Gå til innhold

Home Server klar om en uke


Anbefalte innlegg

Å sette opp Raid 5 kan man klare så fort man har helt basic kunnskap om en pc, og leser manualen tar bare litt tid om man feks har fire TB disker.

Problemet med at WHS ikke har raid er at du ikke har noen beskyttelse mot diskkrasj og backup som ligger der blir ikke sikkret tilstrekkelig.

 

MS kunne fint lagt inn mulighet til å raide diskene brukervennlig.

9328343[/snapback]

 

Nok en gang: WHS har ikke RAID, men likefullt beskyttelse av filer ved diskkrasj. Hvis en disk ryker, og du har duplisering av filer aktivert på dine viktige data, plugger du inn en like stor eller større disk istedet, og WHS fikser for deg. Ryker OS-disken, kan du reinstallere WHS uten å miste data. Du trenger dog å sette opp systemet igjen, men det må man stort sett ellers.

 

Så kommer man da over til sansynligheten for at noe slikt skjer...

9328454[/snapback]

 

Og nok en gang, dette er på mange måter en vesentlig dårligere løsning enn raid5. Det koster unødvendig mye plass, og ytelsen er antakelig dårligere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*Del

Takk for tipset ang Ubuntu Home Server. Der får jeg vel følge litt med. Er dog avhengig av en fornutfig GUI, for terminaltweaking er ikke synonymt med brukervennlighet. Jeg er allikevel avhengig av TVersity og ffdshow, applikasjoner som jeg ikke tror finnes til linux per idag. Disse to applikasjonene blir på en måte kjernen i mitt system og da bortfaller linux slik det er idag. Mulig også WHS hvis man ikke kan kjøre andre programmer i bakgrunnen. Da havner jeg fort på en XP-lisens og et noe mere tungvint opplegg, men det bør vel gå på et vis det også.

9328387[/snapback]

ffdshow er jo essensielt en port av linux program over til windows med generiske kompilatorvalg, som gjør at ytelsen blir dårligere. Her er noen fine linker om temaet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ffdshow - bygger på ffmpeg som du ser

http://en.wikipedia.org/wiki/Ffmpeg - ffmpeg gjør all koding/dekoding du måtte ønske.

http://forum.doom9.org/showthread.php?t=99402 - diskusjonstråd om programmene hvor utvikleren av ffdshow deltar i diskusjonen.

I tillegg er koderen implementert i VLC og Mplayer, så du burde være godt skodd der:

http://www.videolan.org/developers/x264.html

 

TVersity vet jeg ingenting om, hvis du kommer over i linuxdelen av forumet kan sikkert noen bidra. Det har vært snakk om noe TV software støtte i uhs, men det helt store støtet der kommer vel når linux MCE blir lagt inn i KDE (dvs. kubuntu). Hvis vi er heldige skjer det før jul.

 

Nå skal jeg trekke meg tilbake fra tråden før det blir mer off-topic.

Lenke til kommentar
Å sette opp Raid 5 kan man klare så fort man har helt basic kunnskap om en pc, og leser manualen tar bare litt tid om man feks har fire TB disker.

Problemet med at WHS ikke har raid er at du ikke har noen beskyttelse mot diskkrasj og backup som ligger der blir ikke sikkret tilstrekkelig.

 

MS kunne fint lagt inn mulighet til å raide diskene brukervennlig.

9328343[/snapback]

 

Nok en gang: WHS har ikke RAID, men likefullt beskyttelse av filer ved diskkrasj. Hvis en disk ryker, og du har duplisering av filer aktivert på dine viktige data, plugger du inn en like stor eller større disk istedet, og WHS fikser for deg. Ryker OS-disken, kan du reinstallere WHS uten å miste data. Du trenger dog å sette opp systemet igjen, men det må man stort sett ellers.

 

Så kommer man da over til sansynligheten for at noe slikt skjer...

9328454[/snapback]

 

Og nok en gang, dette er på mange måter en vesentlig dårligere løsning enn raid5. Det koster unødvendig mye plass, og ytelsen er antakelig dårligere.

