Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Kom over denne artikkelen: http://www.siste.no/jobbmagasinet/article5485022.ece

Lokfører virker også veldig allright, men er det fortsatt betalt utdanning der også? Lønn og turnus er en relativt viktig faktor iom. at jeg har en familie å brødfø.

 

Takker for alle svar!

 

Lønn under utdanning som lokfører er ikke like sikkert som det har vært de siste årene.. Du kan dessverre ikke belage deg på å få kontrakt lenger, det kan jo endre seg igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NSB holder på å utrede en ny ordning der elever vil bli tilbudt stipend i steden for lønn under utdannelsen.

Har hørt rykter om et beløp rundt 10 000 i mnd, men uten noen garanti om ansettelse etter fullførelse.

Dette er uansett en god del lavere enn 23 000 i mnd (minus skatt) som tidligere elever har fått tilbud om.

 

Men man kan vel likevel ikke klage, det er virkelig ikke mange andre studieretninger som gir tilbud om noen som helst form for godtgjørelse, snarere tvert i mot.

Lenke til kommentar

NSB holder på å utrede en ny ordning der elever vil bli tilbudt stipend i steden for lønn under utdannelsen.

Har hørt rykter om et beløp rundt 10 000 i mnd, men uten noen garanti om ansettelse etter fullførelse.

Dette er uansett en god del lavere enn 23 000 i mnd (minus skatt) som tidligere elever har fått tilbud om.

 

Men man kan vel likevel ikke klage, det er virkelig ikke mange andre studieretninger som gir tilbud om noen som helst form for godtgjørelse, snarere tvert i mot.

Vet du noe om når dette trer i kraft, og hvordan det vil påvirke de som begynner skolen om 3 uker?

Lenke til kommentar

NSB holder på å utrede en ny ordning der elever vil bli tilbudt stipend i steden for lønn under utdannelsen.

Har hørt rykter om et beløp rundt 10 000 i mnd, men uten noen garanti om ansettelse etter fullførelse.

Dette er uansett en god del lavere enn 23 000 i mnd (minus skatt) som tidligere elever har fått tilbud om.

 

Men man kan vel likevel ikke klage, det er virkelig ikke mange andre studieretninger som gir tilbud om noen som helst form for godtgjørelse, snarere tvert i mot.

Vet du noe om når dette trer i kraft, og hvordan det vil påvirke de som begynner skolen om 3 uker?

Hørte på skolen at dette skulle innføres fra og med kull 1-11.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan forhøre seg om, eller eventuelt sitter på noe kunnskap om hvor mye en trafikkleder i snittet tjener.

Slik jeg har forstått det kommer det an på hva slags turnus stasjonen man jobber på har - men om man utelukkende skulle jobbe dagtid gjennom hele året - vil lønningen da være veldig mager - i og med at man ikke får noe særlig med tillegg.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan forhøre seg om, eller eventuelt sitter på noe kunnskap om hvor mye en trafikkleder i snittet tjener.

Slik jeg har forstått det kommer det an på hva slags turnus stasjonen man jobber på har - men om man utelukkende skulle jobbe dagtid gjennom hele året - vil lønningen da være veldig mager - i og med at man ikke får noe særlig med tillegg.

Turnus vil nok ha en god del å si ja.

Men en trafikkstyrer/txp tjener vel ca 350k+, mens en togleder tjener 500k+.

Jeg fant tallene i en artikkel om lønn under utdanning, så det kan hende de tjener noe mer siden den artikkelen var et par år gammel.

Lenke til kommentar

Nå er det kun få dager gjen til autorisering for min del.

Blir 4 spennende dager, men først er det siste lokledertur med "Strykejernet"... :p

Da kan vi vel gratulere deg med autorisasjone tenker jeg:)

Håper at savnet av eksamenspress ikke blir for stort;)

Jeg begynner om en uke ca. :)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Vurderer å søke meg inn på Jernbaneskolen for å bli lokfører. Lest gjennom noen sider her og det virker som de fleste er fornøyde med jobben sin, og det er jo bra! :)

 

Jeg har et spørsmål;

Er det noen her inne som har måtte ta forkurs før man kom inn på skolen? Jeg går nå mitt siste år på VGS studiespesialisering, hvor jeg har programfagene: IT, Medie og kommunikasjon, og Markedsføring. Jeg har ingen fordypning i matte, da dette er mitt svakeste fag, så jeg vet jeg ikke kommer inn på skolen med første forsøk og må da ta forkurs.

- Er det høyt karaktersnitt på å komme inn? Eller er det noe i det hele tatt?

- Hvordan fungerer disse kursene? Veldig vanskelig?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Vurderer å søke meg inn på Jernbaneskolen for å bli lokfører. Lest gjennom noen sider her og det virker som de fleste er fornøyde med jobben sin, og det er jo bra! :)

 

Jeg har et spørsmål;

Er det noen her inne som har måtte ta forkurs før man kom inn på skolen? Jeg går nå mitt siste år på VGS studiespesialisering, hvor jeg har programfagene: IT, Medie og kommunikasjon, og Markedsføring. Jeg har ingen fordypning i matte, da dette er mitt svakeste fag, så jeg vet jeg ikke kommer inn på skolen med første forsøk og må da ta forkurs.

- Er det høyt karaktersnitt på å komme inn? Eller er det noe i det hele tatt?

- Hvordan fungerer disse kursene? Veldig vanskelig?

 

Jeg søkte meg inn med generell studiekompetanse og tok forkurset de tilbyr ved noen søkerunder. Vil tro at du må ta forkurs, og det kan være en fordel, jeg synes ihvertfall det var bra å få lært litt elektro,hydraulikk og pneumatikk før jeg startet. Forkurset er nettbasert og går over 3mnd med en avsluttende eksamen. Det er ikke noen særlig undervisning og du må lære deg alt selv, bare så du er obs på det. For å svare på spørsmålet ditt; forkurset er ikke på noe høyere nivå enn VGS, men du må lære deg stoffet uten forelesninger, det kan jo gjøre det litt vanskelig, men synes selv at det var helt ok stoff å lære seg.

 

Ikke tenk på karakterene, du vil måtte gå gjennom en arbeidspsykologisk test samt intervju for å komme inn, det er her de luker ut folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei alle sammen.Lurer på om noen som vet hvor jeg kan kjøpe bøker som brukes på skolen?

 

Hvis du skal starte der så er det bare å høre med dem, så får du låne, det fikk jeg.. Men på skolen så er det powerpointer og slikt som blir brukt, lærebøkene blir litt som oppslagsbøker, lite pedagogisk og oppdaterte bøker =P

Lenke til kommentar

Ikke begynn å lese i de bøkene før du starter.

Hold deg til det temaet som undervises i, og ikke årøv å ligg mye i forkant.

De bøkene er rævva (Fant ikke noe ord som beskrev dem ille nok...).

 

PS: Jeg er nylig autorisert forresten. Gratulasjoner mottas med takk. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...