Gå til innhold

Home Server klar om en uke


Anbefalte innlegg

Betyr det at store filer fordels utover de tilgjengelige diskene?

 

AtW

9331126[/snapback]

Høyst sannsynligvis ikke, da det vil være en veldig dårlig teknisk løsning. Kan godt være back-up eller shadow kopier som generer den ekstra diskbruken, sånn rent bortsett fra at MS har en tendens til å swappe tilsynelatende uten grunn vel og lenge. Dere får nesten spørre Bill Gates om detaljene, men her er det jeg tror om filsystemet:

Jeg tror det er vanlig ntfs på alle disker med en partisjon pr. disk og at man på GUI nivå (altså i filbrowseren) skjuler dette for bruker ved at det ser ut som en disk, hvis noen vet noe mer så rett meg. Å ha en demon gående som monterer nye disker automatisk for så å legge til lagringsplassen på det brukeren ser, er nærmest trivielt å sette opp for de som har kildekoden.

 

Etter at Sun slapp kildekoden til Solaris har jo filsystemer som har innebygget dynamisk volumhåndtering blitt tilgjengelig for GNU/Linux, men det kommer ikke ut-av-boksen. Les mer om dette her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Zfs

9331212[/snapback]

 

Nei, jeg håper inderlig ikke de har funnet på noe slikt, det ville jo kaste ut argumentet med datasikkerhet mer eller mindre rett ut av vinduet. Begynte bare å undre når jeg hørte beskrivelsen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, jeg håper inderlig ikke de har funnet på noe slikt, det ville jo kaste ut argumentet med datasikkerhet mer eller mindre rett ut av vinduet. Begynte bare å undre når jeg hørte beskrivelsen.

 

AtW

9331239[/snapback]

Jeg stusset også over den beskrivelsen, siden det hørtes mistenkelig mye ut som en RAID 0-liknende løsning, altså striping. Noe som ikke er smart til sikring av data siden sikkerheten blir dårligere enn om man ikke har RAID i det hele tatt. Og jo flere disker stripingen fordeler seg over, jo dårligere er dataene sikret.

Lenke til kommentar
La meg lekse opp et par observasjoner som du meget enkelt burde satt deg inn i før du snakker om hvor utrolig enkelt det er, og hvordan alle kan bruke det , mens ingen får til det der dritvanskelige linux. Jeg svei derfor av noen minutter på å sjekke ut om det er noen issues, og fant fort disse (som din mor og far kanskje ikke er helt klar over):

-funker ikke overhode med 64-bit XP/Vista (jeg stoler her på info i denne tråden), det som er enda mer utrolig er at det er ikke sikkert 64-bit utgaven vil støtte 32-bit når den kommer.

-hvis du har mer enn en router får du fort problemer:

http://forums.microsoft.com/WindowsHomeSer...26067&SiteID=50

-du må ha statisk IP for å bruke remote desktop hvis ikke routeren din støtter upnp fullt ut:

http://forums.microsoft.com/WindowsHomeSer...24365&SiteID=50

-Back-up løsningen fungerer ikke over trådløst nett:

http://forums.microsoft.com/WindowsHomeSer...30986&SiteID=50

-Du må kjøpe server utgaver av applikasjoner (svindyrt, men heldigvis kan du jo bruke GNU/Linux applikasjoner i stedet, men det var jo så vanskelig):

http://forums.microsoft.com/WindowsHomeSer...16584&SiteID=50

 

Men dette var vel bare sære behov.

9330716[/snapback]

64-bits OS støttes ikke av WHS Connector, men jeg tror ikke mannen i gata har så mye av det. Du skal se at det vil bli opplyst om dette når produktene kommer i handelen, så ingen skal føle seg lurt.

 

To rutere - tenker du på situasjoner hvor man har en ruter koblet til et rutermodem, f.eks.? Da må man sette opp port forwarding uansett hvilket server OS man bruker. Og for WHS gjelder det kun for remote aksess - fildeling og backup fungerer uansett.

 

Min ruter har UPnP slått av, og jeg har ikke statisk IP. Likevel fungerer remote aksess - det er bare å bruke http://xxxx.homeserver.com/.

