Gå til innhold

hvordan går det med skoletaperne?


ecko

Anbefalte innlegg

Jeg har ødelagt min skolegang totalt ved å slaske første året (GK almenn) og andre året (IKT drift). Nå går jeg almennfaglig påbygging, må ta opp et par fag som privatist. + At jeg må ha alle fagene som er på timeplanen til almennfaglig påbygging, bio, rettslære, generell engelsk. Timeplanen min er helt forferdelig. Og etter alt dette vil jeg ikke få nok timer, noe som fører til at jeg må ta et fag til neste år som privatist. Så jeg må vente 1 år ekstra på å få generell studiekompetanse. Noe som er min egen feil til en stor grad, hadde jeg blitt informert om at det kunne bli slik ville jeg ikke ha slasket bort 2 år.

 

Så hvis dere først går skole, gjøre noe ut av årene, så dere ikke blir sittende igjen med mange hull når det gjelder antall timer man må ha. Må vel ha totalt 95 timer hvis man vil ha generell studiekompetanse. Jeg blir liggende på 91 etter dette året, så blir nok å ta SKU som privatist for meg til neste år. Heldigvis er jeg motivert til å faktisk gjøre noe på skolen nå. Jeg ble nesten en skoletaper, men har bestemt meg for å ikke bli det. Vil ikke ha en jobb som gir meg dårlig helse før jeg blir 50. Siden de eneste alternativene jeg har her hvor jeg bor er å jobbe på fabrikker som produserer fiskeprodukter o.l.

 

Det var da litt om min skoletaper historie :p Nå må jeg lese til Norsk prøve :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er litt nyskjerrig på hva definisjonen skoletaper er ?  Noen vil si at det er de som droppe ut, noen vil faktisk påpeke at de som tar yrkesfag er skoletapere.  Vil noen utdype dette litt mer ?

9605235[/snapback]

 

jeg tenkter på de som ikke klarer seg gjennom skolen. de som enten dropper ut eller går ut med dårlige karakterer.

Lenke til kommentar

Hei, ikke mobb de med dårlig karakter;p Jeg er kanskje dårlig i teori men i det praktiske så er jeg GOD faktisk;D

 

Det såsynd for de som virkelig er god i det praktiske, men suger i det teoretiske og derfor ikke får seg jobb.. selv så er jeg heldig og har skaffet meg jobb(tilbudt 3plasser) uansett hva karakterene mine kommer på.

 

Hva slags "dårlig karakterer" er du ute etter?

Endret av laffe
Lenke til kommentar

Man kan alltid da kurs eller noe utdanning lenge etter at man har slutta på videregående. Det er ingenting som heter at man må bli ferdig utdannet så fort som mulig hvis man skal ha en sjanse til å få jobb og trives og sånt. Selv ser jeg ikke helt hvorfor det skulle være gøy å utdanne seg til man blir (f.eks.) 21 år, også skal man bare bruke de neste 40 årene på å kanskje jobbe i samme jobb. Kanskje en jobb man i ettertid ikke liker så godt. Da er vel egentlig livet helt bortkastet. Og noen ganger hender det kanskje at man kan få seg en jobb, så sender de deg på noe kurs samtidig ellerno

Lenke til kommentar
Man kan alltid da kurs eller noe utdanning lenge etter at man har slutta på videregående. Det er ingenting som heter at man må bli ferdig utdannet så fort som mulig hvis man skal ha en sjanse til å få jobb og trives og sånt. Selv ser jeg ikke helt hvorfor det skulle være gøy å utdanne seg til man blir (f.eks.) 21 år, også skal man bare bruke de neste 40 årene på å kanskje jobbe i samme jobb. Kanskje en jobb man i ettertid ikke liker så godt. Da er vel egentlig livet helt bortkastet. Og noen ganger hender det kanskje at man kan få seg en jobb, så sender de deg på noe kurs samtidig ellerno

9606290[/snapback]

 

Hvem sier noe om samme jobb? Om man tar utdanning, er det vel langt større sjanse at man slipper å være i samme jobbi 40 år :) Flere strenger å spille på osv.

 

Hvorfor det skulle være gøy å utdanne seg til man er 21? Vel, fordi studentlivet muligens er den morsomste perioden i livet ditt :) Selv fyller jeg 23 i år, og startet på en 2-årig master for å a) ha det moro i 2 år til, b) ha en bedre CV så man lettere får seg jobb, og c) selvsagt lære noe.

 

Har full respekt for de som velger en mer praktisk utdannelse, og er svært misunnelig på dem som faktisk mestrer noe i såpass ung alder (rørleggere, snekre osv.) Er også veldig forskjellig om folk trives på skolebenken eller ikke (og takk Gud for det!), men likeså jeg har forståelse for at noen velger en praktisk utdannelse, bør dem også skjønne at folk velger å utdanne seg over flere år :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...