Gå til innhold

Prekestolen - løst og fast om tro


Anbefalte innlegg

Likte spesiellt godt det siste avsnittet i posten din der Simen1 :thumbup:

 

Deet er der jeg sytnes en stor del av problemet ligger. Hadde alle barn fått vokse opp i en verden der de fikk lære om alle religioner objektivt, og ingen press fra noen kanter, for at de så kunne ta et selvstendig valg senere (selvfølgelig er da ingen religion også et valg), så tror jeg at de aller fleste religioner ville krympet fort, spesiellt i moderne industriland.

 

Til jul i år ønsker jeg meg ikke en PlayStation 3, men at alle religioner dør ut :)

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til jul i år ønsker jeg meg ikke en PlayStation 3, men at alle religioner dør ut :)

Enig med dette. Religion har gjennom historien vært roten til mye ondt, eller ihvertfall brukt som påskudd for dette.

 

Når jeg først er inne på det, hva er egentlig forskjellen på godt og ondt? Jeg så starwars 3 tidligere i dag, og der var en interessant tanke som jeg backer hundre prosent, nemlig at det kommer helt an på synspunktet. Men la meg ta dette videre et steg:

 

Mennesker er videreutviklede dyr. Det som i hovedsak skiller oss såvidt jeg kan se, er evnen til å utføre gode og onde handlinger. Et rovdyr dreper for å få mat, alle dyr dreper i selvforsvar, men et menneske er såvidt jeg vet den eneste arten som dreper for moro skyld (en katt f.eks. dreper for treningens skyld, ikke for underholdningsverdien av selve drapet).

Lenke til kommentar

Vi skulle i kirken med skolen i dag, og til min store forskrekkelse fant jeg ut at det endelig ikke var obligatorisk!

 

Da var jeg hverfall sikker på at jeg ikke gadd gå. Selvsagt ville en jente i klassen overtale meg og noen adnre som ikke gadd å gå. Det er forsovet greit det, fordi hun skulle sikkert fremføre noe der, og ville at flest mulig skulle se på. Så der begynner hun å prøve å overtale oss. "Ja, men kobbeltveit og bibbi skal jo synge! Det blir jo gøy" Det er forsovet greit det (to personer på skolen min, en kan synge skikkelig, og en skal bare kødde og dumme seg ut.)

 

Uansett, etter det, så fortsetter hun: "...Og så skal vi lese opp juleevangeliet på fire språk"

 

DON'T SHE KNOW ME AT ALL?!?!?

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Jeg bruker å høre på P1 om morgenen og jeg legger stadig oftere merke til hvor mye religiøs propaganda som kommer ut av høyttalerne. Det blir stadig mer irriterende. Salmer, religiøse historier, intervjuer med autoritære religionspersoner, gud og hallelujaer jaller ut av høyttalerne som en annen morgenbønn.

Lenke til kommentar
Jeg bruker å høre på P1 om morgenen og jeg legger stadig oftere merke til hvor mye religiøs propaganda som kommer ut av høyttalerne. Det blir stadig mer irriterende. Salmer, religiøse historier, intervjuer med autoritære religionspersoner, gud og hallelujaer jaller ut av høyttalerne som en annen morgenbønn.

 

Godt! Nok et tegn på at englene er i arbeid og at endetiden er her.

Lenke til kommentar
Det er tross alt Kakestykke, så jeg tror det var ment dønn seriøst :)

 

Det var vel en mellomting. Jeg tror ikke nødvendigvis endetiden er her hvert øyeblikk, men vi lever jo i de siste tider uansett. Hvis jeg ikke tar feil, snakker Bibelen om en endetid preget av kaos i hele verden. En syv år lang krig skal avsluttes med at Jesus setter sine føtter på Jorda atter en gang.

Lenke til kommentar
Men hva med at religion er et mål på galskap?

 

You name it. Absurditeten kjenner ingen grenser, men jeg skal ikke rakke ned på kristendommen. Jeg burde ha vært i helvetet for lenge siden, siden jeg har brutt alle de syv dødssyndene og det med god margin, men er jeg det? Hehe, nei. Når det er sagt er all religion basert rundt det samme, løselig basert rundt det samme. Det kunne ikke falle meg inn å bli religiøs for alt det er verdt, heller. Jeg velger å tro på ting som er fysisk bevist, og ikke svada. Bibelen er like løselig basert som det Asbjørnsen og Moes eventyr er, for den saks skyld. Kan godt hende det var en person kalt Jesus, men ingen kan gå på vannet. Ingen kan gå på vannet.

Endret av Moods
Lenke til kommentar
Men hva med at religion er et mål på galskap?

 

You name it. Absurditeten kjenner ingen grenser, men jeg skal ikke rakke ned på kristendommen. Jeg burde ha vært i helvetet for lenge siden, siden jeg har brutt alle de syv dødssyndene og det med god margin, men er jeg det? Hehe, nei. Når det er sagt er all religion basert rundt det samme, løselig basert rundt det samme. Det kunne ikke falle meg inn å bli religiøs for alt det er verdt, heller. Jeg velger å tro på ting som er fysisk bevist, og ikke svada. Bibelen er like løselig basert som det Asbjørnsen og Moes eventyr er, for den saks skyld. Kan godt hende det var en person kalt Jesus, men ingen kan gå på vannet. Ingen kan gå på vannet.

 

Du blander katolisismen med kristendommen. Vi tror ikke på D7D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...