Gå til innhold

– Kun én konsoll i framtida (Maskinvare)


Anbefalte innlegg

Nå skal det sies at Denis Dyack har sakte men sikkert blitt gal.

 

Jeg husker for noen måneder siden hvor han kom på en 1up eller EGM podcast og skulle krangle med de som hadde et skrevet et mindre enn positivt inntrykk av Too Human som ble vist frem på E3, det endte opp med at han mente utviklere aldri skulle vise frem spill før de var ferdige, og at spillsider ikke skulle få lov å stille seg kritiske til et spill i utvikling, som blir vist frem for de.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nøyaktig det samme forslaget ble tatt opp på lederplass i norske PowerPlayer i august 1995, for 12 år siden. Jeg har selv argumentert for det samme i årenes løp. For å spille av all musikk trenge man én CD-spiller, for å spille av alle filmer trenger man én DVD-spiller osv., mens man må ha haugevis av konsoller for å spille alle spillene man ønsker.

 

MEN det er en ting man glemmer i denne situasjonen, og det er prisen på konsollene. Man får nå kjøpt Xbox 360, en tri-core 3,2 GHz PowerPC med et kraftig ATI-kort til under 2000 kroner. En PS3, med åtte-kjerners Cell @ 3,2 GHz, 60 GB disk, kraftig nVidia-kort og Blu-ray-spiller koster rundt 5000 kroner. Hvordan klarer man dette? Jo, konsollprodusentene selger konsollene uten profitt, i starten faktisk med tap. Det ryktes at Sony tapte så mye som 2000 kroner pr. konsoll i starten med PS3. Dette tapet har man som mål å tjene inn i løpet av konsollens levetid i form av spill.

 

Med andre ord blir dette en helt annen business model hvor hardwaren blir dyrere (lik PC-priser?), mens software blir billigere (lik prisen på PC-spill?). Ville dette fungert? PS2 har solgt godt over 120 millioner, mye takket være prisen som i mesteparten av levetiden har ligget på 1000-2000 kroner...

9328036[/snapback]

 

For min dele rikek det noen stor innsparing, da man uansett "må" kjøpe en PC og en konsoll eller to, så det hjelper ikke om hver enkelt-ting er billig.

 

Ellers håper jeg mannen har rett, jeg har lenge drømt om en slik framtid, dvs mer eller mindre at PC tar over hele spillmarkedet, alt en konsoll kan gjøre, kan en PC gjøre minst like bra (dog med litt mer arbeid i dag). Ihvertfall i prinsippet, man kan ha en hvilken som helst slags kontroller, og kjøre alle typer spill. Jeg har uansett en PC, så å slippe å kjøpe ekstra konsoller for de tiltlene som finnes der hadde vært supert.

 

AtW

Lenke til kommentar
Håper virkelig ikke det skjer. Folk har allerede nevnt grunner som monopol, lite utvikling etc..

 

Er det monopol på pc markedet? Ikke fornøyd med intel/amd priskrigen kanskje? Som atw sier, en pc kan brukes til alt.

 

 

LEGGER TIL: På konsollmarkedet er det jo drit treg utvikling, ny konsoll vert 4 år liksom?

Endret av åousky
Lenke til kommentar
Håper virkelig ikke det skjer. Folk har allerede nevnt grunner som monopol, lite utvikling etc..

 

Hvis vi får en uniform boks for alt, da skal det mye til for at utviklingen skjer i samme tempo som idag.

9330645[/snapback]

 

Standarder fører i mine øyne heller til en kjappere utvikling, og lavere priser enn det motsatte.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det ville jo vært fantastisk om så skjedde. Men det virker veldig utopisk. MS, Sony og Nintendo er jo arge konkurrenter. Og ingen av de har noe å tjene på dette.

 

Det er mye mer som står på spill både for MS og Sony enn bare spillkonsollene.  Konsollene brukes jo for å vri konsumentene imot deres andre produkter også.

9327685[/snapback]

 

Hvis det utvikler seg den veien er det ikke noe Sony eller Microsoft kan gjøre med det. Det eneste jeg kan tenke meg er at begge "går" i hver sin, nesten motsatte, retning med konsollene (noe alá Wii har gjort).

