Gå til innhold

Home Server klar om en uke


Anbefalte innlegg

WHS er lagt ut til salg som OEM hos komplet til 1795 pr 25/8/2007 kl: 01:36

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339482

jeg har allerede bestilt min selv om den ikke er på lager enda.

Hmm, jeg hadde gjerne sett en lavere pris enn det, er ikke det over dobbelt så dyrt som XP i OEM-versjon? Hvordan er 2003 priset i forhold?

9354664[/snapback]

Amentio har den til 1657,-

SHG har den til 1199,-

 

Dvs., de har produktet oppført, men ennå ikke på lager.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

prisen er egentlig ikke så galt hvis man går inn på komplett å ser på prisene til server OS, tror det er den /eller en av di rimligste server OS man får fra MS

men jeg regner med at prisen på WHS vil hoppe litt opp og ned frem til butikkene faktisk har kommet i rute med salget.

 

Jeg er ikke enig, om de kaller det et server-OS for så være, men det er et OS med realtivt begrenset funksjonalitet, å betale så mye for et såpass "strupet" OS er i mine øyne en for høy pris.

 

AtW

Lenke til kommentar
Å sette opp Raid 5 kan man klare så fort man har helt basic kunnskap om en pc, og leser manualen tar bare litt tid om man feks har fire TB disker.

Problemet med at WHS ikke har raid er at du ikke har noen beskyttelse mot diskkrasj og backup som ligger der blir ikke sikkret tilstrekkelig.

 

MS kunne fint lagt inn mulighet til å raide diskene brukervennlig.

9328343[/snapback]

 

Nok en gang: WHS har ikke RAID, men likefullt beskyttelse av filer ved diskkrasj. Hvis en disk ryker, og du har duplisering av filer aktivert på dine viktige data, plugger du inn en like stor eller større disk istedet, og WHS fikser for deg. Ryker OS-disken, kan du reinstallere WHS uten å miste data. Du trenger dog å sette opp systemet igjen, men det må man stort sett ellers.

 

Så kommer man da over til sansynligheten for at noe slikt skjer...

9328454[/snapback]

Men hvordan funker dette egentlig i WHS? Hvis en disk ryker så mister jeg bare data som lå på den disken som røk og man får fortsatt tilgang til de andre diskene? Så ved neste backup kopierer WHS inn filer den har mistet?

Tidligere i Window Server var det problemer når man spannet flere disker sammet og en røk så fikk man ikke tilgang til noenting.

 

Virker som et veldig bra produkt for mitt behov, men Vista 64 bit connector er et krav. I følge denne MSDN Forum tråden jobber Micorosoft med 64 bit versjonen, og denne ble ikke med pga. endringer i Vista x64 component.

Endret av Milzit
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Å sette opp Raid 5 kan man klare så fort man har helt basic kunnskap om en pc, og leser manualen tar bare litt tid om man feks har fire TB disker.

Problemet med at WHS ikke har raid er at du ikke har noen beskyttelse mot diskkrasj og backup som ligger der blir ikke sikkret tilstrekkelig.

 

MS kunne fint lagt inn mulighet til å raide diskene brukervennlig.

9328343[/snapback]

 

Nok en gang: WHS har ikke RAID, men likefullt beskyttelse av filer ved diskkrasj. Hvis en disk ryker, og du har duplisering av filer aktivert på dine viktige data, plugger du inn en like stor eller større disk istedet, og WHS fikser for deg. Ryker OS-disken, kan du reinstallere WHS uten å miste data. Du trenger dog å sette opp systemet igjen, men det må man stort sett ellers.

 

Så kommer man da over til sansynligheten for at noe slikt skjer...

9328454[/snapback]

Men hvordan funker dette egentlig i WHS? Hvis en disk ryker så mister jeg bare data som lå på den disken som røk og man får fortsatt tilgang til de andre diskene? Så ved neste backup kopierer WHS inn filer den har mistet?

Tidligere i Window Server var det problemer når man spannet flere disker sammet og en røk så fikk man ikke tilgang til noenting.

 

Virker som et veldig bra produkt for mitt behov, men Vista 64 bit connector er et krav. I følge denne MSDN Forum tråden jobber Micorosoft med 64 bit versjonen, og denne ble ikke med pga. endringer i Vista x64 component.

9423298[/snapback]

 

Om du mister data eller ikke avhenger av om du har aktivert duplikasjon eller ikke. De mappene som det er aktivert på vil ligge på to forskjellige fysiske disker, og vil være tilgjengelige selv etter en disk tryner. Backupene tror jeg allerede er sikret på den måten... men det husker jeg ikke i farten. Har du ikke duplikasjon og disken hvor den mappen ligger tryner mister du de dataene.

 

Enig med krav om 64 bit connector... og som du sier så er det under utvikling og vil sannsynligvis komme i beta om en stund etter hva jeg har lest/hørt.

Endret av arsvendg
Lenke til kommentar

Slikt jeg har forstått dette funker dette meget bra. Men, skal man sikre seg best mulig bør man ha en OS-disk og minimum to til lagring av data.

 

Lagring av ikke-essensiell data legges fortløpende på ledig plass i diskpoolen og mistes følgelig ved et eventuelt diskkrasj.

Ved lagring av essensiell data velger du duplisering og dataene bli duplisert og lagret på forskjellige fysiske disker. Ryker en disk er dermed resultatet at ikke-esseniell data er mistet, men duplisert data ligger på en av diskene det fortsatt er liv i.

Skulle disken med OS'et ryke, beholder du all data som er lagret på de andre diskene og dette blir det automatisk gitt tilgang til ved evt reinstall av WHS-OS'et.

