Gå til innhold

hvordan går det med skoletaperne?


ecko

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og du framstår som en uopplyst drittunge.

9398981[/snapback]

Hvorfor det? Fordi jeg ser at poker er mye flaks og helt tåpelig å dra inn i denne sammenhengen? Hihi, ok.

9399095[/snapback]

 

Det var like seriøst ment som at du kaller meg et troll.

 

Men jo, poker er mye dyktighet. Ikke på amatørnivå, men når du kommer opp i norgeseliten.

Endret av firkantsopp
Lenke til kommentar

Det er uansett et adskillig bedre råd å be folk om å bli lege, ingeniør, økonom etc enn å be dem om å satse på poker :)

 

Å forsøke seg som profesjonell pokerspiller, idrettsutøver, entertainer osv er ekstrem risiko, sjansen for å lykkes er nok under 1% - det er langt mer sikkert å ta en solid utdannelse.

 

Dessverre viser statistikk at skoletaperne i snitt gjør det langt dårligere enn skolevinnerne - lønnsmessig.

Lenke til kommentar
hvordan går det egentlig med de som ikke fullfører utdannelsen fordi at de er late, stressa, eller av andre grunder.

 

hvilke jobber og valg er igjen til de? kan man leve et bra liv med familie selv om man ikke har utdanning?

 

foresten, går det ann å få hjelp til å stresse seg ned å for å ikke være deppa?

9379452[/snapback]

Nå vet jeg ikke hvilket nivå av utdannelse du sikter til. Men synes det skal være sagt at man ikke blir automatisk ulykkelig om man avbryter studier. Man må nesten velge hva som passer en. Og hvilke parametre som gjelder for et godt liv vil jo være ganske subjektivt.

Eksempelvis leste jeg for litt siden om en som avbrøt psykologistudiene sine på NTNU, og endte opp med å drive en bar. Og det var det beste som hadde skjedd han, mente han selv.

Lenke til kommentar
er det ikke noe som heter aetat eller noe? slike som finner jobber til folk?

9393997[/snapback]

Aetat finner jobb til deg ut ifra hvilke kvalifikasjoner du har. Med ikke fullført grunnskole stiller du svært dårlig videre i livet. Det er faktisk mulig å tjene godt med penger kun med vg-utdanning, som f.eks hjelpepleier. Ta heller den enkleste muligheten og linja på vgs, bare du fullfører. Da sitter du hvertfall igjen med en mulighet videre i livet.

Lenke til kommentar
er det ikke noe som heter aetat eller noe? slike som finner jobber til folk?

9393997[/snapback]

Aetat finner jobb til deg ut ifra hvilke kvalifikasjoner du har. Med ikke fullført grunnskole stiller du svært dårlig videre i livet. Det er faktisk mulig å tjene godt med penger kun med vg-utdanning, som f.eks hjelpepleier. Ta heller den enkleste muligheten og linja på vgs, bare du fullfører. Da sitter du hvertfall igjen med en mulighet videre i livet.

9441081[/snapback]

 

og hvilken linje er enklest?

Lenke til kommentar

Det er ikke slik at alle som fullfører en utdannelse ender opp med å få brukt den til å skaffe seg en relevant jobb i det hele tatt. Landet er fullt av stillinger der skolevitnemål har betydd fuck all for ansettelsen, hvor en ressurssterk person uten utdannelse hadde stilt nøyaktig like sterkt som en med. Når mange som ikke har fullført noe skole faller utenfor er det nok ikke først og fremst fordi de ikke har vitnemål, men på grunn av problemene som fikk dem til å droppe ut av skolen i første omgang.

Det finnes alltids jobber, ikke bare det, det går fint an å komme seg ganske så langt uten utdannelse. Ikke dermed sagt at det ofte er tryggest og lurest å finne seg i noen år på skolebenken.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, ecko. Jeg tror det er viktig å gjennomføre videregående og anbefaler at du bare holder ut med det. Pass på så du ikke ergrer deg i 50 år over at du ikke tok den grunnleggende utdannelsen på bare 3 små år..

