Gå til innhold

Highbury - Proud to be a Gooner!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Jeg sier ikke det er en sammensvergelse så den stråmannen din kan du bare legge vekk, hvis du velger og legge vekk supporterbrillene dine et lite sekund så er jeg sikker på at du har vett nok til og forstå at mennesker kan påvirkes uten at det nødvendigvis er korrupsjon. Om du mener at det og starte et rykte om at noen er pedofil, et rykte som mediene spredde som om det var en sannhet er og si slemme ting så har du nok rett, men det var litt mer ved det enn det.  

Det er du som nevner media, FA og dommerforbund, samt Wengers inntreden i engelsk fotball og de falske beskyldningene mot ham, og linker dette opp mot at Arsenal idømmes det du mener er flere uriktige røde kort enn andre klubber.

At kortene sitter løsere for dommere mot Arsenal grunn av ytre påvirkning over tid i media med utgangspunkt i tilbakeviste beskyldninger mot Wenger er en ganske vill teori. En slik sammenheng du vil frem til her, over flere tiår, forutsetter en sammensvergelse, eller en konspirasjon.

Videre ber du meg legge vekk supporterbrillene, som har diskutert nøytralt her og forholder meg til tråden som omhandler Arsenal - ikke andre klubber som f.eks. United som du ville snakke om.

For meg er det ganske så mye mer enkelt. At Arsenal topper statistikken over røde kort nå er ikke medias feil, det er ikke FA, dommerforeningens feil eller fordi alle dommerne hater Arsenal.

Det er 1) fordi Arsenal har noen spillere som spiller helt på grensa, f.eks Xhaka 2) Tilfeldigheter 3) Tilvenning til ny spillestil som krever veldig mye risiko, og hurtig gjenvinning ved balltap på midten 4) Mange unge, mindre erfarne spillere som gjør feil.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Det er du som nevner media, FA og dommerforbund, samt Wengers inntreden i engelsk fotball og de falske beskyldningene mot ham, og linker dette opp mot at Arsenal idømmes det du mener er flere uriktige røde kort enn andre klubber.

Ja hans inntreden var en start på en periode med dårlig presse for oss, kan det virkelig være noe tvil om det ? Media påvirker det er det vel heller ingen tvil om, og ja jeg mener den kontinuerlige negative pressen mot oss skaper negative assosiasjoner som gjør det enklere og gi f.eks 2 gule kort i en situasjon hvor det var 2 gule kort handlinger, men som sagt Pogba fikk ikke 2 gule, og det er det jeg sier, at det bør være konsekvent dømming, jeg sier ikke at korta ikke er riktig, der pålegger du meg nok en stråmann, men at det bør være sånn for alle.   

 

Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Videre ber du meg legge vekk supporterbrillene, som har diskutert nøytralt her og forholder meg til tråden som omhandler Arsenal - ikke andre klubber som f.eks. United som du ville snakke om.

Du kan ikke seriøst sitte her og mene at manu ikke hadde dommernes sympati under Ferguson, det hadde de en kan si at ferguson var dyktige og spillerne rutinerte som Phil Neville selv sier, men det bør jo være nøytralitet, nå har Liverpool en fordel de er de nye gullguttene i britisk presse ingen tvil om det, sjekk statsa selv, 8 frispark per gule, det er langt høyere enn normen som er ca 5. 

 

Snikpellik skrev (12 minutter siden):

forutsetter en sammensvergelse, eller en konspirasjon.

Nei det gjør ikke det skjønner du, se litt på historien så ser du at massesuggesjon så absolutt har betydelig effekt bare se til USA i nyere tid, så mange antivaxxere som tror spebarns spisende satanister styrer landet deres. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (13 timer siden):

Du kan ikke seriøst sitte her og mene at manu ikke hadde dommernes sympati under Ferguson, det hadde de en kan si at ferguson var dyktige og spillerne rutinerte som Phil Neville selv sier, men det bør jo være nøytralitet, nå har Liverpool en fordel de er de nye gullguttene i britisk presse ingen tvil om det, sjekk statsa selv, 8 frispark per gule, det er langt høyere enn normen som er ca 5. 

Nå vet ikke jeg hvor vant du er til å sitte og analysere statistikk, men det absolutt aller første du lærer er at korrelasjon og årsakssammenheng ikke er det samme. At noen lag får flere frispark per gule kan ikke enkelt forklares ved at noen lag er bedre likt da det er altfor mange faktorer som skiller de forskjellige lagene. Snik nevner et par faktorer som er i disfavør Arsenal.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
KANE2009 skrev (2 timer siden):

men det absolutt aller første du lærer er at korrelasjon og årsakssammenheng ikke er det samme.