 

AtW

9328525[/snapback]

Nå har jeg nok ikke lest nok om WHS, men hvordan skal den kunne beskytte alle diskene du evnt hekter på? Hvis en av de diskene som står koblet på usbportene går i gulvet og dør vil ALLE data være gjennopprettbare uten problemer? Og hvis den gjør det hvordan påvirker det ytelsen? Kan jeg fremdeles spille av 720p/1080p mediefiler fra den til 2-3 medielinker samtidig?

 

Jeg havner nok utenfor brukermassen whs er retta mot uansett, men har familie som er midt i blinken så fremt backup biten fungerer noenlunde og en disk kan krasje uten problemer.(viktige data som familiebilder osv ligger uansett lagret hos meg i raid5, i tillegg til hos dem og dvder i en brannsikker safe) Paranoid, JA! :p

Lenke til kommentar

Fikk fint registret meg som Beta tester og lastet ned RC2 + nøkkel for ett par uker siden.

 

Men spørsmål til dere gutta som har kjørt og vært beta testere en stund:

 

Er det 180 dager fra inital install RC 2 "lever" før man må ha en gyldig lisens?

 

Er det issues med overgang fra RC 2 til en OEM?

Les: må man reinnstalere eller kan man patche til full OEM versjon?

 

Snakket akkurat med MS Norge og de hadde ingen info tilgjengelig på support ennå.

Lenke til kommentar
Fikk fint registret meg som Beta tester og lastet ned RC2 + nøkkel for ett par uker siden.

 

Men spørsmål til dere gutta som har kjørt og vært beta testere en stund:

 

Er det 180 dager fra inital install RC 2 "lever" før man må ha en gyldig lisens?

 

Er det issues med overgang fra RC 2 til en OEM?

Les: må man reinnstalere eller kan man patche til full OEM versjon?

 

Snakket akkurat med MS Norge og de hadde ingen info tilgjengelig på support ennå.

9328790[/snapback]

RC-lisensen er gyldig i 180 dager etter installasjon. (mener jeg.)

I tillegg må den aktiveres innen 30 dager etter installasjon.

 

Du kan reinstallere RTM-versjonen over RC'en uten å miste data.

(Det var et problem fra CTP-versjonen til RC, men det skyldes at de økte system-partisjonen fra 10 til 20GB.)

Lenke til kommentar
Slik jeg forstår det så skal hjemmeserver-OSet lanseres kun for OEM/ferdigprodusenter i starten. Altså at man kjøpe en ferdig maskin med dette installert for å få det. Er det noen som vet når den skal slippes for oss som bygger PC selv? Jeg leste noe om 3-6 måneder senere i en annen tråd men har ikke fått det bekreftet noen steder.

9319821[/snapback]

For å svare litt på mitt eget spørsmål så skriver The Inquirer dette:

That said, the DIY version of Microsoft's software is still missing in action, with no comment from the Vole on when it's going to be found.

 

Home Server is supposed to be released to enthusiasts, too, to build their own systems - indeed, a beta of the software has been out for a few months now, and has had geeks scrapping together massive storage systems to test it out. Despite the code going gold in July, however, it is yet to appear on any shelves for purchase, leaving beta users - and eager would-be buyers - perplexed. The Vole merely says "soon", and refused to comment on pricing.

 

The cynics amongst us might suggest that MS is keeping the DIY version back for a couple of months while it gives HP the first pickings of the market, as a 'thank you' for the work HP collaborated on through development. But not us, oh no.

Lenke til kommentar
Poenget er at det blir litt feil når folk sier at WHS er best fordi folk kjenner Windows fra før. For de må uansett sette seg inn i helt nye ting som har med administrering av servere å gjøre.

9323528[/snapback]

Om det ikke var klart fra før at du aldri har prøvd WHS, så burde det ikke være noen tvil nå.

 

WHS krever ingen "administrering".

Glem alt du vet om servere fra før. Det gjelder ikke her.

Lenke til kommentar
Finnes det noen betaversjoner eller lignende som ligger ute på ms sine sider slik at man kan teste produktet.. eller der det som med vista 30 dager før man må aktivere?

9319674[/snapback]

 

Desverre. Jeg har vært betatester siden starten, og det er ganske strengt for at ikke disse pre-versjonene skal lekke ut. Du må bli invitert i betaprogrammet og installere med en "engangskey". Deretter kan du vente 30 dager med å aktivere. Vent heller en uke. Du venter ikke forgjeves, tro meg! :)

9319696[/snapback]

 

Merkelig

 

Jeg logget meg på kontoen min hos microsoft og hentet ned RC og key jeg i dag.

