Gå til innhold

Home Server klar om en uke


Anbefalte innlegg

En ting som jeg merker meg med WHS(ifølge ms selv) er at den bare kan bare benytte maskinvare sertifisert for Windows Server 2003. Det medfører at masse eldre hardware som du har liggende ikke vil fungere med WHS.

9341244[/snapback]

Dette har vel med det omfanget av drivere som finnes på WHS-DVD'en å gjøre, tenker jeg.

 

Min maskinvare var ikke eksplisitt sertifisert for Windows Server 2003 - jeg fant et enkelt uATX-kort (fra MSI) med "alt" på og puttet det i et lite kabinett med plass til en håndfull disker. Etter WHS-installasjonen gikk jeg inn i Device Manager og så etter gule utropstegn. Det var bl.a. et på (det integrerte) nettverks-"kortet" (NIC).

 

NIC-driveren som fulgte med hovedkortet var dessverre ikke "enablet" for Server 2003, men jeg fant et Asus-hovedkort med samme integrerte NIC og brukte driveren til den, og alt løste seg.

 

Så hvis man klarer å hoste opp en kompatibel driver, så går det greit, men som du også er inne på: Tanken om å sette opp en gammel PC som server, den passer ikke så godt når det gjelder WHS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Noen som veit om noen norske butikker som tar inn system builder kit'et for whs? Så vidt jeg har forstått så er det kitet det man trenger for å bygge maskina selv og innstallere whs.

 

Hvis dette ikke kommer til Norge må jeg vel bare vente til det blir lansert da... synd egentlig, for jeg har veldig lyst til å bygge maskina selv... ;)

9342336[/snapback]

Jeg vet ikke om noen som har den eller som kommer til å tilby den, men jeg håper for egen del at det skjer før jul, for da går lisensen min ut ...

(Sende en mail til nettbutikkene, kanskje? Bortsett fra "lager-ombyggerne" ved Torp, da. De har vel nok med andre ting for tiden ...)

 

Såvidt jeg forsto på en annen poster her, så er "Beta"-programmet fortsatt åpent og du kan registrere deg, laste ned en Release Candidate (RC) av WHS, og motta en lisensnøkkel som er gyldig i 6 måneder fra installasjonsdato. (Det blir i slutten av februar 2008, det.)

 

Og når du til slutt får tak i en "release"-versjon av system builder kit'et, så skal du bare kunne installere det over RC-versjonen uten å miste data. (Jeg kan av naturlige årsaker ikke bekrefte at dette skjer smertefritt - jeg har ennå ikke prøvd det.)

Lenke til kommentar

Akkurat det står det (#162) vel også i dokumentasjonen hos MS:

 

Det er kun selve serveren som ikke kan stå trådløs tilkoblet routeren. Alle andre klienter kan stå kablet eller trådløst:

• You must use an Ethernet cable to connect your server to your broadband router or switch. Wirelessly connecting your server to your broadband router or switch is not supported.

• After you connect your server to your home network, home computers that are wirelessly connected to your home network can connect to your server.

 

Når det gjelder gammel hardware står det også ganske klart:

(kun et utdrag)

The minimum system requirements for Windows Home Server are moderate compared to typical modern desktop computer hardware. It is possible to repurpose an old desktop computer to run Windows Home Server. However, if you do this it is important that you are aware of the risks. Examples of the problems you may encounter using old hardware are as follows:

• Lack of support for device drivers (specifically for network and disk subsystems).

...snip..

• Limited hard-drive lifetime.

...snip..

• Older chipsets do not support USB 2.0.

...snip..

 

Resten finner dere forøvrig under "entusiast" delen på MS WHS sider: LINK

 

Jeg har vel også tidligere nevnt:

Future versions of Windows Home Server may support 64-bit processors only, so it is recommended that you use a 64-bit compatible processor in order to make sure that you can upgrade to future versions.

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
Akkurat det står det (#162) vel også i dokumentasjonen hos MS:

 

Det er kun selve serveren som ikke kan stå trådløs tilkoblet routeren. Alle andre klienter kan stå kablet eller trådløst:

• You must use an Ethernet cable to connect your server to your broadband router or switch. Wirelessly connecting your server to your broadband router or switch is not supported.