 

Utrolig interessant artikkel i hvertfall. Mannen har mange gode poeng, og en skal ikke se bort i fra at noe lignende skjer. Hva skiller xbox og PS når begge har nådd komplett fotorealistisk grafikk?

 

Det må være spillene... Men siden markedet består av flest "casual-gamere", så blir det vel kanskje likegyldig igjen ( de er neppe klar over hvert kommende storspill på de forskjellige konsollene) :hmm:

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
hehe tror det er VELDIG lenge til dette skjer. Altså poenget her må jo være at hardware er såpass bra at vi er fornøyd og at vi har nådd grensen i hva som er mulig i spill. Jeg vil si vi er 0.001% på vei jeg . For spill er som en interaktiv film hvor vi har hovedrollen. Hvor nære er dagens spill til film med tanke på animasjon, grafikk og lyd ? Ikke i nærheten engang ! Til og med spill som Bioshock som fikk 10/10 har utrolige mange begrensninger grunnet mangel av hardware på Xbox360.

Om 10år tror jeg vi sitter med grafikk nære fotorealisme og da tenker jeg ikke bare på det visuelle men animasjoner og fysikk også.

 

Og når vi endelig når punktet hvor grafikk er bra nok så vil det jo alltid være noen som har ulike meninger hvordan den grafikken skal se og oppføre seg. Ergo tviler jeg STERKT på at det noengang vil komme en universal konsoll.

9328047[/snapback]

 

Hva grunner kan du påstå att 360 er så liten kraft i som du sier?

Du har jo sagt att Motorstorm er fotorealistisk på PS3, noe som er bare tull fra din side

Har sett penere grafikk til 360 enn PS3 pr.idag

Har begge to, så jeg kan se forskjeller på mangen spill, ingen spill til PS3 slår Dead Rising eller GeoW pr.idag. Men som sagt når dem som utvikler spill til PS3 får høsta inn frukten fra PS3, bare se på God Of War 2 til PS2, den lille boksen der takler det spillet :thumbup:

 

Synes konsoller har mye mer finere grafikk en pc siden du finner ingen pcer idag til 2500kr som xbox 360 koster og en pc til 5500kr så PS3 koster å få den samma krafta som er i dem to kraftmaskinene der.

 

Kan ikke tenke meg summen av en pc som eier PS3 og xbox 360 med HDTV tilsammen engang

Endret av Toman85
Lenke til kommentar

Synes konsoller har mye mer finere grafikk en pc siden du finner ingen pcer idag til 2500kr som xbox 360 koster og en pc til 5500kr så PS3 koster å få den samma krafta som er i dem to kraftmaskinene der.

 

Kan ikke tenke meg summen av en pc som eier PS3 og xbox 360 med HDTV tilsammen engang

9331527[/snapback]

 

Jeg vet nå ikke helt, du skriver at du har alle de tre "nye" konsollene, det koster vel noe over 10 000 tilsammen, du får fint en PC som er like kraftig som konsollene, spillmessig, til den prisen. I tilegg kalrer man seg med en boks. Misforstå meg rett, jeg setter pris på å ha en konsoll eller tre, men det hadde vært bedre å ha en boks.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Om ca 30 år er det vel mulig å lage et fotorealistisk spill ala Total War, der man styrer en soldat og hvor absolutt alt kan ødelegges etter realistiske beregninger. Tenk deg modellene i GeOW, bare 10 ganger så god grafikk(fotorealistisk), og tenk deg 10 000 av dem. Det kreves kraftige saker for å kjøre det....

 

Til slutt VIL spill komme til et punkt der det bare vil finnes en konsoll. Når det skjer vil det trolig ikke finnes kontroller lenger, alt vil bli styrt av ekstremt nøyaktige sensorer. Svinger du armen, svinger du sverdet helt likt....

