Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Slenger meg på her siden jeg også har søkt opptak til jernbaneskolen. Jeg har heller ikke fått noe tilbakemelding derfra og har vel ikke helt tro på at det skal skje så mye nytt der i løpet av sommeren heller.

 

Dumpet over en interessant rapport fra NOKUT her om dagen om at jernbaneskolen ikke tilfredsstiller NOKUTs krav til fagskoleutdanning (som, etter som jeg skjønner, er et krav for f.eks. godkjent studie ved lån i lånekassen). De har fått masse pålegg om endringer i rutinene, blant annet ved inntak. Et av punktene er at intervju ikke lengre bør være en del av opptaksgrunnlaget samt endel spesifiering av inntakskrav. Denne rapporten ble lagt fram etter at søknadsfristen gikk ut så det kan hende de trenger å avklare endel før inntaket begynner.

 

Er du interessert kan du lese hele rapporten her: http://www.nokut.no/...dering_2012.pdf

Endret av Moonfog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg gjorde var å bli dritglad, for deretter å bestille togbilletter til Oslobygda med en gang! Hva slags skole/utdanningsbakgrunn har dere andre som har fått innkallelse? Selv har jeg bare to år elektro pluss påbygg og hadde ikke regnet med å klare det.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke satt meg skikkelig inn i hvordan det her fungerer. Hvordan er søkeprosessen? Sende inn søknad pluss CV? Hva skjer hvis de ikke godtar søknaden, har man aldri mulighet for å søke igjen?

 

Hva skjer hvis vi ikke klarer inngangstestene? Har man aldri mulighet for å ta de igjen?

 

Det er akkurat dette jeg er så utrolig redd for. Jeg har utrolig lyst til å bli lokfører. Har nettopp blitt ferdig med videregående skole, og skal ett år på folkehøgskole til høsten. Etter skolen, i 2013, skal jeg ta opp matte og fysikk som privatist, ettersom jeg er nødt til å ha de nevnte fagene for å kunne søke. Jeg kommer da til å ta meg en liten deltidsjobb, slik at jeg i alle fall har noe å pynte CV-en med.

 

Etter jeg har tatt opp matte og fysikk som privatist (Muligens jeg tar opp noen flere fag, for å få bedre karakter), vil jeg søke meg inn på jernbaneskolen. Er det slik at man skriver en vanlig søknad, sender den inn sammen med en CV, og venter i spenning på svar?

Og som jeg nevnte ovenfor; hva skjer hvis de ikke godkjenner den? Har jeg da aldri mulighet for å bli lokfører igjen? Hva skjer hvis jeg ikke består inngangstestene, har jeg da heller aldri mulighet for å søke om å bli lokfører igjen? Aldri, noen sinne mer? Det er akkurat dette jeg er så utrolig redd for. Jeg er så redd for at jeg vil rote til noe, og at jeg ikke får komme inn.

 

Jeg har hørt at vi kan gjøre lokfører-eksamen maks tre ganger. Hvis vi ikke består den første gangen, kan vi ta den to ganger til. Jeg har lest at hvis vi ikke består eksamen, har vi aldri mer mulighet til å bli lokfører, noen sinne. Vi har ikke mulighet for å søke oss inn igjen. Men hvordan er det med søknad, intervju og inngangstestene? Hvis jeg blir nervøs, begynner å svette, svarer litt feil, osv, på intervjuet, og de sier nei, har jeg da aldri muligheten for å søke meg inn igjen?

 

Jeg håper dere forstår min frykt. Har nesten hele mitt liv drømt om å kjøre et tog, og det ville rett og slett være forferdelig om jeg ikke kom inn første gang, og heller aldri fikk søke meg inn igjen.

 

Beklager lang post, men måtte bare få det ut.

Jeg må også beklage eventuelle skriveleifer og dårlige formuleringer. Er ganske trøtt.

 

Jeg håper det er noen her som gadd å lese igjennom alt, og kan svare så godt som mulig på det jeg lurer på. Tusen hjertelig takk! :)

Endret av Stigah
Lenke til kommentar

Inngangstestene er en greie som skal vise om DU har de riktige evnene til å lære å føre tog, med alt det innebærer. Det er mye mere enn å bare sitte og trykke på noen knapper i lokomotivet.

Det ligner vel mest på slike IQ-tester har jeg hørt. Det skal ikke være noe du kan pugge deg til på forhånd, for da viser det ikke dine naturlige egenskaper, bare at du er flink til å nipugge og huske oppgavene på forhånd. Det hjelper ikke et døyt i en virkelig arbeidssituasjon, tross alt.

 

Det er mange som faller ut i inngangstestene, men det er ikke fordi de ikke var forberedt nok, bare at de ikke da har egenskapene NSB er ute etter.

 

Iflg tidligere poster, er det mye trikk/t-baneførere som er lei jobben sin som søker også.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Er det meningen at vi har psycho testen og helsetesten samtidig (samme dagen)? Står så i brevet mitt. Skal også ha med urinprøve vistnok. Noen som vet?

Hvis det står det i brevet du fikk fra skolen så stemmer nok det.. ihvertfall når du fikk beskjed om å ta med urinprøve og ble vedlagt helseerklæringskjema samtidig ?? Stoler du ikke på skolen ? tror du noen andre vet bedre enn skolen ?Tror du stryker på psyco testen om du ikke skjønte brevet engang..

Lenke til kommentar

Ref tråden her så har de to tingene vært på forskjellige dager, da psycho testen tar vist en dag.. Så bare lurer egentlig. Er jo folk som har vært igjenom dette før, så hva har de sagt til dem.

Du trenger ikke å hoppe på folk som spørr om ting, Voks opp.

Lenke til kommentar

Ref tråden her så har de to tingene vært på forskjellige dager, da psycho testen tar vist en dag.. Så bare lurer egentlig. Er jo folk som har vært igjenom dette før, så hva har de sagt til dem.

Du trenger ikke å hoppe på folk som spørr om ting, Voks opp.

 

Dette sto hos meg..

"Vi har satt deg opp til yrkespsykologisk test og helsetest torsdag 06. september.

Oppmøte kl. 08:00 i NSB bedriftshelsetjenesten sine lokaler:

 

Karl Johans gate 5

0154 Oslo tlf. 23 62 10 00

 

Vi ber deg fylle ut vedlagte skjema før oppmøte. Du må også ta med urinprøve med morgenurin. Dersom du bruker briller/linser må du ta med brilleseddel eller linsekort.

Det er viktig at du møter uthvilt til den yrkespsykologiske testen. Du må beregne en del venting mellom testene, og du kan ikke regne med å være ferdig før kl. 17 på testdagen. Det kan være lurt å ta med formiddagsmat"

 

 

 

Så kort svar: ja, begge testene tas samme dag og urinprøve skal tas med.

 

Det er 80 plasser som deles ut men 124 som tas inn til test. Så det er endel stryker på denne dagen eller som siles ut.

 

MEN SKOLEN ER VIST NÅ av 1 1/2 ÅR VARIGHET. Altså 1/2 år lenger.. Noen som vet hvorfor?

Endret av Martin Logan
Lenke til kommentar

Jeg mener det er pga at det rett og slett var for liten tid på kursene, da jeg gikk der så hadde vi utrolig kort tid på å gå gjennom pensum.. Det er også skjedd en del endringer, nå starter de med noe som heter førers kjørekort(noe i den duren), det hadde ikke vi. Skolen er under stadig utvikling =)

 

Yommt: Kjip holdning, unødvendig da dette er en plass man stiller spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...