 

Backup-løsningen fungerer over trådløst nett, akkurat som fildeling, men fordi det ofte oppstår pålitelighetsproblemer i trådløse nett, har MS valgt å si at de ikke støtter det. Jeg har ennå ikke installert WHS Connector på min laptop, så jeg vet ennå ikke hvor godt/dårlig det vil fungere.

 

Det er ikke meningen at du skal kjøre applikasjoner på WHS, så du trenger ikke kjøpe noe mer enn WHS.

----

Hvis man ønsker seg noe annet enn WHS så er det jo bare å la det være. WHS er ikke et ledd i noen konspirasjon mot Linux. Jeg skal med glede prøve ut Ubuntu Home Server når den blir tilgjengelig.

Lenke til kommentar
64-bits OS støttes ikke av WHS Connector, men jeg tror ikke mannen i gata har så mye av det. Du skal se at det vil bli opplyst om dette når produktene kommer i handelen, så ingen skal føle seg lurt.

9333815[/snapback]

Tatt fra MS egne sider:

Future versions of Windows Home Server may support 64-bit processors only, so it is recommended that you use a 64-bit compatible processor in order to make sure that you can upgrade to future versions.

 

De sier riktingnok ikke at det garantert kommer, men de legger i alle fall ut et ganske bra hint.

 

Kommer Linux med en løsning ala TVersity (MythTV funker desverre ikke godt nok) og et GUI som man kan svelge så er jeg åpen for å teste jeg også. Men per idag blir det rett og slett for knot. Spesielt siden Linux på uoverskelig fremtid ikke kan bli mitt primær OS da jeg spiller endel. Det er liksom grenser hvor mye tid man orker å bruke på å lære seg et sekundærOS for å få ut noen enkle funksjoner. Ubuntu ligger på en gammel PC jeg har, men jeg har ikke noe reelle bruksomåder som ikke min XP PC klarer så den står bare i kroken og støver ned.

Lenke til kommentar
Er det egentlig noe særlig marked for dette? Greit nok at det er mange HW.no-lesere som gjerne har lyst på en egen server, men de fleste av oss ville vel heller brukt en *nix-variant som OS.

9319572[/snapback]

Husk at en server brukes av flere enn en person. Bruk av serveren skal også være enkelt. Ser frem til at det kommer en konkurrent til denne fra nix, men da trenger de utviklere på microsoft-platform på laget.

Lenke til kommentar
64-bits OS støttes ikke av WHS Connector, men jeg tror ikke mannen i gata har så mye av det. Du skal se at det vil bli opplyst om dette når produktene kommer i handelen, så ingen skal føle seg lurt.

Så du ser absolutt ingen problemstillinger med at 32-bit whs ikke funker med 64-bit XP/Vista, og at 64-bit whs ikke vil fungere med 32-bit XP/Vista når den kommer? Mannen i gata vil ikke ha noen problemer med kompatibilitet?

 

To rutere - tenker du på situasjoner hvor man har en ruter koblet til et rutermodem, f.eks.? Da må man sette opp port forwarding uansett hvilket server OS man bruker. Og for WHS gjelder det kun for remote aksess - fildeling og backup fungerer uansett.

Kanskje lese linken før du svarer, brukeren fikk ikke opp den geniale konsollen, hvordan skal han da ordne fildeling og back-up tenkte du? Apropos remote access problemet ditt, hysterisk morsomt, port forwarding får de til med ymse routere, men installasjon av ubuntu er hinsides. Men mannen i gata har vel aldri mer enn en router, eller?

 

Min ruter har UPnP slått av, og jeg har ikke statisk IP. Likevel fungerer remote aksess - det er bare å bruke http://xxxx.homeserver.com/.

Via internet? Det var jo ikke poenget her, eller? Det er jo en helt annen sak som jeg ikke en gang har kommet til. Hvor godt kjenner du egentlig sikkerheten i den løsningen?

 

Backup-løsningen fungerer over trådløst nett, akkurat som fildeling, men fordi det ofte oppstår pålitelighetsproblemer i trådløse nett, har MS valgt å si at de ikke støtter det. Jeg har ennå ikke installert WHS Connector på min laptop, så jeg vet ennå ikke hvor godt/dårlig det vil fungere.