Kan ikke være helt lukket da. :)

Lenke til kommentar
Det ZyberZone mente er at man ikke deler mapper på samme måte som i "vanlig" windows. Dette er mye "lettere" på WHS og det gjøres via konsollen.

Jeg mener vel at ZyberZone selv kan si hva han mener, dette er vel heller hva du mener. Denne geniale konsollen kan alle ta i øyesyn her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Windows..._Storage%29.png

Jeg er vel av den oppfatning at enhver som skjønner noe av det grensesnittet er i stand til å høyre klikke på en mappe og velge "share".

9327984[/snapback]

Og jeg er vel av den oppfatning at enhver som får opp "share" når han høyreklikker på en av de mappene, han kjører ikke WHS ...

 

Hvis du hadde prøvd WHS, så hadde du visst at det ikke er slik WHS fungerer.

 

Du kan - som du også skimter i menylinjen - velge "Add" (ny disk), "Repair" (hvis det er oppdaget en feil på disken), eller "Remove" (hvis du f.eks. vil ta ut en av diskene og bytte den ut med en som er større).

 

Hvilke "shared folders" du har på serveren styres i et annet vindu. (Hint: Det heter "Shared Folders".) Der kan du legge til dine egne foldere dersom default-folderne ikke passer deg, og du kan slå av/på "folder duplication" etter behov.

Lenke til kommentar
Finnes det noen betaversjoner eller lignende som ligger ute på ms sine sider slik at man kan teste produktet.. eller der det som med vista 30 dager før man må aktivere?

9319674[/snapback]

Desverre. Jeg har vært betatester siden starten, og det er ganske strengt for at ikke disse pre-versjonene skal lekke ut. Du må bli invitert i betaprogrammet og installere med en "engangskey".

9319696[/snapback]

Jeg logget meg på kontoen min hos microsoft og hentet ned RC og key jeg i dag.

Kan ikke være helt lukket da. :)

9329233[/snapback]

Det var vel Beta-fasen som var "invitation only". Da CTP (Community Technology Preview)-versjonen ble sluppet, åpnet de vel opp for at alle som ville kunne få prøve seg. (Det i seg selv sier litt om hvor stabilt produktet var allerede da.)

Eller var det først da RC-versjon ble sluppet? Uansett, det er fritt fram nå.

Lenke til kommentar
Det ZyberZone mente er at man ikke deler mapper på samme måte som i "vanlig" windows. Dette er mye "lettere" på WHS og det gjøres via konsollen.

Jeg mener vel at ZyberZone selv kan si hva han mener, dette er vel heller hva du mener. Denne geniale konsollen kan alle ta i øyesyn her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Windows..._Storage%29.png

Jeg er vel av den oppfatning at enhver som skjønner noe av det grensesnittet er i stand til å høyre klikke på en mappe og velge "share".

9327984[/snapback]

Og jeg er vel av den oppfatning at enhver som får opp "share" når han høyreklikker på en av de mappene, han kjører ikke WHS ...

 

Hvis du hadde prøvd WHS, så hadde du visst at det ikke er slik WHS fungerer.

 

Du kan - som du også skimter i menylinjen - velge "Add" (ny disk), "Repair" (hvis det er oppdaget en feil på disken), eller "Remove" (hvis du f.eks. vil ta ut en av diskene og bytte den ut med en som er større).

 

Hvilke "shared folders" du har på serveren styres i et annet vindu. (Hint: Det heter "Shared Folders".) Der kan du legge til dine egne foldere dersom default-folderne ikke passer deg, og du kan slå av/på "folder duplication" etter behov.

9329296[/snapback]

 

Det var jo akkurat det han sa, dvs han påpeker at om man er i stand til å skjønne WHS-grensesnittet, så er man OGSÅ i stand til noe så enkelt som å høyreklikke på en mappe, og velge share. Som er måten det gjøres på i andre systemer (mer eller mindre)

 

AtW

Lenke til kommentar
Det var jo akkurat det han sa, dvs han påpeker at om man er i stand til å skjønne WHS-grensesnittet, så er man OGSÅ i stand til noe så enkelt som å høyreklikke på en mappe, og velge share. Som er måten det gjøres på i andre systemer (mer eller mindre)

9329378[/snapback]

OK, jeg ser at jeg kanskje har misforstått hva duden mente å si ...