Lenke til kommentar

Synes konsoller har mye mer finere grafikk en pc siden du finner ingen pcer idag til 2500kr som xbox 360 koster og en pc til 5500kr så PS3 koster å få den samma krafta som er i dem to kraftmaskinene der.

 

Kan ikke tenke meg summen av en pc som eier PS3 og xbox 360 med HDTV tilsammen engang

9331527[/snapback]

 

Jeg vet nå ikke helt, du skriver at du har alle de tre "nye" konsollene, det koster vel noe over 10 000 tilsammen, du får fint en PC som er like kraftig som konsollene, spillmessig, til den prisen. I tillegg kalrer man seg med en boks. Misforstå meg rett, jeg setter pris på å ha en konsoll eller tre, men det hadde vært bedre å ha en boks.

 

AtW

9331567[/snapback]

 

Jeg har alle dem 3 nye konsollene, det er bare 1 spill som frister meg som kommer til Pc det er Crysis

Har lyst på mangen titler som kommer til konsoll og ikke til pc, for eks nye Mario spill til Wii, Uncharted, Ratchet And Clank, Halo 3, GTA IV og sikkert mangen fler spill som jeg går glipp av hvis jeg skal ha en pc

 

Og viss jeg skulle hatt en pc, så ville jeg hatt det beste av det beste, vil kjøre fullt på alle spillene

 

Og pluss så må du oppgradere pcen innen tidsramme 5 til 8 måneder, fordi pcen blir for gammel innen hardware og da blir den utdatert, det har jeg hørt og lest om

Jeg slipper å oppgradere konsollene hele sin levetid.

Endret av Toman85
Lenke til kommentar
Om ca 30 år er det vel mulig å lage et fotorealistisk spill ala Total War, der man styrer en soldat og hvor absolutt alt kan ødelegges etter realistiske beregninger. Tenk deg modellene i GeOW, bare 10 ganger så god grafikk(fotorealistisk), og tenk deg 10 000 av dem. Det kreves kraftige saker for å kjøre det....

9331722[/snapback]

Det vil naturligvis kreve kraftige saker for å kjøre noe slikt, men du går glipp av Dyacks poeng fullstendig. Spørsmålet er nemlig hvor mange det er som har interesse av spill med 10 000 fotorealistiske soldater, og som altså er villige til å betale nye penger for en boks som kan vise fotorealistiske soldater i stedet for de nesten-helt-fotorealistiske soldatene man allerede får på boksen man har.

 

Noen blant oss vil alltid ønske stadig kraftigere maskinvare og stadig mer krevende effekter, men for de fleste (og dét er viktig, for det er "de fleste" som avgjør hva konsollprodusentene kan tjene penger på) er vi, tror jeg, i ferd med å nå et punkt hvor maskinvaren er kraftig nok.

 

Mediet handler om interaksjon, ikke om grafikk, og for meg virker det som teknologientusiastene har stadig vanskeligere for å finne ut hva man kan bruke kraften til som gjør den interaktive opplevelsen bedre.

Lenke til kommentar
Om ca 30 år er det vel mulig å lage et fotorealistisk spill ala Total War, der man styrer en soldat og hvor absolutt alt kan ødelegges etter realistiske beregninger. Tenk deg modellene i GeOW, bare 10 ganger så god grafikk(fotorealistisk), og tenk deg 10 000 av dem. Det kreves kraftige saker for å kjøre det....

9331722[/snapback]

Det vil naturligvis kreve kraftige saker for å kjøre noe slikt, men du går glipp av Dyacks poeng fullstendig. Spørsmålet er nemlig hvor mange det er som har interesse av spill med 10 000 fotorealistiske soldater, og som altså er villige til å betale nye penger for en boks som kan vise fotorealistiske soldater i stedet for nesten-helt-fotorealistiske soldater.

 

Noen blant oss vil alltid ønske stadig kraftigere maskinvare og stadig mer krevende effekter, men for de fleste (og dét er viktig, for det er "de fleste" som avgjør hva konsollprodusentene kan tjene penger på) er vi, tror jeg, i ferd med å nå et punkt hvor maskinvaren er kraftig nok.