Så du har ikke testet det selv, Microsoft sier det ikke virker, men du garanterer likevel her at det fungerer. Interessant.

 

Det er ikke meningen at du skal kjøre applikasjoner på WHS, så du trenger ikke kjøpe noe mer enn WHS.

Kan vel hende noen vil ha antivirus og litt proff defragmentering i det minste, den vil tross alt være åpen ut mot nett døgnet rundt. Men det var ikke poenget, vi ser jo allerede i tråden her at folk er interessert i om det går å kjøre applikasjoner på den, hvordan tror du mannen i gata skal forholde seg til at det i realiteten er et server OS?

 

Kommer Linux med en løsning ala TVersity (MythTV funker desverre ikke godt nok) og et GUI som man kan svelge så er jeg åpen for å teste jeg også. Men per idag blir det rett og slett for knot.

Det vet du vel ikke før du har gitt det en sjanse. Start en tråd i GNU/Linux delen av forumet, og se om det kan funke da vel. Den gamle maskinen du allerede har ubuntu på kan bli glimrende som filserver med noen minutters veiledet innsats.

Lenke til kommentar
64-bits OS støttes ikke av WHS Connector, men jeg tror ikke mannen i gata har så mye av det. Du skal se at det vil bli opplyst om dette når produktene kommer i handelen, så ingen skal føle seg lurt.

9333815[/snapback]

Tatt fra MS egne sider:

Future versions of Windows Home Server may support 64-bit processors only, so it is recommended that you use a 64-bit compatible processor in order to make sure that you can upgrade to future versions.

 

De sier riktingnok ikke at det garantert kommer, men de legger i alle fall ut et ganske bra hint.

 

9334456[/snapback]

 

Her er det jo snakk om at WHS skal (kanskje) komme i 64bit, og slik jeg ser det er det ikke så stort hastverk med det. Det er i mine øyne større "hastverk" med å få lagd en WHS Connector (klienten du installerer på maskinene som skal ha tilgang til å administrere og bruke WHS) for 64bit XP/Vista.

 

For meg er det pr i dag knekkende likegyldig om WHS kjører i 32bit eller 64bit. Men jeg vil ikke bytte ut mine XP/Vista-lisenser til 32bit, da venter jeg heller til Microsoft får lagd en 64bit klient. Dersom en WHS-klient til 64bit XP/Vista ikke kommer før en evt 64bit versjon av WHS, vil det for meg være uaktuelt å prøve/kjøpe WHS.

Lenke til kommentar
Kommer Linux med en løsning ala TVersity (MythTV funker desverre ikke godt nok) og et GUI som man kan svelge så er jeg åpen for å teste jeg også. Men per idag blir det rett og slett for knot.

Det vet du vel ikke før du har gitt det en sjanse. Start en tråd i GNU/Linux delen av forumet, og se om det kan funke da vel. Den gamle maskinen du allerede har ubuntu på kan bli glimrende som filserver med noen minutters veiledet innsats.

9334975[/snapback]

Akkurat den biten tror jeg er relativt ivaretatt på researchsiden. Har lest øynene store og våte på diverse AV-forum og TVersity er så langt eneste applikasjon jeg har kommet over som transcoder on-the-fly fra server til konsoller som Xbox360/PS3/Wii.

MythTv er et utmerket mediasenterprogram og stod øverst på lista da jeg gikk med slike planer. PS3 + filserver m/TVersity er for meg en vesentlig bedre løsning. Min gamle pc har ikke nok futt til å transcode HD-materiale i sanntid, men som ren filserver hadde den nok gjort jobben med noen gamle IDE-disker og et nytt gb-nettverkskort.

 

Min 'motstand' mot linux er ikke svartmalt og dere som har postet i denne tråden har for en gangs skyld kommet med endel konstruktive forslag. Årsaken til at vi får piggene ut når nok en MS tråd blir 'infisert' med linuxpropaganda er de utallige fundamentalistiske linuxspammingene som er overalt ;)

 

WHS med endel add-ins tror jeg nærmer seg noe bra, men det fremkommer også endel hinder i veien til den perfekte filserver når man leser denne og andre tråder. Jeg vil ha det så enkelt som Elkjøpkunden, men samtidig ha funksjonalitet som ligger et stykke over hue hans. Ikke lett å treffe nåløyet når man er halvsær.

