Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Jeg ringte skolen og spurte om det stemte. Carin Petterson fortalte meg at om jeg hadde to år på elektro, og studiekompetanse, så var jeg kvalifisert.. Jeg sa det sto noe annet på nettsidene deres. Men hun sa jeg bare måtte søke, og at jeg var kvalifisert pga elektroen.

 

Er det mulig at hun er desorientert? I så fall veldig skuffende viss hun kommer med feilinfo.

 

Nei, det hun sier stemmer.. Forkursert var basert på VGS pensum.. Bare å søke =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper du har rett!

 

 

  • fylt 20 år ved oppstart av studiet
  • god kunnskap i norsk skriftlig og muntlig
  • fullført og bestått videregående skole med:
    - enten fagbrev innen elektrofag, teknikk og industriell produksjon (TIP), eller anleggsteknikk
    - eller generell studiekompetanse med minimum 280 årstimer matematikk og 140 årstimer fysikk (1FY)

Er det jeg som misforstår? For meg står det svart på hvitt at jeg må ha matematikk og fysikk, men...

 

 

Jeg ringte skolen og spurte om det stemte. Carin Petterson fortalte meg at om jeg hadde to år på elektro, og studiekompetanse, så var jeg kvalifisert.. Jeg sa det sto noe annet på nettsidene deres. Men hun sa jeg bare måtte søke, og at jeg var kvalifisert pga elektroen.

 

Er det mulig at hun er desorientert? I så fall veldig skuffende viss hun kommer med feilinfo.

 

Nei, det hun sier stemmer.. Forkursert var basert på VGS pensum.. Bare å søke =)

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål om opptakskrav. Det står følgende:

fullført og bestått videregående skole med:

- enten fagbrev innen elektrofag, teknikk og industriell produksjon (TIP), eller anleggsteknikk

- eller generell studiekompetanse med minimum 280 årstimer matematikk og 140 årstimer fysikk (1FY)

 

Jeg går på VG3, og får derfor studiekompetanse når dette skoleåret er ferdig, hvis jeg uheldigvis ikke stryker i noen fag da.

 

Nå er jeg litt usikker på hvor mange uker et skoleår varer, men er ganske sikker på at det er 38. Jeg har derfor bare 190 timer matematikk (Mangler 90 timer), og null timer med fysikk.

 

Vet dere om det er mulig å ta disse fagene opp som privatist? Vil jeg da oppfylle alle kravene til å bli en lokfører, hvis jeg tar fagene opp som privatist? Har ikke hatt tid til å ringe Jernbaneverket, så jeg spør bare her.

Takker og bukker for svar!

Lenke til kommentar

Noen som vet om det er aktuelt med togstyrer-aspiranter snart?

 

Er forsåvidt også intr. i lokfører, men ser ikke ut til at de tilbyr noe forkurs i år :(

 

Er ikke inntak på TXP-aspirant før tidligst neste år. Altså frist for å søke blir rundt slutten av mars som det har vært siste årene med oppstart etter sommeren.

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg ikke at det blir tatt inn flere aspiranter til txp-utdanning. Det er derimot behov på baneavd. såvidt jeg vet. Grunnen til at jeg tror det er at det er tatt inn til sammen ca. 80(?) de siste to år, og det mest prekære behovet er dekt. Spørs såklart på hvor mange som består eksamen som pågår i disse tider for txp.

 

Er selv txp og trives veldig godt, vil absolutt anbefale yrket.

 

Edit:tviler på at det blir inntak neste år også.

Endret av Nord-Skandinav
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror nok toget gikk for et par år siden :p Det var jo ett år de var nesten desperate etter lokførere, lokket med betalt utdanning og alt, og da dukket denne tråden opp. Da fikk de vel fylt opp behovet. De holdt forkurs den sommeren også.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Nå er jeg litt usikker på hvor mange uker et skoleår varer, men er ganske sikker på at det er 38. Jeg har derfor bare 190 timer matematikk (Mangler 90 timer), og null timer med fysikk.

 

Vet dere om det er mulig å ta disse fagene opp som privatist? Vil jeg da oppfylle alle kravene til å bli en lokfører, hvis jeg tar fagene opp som privatist?

 

Om du har studiekompetanse og ett skoleår med matematikk (1MX eller dagens Matematikk 1T), regnes dette som 140 årstimer. Du trenger altså matematikk programfag R1 eller S1 (fortrinnsvis R1) og programfaget Fysikk 1 (1FY).

 

Så lenge du da består arbeidspsykologisk test og helsetest, er du kvalifisert for inntak. Om du kommer inn, vil avhenge av hvor mange kvalifiserte søkere det er i forhold til antall studieplasser. Så lenge det er flere søkere enn plasser, rangeres kandidatene etter et poengsystem der for eksempel fagbrev elektro/TIP veier en del tyngre enn generell studiekompetanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk Brucefan!

