Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God aften godtfolk!

 

Jeg ville bare uttrykke min irritasjon over alle generaliseringene på dette forumet. Jeg synes det er unødvendig, det svekker et hvert argument/påstand, skaper dårlig stemning og misforståelser og bidrar til å gjøre forskjellene mellom folk større enn de sannsynligvis er.

 

Dersom noen ikke skulle skjønne hva jeg sikter til så trenger du nok ikke å lete lenge før du finner en. ;)

 

 

Noen gjengangere er jo f.eks. at alle religiøse rett og slett er dumme, at alle religiøse konsnant prøver å presse sin tro på andre, i det hele tatt å fremstille alle religiøse som fundamentalister og ekstremister, og mange andre. Uten å trekke frem denne som noe annet enn et eksempel, er jo kanskje denne utblasningen fra Boomerang i går litt artig:

 

 

 

"Til alle kristne: Takk for at dere ødelegger verden!"

 

 

 

 

 

Å i det hele tatt å behandle alle religiøse, kristne, jøder, muslimer, ateister osv. for en homogen masse er jo direkte latterlig. Ikke latterlig som i haha, men kanskje mer at man humrer litt for seg selv fordi det er så dumt samtidig som man blir irritert fordi det er så unødvendig og transynt.

 

 

Mvh. Thoz

Lenke til kommentar

De fleste skjønner nok godt at det er store forskjeller innad i de ulike religiøse grupperingene, men det er ikke alltid like hensiktsmessig å konsekvent ta hensyn til forskjellene. Bare for å bruke eksemplet til Boomerang: "Til de kristne (nærmere spesifisert: lutherske, protestantiske, katolske, romerkatolske, Jehovas vitner, læstadianere og pinsevenner): Takk for at jeg har fått inntrykk av at noen av dere i mine øyne ødelegger verden på noen bestemte måter som jeg ikke liker!"

 

Korte unøyaktige setninger er ofte langt mer lettleste og forståelige enn lange nøyaktige setninger. Selv Gro Harlem Brundtland rotet seg jo bort i en tale hun hadde da hun var inne på sin syvende leddsetning.

 

Korte unøyaktige setninger har den ulempen at de lettere lar seg kverulere i senk. Mottageren får uansett det han vil: Enten det egentlige budskapet eller en god mulighet til å plukke budskapet i småbiter.

 

PS. Det er ikke meningen å blindt forsvare Boomerang her eller angripe deg. Du har et godt poeng også. Jeg vil bare at folk prøver å skjønne hva andre egentlig mener i stedet for å feiltolke utsagn med vilje.

Lenke til kommentar

Jeg må bare fortelle om en liten sak her i kommunen jeg bor, som jeg personlig syns er litt...rar, for å kalle det det. Må legge til at jeg har bare skumlest disse sakene som har stått i lokalavisa, så noen fakta kan være feil.

 

I alle de herrens år har Kirken delt ut bibler til...var det 5. klassingene? Et eller annet klassetrinn var det nå. For ikke så veldig lenge siden, sa skolen nei. Vet ikke om dette var et direktiv på nasjonalt nivå, men uansett, på skolen fikk ikke kirka komme og dele ut bøkene sine.

Jeg regner med det ikke var for å være vrang at skolen tok dette standpunktet, men at det har noe med religionsfrihet i skolen eller noe i den duren.

 

Kirka reagerte med å gå ut i lokalavisa, hvor dem ikke kunne skjønne hvorfor denne tradisjonen skulle brytes. Alle hadde godt av å lære om Jesus, og hele den historien der.

 

Så går det noen uker, og nå i denne uka var det atter en artikkel i lokalavisa. Nå hadde Kirka arrangert en egen kveld/dag hvor de delte ut bibler til barna. I tillegg hadde dem vist noen klipp fra den siste Narnia-filmen, og forklart alle likhetstrekkene denne filmen har med bibelhistorien.

 

Jeg syns selv dette var temmelig rare greier. Var det virkelig viktig å få delt ut biblene?