• After you connect your server to your home network, home computers that are wirelessly connected to your home network can connect to your server.

9342508[/snapback]

Bare for å sikre at det ikke er noen misforståelser, jeg regner med du sikter til punktet jeg brakte opp. Her har dere linken en gang til (med noen ekstra poster siden sist):

http://forums.microsoft.com/WindowsHomeSer...30986&SiteID=50

Jeg vet ikke hvem abobader er, men med den svære grønne "is this helpful" tingen og at det er MS sitt eget forum antar jeg han vet hva han snakker om. Han sier ganske riktig at whs må kables, men han sier også utvetydig at likevel er ikke back-up støttet over trådløst, dvs. at eventuelle PC'er du har tilkoblet trådløst ikke nødvendigvis vil nyte back-up. I svarene under ser du at erfaringene er delte, på noen routere går det, spesielt linux routerne til linksys ser det ut til (det er jo ganske heldig for meg, og alle de jeg har hjulpet med routerkjøp). I tråden her går det frem at det finnes minst en 3com router (som antagelig ikke er i salg i dag?) hvor det virker. Mens det da ikke virker hos en person med en Airlink101 router.

Lenke til kommentar

Dersom ms opplyser om forhold som man anser som en ulempe så blir det helt meningsløst å kreve at vedkommende først forsøker WHS før en nevner dem...

 

Når det gjelder gammel hardware står det også ganske klart:

(kun et utdrag)

Vel det var følgende som jeg merket meg(som du ikke tok med):

Lack of support for device drivers (specifically for network and disk  subsystems).

Windows Home Server uses technologies from the Microsoft Windows  Server® 2003 operating system, and therefore it works only with drivers  that are designed for Windows Server 2003. Many components for older  consumer desktop computers do not work with Windows Home Server.

Kilde(merk pdf fil)

 

Dersom man har tenkt å kjøpe nytt er dette selvsagt ikke et problem utover at det også senere begrenser hva man kan bruke(dersom feks. noe hardware må byttes ut). Som nebrewfoz påpeker så kan man jo være heldig her også, dersom man faktisk har hardware liggende som er kompatibel. Poenget mitt var bare at dette er en ulempe saml. med Linux som fungerer på særdeles mye.

 

Når det gjelder lockin så tenkte jeg på denne(fra samme pdf fil):

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Supported Operating Systems for Home Computers The following operating systems for home computers are supported to work with Windows Home Server:

The Windows VistaTM Operating System

· Windows Vista Home Basic

· Windows Vista Home N (European Union only)

· Windows Vista Home Premium

· Windows Vista Business

· Windows Vista Business N (European Union only)

· Windows Vista Enterprise

· Windows Vista Ultimate

The Windows XP Operating System

· Windows XP Home with Service Pack 2 (SP2)

· Windows XP Professional with SP2

· Windows XP Media Center Edition 2005 with SP2 and Rollup 2

· Windows XP Media Center Edition 2005 with SP2

· Windows XP Media Center Edition 2004 with SP2

· Windows XP Tablet Edition with SP2

Lenke til kommentar
Angåande dette med linux som filserver: Etter min erfaring er det ikkje lett å setje opp ein samba server. Grunnen til dette er konfigurasjonsfilene du så godt som er nødt til å bruke. Ja, konfigurasjonsfiler er kraftfulle og byr på mange funksjonar, men dei er ikkje intuitive. Ein kjem ingen veg utan å få hjelp/søke på internett.

 

Og er det berre meg som syns at dette er ganske langdrygt når ein berre skal ha ein enkel filserver?

Når du søker fram en lang og knotete guide fra et forum, så er du sikker på at det ikke kan gjøres enklere? :hmm:

 

Som flere har nevnt tidligere i tråden, er det nok å høyreklikke og velge at en katalog skal deles. Aller første gang du gjør dette får du beskjed om at Samba eller NFS må installeres (fordi Ubuntu ikke installere massevis av unødvendige tjenester som default, som jo er en bra ting), men dette er en fullautomatisk prosess. Når du senere skal dele andre kataloger slipper du såklart dette ekstra steget.

