben sin, og det er jo bra! :)

 

Jeg har et spørsmål;

Er det noen her inne som har måtte ta forkurs før man kom inn på skolen? Jeg går nå mitt siste år på VGS studiespesialisering, hvor jeg har programfagene: IT, Medie og kommunikasjon, og Markedsføring. Jeg har ingen fordypning i matte, da dette er mitt svakeste fag, så jeg vet jeg ikke kommer inn på skolen med første forsøk og må da ta forkurs.

- Er det høyt karaktersnitt på å komme inn? Eller er det noe i det hele tatt?

- Hvordan fungerer disse kursene? Veldig vanskelig?

 

Jeg søkte meg inn med generell studiekompetanse og tok forkurset de tilbyr ved noen søkerunder. Vil tro at du må ta forkurs, og det kan være en fordel, jeg synes ihvertfall det var bra å få lært litt elektro,hydraulikk og pneumatikk før jeg startet. Forkurset er nettbasert og går over 3mnd med en avsluttende eksamen. Det er ikke noen særlig undervisning og du må lære deg alt selv, bare så du er obs på det. For å svare på spørsmålet ditt; forkurset er ikke på noe høyere nivå enn VGS, men du må lære deg stoffet uten forelesninger, det kan jo gjøre det litt vanskelig, men synes selv at det var helt ok stoff å lære seg.

 

Ikke tenk på karakterene, du vil måtte gå gjennom en arbeidspsykologisk test samt intervju for å komme inn, det er her de luker ut folk.

 

Takk takk:)Dette virker som et interessant yrke som jeg kunne tenke meg å prøve. Hvor langt har du kommet? Går fortsatt på skole eller er du ute i arbeidslivet? :)

Endret av Real-Madrid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, absolutt et bra yrke, det er ihvertfall min erfaring til nå =) Går på skolen, akkurat nå er jeg på andre øvelseskjøring. Når man kommer seg gjennom del 1 på skolen(Grunnkurs) så er man veldig mye ute og praktiserer, tiden flyr!

 

Men om du skal søke så må du være forberedt på at det året du går på skolen så er det skolen som gjelder, glem privatlivet ditt =P intenst opplegg!

Lenke til kommentar

Ja, tiden på skolen går fort og det er en spennende og variert jobb man utdanner seg til. Året på Jernbaneskolen er ganske intens, men med jevn innsats gjennom året går det bra for de fleste. Man må være motivert, da går det bra!

 

Etter at skolen er fullført fortsetter opplæringen i det togselskapet man er ansatt i. For de aller fleste er det NSB. Her (NSB) blir det opplæring i interne regler, typekurs, vognkurs, simulatortreninger, en rekke mindre kurs og de såkalte "40-turer" med kjørelærer(som ofte blir til både 50 og 60 eller mer...)som leder frem til autorisering. Fra man er ferdig på Jernbaneskolen til man blir autorisert har det gjerne gått 6-9 måneder den siste tiden avhengig av antall studenter og kapasitet på kjørelærere og lokledere.

Lenke til kommentar

Ja, tiden på skolen går fort og det er en spennende og variert jobb man utdanner seg til. Året på Jernbaneskolen er ganske intens, men med jevn innsats gjennom året går det bra for de fleste. Man må være motivert, da går det bra!

 

Etter at skolen er fullført fortsetter opplæringen i det togselskapet man er ansatt i. For de aller fleste er det NSB. Her (NSB) blir det opplæring i interne regler, typekurs, vognkurs, simulatortreninger, en rekke mindre kurs og de såkalte "40-turer" med kjørelærer(som ofte blir til både 50 og 60 eller mer...)som leder frem til autorisering. Fra man er ferdig på Jernbaneskolen til man blir autorisert har det gjerne gått 6-9 måneder den siste tiden avhengig av antall studenter og kapasitet på kjørelærere og lokledere.

 

 

Pang, da var jeg autorisert lokfører! Det føles veldig bra! Endelig ferdig med alt eksamestress og følelsen at man blir overvåket! :p

Jeg søkte på Norsk Jernbaneskole tidlig 2009. Var på psykotest i februar, og intervju i mars 09. Kom inn i kull 0509 med oppstart 31 august. Vi var ferdig på JBS 9 september 2010. Etter det var det internkursing hos NSB. Jeg begynte på 40-turene sent i oktober, jeg hadde 43 turer før de 4 dagene med autorisering begynte.

Janei som sakt, det føles bra nå! Ønsker alle som har eller skal begynne på JBS lykke til vidre! Det er et flott yrke! :)

Lenke til kommentar

Er det en fordel å søke til skolen når man er 20 eller er det bedre å vente et par år?

Takker for svar

De fleste som begynner er nok 25+, men det er ingen hindring å være såpass ung heller. Men du må være forberedt på å jobbe steinhardt, ogg du har i utganspunktet bare 1 sjanse. Hvis du kommer inn, men ikke fullfører så vil du ikke kunne søke igjen seinere. Unntatt hvis det er helt ekstreme årsaker.
Lenke til kommentar

Genial tråd, har akkurat passert inntaksprøvene for trafikkstyrerutdanningen, og har intervjuet og helsesjekken igjen. Disse egenmeldingsspørsmålene på helsesjekken friker meg litt ut, dog. Har blant annet en gammel ryggskade fra jeg var liten som er symptomfri men jeg likevel føler jeg må krysse for. Leser de skjemaene bredbeint og hiver deg ut om du har så og så mange "ja" uansett grunn, tro?

