Gå til innhold

– Kun én konsoll i framtida (Maskinvare)


Anbefalte innlegg

Utviklingen vil stoppe opp påstår han!

 

For alt han nevner her... om det er kaffetraktere eller dvd-spillere, så har utviklingen stoppet opp for dette. Så lenge utvikling foregår, vil flere aktører i markedet kunne utvikle og patentere nye ting, og derfor også utvikle sine egne produkter. De mange små klarer ikke å sette sammen en enhetlig løsning med mindre de slår seg sammen heller, så disse vil ikke så lett kunne utkonkurrere de store selv om de måtte bli færre.

 

Vel, hva står igjen på kaffetraktere? integrert tv og musikk? Neppe... hva med dvd spillere? integrert tv? ja det finnes jo, her har det stoppet opp.

 

Hva med datamaskiner? Prosessorer, cpu'er, minne, ram, nei........ jeg tror neppe utviklingen stopper opp inntil vi ikke lenger klarer å se forskjell på dataspill og virkelighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i det Dyack sier om at sluttbrukerne blir mindre og mindre interessert i hva slags teknologi som ligger i produktet. Det som blir mer interessant er hva man kan gjøre med teknologien. Derav populariteten til produkter som Wii.

 

Jeg er bare ikke enig i konklusjonen hans. Jeg tror at så lenge de forskjellige produsentene klarer å lage sine nisjer, er det uaktuelt for dem å samkjøre på en plattform. Det er greit nok at forbrukerne gjerne skulle sett alt samlet på en felles plattform, men så lenge man kjøper nisjeproduktene, vil de bestå. Bare se på PC vs console; ingen av de markedene har gått dukken, selv om folk opp igjennom årene har dømt det ene eller det andre nedenom og hjem.

 

Tror det må være en eller annen funksjon i markedet, som skal forårsake dette, som Dyack ser, men ikke jeg. Noen tips?

Lenke til kommentar

Et greit kompromiss er om f.eks. Xbox 360 og PS3 er kompatible. Altså at PS3-spill kunne kjørt på Xbox 360 og omvendt. Det vil si at hardwaren måtte vært rimelig standardisert, f.eks. som X86-standarden for CPU-er. Det vil fortsatt være lisenskostnader for å dekke hardwarekostnader, online infrastruktur etc., men konkurransen for konsollprodusentene vil ligge i å tilby best hardware for pengene, ekstrautstyr etc. F.eks. kunne Sony satset sterkt på multimedieegenskaper i en noe dyrere konsoll, mens Nintendo hadde solgt en med Wii-kontroll som kun har basisfunksjonene for å kjøre spill. Hovedsaken er at alle spillene vil kjøre så og si likt uansett hvilken konsoll man velger. Det ville bli sett på som et brudd på standarden hvis f.eks. Sony ga ut et spill som bare kunne kjøres på deres merke.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Jeg tror heller ikke at dette skjer på en god stund. Jeg tror at vi aldri vil bli fornøyde, og så lenge vi ikke er fornøyde vil ikke store konkurrenter bli enige om å slå seg sammen. Da vil det jo ikke bli noen forbedring mer, og vi vil sitte med PS4-grafikk om hundre år. Og det suger :-) Og for at konsollene skal gi seg, så tror jeg PCen må gi opp først, og det kommer i hvert fall ikke til å skje!

Og hvorfor er det ønskelig med et teknologistopp på den måten?

Jeg tror at når folk nå sier at vi til slutt ikke vil se på hardware, blir som på samme måte som da Bill Gates sa at man aldri noensinne ville trenge mer enn 512kB RAM (Synes å huske at det var det antallet). Når vi får fotorealitet og naturtro fysikk i spillene finner de nye utfordringer, som for eksempel å spille i 3D, eller noe. At du er mentalt inne i spillet. Det hadde vært kult, og jeg tror ikke det er urealistisk, en gang. Teknologien går fremover, og jeg tror ingen av oss klarer å forestille seg hvordan det er om en til to generasjoner til.

Med mindre alt mulig smeltes sammen i èn suppe, selvfølgelig ;-)

Lenke til kommentar

Tror heller ikkje dette kommer til å skje.