(Jeg lot meg distrahere av bildet...)

 

WHS er i hvert fall mye enklere å ha med å gjøre (både ifm. setup og bruk) enn noen av de andre OS'ene jeg noen gang har vært borti. Derfor tror jeg dette produktet vil bli populært i hjem med flere PC'er, der alle kan få tatt backup av maskinene sine på en dødsenkel måte. Nå skjer det uten at man trenger å tenke på det.

 

WHS-installasjonen krevde minimalt med input (gi inn lisensnøkkel + opprette passord?). Deretter var det å koble fra "KVM" og dytte WHS under skrivebordet.

Kjøper du en WHS ferdig på Elkjøp er det bare å dytte den inn under skrivebordet med en gang.

 

WHS Connector ble så installert på klient-PC'ene. Verifisere at serveren hadde blitt "funnet" på nettet, velge hvilke diskpartisjoner som skulle være med i backup-oppsettet (default=alle), og ... that's it. En shortcut til WHS' delte foldere ble lagt igjen på desktop'en, klar til bruk.

 

Hvis man ikke har "sære" behov (- noe som mange i dette forumet vel har ... -), så er WHS en enkel og grei backup- og fildelingsløsning for mannen i gata og familien hans.

Lenke til kommentar
Det var jo akkurat det han sa, dvs han påpeker at om man er i stand til å skjønne WHS-grensesnittet, så er man OGSÅ i stand til noe så enkelt som å høyreklikke på en mappe, og velge share. Som er måten det gjøres på i andre systemer (mer eller mindre)

 

AtW

9329378[/snapback]

Nå ligger det vel noe mere funksjonalitet i WHS enn kun en enklere måte for "høyreklikk og share". LMB2 + share funker ei heller før du har satt opp systemet for deling av filer. Skal man også begrense tilgang for enkelte brukere må man opprette disse og tilordne i grupper osv. WHS har vel så vidt jeg har skjønt en egen klientCD som fiker alt oppsett.

Resultatet blir selvsagt omtrendt det sammen, men som et komersielt produkt er det klart mere hensiktsmessig å ha dette automatisert. På godt og vondt avhengig av brukerens datakunnskaper. Jeg har trua, men det gjenstår å se i praksis..

Lenke til kommentar
WHS er i hvert fall mye enklere å ha med å gjøre (både ifm. setup og bruk) enn noen av de andre OS'ene jeg noen gang har vært borti. Derfor tror jeg dette produktet vil bli populært i hjem med flere PC'er, der alle kan få tatt backup av maskinene sine på en dødsenkel måte. Nå skjer det uten at man trenger å tenke på det.

 

WHS-installasjonen krevde minimalt med input (gi inn lisensnøkkel + opprette passord?). Deretter var det å koble fra "KVM" og dytte WHS under skrivebordet.

Kjøper du en WHS ferdig på Elkjøp er det bare å dytte den inn under skrivebordet med en gang.

 

WHS Connector ble så installert på klient-PC'ene. Verifisere at serveren hadde blitt "funnet" på nettet, velge hvilke diskpartisjoner som skulle være med i backup-oppsettet (default=alle), og ... that's it.  En shortcut til WHS' delte foldere ble lagt igjen på desktop'en, klar til bruk.

 

Hvis man ikke har "sære" behov (- noe som mange i dette forumet vel har ... -), så er WHS en enkel og grei backup- og fildelingsløsning for mannen i gata og familien hans.

9329678[/snapback]

 

Snedig at du begynte å snakke om duden når han ønsket seg ut av tråden. OK, jeg er drit lei av at alt går en vei. Normalt snakker jeg ikke dritt om MS eller deres produkter, jeg prøver bare å oppklare misforståelser, f.eks. at Mozze ikke vet at det er takket være GNU/Linux han i det hele tatt har ffdshow. La meg lekse opp et par observasjoner som du meget enkelt burde satt deg inn i før du snakker om hvor utrolig enkelt det er, og hvordan alle kan bruke det , mens ingen får til det der dritvanskelige linux. Jeg svei derfor av noen minutter på å sjekke ut om det er noen issues, og fant fort disse (som din mor og far kanskje ikke er helt klar over):

-funker ikke overhode med 64-bit XP/Vista (jeg stoler her på info i denne tråden), det som er enda mer utrolig er at det er ikke sikkert 64-bit utgaven vil støtte 32-bit når den kommer.