Lenke til kommentar
Akkurat den biten tror jeg er relativt ivaretatt på researchsiden. Har lest øynene store og våte på diverse AV-forum og TVersity er så langt eneste applikasjon jeg har kommet over som transcoder on-the-fly fra server til konsoller som Xbox360/PS3/Wii.

9335101[/snapback]

Det er mulig, jeg kjenner ikke konsollene så godt. For min del derimot fungerer VLC fint til slikt formål, transcoder on the fly og distribuerer over nettet som videostrøm som faktisk går som smør over trådløst nett. Så jeg lurer jo litt på hvordan disse konsollene tar imot video hvis det er så annerledes, men dette er ihvertfall delvis OT.

Lenke til kommentar
Min ruter har UPnP slått av, og jeg har ikke statisk IP. Likevel fungerer remote aksess - det er bare å bruke http://xxxx.homeserver.com/.

Via internet? Det var jo ikke poenget her, eller? Det er jo en helt annen sak som jeg ikke en gang har kommet til. Hvor godt kjenner du egentlig sikkerheten i den løsningen?

9334975[/snapback]

 

Det er ikke http:// men https:// som brukes for å koble seg til WHS via interwebben. Funker ikke UPnP skikkelig, kan man manuelt sette porter. Dette måtte jeg gjøre, da min Thompson-ruter ikke ble konfigurert, selv med UPnP aktivert.

Lenke til kommentar
Min ruter har UPnP slått av, og jeg har ikke statisk IP. Likevel fungerer remote aksess - det er bare å bruke http://xxxx.homeserver.com/.

Via internet? Det var jo ikke poenget her, eller? Det er jo en helt annen sak som jeg ikke en gang har kommet til. Hvor godt kjenner du egentlig sikkerheten i den løsningen?

9334975[/snapback]

Det er ikke http:// men https:// som brukes for å koble seg til WHS via interwebben.

9335228[/snapback]

Du kan velge om du vil skrive http:// eller https://.

Skriver du http://, så vil du bli "redirected" til https:// - i hvert fall i mitt tilfelle -, så hvis man er lat og ønsker å spare inn et tastetrykk, så holder det med http://.

Lenke til kommentar
64-bits OS støttes ikke av WHS Connector, men jeg tror ikke mannen i gata har så mye av det. Du skal se at det vil bli opplyst om dette når produktene kommer i handelen, så ingen skal føle seg lurt.

Så du ser absolutt ingen problemstillinger med at 32-bit whs ikke funker med 64-bit XP/Vista, og at 64-bit whs ikke vil fungere med 32-bit XP/Vista når den kommer? Mannen i gata vil ikke ha noen problemer med kompatibilitet?

WHS Connector finnes ikke for Mac eller *nix heller, men jeg tror at de aller fleste i målgruppen bruker 32-bits OS. Hvis dette er en feil antagelse, så er det ikke jeg som taper penger på det. Og det er ingen menneskerett å kunne koble datamaskinen sin til en WHS.

 

At 64-bits WHS ikke vil fungere med 32-bits XP/Vista, det har jeg bare ditt ord for. Det er foreløpig høyst uklart når det eventuelt vil komme en 64-bits WHS og hva slags klienter den vil supporte.

 

Backup-løsningen fungerer over trådløst nett, akkurat som fildeling, men fordi det ofte oppstår pålitelighetsproblemer i trådløse nett, har MS valgt å si at de ikke støtter det. Jeg har ennå ikke installert WHS Connector på min laptop, så jeg vet ennå ikke hvor godt/dårlig det vil fungere.

Så du har ikke testet det selv, Microsoft sier det ikke virker, men du garanterer likevel her at det fungerer. Interessant.

Leser du det folk skriver i det hele tatt?

Jeg skriver at "jeg vet ennå ikke hvor godt/dårlig det vil fungere" - jeg garanterer ingen ting. MS sier de ikke supporter backup over trådløst - ikke at det ikke virker. Jeg skal se om jeg får tid til å teste dette i kveld.

