Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234
Antagelig vil h*n finne mening i noe annet, tror jeg

 

Som hva da? Evolusjon?

Evolusjon forklarer jo bare hvorfor organismene ser og oppfører og funker slik de gjør, det er jo ikke noe som gir mening med livet. Men, hvis du har lyst å se på meningen med livet som å befrukte ei søt pige og oppdra dine barn (slik som jeg :wee:) så er det ingen som nekter deg.

 

Personlig så tenker jeg ikke så mye over nøye over "meningen" med ting. Jeg aksepterer at ting er som de er, og setter min tillit til folk som sikkert er 15823562988523 ganger smartere enn meg til å gruble ut noen ideer om hvorfor det akkurat er slik.

 

Du kan f.eks se en dokumentar her om hvordan en teori om hvordan universet ble til funker. Varer 20-ish min. Ganske interessant å se på.

 

Natta!

Torstein.

Lenke til kommentar
Antagelig vil h*n finne mening i noe annet, tror jeg

 

Som hva da? Evolusjon?

Evolusjon forklarer jo bare hvorfor organismene ser og oppfører og funker slik de gjør, det er jo ikke noe som gir mening med livet. Men, hvis du har lyst å se på meningen med livet som å befrukte ei søt pige og oppdra dine barn (slik som jeg :wee:) så er det ingen som nekter deg.

 

Personlig så tenker jeg ikke så mye over nøye over "meningen" med ting. Jeg aksepterer at ting er som de er, og setter min tillit til folk som sikkert er 15823562988523 ganger smartere enn meg til å gruble ut noen ideer om hvorfor det akkurat er slik.

 

Du kan f.eks se en dokumentar her om hvordan en teori om hvordan universet ble til funker. Varer 20-ish min. Ganske interessant å se på.

 

Natta!

Torstein.

 

Meningen med livet å pule pene damer for å si det rett ut. Jaja, det er noen som har det. Hva med de som ikke er så flinke med kvinnfolk?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Meningen med livet å pule pene damer for å si det rett ut. Jaja, det er noen som har det. Hva med de som ikke er så flinke med kvinnfolk?

De kan trene armen? Ellers har man alltids russianbrides.com

 

Er jo bare å lage seg en mening med livet. Bruk fantasien. Livet er fullt av mening bare du vil det :) Er høyst individuelt hva som er meningen i livet. Jeg har sagt min (har lyst å bli en dritkul bestefar! :green: ), men den vil nok bli forandra et par hundre ganger opp igjennom livet.

 

Mitt livsmotto så langt:

Life is a journey, not a destination.

Lenke til kommentar
Meningen med livet å pule pene damer for å si det rett ut. Jaja, det er noen som har det. Hva med de som ikke er så flinke med kvinnfolk?

De kan trene armen? Ellers har man alltids russianbrides.com

 

Er jo bare å lage seg en mening med livet. Bruk fantasien. Livet er fullt av mening bare du vil det :) Er høyst individuelt hva som er meningen i livet. Jeg har sagt min (har lyst å bli en dritkul bestefar! :green: ), men den vil nok bli forandra et par hundre ganger opp igjennom livet.

 

Mitt livsmotto så langt:

Life is a journey, not a destination.

 

Haha, morsom link. De er kanskje fine, men tenk på alle fordommene du får mot deg når du kommer hjem med en russer. Ikke mye ære i behold da!

Lenke til kommentar

Enig med Torswin. Finn din egen mening med livet. Det er et drøss av valgmuligheter.

 

Alt i fra å fylle et sjakkbrett med lik som han russiske seriemorderen til å pule så mange damer du kan eller simpelten nyte det du har...

Livet er så fullt av muligheter til å lage en mening at du aner ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Haha, morsom link. De er kanskje fine, men tenk på alle fordommene du får mot deg når du kommer hjem med en russer. Ikke mye ære i behold da!

Vil jeg ikke si, men så kan det være at jeg er nordlending og er en god del som har tilknytning til Russland enten via arbeid eller familie/slekt. Bare nevner det siden jeg går utifra at du er en søring :)

Lenke til kommentar
Enig med Torswin. Finn din egen mening med livet. Det er et drøss av valgmuligheter.

 

Alt i fra å fylle et sjakkbrett med lik som han russiske seriemorderen til å pule så mange damer du kan eller simpelten nyte det du har...

Livet er så fullt av muligheter til å lage en mening at du aner ikke.

 

Lol, jeg vil si ingenting av det som her slår meningen med livet som kristendommen kan tilby, menmen...Meningen med livet for ateister er jo provisorisk. For kristne er den evig.

Lenke til kommentar

Meningen med livet kan i mine øyne deles i to hovedkategorier, den rent biologiske og funksjonelle som går på prokreasjon av egne gener og det å oppnå livskvalitet og tilfredshet.