Viss ikkje MS og Sony skal kunne tene på spillene som blir solgt på deres plattform vil vel desse konsollen bli veldigt dyre. Sannsynligvis dyrere enn noen PC.

Men at MS og Sony kan bli enig om et mer likestilt software er nok forhåpentligtvis muligt. :hmm:

Det eg håper på er at noen lager et operativsystem som er lagt for PCer og spilling.

Et operativsystem som bruker x antall ram, x antall CPU kraft uansett om du har mer eller akkuratt nok hardware.

Endret av Kløno
Lenke til kommentar

eneste måten jeg kan se dette skje på er via VM eller emulator.

 

altså at en blir enig om en eller annen form for abstrakt lag som produsentene kan skrive spillene opp mot, og dette laget blir så tolket eller noe i den dur av den enkelte konsollen.

 

er på mange måter det som gjør en i stand til å kjøre samme programvare på amd og intel cpu i en pc, for begge forstår X86. men xbox360, ps3 og wii alle har sine egne brikker og disse må det kodes direkte mot.

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig han har både litt rett og litt feil.

 

Jeg tror IKKE utviklingen stopper opp, men jeg tror muligens vi vil få færre alternativer etterhvert som tiden går, og tilslutt kanskje 1 standard.

 

Som mange allerede har nevnt, så vil denne standarden være en evolusjon av dagens htpc (dvs pc plattformen).

 

PC'er er kanskje litt dyrere enn konsoller, men samtidig er det ganske raskt endel bedre enn konsoller også. Dagens råeste grafikk-kort/cpu'er, er jo allerede mye bedre enn Xbox 360 (som er den enkleste sammenligningen).

 

Jeg tror at behovet for mer maskinvare(ytelse), er et godt argument nettopp for en felles standard. Jeg ser for meg en slags merking av htpc maskiner, der man må oppfylle visse ytelses og funksjonalitetskrav for å tilfredstille standarder. Disse standardene vil naturligvis bli pushet sagte fremover av hardwareutviklingen, og spill vil etterhvert kreve nyere og nyere standarder for å kjøre. Dvs at man må fremdeles bytte ut boksen (htpc-konsollen) med 3-4 års mellomrom om man ønsker å benytte seg av de siste spillene. Men flere leverandører kan levere og konkurrere om både komplette og deler av innholdet i boksen, sålenge disse har fått sertifisert at de tilfredstiller det som kreves av standarden.

 

Dermed vil man sikre relativt lave priser, og høy konkurranse i markedet. Dagens htpc er jo allerede på god vei til å være en fullverdig spillmaskin(hardwaremessig), på TV'en. Med flere og flere HDTV'er rundt i verdens hjem, vil også kompatibiliteten og oppløsningen være mer enn god nok for mer enn bare spillbruk. Dessuten tror jeg mer og mer av innholdet man benytter tv'en til, vil gå igjennom internett og ikke det tradisjonelle kabelnettet, noe som allerede har vært støttet lenge av pc'en.

 

Men det er en lang vei å gå, jeg har bare Xbox 360 foreløpig, men det er jo klart at alle de standardene som er satt av MS(som også begrenser muligheten, er behagelig, da det er så enkelt å ta i bruk. Inntil vi har et bredt samarbeid i bransjen, vil det være vanskelig å tilby noe som er like lett å benytte, og samtidig tilbyr alt det en pc kan gi deg.

Endret av oysteini
Lenke til kommentar

hmm, pc-basert konsoll ja. microsoft prøvde jo det med den orginale xboxen. men bruker nå x3 ppc variant iirc.

 

men etter hvert som virtualisering blir mer og mer populært, og en kombinerer det med live-cd/dvd/whatever, så sitter en på muligheten for at pcen kan i det ene øyeblikket kjøre ett hvilket som helst os, og i det neste kjøre ett spill i ett kontrollert miljø.

Lenke til kommentar

Tror ikke man får kun en konsoll-teknologi med det første. Ikke fordi det ikke er mulig, men fordi det ligger så mye penger i å være den som "vinner" konsoll-krigen.

De som selger best, kommer til å tjene så mye penger. Alle vil være den med storselgeren (slik PS1/2 og NES var, og som Wii er).