 

Du nevner angst og depresjon - noe som kan være en hindringer i skolegangen, det er veldig forståelig, men man må ikke gi seg uten å ha prøvd sitt fulleste synes jeg. Oppsøk en psykiater/psykolog hvis du ønsker legemidler og veiledning gjennom de 3 årene, og bare.. gjør det! ;)

 

Mvh

Endret av Gradus
Lenke til kommentar
Hei, ecko. Det er viktig å fullføre videregående! Jeg vil sterkt anbefale deg å bare holde ut med det. Pass på så du ikke ergrer deg i 50 år over at du ikke tok den grunnleggende utdannelsen på bare 3 små år!

 

Du nevner angst og depresjon - dette kan være en hindring i skolegangen, noe som er veldig forståelig, men ikke la det ta knekken på deg. Jeg vil anbefale deg å oppsøke en psykiater/psykolog hvis du ønsker legemidler og veiledning gjennom de 3 årene.

 

Mvh Knut

9524182[/snapback]

 

jeg ska få en eller annen utdannelse, det har jeg bestemt meg for, men jeg sliter med noen problemer, men jeg har snakket med rådgiver og andre slike folk. dette går forhåpentlig vis bra!

Lenke til kommentar
I dag skal jo "alle" bli leger og sivinger. Hva slags samfunn får vi da?

9398981[/snapback]

Et teknologisamfunn? Der nyvinninger skjer fort, og kunnskapsmengden øker fort.

9525007[/snapback]

 

Vet ikke hvor stor andel av norges befolkning som besitter 3 års høgskole eller mer, men USA innehar verdens største andel folk med college-utdannelse (4 år for dem), og den er på 32%. Ikke akkurat alle, er det vel?

 

Si at Norge er på 30%, så stiller du foran 7 av 10 i en jobbsøknadsprosess, så fremt man ikke trekker inn andre faktorer.

Lenke til kommentar
hvordan går det egentlig med de som ikke fullfører utdannelsen fordi at de er late, stressa, eller av andre grunder.

 

hvilke jobber og valg er igjen til de? kan man leve et bra liv med familie selv om man ikke har utdanning?

 

foresten, går det ann å få hjelp til å stresse seg ned å for å ikke være deppa?

9379452[/snapback]

 

Stress og depresjoner kan være vanskelig å takle, det beste er vel å prøve å finne ut hva som er rota til problemet. Av erfaring kan det være lurt og komme seg ut, være med på aktiviteter og kanskje trene. Mye depresjon kommer av ensomhet, og at man ikke finner noe mening med tilværelsen. Da funker det ikke å stagnere hjemme.

 

Når det hjelder jobb og utdanning, er det sånn at alle som vil jobbe, får seg en eller annen jobb. Suksess og inntekt trenger ikke å handle om utdanning, og mange av de store grunderne har jobbet seg opp i gradene. Butikk- og distriktsjefer i kjeder har som regel startet i kassa eller "på gulvet". Det handler om pågangsmot og arbeidsvilje.

 

Uansett så vil jeg anbefale alle å gjennomføre utdannelsen de holder på meg, det å droppe ut viser bare at man ikke har guts. Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fullført videregående. Droppet ut etter utallige forsøk på å fullføge vk1 (allmenn/økonomisk-ting), men pga sykdom gikk det heller dårlig.

 

Etter jeg hadde bestemt meg for å slutte helt på skolen begynte jeg å jobbe hos McDonald's. Leste i avisen at tidligere avisbud (som meg) var mer eller mindre sikret jobb der om man søkte. Gikk rett ned og fikk jobb på dagen. Etter 2 år fant jeg ut at det ikke var en så ufattelig god jobb (faktisk jævlig drit).

 

Jeg dro meg da net på aetat som du nevnte. Der ble jeg lagt inn i en arbeidssøkerregister. To dager seinere ringte de og jeg fikk tilbud om å begynne på et 5 månederskurs som enten blikkenslager eller anleggsgartner.