 

Config-filer er veldig kjekt fordi de er mye ryddigere enn i Windows, hvor konfigurasjon gjerne er spredt på flere plasser, inkl det beryktede registeret. I tillegg er gode config-filer selvdokumenterende, dvs at det aller meste er forklart som kommantarer i config-fila.

 

Sammenlikner du med Windows' pek&klikk metode, virker det kanskje enklere, eller? Saken er du fort må klikke deg ihjel pga repetive operasjoner i Windows, og GUIet er ofte unødvendig knotete og fordelt utover mange vinduet (f.eks. sharing og file permissions er KNOT i windows). Med en config-fil kan du mye lettere duplisere hva du har gjort. Sett at du har laget en samba-share og tilpasset permissions og andre innstillinger. Deretter vil du lage en ny share med akkurat samme innstilliger. Det kan da gjøres på et par sekunder i config-fila fordi du kopiere teksten og paster, og bare endrer akkurat navnet og katalogen, men beholder resten :thumbup: Sånne ting er ofte langt mer knotete å gjøre i et GUI fordi man ofte må gjenta de samme operasjonene på nytt og nytt og nytt og....

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
..jeg kan jo samle det i en mini how-to hvis interessen er stor.

9341785[/snapback]

Hvis du har tid og ork, så sett igang. Vi må uansett smøre oss med tålmodighet før WHS blir alment tilgjengelig.

Kanskje lurt å lage how-to i ny tråd og linke herfra så slipper vi moderatorbråk ;)

Det vil uansett garantert dukke opp spørsmål fra oss nybegynnere som ikke fikser dette så lett som drevne linuxere skal ha det til ;)

9341841[/snapback]

Done:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=818603

Lenke til kommentar
Hvorfor kan vi ikke droppe alt Linux-snakket? Denne tråden omhandler WHS og ikke diverse Linux-løsninger. Det jeg ønsker er mer debatt og brukererfaringer av WHS. Dersom man ønsker en sammenlikning eller mer info om Linux-løsninger så får man heller se i en annen tråd.

9352681[/snapback]

 

Hvorfor skal man ikke sammenlikne med relevante konkurrenter? Dersom man kun ønsker en frittstående oppsumering, så får man heller se i en annen tråd....

 

Personlig synes jeg det er interessant å høre hva slags alternativer som finnes, da er det lettere å finne hva som dekker mine behov.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor kan vi ikke droppe alt Linux-snakket? Denne tråden omhandler WHS og ikke diverse Linux-løsninger. Det jeg ønsker er mer debatt og brukererfaringer av WHS. Dersom man ønsker en sammenlikning eller mer info om Linux-løsninger så får man heller se i en annen tråd.

9352681[/snapback]

Det er mange "ikke-linux folk" også i denne tråden, som har kommentert svakheter med WHS. F.eks. mangelfull RAID-støtte, lock-in og begrensede muligheter for hva man kan gjøre med serveren. At 64-bits Windows ikke støttes er jo hårreisende, med tanke på at MS med lanseringen av Vista for første gang faktisk lanserer likeverdige 32 og 64-bit utgave samtidig. Så gjør de altså en slik fadese et drøyt halvår etter lansering av Vista.

 

Et annet problem som kanskje ikke er nevnt hittil kan være måten WHS behandler diskene på. Hva om man trenger et kraftigere OS i framtida - hvor lett er det å migrere dataene? Kan de i det hele tatt leses av noen andre MS OS? Win2003, kommende Longhorn Server osv? Hvis dette ikke er mulig, bør man tenke seg om før man fyller en WHS server til randen med viktige data.

 

Som sagt finnes det flere gratis OS som er langt kraftigere enn WHS, og hvor man ikke risikerer å "vokse ut" av OSet i nærmeste framtid :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
"Fadese"?

Hehe, sterke ord.  Isære om et OS hvis primærfunksjon er å dele data og brukes til backup i hjemmenett.

9353209[/snapback]

Programmet som skal installeres på klient-maskinene støtter ikke 64-bits XP eller Vista. Men det er bare en bagatell?