Og denne sammenligningen med Narnia... Jeg vet da fanden hva jeg skal si, men det høres litt suspekt ut i mine ører... Mulig jeg bare har fått alt kirkelig opp i halsen i det siste, men.

Kan ikke misjoneringen skje etter at man har blitt voksen, eller er det da for sent?

Lenke til kommentar

Det var da nesten mildt i forhold til hva jeg ble utsatt for av misjonering i grunnskolen. Bibelutdeling, formidling av bibelhistorien som fakta, besøk på forskjellige ekstreme menigheter, misjonærlærere som fortalte om da Gud i egen høye person sørget for regn i en tørkerammet landsby i Afrika, gudstjenester hver jul, påske og sommerferie, bordbønn, morgenbønn og salmesang på slutten av dagen. Pluss en hel del mindre episoder hvor jeg som udøpt og ikke-religiøs unge ble forhørt om min tro av lærere.

 

Narnia-bøkene er forsåvidt sterkt preget av religiøsitet.

Lenke til kommentar

Damn, du har vært igjennom Inkvisisjonen, du! Var en del mer tvungen misjonering da jeg gikk på skolen også, men ikke ille. (Takk og pris). :)

 

Likevel, i Norge 2008 synes jeg all form for misjonering blant barn snart burde stoppes. Hvorfor ikke vente til ungdomsskolen/videregående? De fleste klarer å få et barn til å tro på monstre under senga, vent med misjoneringen til fornuften begynner å få fotfeste, sier nå jeg...

Lenke til kommentar

Heisann, ville bare si min dype irritasjon over to meget kristne i klassen.

 

Så der sitter vi og snakker om religion, og så spør jeg de pent og rolig, hvorfor i all verden de tror på denne boka. Kunne de forklare det? Joda, de skulle så gjerne gjøre det, men ville ikke gjøre det fordi jeg i følge dem ikke ville forstå det, uansett! Kom igjen da, sier jeg, bare si det så skal jeg prøve og forstå, jeg trenger ikke forstå en gang, bare fortell! Men neida, jeg ville ikke forstå uansett, så ingen forklaring til meg.

Lenke til kommentar

Selv om Valkyriene ikke var blant de "store" gudene, var de helt klart guddommer i det norrøne polyteistiske ensemble.

 

Wikipedia sier det slik: In Norse mythology the valkyries (Old Norse Valkyrja "Choosers of the Slain") are dísir, minor female deities, who served Odin.

 

 

Sleipner kan kanskje diskuteres, men det bør kanskje nevnes at han skal ha blitt født av (halv-?)guden Loke.

Lenke til kommentar

Aftenposten skriver, lakonisk:

 

"Eksorsisme, kirkens ritual for å drive onde ånder ut av en plaget sjel, er på full fart tilbake i de katolske områdene i Europa.

I juli i fjor møttes mer en 300 djevelutdrivere i den polske byen Czestochowa, kjent for klosteret med Den svarte madonna, til den fjerde internasjonale eksorsistkongress.

Omkring 70 prester er i dag i tjeneste som fullt utlærte djevelutdrivere i Polen. Det er omtrent dobbelt så mange som for fem år siden. I Italia er omkring 300 eksorsister i aktivitet. Fremst blant dem står den 82 år gamle presten Gabriele Amorth. Han utfører eksorsisme daglig i Roma og er preses blant Europas voksende skare av demon-utdrivende prester.

 

- Folk ber ikke lenger. De går ikke i kirken, de skrifter ikke. Det er fritt frem for Djevelen, sier Amorth. - Det er mange som er interessert i satanisme og seanser, og langt mindre i Jesus, legger han til.

Både Amorth og andre prester forteller at økningen i antall djevleutdrivelser blir oppmuntret av Vatikanet, som i 1999 formelt reviderte og opprettholdt den katolske kirkes ritual for slikt for første gang på nesten 400 år."

 

Med en slik grad av overtro i vår tid, kan Svein-Magne Pedersen og "Misjonen Jesus Leger" fortsette å tjene penger på lettlurte folk ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...