Det er sant, men det er jo uansett tilfelle at det går 8 frispark mellom hver gang Liverpool får et gult, og det er en smule oppsiktsvekkende, jeg mener hva kan være årsaken ? Er Liverpool flinkere til og ikke lage gult kort frispark, Partey er flink til det, han greide jo 3 gule på 3 frispark, det å er ganske oppsiktsvekkende spør du meg, alle var greie, men greie gule kort blir ikke gitt stort sett hele tiden, det er et problem. Det må forlanges at reglene er like for alle, akkurat nå er dommerne altfor fleksible i sin tolkning av reglementet. Det er klart i fotballen så blir ingen situasjoner 100% like, så en viss grad av vurdering fra dommerne sin side må en regne med, men regelverket bør absolutt strammes opp å dommerne bør utdannes deretter. Det som er gult kort i en kamp bør være gult kort i en annen, jeg skjønner ikke hvorfor det er så kontroversielt.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så lenge man har menneskedommere og det i tillegg er lagt opp til en del skjønn i reglene så vil det alltid være variasjoner fra kamp til kamp. Ifht. det du spør om: "Hva er årsaken" så har jo Snik allerede kommet med 4 plausible forklaringer (ihvertfall mer plausible enn at alle hater Arsenal og elsker Liverpool). 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
KANE2009 skrev (2 timer siden):

så vil det alltid være variasjoner fra kamp til kamp

Vel det er jo problemet, så skal det alltid være sånn mener du ? Eller vi det alltid være sånn fordi det er ingen som faktisk vil at alle lag skal dømmes ut i fra de samme kriterier ? Uansett så er vel det neppe ideelt.

KANE2009 skrev (2 timer siden):

hvertfall mer plausible enn at alle hater Arsenal og elsker Liverpool

Altså dette er en grov overdrivelse igjen om ikke en 100% stråmann, men dette har jeg altså ikke sagt. Jeg sier vi har vært medienes hakkeblokk det ble vi mye pga personen Arsene Wenger var, og Xenofobien han så åpenlyst ble utsatt for av mediene, men hvis dette bare skal overses og mobbing fra medienes side ikke skjer i England eller noe annet sted så tar jeg vel feil, men jeg trodde faktisk det var noe som hadde skjedd en gang i blant i tabloidenes foretrukne hjemland.  

Endret av skaftetryne32
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er hverken en overdrivelse eller en stråmann men en forenkling av den situasjonen du beskriver. Kan være greit å drite i å hive rundt seg med begrep som du helt tydelig ikke vet hva betyr. Du har selv sagt at Arsenal har vært media sin syndebukk siden Wenger var i klubben og "nå har Liverpool en fordel de er de nye gullguttene i britisk presse ingen tvil om det" og viser deretter til en statistikk som du ikke skjønner deg på ei har sjekket alle variabler/faktorer for, men som du altså samtidig bruker som bevis på at Liverpool får fordeler av dommeren (til tross for at det altså er flere mulige faktorer). Dette blir for dumt rett og slett 😅

Endret av KANE2009
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PJ426FqLv6

Det er populært å gi Arsenal røde kort. Martinelli sitt kunne like så greit ha endt med gult, Gabriel sitt mot Wolves det samme, noen av Luiz sine de siste årene kunne også endt med gult + "headbutt" kortet til Pepe som bare var latterlig. Er sikkert mange flere som jeg ikke kommer på.

Det er nok flere faktorer som spiller inn, som det også blir nevnt over her. Men dommerne har også ett behov for å vise seg frem, og at noen av de tar dette ut over Arsenal heller jeg faktisk litt mot. Det gir aldri dommerne negativ opperksomher i mediene(snarere tvert i mot) og de har ingen frykt for å skape ett kampbilde som går ut av kontroll. Win - Win. 

Lenke til kommentar
On 2/15/2022 at 10:41 PM, KANE2009 said:

Du har selv sagt at Arsenal har vært media sin syndebukk siden Wenger var i klubben

Dette er jo ikke så vanskelig å se. Engelsk media er veldig nasjonalistiske, og var om mulig vel enda verre før. 

Når det er sagt er det vanskelig å påstå at dette er grunnen til at Arsenal får mange kort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr. President™ skrev (På 10.2.2022 den 22.54):

Synes ikke det var så billig, første situasjon er direkte usportslig og på den andre er han ikke interessert i å ta ballen. Hadde ikke vært noe å diskutere om det hadde vært snakk om 2 forskjellige spillere som hadde fått gult i de situasjonene.