 

Jeg visste minimalt om begge yrkene, men siden anleggsgartnerkurset lå nærmere valgte jeg det. Gikk der i 5 måneder og avsluttet med vk1-eksamen (gikk veldig, veldig bra). De 5 månedene med kurs var utrolig mye bedre enn noen skole jeg har gått på. De fleste andre på kurset var godt voksne og det virket som om lærerne hadde et helt annet syn på oss enn på "vanlige" elever. Mye lettere å snakke til og å bli tatt seriøst (noe jeg aldri har opplevd på skolen). I tillegg får man betalt for disse kursene (ca 8 000 kr i måneden ink. reisepenger i basisstønad og mer om omstendighetene krever det).

 

I løpet av kurset var vi utplassert i 4 uker. Valgte meg selv et firma jeg ville satse på å få jobb hos. Søkte på jobb hos de samtidig som jeg spurte om de ville ha meg i utplasseringen. Gjorde mitt beste mens jeg var der, og etter 3 uker fikk jeg vite at jobben var min om jeg fremdeles var interessert. Begynte der som lærling dagen etter eksamen.

 

Har fått godskrevet en del år, og skrev under på en lærlingkontrakt på 3 år. Har nå 2,5 år igjen. Timelønnen min ligger på 101 kr i timen og går opp med ca 10 -15 kr hvert år (kommer i tillegg et stort hopp når jeg blir 21...om nøyaktig et år). I tillegg får jeg 1 300 kr i uken for å stå som brøytevakt (har ikke sett noe snø hittil i år, da).

 

Har nå planer om å ta norsk som privatist for så å studere til landskapsarkitekt etter jeg har fått fagbrev, men dette er vel bare en liten drøm jeg har.

 

Uansett, dette var bare et eksempel på at det går an å "redde" seg inn igjen selv om man ikke fullfører videregående.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Jeg har ikke fullført videregående. Droppet ut etter utallige forsøk på å fullføge vk1 (allmenn/økonomisk-ting), men pga sykdom gikk det heller dårlig.

 

Etter jeg hadde bestemt meg for å slutte helt på skolen begynte jeg å jobbe hos McDonald's. Leste i avisen at tidligere avisbud (som meg) var mer eller mindre sikret jobb der om man søkte. Gikk rett ned og fikk jobb på dagen. Etter 2 år fant jeg ut at det ikke var en så ufattelig god jobb (faktisk jævlig drit).

 

Jeg dro meg da net på aetat som du nevnte. Der ble jeg lagt inn i en arbeidssøkerregister. To dager seinere ringte de og jeg fikk tilbud om å begynne på et 5 månederskurs som enten blikkenslager eller anleggsgartner.

 

Jeg visste minimalt om begge yrkene, men siden anleggsgartnerkurset lå nærmere valgte jeg det. Gikk der i 5 måneder og avsluttet med vk1-eksamen (gikk veldig, veldig bra). De 5 månedene med kurs var utrolig mye bedre enn noen skole jeg har gått på. De fleste andre på kurset var godt voksne og det virket som om lærerne hadde et helt annet syn på oss enn på "vanlige" elever. Mye lettere å snakke til og å bli tatt seriøst (noe jeg aldri har opplevd på skolen). I tillegg får man betalt for disse kursene (ca 8 000 kr i måneden ink. reisepenger i basisstønad og mer om omstendighetene krever det).

 

I løpet av kurset var vi utplassert i 4 uker. Valgte meg selv et firma jeg ville satse på å få jobb hos. Søkte på jobb hos de samtidig som jeg spurte om de ville ha meg i utplasseringen. Gjorde mitt beste mens jeg var der, og etter 3 uker fikk jeg vite at jobben var min om jeg fremdeles var interessert. Begynte der som lærling dagen etter eksamen.

 

Har fått godskrevet en del år, og skrev under på en lærlingkontrakt på 3 år. Har nå 2,5 år igjen. Timelønnen min ligger på 101 kr i timen og går opp med ca 10 -15 kr hvert år (kommer i tillegg et stort hopp når jeg blir 21...om nøyaktig et år). I tillegg får jeg 1 300 kr i uken for å stå som brøytevakt (har ikke sett noe snø hittil i år, da).

 

Har nå planer om å ta norsk som privatist for så å studere til landskapsarkitekt etter jeg har fått fagbrev, men dette er vel bare en liten drøm jeg har.