Lenke til kommentar

Genial tråd, har akkurat passert inntaksprøvene for trafikkstyrerutdanningen, og har intervjuet og helsesjekken igjen. Disse egenmeldingsspørsmålene på helsesjekken friker meg litt ut, dog. Har blant annet en gammel ryggskade fra jeg var liten som er symptomfri men jeg likevel føler jeg må krysse for. Leser de skjemaene bredbeint og hiver deg ut om du har så og så mange "ja" uansett grunn, tro?

 

Tror ikke du skal bekymre deg for helsesjekken med mindre du bruker dop, er fargeblind eller har problmer som gjør at du er mye sykemeldt.. Fikk ingen fæle spørsmål da jeg var til legesjekk =)

Lenke til kommentar

Forøvrig, noen som var på helsesjekk i Trondheim her?

Finner ikke noe bedriftshelse/legelokale på den oppgitte adressen. Leier de lokaler i anledning inntaket?

 

E: Lokalet eksisterte ikke i følge telefonkatalogen eller gulesider, men fant stedet på adressen.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei! Jeg har akkurat kommet igjennom "nåløyet" og skal begynne på JBS i september, som trafikkstyreraspirant.

Noen flere som skal?

Har også lest og hørt at lønn etter utdanning er ca.350000+tillegg og overtid slik at de fleste ligger på ca.500k? Noen som vet?

 

Nå er vel helsesjekken over for deg Lilac1, håper det gikk bra og du fant frem! Er i 2.etg i den bygningen ja, sammen med div. andre firma.

Var ikke noe veldig dyptgående på sjekken, men man skal jo oppgi alt. En gammel skade er nok ikke noe problem. Det er helsetilstanden din nå som teller. Syn,hørsel,ingen alvorlige sykdommer som diabetes/epilepsi osv.

 

Håper å høre om andre som skal!

 

Har også fått høre at vi som kommer langveis fra, får muligheten til å overnatte på et leil.hetshotell som JBV betaler? Noen som kjenner til?

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har akkurat kommet igjennom "nåløyet" og skal begynne på JBS i september, som trafikkstyreraspirant.

Noen flere som skal?

Har også lest og hørt at lønn etter utdanning er ca.350000+tillegg og overtid slik at de fleste ligger på ca.500k? Noen som vet?

 

Nå er vel helsesjekken over for deg Lilac1, håper det gikk bra og du fant frem! Er i 2.etg i den bygningen ja, sammen med div. andre firma.

Var ikke noe veldig dyptgående på sjekken, men man skal jo oppgi alt. En gammel skade er nok ikke noe problem. Det er helsetilstanden din nå som teller. Syn,hørsel,ingen alvorlige sykdommer som diabetes/epilepsi osv.

 

Håper å høre om andre som skal!

 

Har også fått høre at vi som kommer langveis fra, får muligheten til å overnatte på et leil.hetshotell som JBV betaler? Noen som kjenner til?

 

 

Siste jeg hørte var at lønnen lå rundt 320-330k før tillegg og slikt, men vanskelig å finne pålitelige og ikke minst oppdaterte kilder.

Av ren nysgjerrighet, hvor i verden tok du ferdighetsprøven?

Lenke til kommentar

I Bodø. Hvilket også blir min "utplasseringsstasjon".

 

Ah, nedtur. Hadde også intervjuet/prøven i bodø, og har ikke hørt noe. Regner med at det betyr at jeg ikke kom videre.

 

Pussig da, mener intervjueren sa noe om "starten av mai" som dato man skulle få vite om man fikk plass.

Endret av Firebert
Lenke til kommentar

I Bodø. Hvilket også blir min "utplasseringsstasjon".

 

Ah, nedtur. Hadde også intervjuet/prøven i bodø, og har ikke hørt noe. Regner med at det betyr at jeg ikke kom videre.

 

Pussig da, mener intervjueren sa noe om "starten av mai" som dato man skulle få vite om man fikk plass.

 

Ekko det der

 

:dontgetit:

Lenke til kommentar

Ja, stemmer det. Ringte og "maste" i.o.m at jeg reiser bort en stund nå.

Det skulle godkjennes av et "tilsettingsråd" først, men det brukte å gå i orden med mindre det skulle være noe spesielt.

Hun sa forøvrig at de ikke var ferdig enda, og de hadde ikke snakket med referansene til alle enda, slik at arbeidet med tilsetting ikke var klart for alle.

Så tror ikke håpet er borte enda! Endelig bekreftelse ville ikke kommer før over påske en gang.

 

Hvor holder dere til? Er det i Bodø dere ønsket utplassering?

De skal jo ha til sammen 10stk på nordlandsbanen, vet ikke hvor mange i bodø?

Lenke til kommentar

Ja, stemmer det. Ringte og "maste" i.o.m at jeg reiser bort en stund nå.

Det skulle godkjennes av et "tilsettingsråd" først, men det brukte å gå i orden med mindre det skulle være noe spesielt.

Hun sa forøvrig at de ikke var ferdig enda, og de hadde ikke snakket med referansene til alle enda, slik at arbeidet med tilsetting ikke var klart for alle.

Så tror ikke håpet er borte enda! Endelig bekreftelse ville ikke kommer før over påske en gang.

 

Hvor holder dere til? Er det i Bodø dere ønsket utplassering?

De skal jo ha til sammen 10stk på nordlandsbanen, vet ikke hvor mange i bodø?

 

Jeg ønsket meg Trondheim som utplasseringsstasjon, delvis av praktiske årsaker og delvis fordi det virker som at det blir mye trafikk og mye som skjer.

Hadde man søkt seg til Rognan eller Reitan eller noe, tror jeg ikke man hadde hatt så godt grunnlag for jobben :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...