Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ringte skolen tidligere i dag, de sa noe om at de ikke visste noe 100% før torsdag, men at med mindre det skulle dukke opp noe spesielt så skulle jeg være med.

 

Snurrig at jeg ikke har hørt noe dog, kan det ha noe å gjøre med at jeg ikke søkte Bodø?

Lenke til kommentar

Ringte akkurat til skolen. Kom ikke inn, de kunne ikke svare meg på hvorfor annet enn "totalvurdering"

 

Det som er bra med å søke jobb i offentlig sektor er at du får vente over en måned og rekker kansellere en masse planer før du får beskjed om at du ikke får jobben.

Lenke til kommentar

Ringte akkurat til skolen. Kom ikke inn, de kunne ikke svare meg på hvorfor annet enn "totalvurdering"

 

Det som er bra med å søke jobb i offentlig sektor er at du får vente over en måned og rekker kansellere en masse planer før du får beskjed om at du ikke får jobben.

 

Uff, det var leit å høre. Kjedelig etter å ha stått alle tester...

 

Men jeg må si at jeg har ikke bedre erfaringer fra jobbsøking i privat sektor. Heller tvert om.

 

Lykke til med hva enn du finner på!

Lenke til kommentar

Takk, hadde ikke blitt så irritert om jeg ikke fikk høre i forveien fra skolen selv at selve inntaket etter beståtte tester var som formalitet å regne,

for DERETTER å "ikke kunne svare på" hvorfor jeg ikke kom inn. Men men, kjenner jeg det offentlige rett var det vel noen som måtte kvoteres inn på min bekostning.

 

Jeg kan vel ikke søke igjen uten å må gå gjennom kverna på nytt ved neste inntak?

Kan jeg i det hele tatt søke på nytt en annen gang?

Lenke til kommentar

Men jeg må si at jeg har ikke bedre erfaringer fra jobbsøking i privat sektor. Heller tvert om.

 

Er vanlig å få svar kort tid etter siste intervjurunde, men er litt spesiell denne ordningen der man eventuelt sender folk man uansett ikke vil ansette til helsesjekk.

 

Har ikke hørt noe, så regner med jeg er i samme båt som du, Firebert, det er da noe :wee:

 

Håper på en utredning av noe slag i posten. Blir for dumt om de bare ikke gir tilbakemelding.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Beklager at bringer opp en så "gammel" diskusjon.

Har tenkt på å bli lokfører lenge nå. Det som er litt negativt, er at man må være 20 for å begynne på jernbaneskolen for å bli utdannet som lokfører. (Jeg er nå 18)

Tenkte da litt på å bli trafikkstyreraspirant.

 

Er det noen av dere som er det, og kan fortelle meg litt om yrket? Høres jo ganske kjekt ut.

Hvor mye får du i lønn (Lønn betyr ikke særlig mye for meg. Jeg vil helst bare jobbe med noe jeg synes er kjekt :-) ), hvor mange timer du jobber per dag, om det til tider kan være ganske stress, osv.

Hvis du har denne jobben, vil du anbefalt den til meg? Takker og bukker for svar på forhånd.

Lenke til kommentar

Beklager at bringer opp en så "gammel" diskusjon.

Har tenkt på å bli lokfører lenge nå. Det som er litt negativt, er at man må være 20 for å begynne på jernbaneskolen for å bli utdannet som lokfører. (Jeg er nå 18)

Tenkte da litt på å bli trafikkstyreraspirant.

 

Er det noen av dere som er det, og kan fortelle meg litt om yrket? Høres jo ganske kjekt ut.

Hvor mye får du i lønn (Lønn betyr ikke særlig mye for meg. Jeg vil helst bare jobbe med noe jeg synes er kjekt :-) ), hvor mange timer du jobber per dag, om det til tider kan være ganske stress, osv.

Hvis du har denne jobben, vil du anbefalt den til meg? Takker og bukker for svar på forhånd.

 

Nå svarer jeg ikke på spørsmålet ditt, men det er for øyeblikket ikke planlagt så veldig mange kull på norsk jernbaneskole og om du skulle søke lokfører vil du mest sannsynlig ikke komme inn før du er 20.. Kjenner folk som har vært på venteliste hele 2011 og ikke har fått plass på skolen enda. (dette gjelder bare lok, vet ikke noe om trafikkstyrer).

Lenke til kommentar

Ah, ok. Mitt mål er å bli lokfører, men tenkte å bli trafikkstyreraspirant slik at jeg har noe å gjøre de to årene før jeg blir 20 :p

 

 

Nå svarer jeg ikke på spørsmålet ditt, men det er for øyeblikket ikke planlagt så veldig mange kull på norsk jernbaneskole og om du skulle søke lokfører vil du mest sannsynlig ikke komme inn før du er 20..

 

Så det er altså mulig å komme inn på skolen før jeg er 20, men får ikke lov å bli lokfører før jeg blir 20?

Hvis det er riktig, anbefaler du meg da at jeg søker om studie nå mens jeg fortsatt går på videregående, eller er ikke det mulig?

 

Ble sikkert litt rotete skrevet, beklager det. Er litt sur. Betalte nettopp 250 kroner for en utvidelsespakke til Railworks 2, som ikke virker :mad:

Endret av stigah
Lenke til kommentar

Du må være 20 når starter på skolen, men du kan fortsatt søke og ta testene for å komme inn på skolen.. Det virker ikke som det er en søkerunde med det første, og jeg tviler på at de vil ha forkurs på neste inntak.

 

Kan vel egentlig ikke gi deg noe annet tips enn å høre med skolen, hvis du har planer om å søke med forbehold om forkurs burde du forhøre deg med skolen. det er mange søkere og få plasser for tiden.

Lenke til kommentar

Møter du inntakskravene for lokfører?

Hvis du er 18 år så kan du jo kanskje få deg en jobb som banearbeider hos jernbaneverket. Der lærer man masse relevant for en lokfører.

 

 

Jeg er lokfører, og det er en kjempefin jobb. Ble autorisert i slutten av mars i år, begynte på jernbaneskola i august 2009.

Jeg jobber for NSB, kjører lokaltog i østlandsområdet. Tjener bra, jobber annen hver helg, godt arbeidmiljø. Det er en meningsfylt jobb der man må holde fokus oppe.

Nå for tiden er vi litt overtallig, men slike ting endrer seg fort (2år?)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Noen som har tro på noe opptak fremover? Ser det ikke ligger noen frist ute på sidene, og søknadsskjemaet som ligger der er er fra aug 10.

 

Ringer og hører i morgen.

 

Har de siste årene vært søknadsrunder 2 ganger i året, januar og august, om jeg husker riktig.. Det mye usikkerhet og rykter om hvor stort behovet er for nye førere for tiden..

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er så heldig å få starte i 2012 :)

Jeg søkte i august 2010, fikk godkjent søknaden og videre på stresstesten, legesjekk og til slutt intervju. Når det var gjort, startet forkurset februar/mars 2011 med eksamen i mai.

 

Vi var så heldige at vi fikk gjennomføre forkurset fordi det er per nå ikke nødvendig da det ikke trengs så mange lokførere, men siden det ble lovet forkurs på søknadstidspunktet, fikk vi heldigvis gjort det :) Siste kvartal 2012 blir det oppstart for meg :)

 

Ser ikke for meg at det blir opptak med forkurs på ei stund, så alle som ønsker å være kvalifisert burde tenke retning elektro og noe matte på videregående.

 

Mvh!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...