 

Den siste delen er mye godt preget av personlige preferanser, men uansett kommer en ikke utenom innvirkningen av den første, det er derfor de fleste danner familier, jobber for å fø på avkomet og slik sett plasserer seg innenfor "normalen". Innenfor denne kan en fint dyrke hobbyer, sport og annet som gir livet mening. For meg er det summen av dette som gir meg "hverdagslykken" om en skal kalle det noe. En kan også fint være spirituell - for å kalle det det - som ateist, jeg kan fint føle skjønnheten i et musikkstykke av Brahms og Bach for å nevne noe, samt filosofere over hentydninger i poesi og la meg imponere av kunst. En blir ikke en "maskin" av å være ateist og meningen med livet er så mangefassettert at en ikke kan si det er èn bestemt ting.

 

Det er nå mitt lille bidrag til debatten :)

Lenke til kommentar
Men hva tror du vil skje med en kristen som mister troa si?

Hva skulle skje da mener du? Jeg er tidligere kristen, og jeg har det helt flott som ateist.

 

Jeg som trodde at eks-kristne bare sluttet og eksistere som personer når de mistet troen sin :ph34r:

 

Kakestykket:

 

Hvis du kunne velge mellom å leve livet ditt akkurat slik du måtte ønske, gjøre alt som gjør deg lykkelig uansett hva det måtte være, og å undertrykke deg selv til å leve et liv etter hva en bok og andre mennesker sier du skal leve, ville du ikke innerst inne velge det første alternativet?

 

Selv om menneskene stort sett ikke har annet å gjøre enn å formere seg og spre sine gener, så har vi fortsatt muligheten til å oppleve lykke, føle oss overvelmet, føle oss stor, føle oss liten og tilegne oss kunnskap. Hvis jeg hadde valget mellom å dra til Afrika for å misjonere, eller å dra for og reise rundt og oppleve kontinentet er jeg 100% sikker på at jeg ville valgt det siste alternativet. Hvis jeg kan velge et liv hvor jeg ikke må forholde meg til Jesus og Gud og ekstra sett med lover og normer utenom de som eksisterer i samfunnet fra før, så er det for meg et liv hvor jeg står friere til å være meg selv. Og det livet er mye bedre enn det livet hvor jeg må være noen andre, kun for å oppnå et mål om å komme til et sted ingen vet eksisterer engang etter jeg er dø. Den tid den sorg. (Og for å være helt ærlig tenker jeg aldri over muligheten for å havne i helvete heller.)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen morsomme kristne barnesitater hentet herfra:

 

1. Kona til gud heter Gudmor. Hun er moren til alle barnebarna hans; Moses, Jesus og Julenissen.

Thomas Andre, 7 år

 

2. Gud heter egentlig Den allmennpraktiserende hersker på himmelen og på jorden. Han bestemmer alt, hele tiden. I gamle dager het Gud “mannen med ljåen”.

 

3. Gud er forholdsvis grei, men han liker ikke at tyver kommer til himmelen uten grunn.

 

4. Nå er det blitt ozonhull i himmelen. Det gjør at gulvet til Gud ikke er helt tett lenger. Det kan bli et problem.

 

5. Det er mange i himmelen: Alle som er døde er der, pluss Gud og Jesus og den dårlige Ånde.

 

6. Det er noen som har en hellig lama. Det er egentlig en liten kamel. Det heter Dalai-lama. Jeg tror det er en engel.

 

7. Hvis Gud hadde holdt det han sa om å la alle barn komme til seg, så hadde vi ikke trengt barnehager.

 

8. Bibelen består for eksempel av De fem museboker og Marius’evangelium.

 

9. Du skal høre på moren din samme hva hun sier og hvilket tonefall hun bruker.

Thomas Andre, 7 år

 

10. Når noen dør, blir de lagt ned i jorda, og så sier presten: “Av jord er du kommet og der skal du bli.” Så tømmer han enda en bøtte jord i hodet på deg.

 

11. Jeg vil ikke begraves når jeg blir gammel, for jeg klarer ikke å ligge så lenge under jorden uten å puste. Og så er det så ekkelt å få så masse jord i nesa. Da er det nesten bedre å bo på gamlehjem.

Elin, 4 år

 

12. Hvis du dør, så skaper Gud deg om til jord. Da skjønner du ikke bæret.

Magne, 7 år

 

13. I Afrika tror de på Nilsen Mandela.

Mikkel, 7 år

 

14. Gud trenger ikke tro på noen han. Han trenger bare tro på seg selv.

Anne, 8 år

 

15. En misjonær er en mann med hatt og koffert som leser Bibelen på dørsprekken til folk.

Fredrik, 9 år

 

16. Man kan bli frelst eller helfrelst, det kommer an på hva man gidder.

Ingrid Marie, 7 år

 

17. Når man giftet seg i gamle dager, var det fordi staten sa det og presten mente det var best. I dag kan man slenge seg sammen med den ene samboeren etter den andre uten at staten så mye som letter på lokket.

Hanne, 8 år

 

18. Når man gifter seg, gir man hverandre at taushetsløfte. Hvis man ikke holder det, blir man skilt, og da må man dele på lamper og knivene, og som regel blir man ikke enige om hvem som skal ha barna. De som ikke blir enige om det, må gå til børsmegler. Han bestemmer at den ene skal ha barna, så får den andre et spisebord ekstra.

Turid, 7 år

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...