Hvis det er sånn at en er uheldig og ikke består arbeidspsykologisk test og helsetest, vil man da kunne få ta de igjen, på et senere tidspunkt?

 

Hva går arbeidspsykologisk test ut på? Var noen her som snakket om en test, men vet ikke om det var psykologitesten de snakket om, eller en slags stresstest. Vet ikke hvem på forumet som skrev det, men personen skrev i alle fall at du skulle gjøre noen matteoppgaver, "IQ-tester" (Slik man finner på mensa, og andre sider der man kan sjekke vår IQ. Altså at man skal finne neste symbol som passer inn, osv)

Det var akkurat som sesjon, skrev han. Stemmer dette, eller var det snakk om en annen test?

 

Hva krever de på helsetesten? Har veldig godt syn, og veldig god hørsel, men kan ikke akkurat skryte av vekta. Spiser ganske sunt, men beveger meg ikke særlig mye. Dette skal jeg jo selvfølgelig gjøre noe med før jeg søker meg inn på skolen. Men hvor mye bryr de seg om dette egentlig, for å si det sånn?

Har ikke noe problemer med hjerte og lunger, og bruker heller ikke noen medikamenter.

 

Takker og bukker for svar! :-)

Lenke til kommentar

Tusen takk Brucefan!

Hvis det er sånn at en er uheldig og ikke består arbeidspsykologisk test og helsetest, vil man da kunne få ta de igjen, på et senere tidspunkt?

 

Hva går arbeidspsykologisk test ut på? Var noen her som snakket om en test, men vet ikke om det var psykologitesten de snakket om, eller en slags stresstest. Vet ikke hvem på forumet som skrev det, men personen skrev i alle fall at du skulle gjøre noen matteoppgaver, "IQ-tester" (Slik man finner på mensa, og andre sider der man kan sjekke vår IQ. Altså at man skal finne neste symbol som passer inn, osv)

Det var akkurat som sesjon, skrev han. Stemmer dette, eller var det snakk om en annen test?

 

Hva krever de på helsetesten? Har veldig godt syn, og veldig god hørsel, men kan ikke akkurat skryte av vekta. Spiser ganske sunt, men beveger meg ikke særlig mye. Dette skal jeg jo selvfølgelig gjøre noe med før jeg søker meg inn på skolen. Men hvor mye bryr de seg om dette egentlig, for å si det sånn?

Har ikke noe problemer med hjerte og lunger, og bruker heller ikke noen medikamenter.

 

Takker og bukker for svar! :-)

 

Vil anbefale deg å lese gjennom tråden.. Noe av det du får på arbeidspsykologisk test aka stress test står ganske godt beskrevet lenger tilbake i tråden.. Deler kan vel minne litt om det man får på sesjon.. Det er en test av egenskaper, målet er å finne ut av om du besitter egenskapene som en trenger for å bli lokfører =).

 

I utgangspunktet er det kun et forsøk, men kjenner til flere som har fått en ny sjanse, det er vel tvilsomt å få en ny sjanse nå om dagen om man ikke har en god grunn..

 

Helsetesten er rimelig grei.. Fargesynet må selvsagt være i orden, og det kreves normalt godt syn(mener man kan bruke briller) og hørsel.. Du blir testet for narkotiske stoffer i form av urinprøve, blodtrykk, alkohol konsum osv osv..

 

Det er vel bare snakk om å ha normalt god helse, føler du deg frisk så skal du ikke bekymre deg for den delen =) Lokførere finnes i alle størrelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva går arbeidspsykologisk test ut på? Var noen her som snakket om en test, men vet ikke om det var psykologitesten de snakket om, eller en slags stresstest. Vet ikke hvem på forumet som skrev det, men personen skrev i alle fall at du skulle gjøre noen matteoppgaver, "IQ-tester" (Slik man finner på mensa, og andre sider der man kan sjekke vår IQ. Altså at man skal finne neste symbol som passer inn, osv)

Det var akkurat som sesjon, skrev han. Stemmer dette, eller var det snakk om en annen test?

 

Hva krever de på helsetesten? Har veldig godt syn, og veldig god hørsel, men kan ikke akkurat skryte av vekta. Spiser ganske sunt, men beveger meg ikke særlig mye. Dette skal jeg jo selvfølgelig gjøre noe med før jeg søker meg inn på skolen. Men hvor mye bryr de seg om dette egentlig, for å si det sånn?

Har ikke noe problemer med hjerte og lunger, og bruker heller ikke noen medikamenter.

 

Krav til helse (fysisk og psykisk) reguleres av førerforskriften, og er altså minimumskrav til helse for å i det hele tatt kunne få førerbevis for tog. Skolen rangerer ikke søkere utfra disse testene, det er kun "godkjent" eller "ikke godkjent".