 

Det eneste som kan forandre dette er politikere. I disse dager med alle diskusjoner om global oppvarming og sløsing av ressurser, hadde kanskje verden vært tjent med at det bare var en konsoll på markedet. Man ville ungått at personer måtte kjøpe flere konsoller for å spille de beste spillene.

 

Leste for en stund siden at politikere i Kina, hadde bestemt at det kun skal være en standard for lading av mobiltelefoni, mp3-spillere og kamera. Dette fører til at man slipper å sende med ny lader til hver enkelt komponent man selger. Dette vil igjen føre til at man sparer verden for millioner av ladere som blir utdatert og må kastes hver gang man skifte mobil o.l.

Hvis kanskje EU, WTO eller noe slikt kunne bestemt at det kun skulle være en konsoll-teknolgi på markedet...

Lenke til kommentar
Leste for en stund siden at politikere i Kina, hadde bestemt at det kun skal være en standard for lading av mobiltelefoni, mp3-spillere og kamera. Dette fører til at man slipper å sende med ny lader til hver enkelt komponent man selger. Dette vil igjen føre til at man sparer verden for millioner av ladere som blir utdatert og må kastes hver gang man skifte mobil o.l.

Hvis kanskje EU, WTO eller noe slikt kunne bestemt at det kun skulle være en konsoll-teknolgi på markedet...

Ikke forvent at EU gjør noe annet enn og sette begrensninger for hvor lenge vi kan være på sydenferie.

Kineserne og Japanerne er nok mye bedre på slike ting enn folk rundt oss her i Europa.

Lenke til kommentar

Muligens slike kraftige maskiner som Sony Playstation 3 (med Cell-prosessor) kan emulere (virtualisere) en Xbox 360 på sikt..

Da kan de skilte med at du kan kjøre "nesten alle" slags spill på "vår" konsoll.

Endret av G
Lenke til kommentar

spørsmålet er hvilken type konkurranse en er ute etter...

 

da tenker jeg mer som i:

 

selge billigst vare innen en standard vs trekke flest mulig kunder til sin platform/søyle.

 

det første er hva en har mellom amd og intel, eller mobiloperatører, telefonprodusenter osv, det siste er hva vi i dag har mellom konsoller.

 

det første kommer kunden til gode, den siste kommer produsenten til gode (om det er deres søyle som får flest kunder).

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest alle innleggene her, men jeg vil si at jeg tror ikke at dette er siste generasjons spillkonsoller. At det i neste omgang kommer EN standard som alle jobber med...Haha...det er tydeligvis en fjern drøm han har :) Hvorfor har man PC og MAC? Hvorfor har man Playstation, Xbox og Nintendo? Folk vil jo ha mulighet til å velge det de liker best.

 

Greit nok at DVD ble et standard format, CD ble et standard format, osv. Men Konsollene er forskjellige og tilbyr forskjellige ting, og JEG tror at de vil satse videre på dette i neste runde, gjøre sin konsoll enda mer brukervennlig og kreativ, og selvfølgelig gjøre det lettere og billigere å utvikle spill. De gjør vel det de kan for å tjene penger, de gir jo ikke bare opp. :roll:

 

Om det blir lansert en slik "monopol-konsoll" så ser jeg ikke bort ifra at noen kommer til å lansere en slags konkurrent.. Er vanskelig for meg å se for meg at det skal kun være en konsoll i hele verden. Jeg nekter nesten å tro det, foreløpig :) Litt sært at han sammenligner det med en DVD-spiller også syns jeg.. ok, så forskjellige DVD-spillere kan spille av en DVD, det er jo ikke noe problem. Men når det gjelder ting i et spill som skal prosesseres i real-time så føler jeg det blir mye mer komplisert og avansert. Igjen, at alle vil rette seg etter en felles platform er vanskelig for meg å se for meg. Jeg tror mer på at konsoll-utviklerne satser mer på å forenkle spillutvikling og prøver å skille konsollene mer fra hverandre - det er i alle fall det de burde gjøre.

Lenke til kommentar

Så lenge aktører tror de kan tjene penger på det vil det være konkurranse.

 

Selv om en bil i dag regnes som commodity, så betyr jo ikke det det samme som at det ikke finnes ulike typer til ulike formål.

 

Vann er vel også den mest essensielle commodity'en og se hva som skjer i det markedet :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...