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

Må folk dra dette linux pisset inn i alle tråder?

Jeg har selv brukt linux siden 1.2 og jeg blir direkte flau på alle linuxbrukeres vegne.

 

Dette er et bra produkt for den brukermassen som produktet retter seg mot, joe blow og familie som har behov for mer plass og sikker lagring.

 

Samba er meget bra, jeg kjører 7 servere med linux/bsd selv, men å komme her å argumentere med det her er helt feil.

Du setter ikke opp samba med noen tastetrykk og museklikk....

|edit| Du som i Ola dunk med linuxserver install.

Endret av AllFather
Lenke til kommentar

Har brukt trial-versjonen av WHS i et par uker nå, og funksjonaliteten er upåklagelig. Endelig et enkelt backup-oppsett for maskinparken i hjemmet.

 

Men, er det noen som har testet gjennoppretting etter et diskkræsj på en slik boks? Den endelige dom over et slikt produkt kan ikke felles før man har sett hvordan WHS takler en slik situasjon.

 

IP

Lenke til kommentar
Har brukt trial-versjonen av WHS i et par uker nå, og funksjonaliteten er upåklagelig. Endelig et enkelt backup-oppsett for maskinparken i hjemmet.

 

Men, er det noen som har testet gjennoppretting etter et diskkræsj på en slik boks? Den endelige dom over et slikt produkt kan ikke felles før man har sett hvordan WHS takler en slik situasjon.

9431723[/snapback]

Jeg har ikke testet kræsj på WHS'en, men jeg har testet kræsj på system-disken på en av klientene. Slettet hele partisjonen, bootet fra RestoreCD'en, valgte backup å restore fra, og ventet. (Husker ikke hvor lenge - jeg holdt på med noe annet og plutselig var den bare ferdig.)

 

Bortsett fra et par programmer (ZoneAlarm + ... antivirus?) som fikk det for seg at dette var første gangen de kjørte - så jeg måtte en tur innom setup osv. -, så fungerte alt helt smertefritt.

Lenke til kommentar
Men, er det noen som har testet gjennoppretting etter et diskkræsj på en slik boks? Den endelige dom over et slikt produkt kan ikke felles før man har sett hvordan WHS takler en slik situasjon.

9431723[/snapback]

Jeg har ikke testet kræsj på WHS'en, men jeg har testet kræsj på system-disken på en av klientene. Slettet hele partisjonen, bootet fra RestoreCD'en, valgte backup å restore fra, og ventet. (Husker ikke hvor lenge - jeg holdt på med noe annet og plutselig var den bare ferdig.)

 

Bortsett fra et par programmer (ZoneAlarm + ... antivirus?) som fikk det for seg at dette var første gangen de kjørte - så jeg måtte en tur innom setup osv. -, så fungerte alt helt smertefritt.

9439014[/snapback]

 

Takk for tilbakemeldingen. WHS holder det den lover, i den sammenhengen. Jeg skal teste ut utkobling av den ene disken på serveren, men må vente til jeg får kjøpt inn en ny disk (dvs etter lønning). Jeg er såpass risikoavers at jeg skal ta ekstern backup av alle shared folders før dette stuntet.

 

Backupene på serveren regner jeg med går i dass, men det kan jeg leve med. Sannsynligheten for at noen av de andre pc'ene skal ta kvelden samtidig med dette forsøket er vel heller liten.

 

IP

Lenke til kommentar
Slikt jeg har forstått dette funker dette meget bra. Men, skal man sikre seg best mulig bør man ha en OS-disk og minimum to til lagring av data.

 

Lagring av ikke-essensiell data legges fortløpende på ledig plass i diskpoolen og mistes følgelig ved et eventuelt diskkrasj.

Ved lagring av essensiell data velger du duplisering og dataene bli duplisert og lagret på forskjellige fysiske disker. Ryker en disk er dermed resultatet at ikke-esseniell data er mistet, men duplisert data ligger på en av diskene det fortsatt er liv i.

Skulle disken med OS'et ryke, beholder du all data som er lagret på de andre diskene og dette blir det automatisk gitt tilgang til ved evt reinstall av WHS-OS'et.

9423362[/snapback]

Litt kjedelig om du har 5 disker på 500 GB hver. Kræsjer en av dem så har du mistet 2,5 TB med data. Det er jo en viss sannsynlighet at én av fem disker vil ryke i løpet av noen år. Blir litt dyrt å sette maskinen til å duplisere alle favorittseriene je har lagret på maskinen..

Lenke til kommentar
Litt kjedelig om du har 5 disker på 500 GB hver. Kræsjer en av dem så har du mistet 2,5 TB med data. Det er jo en viss sannsynlighet at én  av fem disker vil ryke i løpet av noen år. Blir litt dyrt å sette maskinen til å duplisere alle favorittseriene je har lagret på maskinen..

9443242[/snapback]

 

Hvis en disk ryker, mister du alle data som ligger på DEN disken hvis den ikke er duplisert slik jeg forstår det.

Lenke til kommentar
Litt kjedelig om du har 5 disker på 500 GB hver. Kræsjer en av dem så har du mistet 2,5 TB med data. Det er jo en viss sannsynlighet at én  av fem disker vil ryke i løpet av noen år. Blir litt dyrt å sette maskinen til å duplisere alle favorittseriene je har lagret på maskinen..

9443242[/snapback]

 

Hvis en disk ryker, mister du alle data som ligger på DEN disken hvis den ikke er duplisert slik jeg forstår det.

9443636[/snapback]

Ikke-duplisert data på den ENE DISKEN som ryker forsvinner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...