 

Enkelt sagt er det syn, hørsel, fargesyn og eventuelle bevissthetssvekkende sjukdommer som kan være hinder for fysisk helsegodkjenning. De fleste som ikke godkjennes på helse (det er ganske få), gjør det på grunn av diabetes eller svak fargeblindhet, sjukdommer de ikke nødvendigvis er klar over at de har engang.

 

Kravet til psykisk skikkethet dekkes inn gjennom arbeidspsykologisk test. Denne blir ikke nødvendigvis lik i framtida som den har vært til nå.

Lenke til kommentar

Hva går arbeidspsykologisk test ut på? Var noen her som snakket om en test, men vet ikke om det var psykologitesten de snakket om, eller en slags stresstest. Vet ikke hvem på forumet som skrev det, men personen skrev i alle fall at du skulle gjøre noen matteoppgaver, "IQ-tester" (Slik man finner på mensa, og andre sider der man kan sjekke vår IQ. Altså at man skal finne neste symbol som passer inn, osv)

Det var akkurat som sesjon, skrev han. Stemmer dette, eller var det snakk om en annen test?

 

Hva krever de på helsetesten? Har veldig godt syn, og veldig god hørsel, men kan ikke akkurat skryte av vekta. Spiser ganske sunt, men beveger meg ikke særlig mye. Dette skal jeg jo selvfølgelig gjøre noe med før jeg søker meg inn på skolen. Men hvor mye bryr de seg om dette egentlig, for å si det sånn?

Har ikke noe problemer med hjerte og lunger, og bruker heller ikke noen medikamenter.

 

Krav til helse (fysisk og psykisk) reguleres av førerforskriften, og er altså minimumskrav til helse for å i det hele tatt kunne få førerbevis for tog. Skolen rangerer ikke søkere utfra disse testene, det er kun "godkjent" eller "ikke godkjent".

 

Enkelt sagt er det syn, hørsel, fargesyn og eventuelle bevissthetssvekkende sjukdommer som kan være hinder for fysisk helsegodkjenning. De fleste som ikke godkjennes på helse (det er ganske få), gjør det på grunn av diabetes eller svak fargeblindhet, sjukdommer de ikke nødvendigvis er klar over at de har engang.

 

Kravet til psykisk skikkethet dekkes inn gjennom arbeidspsykologisk test. Denne blir ikke nødvendigvis lik i framtida som den har vært til nå.

 

Tusen takk for god informasjon! :)

 

Jeg lurer også på en annen ting. Ganske offtopic, da det ikke har noe med jernbaneskolen å gjøre, men tenkte jeg kunne spørre her allikevel :)

 

Det er ikke særlig mye togtrafikk her jeg bor. Er lokaltogene som går hver kvarter, og regiontogene som går noen ganger om dagen. I dag tidlig oppdaget jeg plutselig ett helt nytt, annet tog, stående på sidesporene. Jeg har aldri sett toget før, og det vekte mye oppmerksomhet. Toget var grønt og gult. Det var vell grønt der lokføreren sitter, og gult i midten av toget.

Som sagt, så har jeg aldri sett dette toget før. Fant heller ikke ut om det er NSB som eier de, eller Cargonet. Fant heller ingenting på nettet. Er det noen som vet hvilket tog dette kan være, hva det heter, og hvem som eier det?

 

Takker og bukker for svar! :)

Lenke til kommentar

Det er ikke særlig mye togtrafikk her jeg bor. Er lokaltogene som går hver kvarter, og regiontogene som går noen ganger om dagen. I dag tidlig oppdaget jeg plutselig ett helt nytt, annet tog, stående på sidesporene. Jeg har aldri sett toget før, og det vekte mye oppmerksomhet. Toget var grønt og gult. Det var vell grønt der lokføreren sitter, og gult i midten av toget.

Som sagt, så har jeg aldri sett dette toget før. Fant heller ikke ut om det er NSB som eier de, eller Cargonet. Fant heller ingenting på nettet. Er det noen som vet hvilket tog dette kan være, hva det heter, og hvem som eier det?

 

Det spørs litt hva du mener med "gult og grønt". Generelt brukes gult som farge på mange lokomotiver og arbeidsmaskiner som brukes i drifts- og vedlikeholdstog. Umiddelbart tenkte jeg på Baneservice sine MZ-lokomotiver som er grønne og blå: http://www.flickr.com/photos/36081480@N08/6872074988/ eventuelt i kombinasjon med Jernbaneverkets lokomotiv av samme type (MZ) som er gul: http://www.flickr.com/photos/mitt-bildeliv/6652455683/. Jernbaneverket leier også en Baneservice-MZ, sånn at det kan ha vært et tog med den gule (MZ 1415) i kombinasjon med den innleide (MZ 1461).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...