Det er sant. Men pr dags dato har eg til gode å sjå ein spelar få to gule i samme spelsekvens for ting som eg har sett dommere titt og ofte ikkje gi kort for i det heiletatt. Det er heilt klart på tide å oppfriske dommarstanden i PL. Ein trenger ikkje være Arsenal supporter for å forstå det.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 14.2.2022 den 18.41):

Det er 1) fordi Arsenal har noen spillere som spiller helt på grensa, f.eks Xhaka 2) Tilfeldigheter 3) Tilvenning til ny spillestil som krever veldig mye risiko, og hurtig gjenvinning ved balltap på midten 4) Mange unge, mindre erfarne spillere som gjør feil.

Skulle dette være punkter som passer Arsenal, og ikkje dei aller fleste klubber i PL?

At Arsenal har ein spelar som er den første i manns minne som får to gule i samme spelsekvens, bør forklares. Det er ikkje godt nok å klore etter strå for å finne opp ei liste med ting som passer dei aller fleste klubber i PL.

Det var tross alt ikkje stygge forseelser dette. Ser titt og ofte langt styggere, få mindre utfall. Då 1 pr spelsekvens.

Endret av Pallehysa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Les hele posten, jeg sikter ikke til Martinellis to gule som er én enkelthendelse. Heng deg gjerne opp i den.

Jeg sikter til skaftetrynes elleville og totalt idiotiske teorier om hvorfor Arsenal får flest røde kort denne sesongen, og kommer med langt mer realistiske forklaringer på hvorfor det er blitt sånn.

Mitt råd er å bare komme over dette og slutte å grine, for det begynner å bli litt flaut. Arsenal er ikke utsatt for noen dommerkonspirasjon. Alle hater ikke Arsenal. Alle lag føler man får avgjørelser mot som man ikke mener er riktig, og alle får avgjørelser mot som faktisk også er feil.

Jeg føler det også sånn om United iblant. For to sesonger siden hadde man en lang rekke avgjørelser jeg og andre mente var feil fra dommerne over tid. Det var røde kort, scoringer som ble annullert og hands som ikke ble tatt av VAR.

Begynner man å tro at det er noen agenda fra dommerne mot klubben av den grunn? Nei. Det er fotball, ting er tilfeldig, noe blir riktig, noe blir feil, det er mennesker som dømmer og mennesker som spiller. Det er flaks og det er uflaks. Deal med det først og slutt å finne opp dustete teorier er mitt råd til supportere som begynner å gå den veien for å finne forklaringer de synes er lettere å leve med.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er på ingen måte uenig, men som du sier det er mennesker og det er kanskje lettere for å gi rødt når de kommer inn i en "periode" hvor arsenal får mange røde. Har sett lignende tendenser med spillere som blir kjent for å dive. 

Jeg vil jo uansett si at vi har i en lang periode og spesielt siste 2 sesongene kommet dårlig mange ut situasjoner. Fått langt fler tvilsomme avgjørelser mot enn med oss. Som blir nevnt er det jo flere grunner til dette og kanskje vi er ekstra flinke til å havne i unødvendige situasjoner. Mye pga omstrukturering, unge spillere og wildcards(luiz/xhaka)

Hovedproblemet slik jeg ser det. Som imo er 100% innafor å kritisere er den inkonsekvente dømmingen, spesielt av VAR. Hvor like situasjoner blir gult en kamp og rødt en annen. 

Og det er jo ingen tvil man legger merke til og henger seg opp i disse tingene i langt større grad når det er eget lag. Jeg mener Watford? Ble herja med av VAR for 1-2 sesonger siden, men det var det svært få som brydde seg om 😂

Endret av barezell
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (21 minutter siden):

Les hele posten, jeg sikter ikke til Martinellis to gule som er én enkelthendelse. Heng deg gjerne opp i den.

Det forstod eg. Men det er den eg kommenterer. Og eg nevner også din liste, som like gjerne kunne passet på West Ham som den kunne på Chelsea. Selvfølgelig må slike dommaravgjersle forklares. Det er ikkje nok å skrive "slutt å sutre" eller "skylde på tilfeldigheiter her." For det første sutrer eg ikkje. For det andre, så har eg ikkje nevnt nåken konspirasjon.

Eg diskuterer ein spesifikk situasjon, som er uhørt tidligere. Deretter nevner eg standarden på dommer og VAR i england. Det er rett og slett ikkje godt nok. Det er begrenset kor lenge og kor ofte ein kan "gjemme" seg bak, "ja men dette skjer alle lag, marginer, tilfeldigheiter", når eg spesifikt nevner ein situasjon som andre lag aldri har eller vil oppleve. Sjøl om dei gjer samme, eller værre forseelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...