 

Det er jo nettopp dette programmet som brukes til å administrere serveren og til ta backup. Sånn som jeg ser det er dette programmet mye av vitsen til å skaffe WHS i første rekke. Såklart, vanlig fildeling funker jo likevel, men da kan man bruke et hvilket som helst OS. Linux er foreslått, og absolutt et godt valg, men fins også andre gode alternativer. Fordelen er ikke bare at det er gratis, men samba er raskere enn Windows selv på Windows file sharing(!), og du slipper kjipe begrensninger i antall connections osv. RAID-funksjonaliteten er selvsagt også overlegen.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Linuxbiten er vel nå ivaretatt i form av egen tråd i linuxforumet med guide for filserveroppsett. Det er fortsatt endel mangler i funksjonaliteten på guiden i forhold til WHS, men en meget god start og allerede supplert fra flere.

 

Jeg har idag lest ganske mye på WHS forumet og litt av skepsisen jeg har bygd opp etter de siste dagers fokusering på negative ting er blitt borte igjen. Jeg har ingen store innvendinger mot diskløsningen og kompromitteringen av data ved diskkræsj. Det står ikke implisitt at RAID5 kan benyttes, men det er i alle fall fullt mulig å opprette raidarrays i bios før OS installasjon. Vil tro raid på diskpoolen for backup ikke er spesielt kompatibelt med den enkle utvidelsesmuligheten i WHS. Kritiske data blir, dersom det finnes to eller flere disker, duplisert på flere lokasjoner hvis ønskelig. Det er også et vell av add-ins, både publisert og under utvikling, som vil gi WHS et vidt spekter av tilleggsfunksjonalitet. Siden WHS også er basert på Win Server2003 kan det kjøres mye applikasjoner og tjenester i bakgrunn som også åpner for utvidet funksjonalitet. Dette er selvfølelig ikke supportert av MS. Det er IKKE det samme som at det ikke vil fungere, men man må finne andre muligheter for å løse floka ved feilmeldinger enn å ringe MS Norge.

 

WHS har utvilsomt et større potensial enn vi ser konturene av på dette stadiet. Linux utvikler UHS, som sikkert ikke blir noe dårligere. Kanskje snarere tvert imot. Får håpe de klarer å lage et intuitivt GUI, det har i alle fall MS klart for standardversjonen av WHS i dette tilfellet. Uansett vil vi nok alle snart få tilgang til en ny type serverOS tilrettelagt for hjemmebruk, det er vel noe vi har ventet på uavhengig om vi liker MS eller Linux.

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

WHS er lagt ut til salg som OEM hos komplet til 1795 pr 25/8/2007 kl: 01:36

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339482

jeg har allerede bestilt min selv om den ikke er på lager enda.

 

jeg kjører WHS RC2 nå og selv om den ikke støtter vista 64 på clienten kan jeg ikke si annet en at jeg digger denne servern. jeg bruker vista 64 som os på min hovedmaskin.

 

min berbare derimot kjører xp og blir i motsetning til tidligere nå tatt bacup av hver natt over trådløst nett, det samme gjelder min lille surfe chatte maskin jeg bruker til lette oppgaver + at det er den jeg bruker til å tømme digitalkameraet mitt på, da er det kjekt å vite at det blir automatisk tatt bacup hver dag.

jeg har for øvrig forandret tidspungtet på bacup slik at dette starter om dagen når maskina er påslått.

 

 

jeg har siste tiden testet å kjøre bacup via WHS clienten over internett og det fungerer det forutsatt at man har VPN men skal man gjenopprette må man gjøre dette lokalt. men det betyr at jeg kan oppretholde min dalige bacup på min berbare når jeg er ute på reise.

 

bacup filene dupliseres ikke på WHS og skulle disken som inneholder bacupen ryke så mister man bacupen men da tar jo WHS clienten alikeveld en ny bacup samme/neste dag, og at både den bacup disken OG disken det er tatt bacup av skal ryke samtidig ville jeg tro er lite sansynlig.

på delte mapper må man derimot aktivere duplisering hvis man ikke vil miste noe hvis en disk ryker.

jeg har satt duplisering på mine brukeres personlige mapper + på mappen med bilder. andre mapper som inneholder data det ikke er så farlig med har jeg ikke duplisering. dette for å spare litt plass ( ok mye plass da) men det er tross alt filer jeg ikke vill grine over at jeg mister heller.