 

WHS er bygd på Win2003 Server, og det er mye av funksjonaliteten i Server-OS'et som følger med i WHS, men MS supporter det ikke. Det er ikke det samme som at det ikke fungerer. WHS-Forum'et er fullt av eksempler på ting folk har slått på og som tilsynelatende fungerer problemfritt.

 

Det er ikke meningen at du skal kjøre applikasjoner på WHS, så du trenger ikke kjøpe noe mer enn WHS.

Kan vel hende noen vil ha antivirus og litt proff defragmentering i det minste, den vil tross alt være åpen ut mot nett døgnet rundt. Men det var ikke poenget, vi ser jo allerede i tråden her at folk er interessert i om det går å kjøre applikasjoner på den, hvordan tror du mannen i gata skal forholde seg til at det i realiteten er et server OS?

Mannen i gata vil ikke finne noen mulighet til å starte applikasjoner ("proffe" defrag-programmer f.eks) på WHS, så der er det ingen problemer. WHS har en brannmur som beskytter mot inbound attacks fra Internet. Hvis du ikke tukler med WHS og installerer email-server og denslags, så er heller ikke WHS truet fra den kanten. Har du anti-virus på klient-maskinene til WHS, så vil filene sjekkes der før de eventuelt legges på serveren.

Lenke til kommentar
64-bits OS støttes ikke av WHS Connector, men jeg tror ikke mannen i gata har så mye av det. Du skal se at det vil bli opplyst om dette når produktene kommer i handelen, så ingen skal føle seg lurt.

Så du ser absolutt ingen problemstillinger med at 32-bit whs ikke funker med 64-bit XP/Vista, og at 64-bit whs ikke vil fungere med 32-bit XP/Vista når den kommer? Mannen i gata vil ikke ha noen problemer med kompatibilitet?

WHS Connector finnes ikke for Mac eller *nix heller, men jeg tror at de aller fleste i målgruppen bruker 32-bits OS. Hvis dette er en feil antagelse, så er det ikke jeg som taper penger på det. Og det er ingen menneskerett å kunne koble datamaskinen sin til en WHS.

 

Mannen i gata vil ikke finne noen mulighet til å starte applikasjoner ("proffe" defrag-programmer f.eks) på WHS, så der er det ingen problemer. WHS har en brannmur som beskytter mot inbound attacks fra Internet. Hvis du ikke tukler med WHS og installerer email-server og denslags, så er heller ikke WHS truet fra den kanten. Har du anti-virus på klient-maskinene til WHS, så vil filene sjekkes der før de eventuelt legges på serveren.

9335602[/snapback]

 

Hvorfor blander du menneskerettigheter inn i dette? Vi diskuterer et produkt og deres fordeler og ulemper, det blir for dumt å avfeie en ulempe med at det "ikke er en menneskerettighet" å bruke WHS. Jeg synes endel her tilsynelatende kategorisk avviser alle ulemper med påstander om at "det ikke er i målgruppen" og den slags.

 

Det er forsåvidt ikke særlig unaturlig å tenke seg at noen ønsker å ha loaden med virus-sjekk på filserveren, og ikke på den enkelte maskin, på mange måter er det en fornuftig ide, som harmoneer med "en sentral server"-tankegangen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sistnevnte fordrer vel at serveren blir eneste knutepunkt ut mot Web og kan kontrollere all trafikken. WHS er i utgangspunktet ikke ment som en "mainframe" som håndterer all LAN trafikk i huset? Det er riktignok allerede laget DHCP-addons osv, men det er ikke i standardpakka.

 

Uansett er jeg enig i at det burde det vært mulig med antivirus, spesielt hvis man begynner å fikle med ftp og mailserver. Men står det noe sted at det ikke funker? Virus er også et 'problem' jeg har vært usedvanlig lite utsatt for i forhold til hvor mye skriverier det er om det. Men det er vel fortsatt mye uvøren surfing og ukritisk åpning av mail rundt i de tusen hjem.