 

Mediet handler om interaksjon, ikke om grafikk, og for meg virker det som teknologientusiastene har stadig vanskeligere for å finne ut hva man kan bruke kraften til som gjør den interaktive opplevelsen bedre.

9331809[/snapback]

 

Et israelsk kompani har greid å lage optiske prossesorer, som kjører på over 1000 Ghz....

 

Innen 15 år vil de komme i masseproduksjon, og hvis ikke en boks har tatt over alt før dette skjer, så vil nok konsollenes kamp pågå i mangfoldige år til.

Det vil alltid være grafikk og ytelsesmessige gjennombrudd, men den dagen da disse gjennombruddene ikke betyr mye fra eller til for spillene, det er først da en konsoll kommer til å ta over.

 

For øyeblikket ser det ganske dødt ut ja, men det vil nok forhåpentligvis forandre seg snart.

Lenke til kommentar

Synes konsoller har mye mer finere grafikk en pc siden du finner ingen pcer idag til 2500kr som xbox 360 koster og en pc til 5500kr så PS3 koster å få den samma krafta som er i dem to kraftmaskinene der.

 

Kan ikke tenke meg summen av en pc som eier PS3 og xbox 360 med HDTV tilsammen engang

9331527[/snapback]

 

Jeg vet nå ikke helt, du skriver at du har alle de tre "nye" konsollene, det koster vel noe over 10 000 tilsammen, du får fint en PC som er like kraftig som konsollene, spillmessig, til den prisen. I tillegg kalrer man seg med en boks. Misforstå meg rett, jeg setter pris på å ha en konsoll eller tre, men det hadde vært bedre å ha en boks.

 

AtW

9331567[/snapback]

 

Jeg har alle dem 3 nye konsollene, det er bare 1 spill som frister meg som kommer til Pc det er Crysis

Har lyst på mangen titler som kommer til konsoll og ikke til pc, for eks nye Mario spill til Wii, Uncharted, Ratchet And Clank, Halo 3, GTA IV og sikkert mangen fler spill som jeg går glipp av hvis jeg skal ha en pc

 

Og viss jeg skulle hatt en pc, så ville jeg hatt det beste av det beste, vil kjøre fullt på alle spillene

 

Og pluss så må du oppgradere pcen innen tidsramme 5 til 8 måneder, fordi pcen blir for gammel innen hardware og da blir den utdatert, det har jeg hørt og lest om

Jeg slipper å oppgradere konsollene hele sin levetid.

9331735[/snapback]

 

Poenget mitt er at om det hadde vært slik at vi bare hadde "en konsoll", (evt en PC om du vil), så hadde ikke det vært noe dyrere en slik det er i dag, med en PC og en liten bøling konsoller i tilegg, alle spillene hadde jo kommet ut til denne ene konsollen.

 

At man må oppgradere PCer hver 5 til 8 måneder er med respekt å melde bare tull. Og det er liten grunn til å annta at det hadde blitt slik om vi hadde bare hatt en plattform heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

konkurranse gjør det billigere. monopol ( alle slår seg sammen) gjør det dyrere.blir det masse produksjon så blir det billigere.

man kan tolke det dit man vil.

 

 

ta nå heller å samenligne spille konsollene med mobiltelefonen.

man kan stort sett gjøre det samme med alle mobiltelefoner. i ihvertfall det grunnleggende, men likevel så har hver produsent sine særegenheter når en ny modell kommer

Lenke til kommentar
konkurranse  gjør det billigere. monopol ( alle  slår  seg  sammen)  gjør det  dyrere.blir  det  masse produksjon så blir det  billigere.

man kan tolke  det  dit  man vil.

 

 

ta nå heller  å samenligne  spille konsollene  med  mobiltelefonen.

man kan stort sett gjøre  det  samme med  alle  mobiltelefoner. i ihvertfall det  grunnleggende, men likevel så har hver produsent sine  særegenheter når en ny modell  kommer

9331888[/snapback]

 

Det er ikke et monopol, selv om det er standarisert, snarere tvert imot, er det skikkelig standarisert, så er konkurransen i praksis mye friere.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...