-hvis du har mer enn en router får du fort problemer:

http://forums.microsoft.com/WindowsHomeSer...26067&SiteID=50

-du må ha statisk IP for å bruke remote desktop hvis ikke routeren din støtter upnp fullt ut:

http://forums.microsoft.com/WindowsHomeSer...24365&SiteID=50

-Back-up løsningen fungerer ikke over trådløst nett:

http://forums.microsoft.com/WindowsHomeSer...30986&SiteID=50

-Du må kjøpe server utgaver av applikasjoner (svindyrt, men heldigvis kan du jo bruke GNU/Linux applikasjoner i stedet, men det var jo så vanskelig):

http://forums.microsoft.com/WindowsHomeSer...16584&SiteID=50

 

Men dette var vel bare sære behov.

Lenke til kommentar

Gode poeng, Del!

 

At backup ikke virker over trådløst nett ødelegger jo veldig mye av det "fullautomatiske" preget enkelte her har argumentert for. Og laptopper er kanskje også de som har mest bruk for en filserver pga begrenset intern lagringsplass. Men hvis ikke wlan kan brukes, må man uansett koble til nettverkskabel hver gang man skal ta backup, og dermed krever det manuell innsats, f.eks. tilsvarende å plugge i en ekstern harddisk for backup, bortsett fra at man kan plukke opp en 500GB ekst.disk for under 1000 spenn.

 

Det er også alvorlig hvis man ikke får installert "workstation" programmer på WHS, og mange system-programmer kan koste opp mot 10-dobbel pris for server-versjoner selv om programmene er tilnærmet identiske. Det er ofte bare lisensen som skiller dem. Dette gjelder alt fra antivirus, defrag, backup, image-programmer og masse annet.

 

Nevner bare et eksempel på hvor ufattelig mye dyrere serverversjoner er: O&O Defrag Pro koster USD 44.95, mens Server koster USD 249.00. Programmene gjør samme jobben, men man må ha sistnevnte for å kunne installere på Windows Server 2003/2000. Kunne nevnt haugevis med andre tilsvarende eksempler, så hvis det blir slik at WHS krever server-software ala Win Server 2003 blir det en dyr fornøyelse om man trenger litt tredjepartsprogrammer.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
På slike dynamiske volumer som WHS har, må man ikke bruke defragmentering, slik jeg forstår det.

Kjører den ikke NTFS på toppen av de dynamiske volumene? Isåfall blir vel ikke problemet med fragmentering noe mindre enn ellers. NTFS begynner jo å bli et ganske gammelt filsystem, og ikke helt bra når det gjelder strategier for å unngå fragmentering.

Lenke til kommentar
Betyr det at store filer fordels utover de tilgjengelige diskene?

 

AtW

9331126[/snapback]

Høyst sannsynligvis ikke, da det vil være en veldig dårlig teknisk løsning. Kan godt være back-up eller shadow kopier som generer den ekstra diskbruken, sånn rent bortsett fra at MS har en tendens til å swappe tilsynelatende uten grunn vel og lenge. Dere får nesten spørre Bill Gates om detaljene, men her er det jeg tror om filsystemet:

Jeg tror det er vanlig ntfs på alle disker med en partisjon pr. disk og at man på GUI nivå (altså i filbrowseren) skjuler dette for bruker ved at det ser ut som en disk, hvis noen vet noe mer så rett meg. Å ha en demon gående som monterer nye disker automatisk for så å legge til lagringsplassen på det brukeren ser, er nærmest trivielt å sette opp for de som har kildekoden.

 

Etter at Sun slapp kildekoden til Solaris har jo filsystemer som har innebygget dynamisk volumhåndtering blitt tilgjengelig for GNU/Linux, men det kommer ikke ut-av-boksen. Les mer om dette her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Zfs

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...