 

Uansett, dette var bare et eksempel på at det går an å "redde" seg inn igjen selv om man ikke fullfører videregående.

9536208[/snapback]

 

Godt å høre at velferds-Norge fungerer :) Det som kanskje skiller deg fra en del andre, er at du faktisk gikk på det kurset. Ofte hører man folk som går lenge som arbeidssøkere hos Aetat, og rett og slett bare sier "nei takk" når dem ringer med slike tilbud.

Lenke til kommentar
ja det er så mye penger, men så er det en idiot du har solgt til som syter til moren sin om at hun ikke skal ta PS2en ut av rommet hvis han sier hvor stæshet kom fra.

 

snut med bikje på døra, da er man føkkd.

9390772[/snapback]

Som sagt ulovlig, og det er en risk.

 

Men virker som du kan drive på en god stund før politiet tar deg.

 

Og jeg kjenner flere som lever av å deale, som er voksne. De har blitt tatt av politiet flere ganger, og politiet vet at de dealer.

9390839[/snapback]

Viktig poeng at du kjenner voksne som lever av det... Det er greit med en voksen omgangskrets som du kan stole på at ikke plaprer. Litt vanskeligere for en sekstenåring.

 

Det anbefales ikke.

 

ecko:

Gå på skole og prøv å glemme at det er tre år igjen. Tenk over det: Var det slik du tenkte da du gikk i 7. klasse? At du ikke skulle kunne orke 3 år til på ungdomsskolen? Selvsagt ikke. Du fungerte og tenkte på en annen måte da. Og du kommer fortsatt til å utvikle deg de kommende årene. Men om du ikke klarer å slutte å tenke på at det er så lenge igjen, foreslår jeg at du tenker at du skal ta ett år til. Det er jo mulig å kutte ut skolen etter et år på videregående også :) Så kan du se hva du tenker når du kommer så langt. Går det greit, kan du ta andre klasse også. Blir det for jævlig kan du ta et år og få litt praktisk arbeidserfaring, og så kan du faktisk fortsette på videregående etterpå.

 

Gå på skole så langt du orker. Det er alltid muligheter for å ta en pause når det blir for tungt. Og så går det an å snakke med helsesøster eller psykolog. Det er de som eventuelt skal gi deg medisiner mot depresjon, ikke vi fremmede folk på et internettforum.

 

PS: Det som kaltes Aetat før, inngår nå i NAV.

Lenke til kommentar

Går bare bra, takk.

 

Jobber på fabrikk hvor jeg både er produksjonsmedarbeider og sjåfør, med 144kr/timen og meget gode betingelser. Jobben sponset både truck og lastebil sert.

 

Ikke akkurat drømmejobben, men er fornøyd i og med at jeg er/var en ufaglærd 22år gammal slask helt uten jobberfaring når jeg startet der. Folka jeg jobber med er også fantastiske, noe som bidrar til stor trivsel. Planen er dog å starte på skolen igjen når jeg er rundt 30 så jeg faktisk en gang kan få en jobb som passer mine interesser.

 

Annbefaler samtlige å holde seg i skolen :)

Lenke til kommentar

Det siste jeg ville gjort var å bruke medisiner mot depresjon. Medisiner er generelt noe man ikke skal bruke med mindre det er kritisk. Det er en grunn til at du er deppa, og da må du gjøre noe med årsaken i stedet for å kurere symptomene. Det jeg ville gjort hvis jeg var deg var å begynne og spise sunt (ta nok vitaminer), sove nok, trene litt og så ville jeg begynt på videregående.

 

Et lite tips kan være å ta noen fag som privatist (de som egner seg best), slik at du vil få en mer behagelig timeplan. Jeg går i tredje nå og har 24 timer i uken, har 1 time annenhver onsdag. Fikk 5,75 (i avgangsfag) i snitt i fjor og får 9 ekstra poeng. Å klare seg gjennom videregående krever neppe veldig mye. Hvis du velger enkle fag og tar noen som privatist tror jeg det burde gå greit.

Endret av Xezutal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...