Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Det er mange plasser der vitenskap og religion er på kollisjonskurs.
Enig.

 

Dawkins plukker bare fra hverandre religion når det urettmessig trer inn på vitenskapens område: om det å vite. Religiøse skal tro og ikke vite. Det er hele poenget med religion.

 

Problemet er jo at Dawkins også har en overbevisning, for eksempel om hva som skjedde før Big Bang. Han kan, per definisjon, ikke vite noen ting om det, men likevel fremmer han relativt marginale teorier om "the Bubble Universe" og slike ting for å forklare et gudløst univers. Han utvider vitenskapens forklaringsevne utover det rent empiriske og kausale ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet er jo at Dawkins også har en overbevisning, for eksempel om hva som skjedde før Big Bang.

Feil. Dette er ikke en overbevisning slik en religiøs overbevisning er det. I den grad det er en "overbevisning" så er det fordi alle fakta tilsier at det er riktig.

 

Han kan, per definisjon, ikke vite noen ting om det, men likevel fremmer han relativt marginale teorier om "the Bubble Universe" og slike ting for å forklare et gudløst univers.

Du snur alt på hodet. Man trenger ikke å forklare et gudløst univers. Hvis man påstår at Gud eksisterer så må man bevise dette. De som ikke tror på Gud har ikke bevisbyrden.

 

Han utvider vitenskapens forklaringsevne utover det rent empiriske og kausale ...

Nei, det gjør han ikke. Enhver rasjonell person vet at bevisbyrden hviler på den som påstår at noe eksisterer. Det er null bevis for at Gud eksisterer, og vi har såpass mye kunnskap at vi ikke lenger trenger å ty til "Gud gjorde det!" hvis det er noe vi ikke kan forklare akkurat nå. Alle tidligere tilfeller av "Gud gjorde det!" har nemlig vist seg å være feil, og å ha helt naturlige årsaker.

Lenke til kommentar
Feil. Dette er ikke en overbevisning slik en religiøs overbevisning er det. I den grad det er en "overbevisning" så er det fordi alle fakta tilsier at det er riktig.

 

Det eksisterer (i vårt univers) ingen fakta som kan si noen ting om "tiden" før Big Bang, og heller ikke om det eventuelle "noe" som eksisterer utenfor vårt univers. Alle tanker og utsagn om dette har vært, er og vil for alltid forbli spekulasjoner. Dawkins forteller oss hva han tror — hans "overbevisning", om du vil — om universets tilblivelse. Det er ikke spesielt langt fra hva en deist sier når han forteller at han er overbevist om at Gud skapte universet, for så å overlate det til seg selv.

 

Evangeliene er en annen sak, men så er det heller ikke dem vi snakker om her.

 

 

Man trenger ikke å forklare et gudløst univers.

 

Enig. Likevel er det nettopp dette Dawkins gjør: "Why there almost certainly is no god", kapittel fire.

 

Nei, det gjør han ikke. Enhver rasjonell person vet at bevisbyrden hviler på den som påstår at noe eksisterer. Det er null bevis for at Gud eksisterer, og vi har såpass mye kunnskap at vi ikke lenger trenger å ty til "Gud gjorde det!" hvis det er noe vi ikke kan forklare akkurat nå. Alle tidligere tilfeller av "Gud gjorde det!" har nemlig vist seg å være feil, og å ha helt naturlige årsaker.

 

Har jeg vært så lenge borte at du ikke husker hva jeg mener om disse tingene?

Lenke til kommentar
Det eksisterer (i vårt univers) ingen fakta som kan si noen ting om "tiden" før Big Bang

Hva, nøyaktig, sier Dawkins om dette mener du?

 

Alle tanker og utsagn om dette har vært, er og vil for alltid forbli spekulasjoner.

Nei, fordi det ikke er noe bevis for Gud. Alt vi finner ut av har helt naturlige forklaringer.

 

Dawkins forteller oss hva han tror — hans "overbevisning", om du vil — om universets tilblivelse.

Og det er altså? Hvor har du det fra? Hvorfor kaller du det "overbevisning"?

 

Man trenger ikke å forklare et gudløst univers.