Lenke til kommentar

To rutere - tenker du på situasjoner hvor man har en ruter koblet til et rutermodem, f.eks.? Da må man sette opp port forwarding uansett hvilket server OS man bruker. Og for WHS gjelder det kun for remote aksess - fildeling og backup fungerer uansett.

Kanskje lese linken før du svarer, brukeren fikk ikke opp den geniale konsollen, hvordan skal han da ordne fildeling og back-up tenkte du? Apropos remote access problemet ditt, hysterisk morsomt, port forwarding får de til med ymse routere, men installasjon av ubuntu er hinsides. Men mannen i gata har vel aldri mer enn en router, eller?

Nå har jeg "lest linken" og den sier ikke noe som helst om to rutere - den omhandler det tilfellet der du har 2 separate nettverk, tilkoblet hvert sitt NIC. Igjen, en situasjon som neppe opptrer særlig ofte hjemme hos mannen i gata. Hvis nettverksoppsettet til mannen i gata er slik at det må manuell port-forwarding til, da er det ikke noe vanskeligere for WHS enn for *nix, men sannsynligvis vil mannen i gata trenge hjelp for å få det til.

 

Min ruter har UPnP slått av, og jeg har ikke statisk IP. Likevel fungerer remote aksess - det er bare å bruke http://xxxx.homeserver.com/.

Via internet? Det var jo ikke poenget her, eller? Det er jo en helt annen sak som jeg ikke en gang har kommet til. Hvor godt kjenner du egentlig sikkerheten i den løsningen?

Jo, det var "via internet" det dreide seg om i denne posten, ja. Hvordan forsto du det? Hadde du det litt for travelt med å finne feil og mangler ved WHS?

I posten du linket til var problemet at man kunne risikere at WHS etter restart fikk en ny IP-adresse på LAN'et, og da ville ikke en non-UPnP ruter lenger klare å rute trafikken utenfra inn til riktig maskin. Hvis mannen i gata har en relativt ny ruter og ikke har tuklet noe med oppsettet i den, så er sjansene store for at at han ikke vil oppleve noen problemer med dette, men det gjenstår å se.

 

Ferdige WHS-systemer er tross alt ikke i handelen ennå, men når de er det - og når Ubuntu Home Server blir tigjengelig - da kan vi sammenligne. (Mannen i gata må vel få noen til å bygge UHS'en for seg, ellers blir det en urettferdig sammenligning.)

Lenke til kommentar
Hvorfor blander du menneskerettigheter inn i dette? Vi diskuterer et produkt og deres fordeler og ulemper, det blir for dumt å avfeie en ulempe med at det "ikke er en menneskerettighet" å bruke WHS. Jeg synes endel her tilsynelatende kategorisk avviser alle ulemper med påstander om at "det ikke er i målgruppen" og den slags.

 

Det er forsåvidt ikke særlig unaturlig å tenke seg at noen ønsker å ha loaden med virus-sjekk på filserveren, og ikke på den enkelte maskin, på mange måter er det en fornuftig ide, som harmoneer med "en sentral server"-tankegangen.

9335641[/snapback]

Det er en ulempe, og ikke noe mer. At WHS for tiden ikke støtter 64-bits klienter, det er kanskje en ulempe for noen (mange?), men det er ingen show-stopper for meg.

 

Hvis et produkt ikke tilfredsstiller dine ønsker/behov, da kan du la være å kjøpe det. Du har ikke noe "krav" på å få dine ønsker/behov oppfylt. Hvis produsenten velger å lansere et produkt med det du anser for å være mangler, så er det vel opp til potensielle kunder å avgjøre om de vil ha det allikevel? Det er ingen menneskerett å få alt man ønsker seg. Der, jeg sa det igjen. Vær så snill å ikke ta det helt ut av kontekst igjen.

 

Det er allerede varslet at flere firmaer vil tilby anti-virus-løsninger for WHS, men tilgjengelighet og prising vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
Hvorfor blander du menneskerettigheter inn i dette? Vi diskuterer et produkt og deres fordeler og ulemper, det blir for dumt å avfeie en ulempe med at det "ikke er en menneskerettighet" å bruke WHS. Jeg synes endel her tilsynelatende kategorisk avviser alle ulemper med påstander om at "det ikke er i målgruppen" og den slags.