 

jeg kjører en clarkconnect server i tilleg der jeg kjører gateway / vpn og Mysql database + webserver. for meg er denne kombinasjonen av servere helt suveren og jeg syntes di utfyller hverandre ganske godt.

Lenke til kommentar
Kan man koble til WHS via remote desktop?

Kan WHS kjøre programmer som f.eks. .torrentklient?

9354404[/snapback]

Remote Desktop funker. Vær oppmerksom på at du da har fulle rettighter som admin og kan teoretisk stelle istand endel surr. Det unngår du ved bruk av consol, som kan differensiere tilgang for hver enkelt bruker.

 

Det er allede laget add-in for uTorrent

 

Hmm, jeg hadde gjerne sett en lavere pris enn det, er ikke det over dobbelt så dyrt som XP i OEM-versjon? Hvordan er 2003 priset i forhold?

9354664[/snapback]

Kunne ikke vært mere enig. Det var i alle fall 500,- mer enn hva jeg hadde trodd. I alle fall hva jeg håpet på. Inntil videre så er tross alt usikkerheten fortsatt tilstede mht hvor mye tilleggapplikasjoner som er mulig å kjøre, så da blir i alle fall jeg sittende på gjerdet og myse litt en stund til. Følger imidlertid med på MS' WHS forum og det rører seg mye spennende der.

Lenke til kommentar
Kunne ikke vært mere enig. Det var i alle fall 500,- mer enn hva jeg hadde trodd. I alle fall hva jeg håpet på. Inntil videre så er tross alt usikkerheten fortsatt tilstede mht hvor mye tilleggapplikasjoner som er mulig å kjøre, så da blir i alle fall jeg sittende på gjerdet og myse litt en stund til. Følger imidlertid med på MS' WHS forum og det rører seg mye spennende der.

 

jeg kan ikke si mere en at jeg har innstalert støtte for php, har innstalert qtorent og teamspeak server, winamp kjører fint. har også aktivert ftp gjennom IIS

det ligger jo på WHS plata.

men jeg prater om erfaringer fra WHS RC2 og ikke den som kommer i hylla til komplett. jeg bestilte med en gang den kom og fikk bestilt den til 1395.

flaks jeg var kjapt ute ( håper jeg faktisk får den til den prisen, har fåt bestilingsbekreftelse )

 

den bygger på windows 2003 og jeg ville tro man kjører så å si det samme på WHS som på 2003. men det blir bare gjettinger fra min side.

 

prisen er egentlig ikke så galt hvis man går inn på komplett å ser på prisene til server OS, tror det er den /eller en av di rimligste server OS man får fra MS

men jeg regner med at prisen på WHS vil hoppe litt opp og ned frem til butikkene faktisk har kommet i rute med salget.

 

har kjørt beta en stund og kan ikke si annet en at jeg er storfornøyd.

1. bacup er blitt utrolig enkelt og automatisk.

2. restore ved krasj gjøres ved å sette inn restore plata og boote på den. har ikke fått testa det enda men har hørt det tar ca 1 time men det er self avhengig av hastighet på nettverket.

3. eneste gangene jeg har måttet restarte en under oppdateringer fra MS så det virker stabilt.

4. jeg elsker at jeg kan koble til med remote desktop, clienten støtter som sagt ikke vista 64 og jeg logger derfor på WHS for å se status og gjøre innstilinger, det gjør jeg gjenom clienten på WHS maskinen.

5. clienten er enkel å bruke.

6. jeg får på en enkel måte tilgang til alle mine filer gjennom WHS uansett hvor jeg er i verden bare jeg har nett.

7. fra vista 64 bruker jeg GoodSync og har satt denne til automatis å ta backup av "mine dokumenter" og "D:" den synkroniserer filene og funker greit. den er bare en løsning frem til WHS clienten til vista 64 kommer ( jeg håper den kommer i hvertfald)

 

vel er det jeg kommer på nå i hvertfald. men at WHS er glimrende som bacup server / filserver er jeg ikke i tvil om. (er jo det den er beregnet til)

Endret av Hercules
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...