Enig. Likevel er det nettopp dette Dawkins gjør: "Why there almost certainly is no god", kapittel fire.

Og hva, konkret er feil der?

Lenke til kommentar
Hva, nøyaktig, sier Dawkins om [tiden før Big Bang] mener du?

 

Jeg trenger ikke engang lage meg en egen mening om akkurat det; det holder å vise til side 144-5 av den amerikanske utgaven: Når først universet er her, slik at vi er tilstede for å oppleve det, virker det i ettertid lite plausibelt at universet har de egenskapene som skal til for at liv kan oppstå. Det er nemlig slik at det er seks forskjellige fundamentale fysiske konstanter som alle må være innenfor en gitt verdi; og det er de selvfølgelig nå — hvis ikke hadde ikke vi eksistert, og følgelig ikke kunnet diskutere her.

 

Dawkins går nå videre, øverst på side 145, med å foreslå at det finnes en masse univers ('multiverse'-/'megaverse'-hypotesen), og at ett av dem 'muterte' slik at disse seks fundamentale konstantene fikk de verdiene som skulle til for at liv kunne oppstå. (Han fortsetter med å kommentere at denne hypotesen for ham er fullstendig opplagt, fordi den passer inn i evolusjonsmønsteret. Dessverre er det ikke alltid likhetstegn mellom opplagt og riktig, og særlig ikke i kvantefysikken.) Over de påfølgende sidene forklarer og forsvarer han multiverse-hypotesen.

 

Dawkins velger altså ut den hypotesen han liker best, for å forklare hvordan noe kan oppstå uten en skaper. Hypotesen han velger kan ikke testes (den viser jo til ting som foregår utenfor vårt univers og dermed også våre naturlover), og er dermed ikke noe den vitenskapelige metode kan gi oss kunnskap om. Hypotesen er derfor fullstendig ad hoc — men ikke mer ad hoc enn påstanden om at dette ikke kunne skje uten en skaper, fordi begge påstander flyter ut i uendelig regresjon. Forskjellen er bare at Dawkins ikke ser problemet med uendelig regresjon.

 

Siden 'multiverse'-hypotesen ikke kan testes, kan ikke vitenskapen gi oss indikasjoner på om denne hypotesen er rett eller gal — og konklusjonen blir da trukket på personlig grunnlag: "Overbevisning".

Lenke til kommentar
Dawkins velger altså ut den hypotesen han liker best, for å forklare hvordan noe kan oppstå uten en skaper.

Det du egentlig mener å si er at han ser på hvilken teori som har best støtte fra de fakta vi kjenner til? Altså noe helt annet enn Gud-hypotesen.

 

Hypotesen han velger kan ikke testes

Eh, jo.

Lenke til kommentar
Det du egentlig mener å si er at han ser på hvilken teori som har best støtte fra de fakta vi kjenner til? Altså noe helt annet enn Gud-hypotesen.

 

Nei, det er ikke det jeg mener å si. Jeg mener å si det jeg sa. Det finnes ingen fakta som støtter multiverse-hypotesen. Om det er noe annet enn gud-hypotesen er irrelevant.

 

Hypotesen han velger kan ikke testes
Eh, jo.

Hvordan?

Lenke til kommentar
Det du egentlig mener å si er at han ser på hvilken teori som har best støtte fra de fakta vi kjenner til? Altså noe helt annet enn Gud-hypotesen.

Nei, det er ikke det jeg mener å si. Jeg mener å si det jeg sa. Det finnes ingen fakta som støtter multiverse-hypotesen. Om det er noe annet enn gud-hypotesen er irrelevant.

Nei, det er slett ikke irrelevant. Hele poenget her er jo at en vitenskapelig hypotese er noe helt annet enn tro på Gud.

Lenke til kommentar

Morsomt, men de vitenskapelige forklaringene er ikke feilfrie heller.

- I video nr 8 er det en feil i sannsynlighetsberegninga til det atomet i den steinen. De glemmer å ta hensyn til at det er mange like atomer i den steinen.

 

Det var en tidligere video det var en feilaktig detalj også, men nå finner jeg ikke tilbake til den. Orker ikke å se at på nytt for å finne den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...