 

Det er forsåvidt ikke særlig unaturlig å tenke seg at noen ønsker å ha loaden med virus-sjekk på filserveren, og ikke på den enkelte maskin, på mange måter er det en fornuftig ide, som harmoneer med "en sentral server"-tankegangen.

9335641[/snapback]

Det er en ulempe, og ikke noe mer. At WHS for tiden ikke støtter 64-bits klienter, det er kanskje en ulempe for noen (mange?), men det er ingen show-stopper for meg.

 

Hvis et produkt ikke tilfredsstiller dine ønsker/behov, da kan du la være å kjøpe det. Du har ikke noe "krav" på å få dine ønsker/behov oppfylt. Hvis produsenten velger å lansere et produkt med det du anser for å være mangler, så er det vel opp til potensielle kunder å avgjøre om de vil ha det allikevel? Det er ingen menneskerett å få alt man ønsker seg. Der, jeg sa det igjen. Vær så snill å ikke ta det helt ut av kontekst igjen.

 

Det er allerede varslet at flere firmaer vil tilby anti-virus-løsninger for WHS, men tilgjengelighet og prising vet jeg ikke noe om.

9335834[/snapback]

 

Har noen påstått at det er noe annet enn en ulempe? At det er noe mer enn en ulempe? Det er jo fint for deg at det ikke er en ulempe for deg personlig, men en ulempe er det, og i imine øyne en ganske talentløs en.

 

Vi vet alle at man kan la være å kjøpe et produkt om det ikke er bra nok, det blir bare for dumt å framstille det som folk mener det er en "menneskerett å få alt man ønsker seg". Vi diskuterer her produktet, det er naturlig å ta opp produktets fordeler og ulemper, om man ikke ønsker å diskutere det, og heller inta holdning "om du ikke liker det, så ikke kjøp det", så skjønner jeg ikke hva slags interesse man har i å delta i diskusjonen overhodet. For oss som er interessert i å diskutere slikt, så er det ganske frustrerende å gang på gang få slengt "hvis du ikke liker det, ikke kjøp det/gjør det bedre sjøl" hver eneste gang man finner en minste lille ulempe med et produkt. Det perfekte produktet finnes ikke, og man vil således veie fordeler opp mot ulemper.

 

For å dra dette litt inn til saken, WHS er et produkt som jeg hadde forhåpninger til det hadde et godt potensial, blant annet med delt storage-pool, som har vært merkverdig tungvint/umulig å få til tidligere på en fornuftig måte. (med forbehold om at jeg ikke kjenner linux-verdenen så godt). Men implemntasjonen er skuffende, det har for mange begrensinger og feil. Noe jeg synes har vært en tendens hos MS de siste årene, noe som overrasker meg, de har mange dyktige folk, og har gitt ut mange gode produkter, men i det siste har det vært flere produkter med i mine øyne helt stupide feil. Jeg får håpe det er et midlertidig problem, eller bare jeg som oppfatter ting galt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Leser du det folk skriver i det hele tatt?

Jeg skriver at "jeg vet ennå ikke hvor godt/dårlig det vil fungere" - jeg garanterer ingen ting. MS sier de ikke supporter backup over trådløst - ikke at det ikke virker. Jeg skal se om jeg får tid til å teste dette i kveld.

Ja, la meg hjelpe deg, det var dette jeg reagerte på, beklager at jeg tolket det som en garanti:

Backup-løsningen fungerer over trådløst nett, akkurat som fildeling, men fordi det ofte oppstår pålitelighetsproblemer i trådløse nett, har MS valgt å si at de ikke støtter det.

 

Nå har jeg "lest linken" og den sier ikke noe som helst om to rutere - den omhandler det tilfellet der du har 2 separate nettverk, tilkoblet hvert sitt NIC. Igjen, en situasjon som neppe opptrer særlig ofte hjemme hos mannen i gata.

Vel, med bridging så jeg for meg løsninger som f.eks. denne:

http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_Distribution_System

som jeg vil tro er aktuelt for ganske mange, etterhvert som tårdløst nett blir mer utbredt. Men det er mulig svaret siktet til noe annet, ikke godt å si, men det er fint du kan betrygge oss da om at det vil fungere.

 

Hvis nettverksoppsettet til mannen i gata er slik at det må manuell port-forwarding til, da er det ikke noe vanskeligere for WHS enn for *nix, men sannsynligvis vil mannen i gata trenge hjelp for å få det til.

Neimen sier du det, og så jeg som trodde at dette var bullet-proof. Jeg så baronkanon også var inne og fikset portene sine, jeg anser vel det som en mer krevende øvelse enn å sette opp en OK filserver med ubuntu.

 

Jo, det var "via internet" det dreide seg om i denne posten, ja. Hvordan forsto du det? Hadde du det litt for travelt med å finne feil og mangler ved WHS?

Jeg forstod det som remote desktop uavhengig om det er lokalt eller eksternt, og da er det vel kjekt at ikke IP til whs har endret seg siden sist. Ihvertfall trengte jeg en IP sist jeg brukte rdp, og det var i dag på en XP maskin.

 

I posten du linket til var problemet at man kunne risikere at WHS etter restart fikk en ny IP-adresse på LAN'et, og da ville ikke en non-UPnP ruter lenger klare å rute trafikken utenfra inn til riktig maskin. Hvis mannen i gata har en relativt ny ruter og ikke har tuklet noe med oppsettet i den, så er sjansene store for at at han ikke vil oppleve noen problemer med dette, men det gjenstår å se.

og at port 443 er åpen for TCP helt ut til internet med riktig port forwarding mener du kanskje, det finner mannen sikkert utav. Har du vært inn å prøvd å åpne porter på et Netopia modem med kun telnet interface? Det slår detektimen når som helst. For ikke å snakke om å bli kvitt Norton når du konkluderer at den er det værste viruset av alle. Joda, jeg har svidd av noen kvelder med stor underholdningsverdi. Du får gi mannen et betryggende klapp på skuldra hele veien til Elkjøp.

 

Hvordan går det med sikkerhetsløsningen. Er det bare passord for å logge inn på url, eller må maskinen man logger seg inn fra ha et sertifikat installert? SSL beskytter kun mot man-in-the-middle-attack. Jeg vil tro at disse whs'ene vil være yndete mål for hackere ute etter ekstra diskplass og en server. Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg ville likt å hatt port 443 åpen i det hele tatt hvis jeg har hatt en whs på nettet hjemme.

 

Mozze, sjekket litt rundt. VLC funker fint for transcoding on the fly, og sending til xbox. Det er bare å sette den til å konvertere filen til wmv format og sende den en plass hvor xbox finner den. Her har du en som gjorde det på sin (uten at han hadde helt optimalt oppsett):

http://daledietrich.com/imedia/2006/11/23/...to-my-xbox-360/

Ellers har noen franskmenn laget en egen utgave vlc360 for formålet, men det tror jeg kompliserer unødig. Streaming er veldig lett å sette opp med vlc.

Lenke til kommentar

Takker Del.

Da gjenstår det å finne en som klarer å fikse streaming til PS3, som blir min medialink. Kanskje TVersitygutta lager en add-in til WHS ;)

 

Jeg håper for WHS' del at add-ins blir populært. MS har en addin konkurranse med 50.000$ i potten hvsi jeg ikke husker feil. Det må da være et rimelig incentiv for å mekke noe snacks. Jeg har fortsatt trua på WHS, selvom jeg kanskje må innse at per idag dekker ikke OS'et alt jeg ønsker. Noe ei heller 'nix gjør før UHS kommer etterhvert.

 

Når vi først er på OT-planet. Regner med det finnes 'enkle' måter for 'remote desktop'-styring av ubuntu fra en windowsmaskin..?

Lenke til kommentar

Trodde du brukte xbox, med PS3 burde det være enda enklere, den har ikke lock-in til microsoft. Selvfølgelig kan du administrere eksternt, det finnes flere løsninger. Den som ligner mest på rdp er vnc:

http://en.wikipedia.org/wiki/Vnc

Personlig foretrekker jeg ssh, som jeg bruker til absolutt alt, men jeg har jo forstått at ikke alle er like glade i svartskjerm og dollartegn. Ellers funker rdp perfekt fra linux boks til windows boks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...